Achter de schermen wordt door fabrikanten druk gewerkt aan het proppen van zoveel mogelijk connectiviteit en hotspots in de auto’s van dit decennium. Maar wat mogen we op korte termijn verwachten?
Die simpele vraag heeft een veel te complex antwoord. Iedere fabrikant werkt op zijn eigen eilandje, en hoewel er veel overlap is, is het schetsen van een overzicht niet te doen. Daarom pakken we even een tweetal nieuwsfeiten uit de algehele berichten-maalstroom, die vandaag binnenkwamen.
Volvo – Global Connected Car Services (m/ Ericsson)
De meest voor de hand liggende partner voor een Zweeds concern is.. een Zweeds concern. Beide partijen gaan, zoals ze het zelf formuleren, het ecosysteem bouwen rond de connected auto.
Consumenten gebruiken digitale diensten, waarbij de opslag meer en meer verschuift van lokaal naar de cloud. De Volvo-rijder van de toekomst maakt onderdeel uit van de Connected Vehicle Cloud, gebouwd op een platform van Ericsson. Hoe dit allemaal zijn invulling krijgt is nog wat vaag, maar daarmee snijden we meteen een punt aan met betrekking tot bovenstaand verhaal: vaak is het werk in ontwikelling, en daarom niet superconcreet.
BMW – 4G Hotspot
Per direct is bij de BMW-dealer, voor zeven-en-een-halve barkies (750 euro dus), de “BMW Car Hotspot LTE” verkrijgbaar. Installeer een eigen 4G simkaart hierin, en alle inzittenden kunnen gebruik maken van het snelst denkbare mobiele wifi netwerk, indien dit beschikbaar is. En met name deze laatste 4 woorden zijn erg belangrijk.
Hoeveel waarde we aan deze hete G Spot moeten hechten is even de vraag. BMW mag het dan al wel in zijn auto’s stoppen om heel hard ‘FIRST’ te kunnen roepen, maar de uitrol van de 4G-netwerken in Europa is nog een aardig eindje weg. Misschien dat je er nu in hartje Singapore iets aan hebt, maar op de A28 langs Dwingeloo levert het je weinig op.
Ik krijg bij BMW sowieso een beetje het idee dat met betrekking tot ConnectedDrive het PR-aspect regelmatig prevaleert. Ze sturen veel persberichten de wereld in, en hebben zelfs een dedicated Concept gemaakt, maar als het op praktische toepassingen aankomt, dan heeft een en ander nog wel wat tijd nodig, zo lijkt het.
Een 730d-eigenaar verkeerde na aanschaf van zijn auto in 2008 in de veronderstelling dat hij direct van de volle functionaliteit van zijn ConnectedDrive gebruik kon maken, terwijl dat pas in oktober 2011 operationeel werd, om maar een voorbeeld te noemen.
Uiteraard moet je als klant wel goed weten wat je koopt, en zijn vele technologische ontwikkelingen interdependent, maar het geeft wel aan dat je als early adopter ook als eerste tegen de problemen aanloopt.
Is internettechnologie in de auto voor jou belangrijk, of laat je het voorlopig even aan je voorbij gaan?
StijnB zegt
Cool kan je leuke youtubefilmpjes van the good old days, E30 M3 in de DTM, M1 Procar enzovoort, bekijken vanuit je nieuwe BMW meuk….
jrk68 zegt
@StijnB:
Dat wordt dan stevig balen, zien hoe fijn autorijden ooit was….
Jokkebrok zegt
Leuk, maar de gemiddelde telefoon heeft ook 3G/HSDPA(+) en een WiFi hotspot…
straatpiraat zegt
@Jokkebrok: Ja true, maar ik vind het geen overbodige luxe om de simkaart in de auto te kunnen proppen. Die wifi hotspot vreedt batterij dus dat laat je ook niet aanstaan.
Pordon zegt
@straatpiraat: Als je toch in de auto zit is een carkit of UBS kabeltje toch niet teveel gevraagd. Wordt je telefoon gewoon meteen opgeladen.
dawwg zegt
@Pordon: Inderdaad 1000 tot 2000 pleuro betalen voor een systeem dat toch gaar werkt; of een USB kabeltje & alle tools & media die je maar wilt ?
En Cloud-Connected; dat is een ander woord voor: extra betalen aan de exploiteurs die je prive-data en surf-/gebruiksgedrag analyseren & doorverkopen. Nog even los de gratis integriteitscheck die de Amerikaanse overheid gratis op je al je data uitvoert ! Maar goed, het klinkt wel premium …
kickass zegt
@Jokkebrok: 3G is heel wat anders dan 4G.
Jokkebrok zegt
@kickass: 3G hebben we wel in Nederland en 4G (nog) niet.
kickass zegt
@Jokkebrok: En 4G is een stukkie sneller.
deVia zegt
@Jokkebrok: het probleem is alleen dat de snelheid erg laag is (1 of 2 mBit), er vaak maar 1 of 2 apparaten op gekoppeld kunnen worden en dat het netwerk op hogere snelheden vaak te wensen over laat. Door het gebruik van de antenne van het voertuig heb je deze problemen niet.
jobh zegt
maar dat 4g lte wordt nu toch ook al uitgerold in NL?
robbie zegt
@jobh: vanaf volgend jaar pas volgens mij.
timberleek zegt
@jobh:
“al” is sowieso niet echt de juiste term
Maar de frequentieveiling is net klaar. met een half jaar zullen de systemen draaien, maar de snelheid valt nog wel tegen atm. Reken maar op zeker een jaar voordat het wijdverspreid is en een beetje werkt.
sowieso zal het in het begin een nichemarkt zijn met aparte abonnementen
schellekens006 zegt
Auto van de Toekomst
is Chriet Titulaer weer actief?
erce zegt
Ik heb connected drive in mijn 5 serie en maak er vrijwel geen gebruik van omdat de verbinding gewoon heel slecht is. 2G, dus extreem langzaam.
timberleek zegt
@erce: ja 2g is wel langzaam ja. Maar dan is het ook wel een verouderde module (in vergelijking met de huidige standaarden)
erce zegt
@timberleek: nee hoor, BMW zegt dat 2G betrouwbaarder is dan 3G… onzin, maar je hebt het er maar mee te doen
timberleek zegt
@erce:
betrouwbaarder niet, maar de dekking is wel beter. daar gaat 4g weer helpen doordat ze daarbij ook een stuk lagere frequenties mogen gebruiken (zorgt voor groter bereik per mast
roberto zegt
Mmm vind het maar erg overbodige luxe. Doe voor mij voor die €750 euries een set winterbandjes of beter geluidssysteem!!
Simpson zegt
4G in je bmw, waar vind je zulke snelle bochten?
gt40rpathfinder zegt
Nu de mens nog vervangen door een robot. Klaar!
Hebben wij onze handen weer vrij om op een circuitje heldendom te gaan bedrijven, only petrol.
toroloco zegt
Zou ik nooit gebruiken, een auto dient daar niet voor, behalve als het om een rijdend kantoor gaat. Volgens mij is dit de nieuwste vorm van geldklopperij.
kaasboerin zegt
@toroloco: Hoezo geldklopperij? Het is een optie.
toroloco zegt
@kaasboerin: Er zijn van die merken die verkopen opties enkel in pakketen. Dus er zitten meestal dingen bij die je niet gebruikt of wenst.
bungabungastig zegt
@kaasboerin: Premium optie zelfs.
kaasboerin zegt
@bungabungastig: Mooie glimmende premium oliedop van je.. :)
C220AMG zegt
@toroloco: Hoezo? De evolutie van mobiliteit gaat al sinds het begin gepaard met communicatie met de buitenwereld. Logisch dus dat dit wordt geïntegreerd, over een jaar of 10 gewoon standaard.
ewoudhoed zegt
Mercedes heeft toch al een tijdje internet in de luxere modellen?
dromedaris zegt
NL: uitrol van 4G in 2013
BE: al actief maar enkel in de grote steden met uitzondering van Brussel
E34M5Touring zegt
Cloud connected…..Handig als je een cabrio hebt…
lincoln zegt
we geven het op ..
we kunnen ze al 100 jaar niet zuiniger krijgen dan een T-Fordje ..
we trappen er gewoon een zwik kantoormeuk in ..
en verkopen het als “nieuw en innovatief” ..
wat een zwakte ..
de auto-industrie is nog lachwekkender dan politiek of voetbal ..
mannetje zegt
Peugeot heeft van de Peugeot 3008 medio afgelopen jaar een zogenoemde “online” uitvoering op de markt gebracht, volledig functionerende wifi hotspot standaard in het handschoenenkastje van de auto.(dit alles is helemaal niet zo nieuw dus..)
daarnaast heb ik vernomen dat ze ook bezig zijn met het ontwikkelen van een applicatie systeem voor in de Peugeot 208, met mogelijkheid om d.m.v. een “usb dongel”(o.i.d.) met andere 208 rijders informatie en recensies e.t.c. over campings, restaurants enz. enz. te delen.
Autorijden gaat steeds meer om internet draaien en ik betwijfel ten zeerste dat Peugeot de enige is die zich met soortgelijke aangelegenheden bemoeid, dus ik verwacht dat de ontwikkelingen op dit vlak allemaal relatief snel beschikbaar zullen zijn.
Als er één schaap over de dam is…..
ropbp zegt
@mannetje: geweldig zeg! Ik wil ook zo’n 208. Het lijkt mij echt te gek als ik met andere 208-rijders mijn camping-ervaringen kan uitwissen…… #NOT
ropbp zegt
@mannetje: uitwisselen ook ;-)
b0ss zegt
En blijkbaar neemt de emancipatie van de vrouwen in de toekomst ook verder toe….
…sinds wanneer rijdt de vrouw als er ook 2 mannen in de auto zitten?
mannetje zegt
@b0ss: zo mocht alleen maar even het stuur vasthouden hoor. met haar achter het stuur heeft dat hok geen millimeter bewogen.
r3fl3x zegt
@b0ss: Ongeveer sinds 1917. Wist je al dat negers niet meer achterin de bus hoeven te zitten?
b0ss zegt
@r3fl3x: Wat zeg je me nou?! mogen negers tegenwoordig ook achter het stuur plaatsnemen?!
renezzzz zegt
Ik ben zelf erg kritisch over dit soort zaken in autos. Autofabrikanten zijn als geen ander in staat om dit soort gadgets te laten verouderen. De hardware is lastig, maar de software is helemaal een drama. Je mag blij zijn als er updates/bugfixes komen. Het hele design is gesloten. En meestal kom je achter de bugs als je het pas echt gaat gebruiken. En als klap op de vuurpijl, als het stuk gaat kost het klauwen met geld (als het probleem uberhaupt opgelost kan worden).
r3fl3x zegt
Ik snap sowieso wat internet en social media in een auto te zoeken hebben. Had je niet 23x meer kans op een ongeluk als je smst tijdens het rijden?
Als je liever wil twitteren of emailen, neem dan lekker het OV of laat iemand anders rijden.
r3fl3x zegt
@r3fl3x: *Ik snap sowieso niet wat…
vale46 zegt
Die rotzooi hoef ik niet! De meeste hebben onbeperkt mobiel internet op hun smartphone/ipad/ipet/ipod/idinges, dus waarom zou je er nog eens eentje in je auto laten inbouwen?
Geef mij maar een accuraat gps-systeem dat file’s weet te ontwijken en de juiste maximumsnelheid aangeeft & handsfree bellen. Veel meer hoeft er voor mij niet in te zitten.
Misschien nog een 230V stopcontactje voor eens iets op te laden.
Dat ze hun wolken maar houden, die hebben we al genoeg.
huayra zegt
wifi is al een optie in mercedesmeuk
mashell zegt
@huayra: mercedesmeuk? Bij Mercedes Weggegooid? Serieus: Connectivity is heel wat meer dan alleen WIFI over 3 of 4G aanbieden.
bmwpowerm5 zegt
ze moeten wat verzinnen er is nu al geen kloot meer aan om in een nieuwe BMW te rijden laat staan mee rijden dan verveel je je kapot
moveyourmind zegt
Er zullen vast wel nuttige toepassingen bedacht worden, maar als ik op het werk de hele dag achter de pc heb gewerkt heb ik geen behoefte om in de auto weer naar zo’n stom scherm te zitten staren. Dan wil ik gewoon genieten van het autorijden. De kachel en de stoelverwarming aan en mijn favoriete muziek op, meer heb ik niet nodig.
BaRa zegt
Klinkt eerder als de auto van vandaag, ik mag hopen dat de toekomst er anders gaat uitzien.
JaxDryke zegt
BMW heeft dit (m.u.v. 4g) toch al sinds 2009 ?
4991 zegt
als je de juiste smartphone hebt weet je wel dat je een hotspot ervan kan maken.
potver7 zegt
Fijn – dab weet binnenkort dus niet alleen mijn mobiele provider waar ik allemaal heen rijd, maar de fabrikant van mijn auto ook.
En dat terwijl ik echt niet zou weten waar je het voor nodig zou hebben, maar misschien komt dat omdat ik een ouwe lul begin te worden :( ;)
potver7 zegt
En waarom zou ik 750 Euro neertellen voor iets wat drie tientjes kost (en dat is een ruime schatting) ?
ropbp zegt
Ze kunnen beter een houder leveren waarin je je tablet fatsoenlijk kwijt kunt. Ben je zelf verantwoordelijk voor de meest actuele techniek. Een dergelijk systeem inbouwen heeft geen zin. Een computer/tablet/GSM zijn maximaal drie jaar normaal werkzaam. Zit je na vijf jaar met een zwaar verouderd systeem vastgebouwd in je dashboard.
greggy zegt
In de titel mist: “…en kan worden gehackt…”. Helaas, maar waar…
tstile zegt
Als ik die foto’s bekijk dan denk ik dat die mensen liever wat extra beenruimte hebben…
Simpson zegt
Keihard in je auto gebakken en over een jaar is deze technologie wat de “radio-casettespeler” nu is in de tweedehands advertenties.
lacker zegt
Eh, iets wat al kan is geen toekomst. Toch?
pieter-jan_catteeuw zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
KaCh1ng zegt
waarom heb je zoiets nodig? als je het gebruikt rij je niet, kan je evengoed je gsm ff pakken, voor de passagiers? jammer want voor mij is belangrijkste plaats bestuurdersstoel