Tough break, Lapo, met je cokehoofd. Het lijkt er op dat de Duitsers nu echt hun worstvingertjes rond Ducati hebben als een dik kind om een chocoladereep. Die laten niet meer los dus. Volgens berichten is de overdracht over 5 dagen een feit.
Feit: Ducati staat er beroerd voor. Feit: VAG is altijd op zoek naar een stukje extra prestige. Feit: Ducatisti en Italo-fanboys gooien alleen al bij de gedachte van nog meer Duits eigenaarsschap een stuk touw over een houten balk. Verandert dat iets aan de realiteit? Nope. Chuck Testa.
Ducati heeft zo’n 700 miljoen euro schuld. Audi/VAG is bereid dit over te nemen, en gooit er als zoethoudertje nog 50 miljoen extra tegenaan. Maar dan is Ducati ook echt van de Duitsers. Naar verluidt wordt het hele zaakje in werking gesteld op 18 april, een dag voor de algemene aandeelhoudersvergadering van VAG.
En zo wordt de Beierse broedertwist binnenkort ook op het gebied van de tweewielers uitgevochten. Audi en BMW zitten elkaar al regelmatig in de haren op autogebied, en daar kunnen we nu de rivaliteit tussen de S1000RR (BMW) en 1199 Paningale (Duc-Audi, boven afgebeeld) aan toevoegen. Benieuwd hoe het Audi afgaat. Hun andere Italiaanse merk (Lamborghini) is vooralsnog ook niet winstgevend.
stanny zegt
Wist niet dat Lamborghini niet winstgevend was. Nog nooit zijn er zoveel Lamborghinis verkocht sinds het van VAG is.
Denk dat het alleen maar kan verbeteren voor Ducati, betrouwbaarheid was niet echt hun sterkste punt en daar scoren de Duitsers dan weer hoog.
rechercheur zegt
@stanny:
Waar heb jij die internetwijsheid opgedaan? … Ducati is de laatste jaren zeer betrouwbaar en hanteert onderhoudsintervallen waar ze bij vele andere merken jaloers op zijn … dus geen poep praten aub!
Rossifummi zegt
@rechercheur: kijk jij hebt er verstand van. Laat de motorhaters maar blaten!
stefan82 zegt
@rechercheur: Go… go go :) Dit moedig ik aan… Ducati FTW :)
rechercheur zegt
@stefan82:
Ik heb een 2010′ Ducati Monster 1100S, nooit problemen mee, altijd starten, ook niet aan de druppellader in de winter, een keer per jaar servicebeurtje van zo’n € 200,- en gewoon probleemloos rijden. Dat kun je van bijvoorbeeld Moto Morini of andere Italiaanse meuk niet zeggen, die dingen staan vaker bij de dealer, dan dat ze rijden ….
Hupke zegt
@rechercheur:
Mooi je hebt ducati verdedigd maar nu moet je geen stront beginnen strooien over de andere italiaanse motoren.
Cagiva, moto guzzi, moto morini,… zijn alleen maar probleem merken als je te achterlijk bent om wat kleine problemen zelf op te lossen.
rechercheur zegt
@Hupke:
Jaja, Moto Morini Corsaro 1200 vergeet je voor het gemak even? Al diverse malen door de toenmalige importeur (Nimag) terug geroepen voor nieuwe software, vervangen computer, etc. Blijft een drama, niet goed te krijgen, loopt onregelmatig, start vaak niet ….
Hupke zegt
@rechercheur:
Die hebben we in België al niet, ik geloof dat als je ze in België wilt je ze ofwel zelf moet invoeren vanuit Italië of ze in een onofficiële garage moet kopen.
Daarbij is dat maar 1 model van morini. Ik ken eigenlijk maar 1 iemand met een corsaro, die heeft 2 keer onder garantie iets moeten laten doen aan z’n motor zodat die op de limiet wat soepeler werd. Iets dat je bij BMW of KTM ook kan overkomen. Al die griezelverhalen over lekkende dichtingen, falende versnellingen en niet startende motoren heb ik nog nooit van een eigenaar gehoord (ik ken er dan ook wel niet veel).
rechercheur zegt
Vriendje van mij heeft een Corsaro 1200 Competizione, drie jaar terug nieuw gekocht voor 15.000,-, zelfde model is ondertussen gedaald naar 11.999,-. Hij krijgt bij inruil (8.000 km op de teller) nu nog 6.500,- terug. Geen dealer die nog een tweedehands Morini wil, vanwege de vele klachten. Nimag BV is ook gestopt met het importeurschap en service / garantie. De Corsaro heeft een problemen met software / computer, loopt onregelmatig en start geheel willekeurig niet …
Hupke zegt
@rechercheur:
Dan is je vriendje een beetje heel dom geweest 3 jaar geleden kon je een !nieuwe! corsaro (of eender welk model) kopen voor nog geen 2000euro’s omdat morini toen failliet is gegaan. Ook de reden waarom de importeur ermee gestopt is en de die dingen amper nog inruil waarde hebben aangezien er geen extra onderdelen van op overschot zijn gemaakt (ze hebben alles opgemaakt om nog een aantal al dan niet volledige motoren te bouwen, toen bleek dat Berlusconi’s neefje ofzoiets de fabriek niet mocht overnemen omwille van last met de socialisten die daar de scepter zwaaien ofzoiets was het toch).
En jij blijft maar herhalen dat er problemen zijn, ik heb er nog nooit een eigenaar over horen spreken.
Dat probleem zal waarschijnlijk wel zoiets zijn als de motoplat ontstekkingen bij guzzi indertijd, er zitten daar een aantal slechte (in dit geval dus ECU’s) tussen en dan steek je gewoon een nieuwe of je speelt op zeker en gaat shoppen voor aftermarket motormanagement ben je ook goedkoop gesteld.
rechercheur zegt
Ach guttekus, ga je nu een beetje bij de hand lopen doen !?
Dat vriendje heeft z’n Corsaro voor het faillisement gekocht, en alle Corsaro’s zijn door de toenmalig importeur (Nimag) terug geroepen voor een aantal modificaties. Dus probeer het nu niet af te doen als een probleem wat zich sporadisch voor zou doen, het is een erkend probleem, wat door de modificaties nog steeds niet is opgelost …. Dus nu niet meer van die stoere praatjes, want je weet niet waar je het over hebt …
fernie zegt
Betrouwbaarheid is de afgelopen jaren al enorm verbeterd (ook de onderhoudsintervallen zijn stuk groter) en zelf ook nog nooit issues gehad (zoekt hout :))
MAB zegt
mooi toch, gaan ze tenminste niet failliet en praat niet over emotie ofso want als ze het niet overgenomen hadden was er helemaal geen ducati
MACH3 zegt
Lamborghini had geen winst in het voorbije boekjaar. Dat is ook logisch voor een kleiner merk in vergelijking met Ferrari, en met een boekjaar waar ondermeer de lancering en ontwikkeling van de Aventador in zat. De vorige jaren hebben ze wel al winst gehad.
bobb zegt
Benieuwd of klanten ook meegaan of over- danwel afstappen al kan het ook nieuwe klantjes opleveren. Je zou toch denken dat VAG dit vooral koopt om BMW te pesten.
KEV9 zegt
straks is stukgaatie weer een betrouwbare ducati
norge zegt
@Soulmaster: weer?
imba zegt
@Soulmaster: Niet onder VAG.
zdev zegt
Daar passen nooit vier nullen voorop!
undifined1 zegt
@zdev: hoeft ook maar 2 te hebben, heeft maar 2 wielen D:)
cossie300 zegt
lap , gedaan met mooie motoren . Vanaf nu nog allemaal hetzelfde uiterlijk en er een half uur over discussiëren om toch maar aan te tonen dat er verschillen zijn tussen de modellen . Dank u Audi .
speedie zegt
Kan alleen maar positief uitdraaien voor beide partijen. Misschien wat tegenkanting van Ducati fans in het begin maar uiteindelijk zullen ze de gunstige wind van Audi voelen.
norge zegt
Het wordt dus Daucati :( Niet dat ik er 1 heb ,had of ooit van plan was om zo’n brommer te kopen,vind ik het toch zonde dat het merk naar de duisters verdwijnt .Weer een karaktermerk verdwenen….
agera zegt
@norge: Of Ducaudi :P blijft de naam nog enigzins Italiaans klinken.
Ach als VAG de enige is die belangstelling toont waarom niet, blijft het merk bestaan.
jack_abarth zegt
@norge:
Het wordt nu Doekatie, nog meer doekoe’s voor dokken dus.
rechercheur zegt
@norge:
Ik zou het ook zonde vinden van zo’n mooi merk als ik een zeerover met gouden oorbel op zo’n motor zou zien zitten. Dus maar beter dat jij niet van plan bent om er een te kopen, los van wat het kost ….
norge zegt
@rechercheur:Ik zie alleen maar oorbellen en tatoo knullen op die brommertjes?
rechercheur zegt
@norge:
Jouw soort mensen, dus ….
vreemd toch, ik ken ze niet in mijn Ducati brommerclubje. Beter ook, want ik houd niet zo van volwassen mannen met oorbellen ….
norge zegt
@rechercheur: Aha, je houd van mannen zonder oorbellen !
Nou fijn voor je ,lekker samen met je vriend op je stukgatie een stukje rijden :shock:
agera zegt
@norge: :mrgreen:
Jullie twee moeten een keer een komedie film gaan maken serieus :P
Hangover 3 ofzoiets :mrgreen:
rechercheur zegt
@norge:
Mmmhhwahahaha, jij was twintig jaar geleden toch die leernicht bij the Village People ….
Scheer dat baardje eens af dude. En trek die oorbel eens uit, we zitten ondertussen alweer ruim elf jaar in de 21ste eeuw…
speedlimit zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rechercheur zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
speedlimit zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rechercheur zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
somebody zegt
Uitzonderlijk jammer…. een mooi motormerk naar een fantasieloos stelletje nullen zonder charisma…..
Ducati had ik liever onder de vlag van Fiat gezien…..
michelyman zegt
@somebody: idd, beetje de Ferrari onder de motoren. Mooi, snel, minder betrouwbaar en Italiaans.
barry zegt
Ben ook geen audi fan maar zeer zeker wel een ducati fan.
Enigsinds spijtig dat ducati zelf niet meer gaat produceren maar anderzijds hebben ze nu weer meer centjes om techniek en dergelijke te perfectionaliseren.
Zolang het merk niet verdwijnt en uiterlijk niet teveel veranderd (laten we hopen) kan ik alleen maar toejuichen dat VAG dit pareltje heeft overgenomen
Esprit_de_Flandre zegt
@barry: Ducati niet meer zelf produceren? Waar staat dat?
Ik denk niet dat ze de Italiaanse fabriek gaan sluiten en die dingen in Duitsland gaan maken hoor…
Imom zegt
Dat Ducati mooie motors maakt das een feit maar kwalitatief zijn ze een ramp daarom dat ze nu in de shit zitten en dat hebben ze zelf gezocht.
Roest en electriciteits problemen aan volanté als je der door regen en wind mee rijd alle dagen,al zullen de fanatiekelingen het wel anders zeggen,maar ik spreek uit ervaring.
Nu misschien een groot vraagteken maar in de toekomst kan Ducati er enkel goed bij varen bij Audi.
Esprit_de_Flandre zegt
@Imom: Die ‘fanatiekelingen’ rijden alleen op hun Duc’ op zondag als het mooi weer is. Die dromen meer van hun motor dan dat ze er op zitten…
ytrewq zegt
Ik heb ergens gelezen dat audi misschien ducati motoren in de a1 wilt gebruiken.
ytrewq zegt
Ik heb ergens gelezen dat audi misschien ducati motoren in de a1 wilt gebruiken omdat ze klein zijn en veel pk’s hebben.
j00rs zegt
Nu maar hopen dat die Duitser met hun dikke worstvingers van de tekentafel afblijven.
j00rs zegt
Ik baal er wel van eigenlijk. Ducati is mijn favoriete merk en die eenheidsworst Audi absoluut niet. Dan toch maar weer een Aprilia de volgende keer.
cdp1193 zegt
Gelukkig is mv agusta sinds 2010 terug Italiaans. Ik ben altijd al een grotere fan geweest van hen dan van ducati (en zeker sinds de f4 tamburini in tdu1).
rechercheur zegt
@cdp1193:
Ja, totdat je de rekening krijgt voor je onderhoudsbeurtje … :-)
cdp1193 zegt
@rechercheur: Dat is niet mijn probleem ;).
anakiet zegt
@rechercheur:
Hahaha (ik lach je toe) De onderhoudsintervallen / kosten kenner. Nou ben ik ook benieuwd waar je dan aan moet denken ;) in welke orde van grote
rechercheur zegt
@anakiet:
De kosten voor regulier onderhoud staan bij diverse dealers op de site vermeld, afhankelijk van model / bouwjaar / km-stand bij Ducati tussen de € 150,- en € 350,-. Bij MV Agusta, en zeker bij een F4, kun je dat ruimschoots verdubbelen ….
anakiet zegt
@rechercheur:
Dus eigenlijk valt het wel mee. Gezien het geen leasebak is waar 50K per jaar mee gereden wordt. 1 Keer in het jaar 400 eu extra is voor een MV Agusta rijder geen probleem zou je zeggen. Is geen Kia waar je los gaat op ROB ;)
rechercheur zegt
@anakiet:
Je hebt twee soorten MV kopers, namelijk die met (te) veel geld, en gewoon een exclusieve motor willen hebben. En je hebt liefhebbers die jarenlang sparen, een zomervakantie over slaan, en een oud klein tweedehands auto’tje rijden om, na jaren sparen, een MV kunnen kopen. En dan is € 700,- voor een servicebeurtje best een slodder geld …..
anakiet zegt
@rechercheur:
Daar heb je opzich wel een punt. Maar daar ontkom je doorgaans niet aan als je wat bijzonders wilt rijden, en zelf niet half monteur bent. Zat net te ff te kijken naar een 2e hands maar volgensmij wordt het tijd dat ik mn motor rijbewijs ga halen :) Een auto is toch niet echt handig in Amsterdam…
rufctr01 zegt
Jammer, als je moet kiezen tussen 2 kwaden dan maar naar het vuile VAG concern!
mynameisjeroen zegt
Ik rijd nu 7 jaar Ducati. Bij -10 maar ook bij +30 graden. Weer en wind. Nooit problemen, gewoon om de 12.000km een servicebeurt laten geven.
Maar dat onthouden de meesten niet. Alleen de doemverhalen op internet worden onthouden.
Als ik een keer een lekke band heb hoor je ‘zie je wel, weer een kapotte Ducati’. Beetje flauw, of is het jaloezie?
somebody zegt
Ducati rij je om de prestaties, het fenomenale weggedrag, de magie van het merk, de passie, de hartstocht, het charisma, het design en om te laten zien dat je een eigen individu bent….
Audi’s worden gekocht en bereden door mensen die denken dat ze een image kunnen kopen, en ondertussen niet begrijpen dat ze stiekem toch en een Volkswagen rijden….
rechercheur zegt
@somebody:
Ja ja, en daarom konden Lamborghini en Ducati zelf de boel niet financieel gezond houden, en moest Audi AG de helpende hand bieden ….
norge zegt
@rechercheur: Helpende hand ? Het draait nog steeds verlies…Oftewel, praat geen onzin .
rechercheur zegt
@norge:
Ja dus, wat snap je niet. Begrijpend lezen is niet je sterkste punt blijkbaar. Zonder financiële steun vanuit Ingolstadt had Lamborghini niet meer bestaan. Dat is toch precies wat ik zeg, ……
norge zegt
@rechercheur: Als VW het niet had overgenomen was het wel door een ander gebeurt ,maar dat is koffiedik kijken natuurlijk.Feit is dat het karaktervolle Lamborghini niet meer bestaat .
rechercheur zegt
@norge:
Ja ja, maar het is niet door een ander gebeurd …. dus je loopt wederom te kletsen!
ps. let even op je spelling aub ….
integraturbo zegt
Pacman z’n buik gaat nog eens ploffen ben ik bang..
schuifmuis zegt
Mooi dat wordt dus straks DuCaGhini`s bij de Motoport of zullen het dan toch Lambocatti`s worden?
Misschien wordt het wel een 1,2,3 tje;
Au Lamborcatti
Wat het ook mogen worden….. laat die kenmerkende italiaanse merken bestaan!
Zie liever een Bratwurst met spaghetti als Spaghetti foey yong hai m.a.w. we zien dit liever als dat er een chinees mee vandoor gaat toch.
meneersander zegt
Hoe wil je ook op 1000 auto’s winst maken als alles met de hand moet:P
drivingpleasure zegt
Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat BMW en Audi elkaar nu op het motor gebied in de haren gaan vliegen. BMW heeft jaren ervaring en die zelf opgebouwd, en bouwt zeer goede motoren. Als Audi Ducati overneemt is het een beetje raar om hier een Audi stikker op te plakken aangezien ze niks hebben bereikt op dit gebied, of heb ik het mis? Ik hoop dat ze Ducati gewoon Ducati laten en het merk niet verneuken…
jordy14 zegt
@drivingpleasure: Ik denk dat het gewoon Ducati blijft heten en niet dat er 4 ringen op de kap komen.
anakiet zegt
@drivingpleasure:
Als je Lamborghini een saaie AWD Audi vind, dan zou ik me zorgen maken.
Vind je dat VAG Lamborgini, heeft gemoderniseerd, en nog steeds hele vette auto’s, zoals de Aventador maakt. Met hier en daar een VAG airco schakelaar ed. Dan zou ik mee geen zorgen maken.
anakiet zegt
@anakiet:
vindt, schaam je
mashell zegt
Hoezo neemt Audi het over? Audi is ook slecht een merk onder de Vag paraplu. Het is toch logischer dat de overname via Lamborghini loopt omdat dat een Italiaanse entiteit is (zo is ook Guiaro overgenomen).
rechercheur zegt
@mashell:
Audi AG heeft Lamborghini SpA overgenomen, en het is ook Audi AG die Ducati zal overnemen, en dus niet Volkswagen die de overname doet.
Ook al is Audi een merk binnen de VAG-group, het is ook gewoon een werkmaatschappij / ondernemingen met vrijheid om aankopen zoals deze te doen. Dus de cijfers van Lamborghini komen terug in het financiële jaarrapport van Audi AG.
sir_smokalot zegt
Vestzak broekzak.
norge zegt
@sir_smokalot: Juist :)
mitta zegt
@rechercheur,
Je had leraar moeten worden, kon je iedereen de hele dag vertellen wat die moest doen en hoe. Jammer dat het nu van achter je pc moet.
gijsvh zegt
Verschrikkelijk jammer! Vooral jammer is dat de wereld van auto’s en motoren wordt bepaald door mensen die er eigenlijk niets om geven. Puur omdat er daar meer van zijn. Erg jammer dat de meeste mensen meedoen aan de monopoly van VAG. Een wereld zonder variatie… uiteindelijk zal blijken dat het niet goed is voor de innovatie. Microsoft is hier het voorbeeld van..
Bah.. Ik wordt er gewoon misselijk van..
ramshoek zegt
Gevoelsmatig had ik liever dat een ander bedrijf Ducati uit de deficatie had getrokken (FIAT?).
Maar ik troost me met de gedachte dat er toch wel en verschil is tussen Volkswagen en Audi, hoewel ze beiden in beginsel VAG zijn.
Wil je een betrouwbare Golf, dan zul je (een paar duizend) €uro) door moeten sparen voor een A3. De bedrijven die VW heeft overgenomen, zijn allen verworden tot uniforme zielloze zombies (Seat, Skoda, ja zelfs Bentley en Bugatti stralen wat mij betreft niks uit).
Audi heeft Lamborghini redelijk z’n eigen gang laten gaan met als gevolg meer temperament, eigenzinnigheid en flair dan alle VW merken bij elkaar.
gijsvh zegt
De Diablo doet mij toch meer dan een Gallardo… Duitsers snappen hoe ze het kudde volk moeten bereiken. De mensen die verder kijken dan hun neus lang is komen tot de conclusie dat een Lamborghini mooi is maar het gevoelsmatig te wensen overlaat..
rechercheur zegt
@gijsvh:
Het is alleen jammer dat een Diablo meer met de kap open staat, in plaats van dat je er mee rijdt ….
gijsvh zegt
@rechercheur: Ik heb er nog nooit 1 langs de weg zien staan. Dat ze onderhoudsgevoeliger zijn dan een gallardo geloof ik, maar de eeuwige discussie over auto’s die niet duurzaam genoeg zijn daar pas ik voor..
Sommige mensen willen gewoon niet begrijpen dat niet alles om de duurzaamheid draait…
mellie zegt
Jammer maar helaas
johanvandertas zegt
Altijd al gezegd dat Audi (auto union) weer motoren moet gaan bouwen. Zoals ze dat deden en er groot mee werden ten tijden van DKW. Blij dat ze dit hebben opgepakt, jammer dat ze daar een Italiaan voor hebben moeten opkopen. Ik hoop wel dat er dus motoren gaan komen met de 4 ringen.
urquattro83 zegt
Ducatie zal net als lamborgini de vruchten van deze overname plukken!