Bijna 40 jaar vergeten tot in 2006 de auto zijn weg terug vond naar Holden en het restauratie proces begon. Jep, bovenstaand ontwerp is oud, uit 1969. Inmiddels is Holden weer apetrots op hun volledig gerestaureerde eerste concept ooit.
Weinig aan deze auto klinkt alsof het uit de jaren ’60 komt. Zelfs Ferrari paste toen nog amper middenmotoren toe, de Holden had zelfs al een transaxle versnellingsbak. De 262pk, 4.2 liter V8 had ook uit de jaren ’80 of ’90 kunnen komen. De volledige carrosserie is van glasvezel, de sprint van 0 tot 100km/u duurt ongeveer 5,5 seconden en de Hurricane zat vol bijzondere opties en speeltjes.
Holden zag de auto ook meer als een testvoertuig dan enkel een ‘showmobiel’. Alles werkte aan de Hurricane. Productie was veel te duur geweest maar ze hebben wel kunnen testen in welke opties men zich het meest interesseerden.
Het meest opmerkelijk is het ‘prehistorische’ navigatiesysteem. De auto beschikte ver voor de doorbraak van computers over een systeem dat ‘routemagneten’ op belangrijke kruispunten kon herkennen. Pijlen op het dashboard communiceerde naar de bestuurder welke kant deze op moest. De radio zocht automatisch de juiste zenders op (RDS). Airconditioning werkte volledig automatisch, climate control dus. Om het leven met de ongewone vorm makkelijker te maken monteerde Holden bovendien een camera achterop de auto, deze stuurde zijn beeld door naar een kleine beeldbuis in de middenconsole. Stel je voor dat Lamborghini een dergelijk systeem 5 jaar later ook op de Countach had gemonteerd.
De kap werkte volledig hydraulisch. Bij het openen kwamen de stoelen automatisch omhoog om de instap te vergemakkelijken. In geval van een ongeluk waarschuwde de auto zelf voor brand en was er een stevige rolkooi ingebouwd.
Ze mogen praktische zaken als een ruitenwisser dan vergeten zijn maar hey, het is een concept car. Bovendien ben je met een beetje Rain-X en deze stroomlijn de druppels zo kwijt. Hoewel hij inmiddels weer rijdt zal deze Hurricane waarschijnlijk amper nog druppels, stof of andere ongein zien. Video inclusief geluid op autojunk.nl.
Pallas zegt
Errug cool. update en alsnog produceren.
C220AMG zegt
Wat een geweldige wagen! Zeker om te zien hoe men toen al om ging met de stroomlijning zoals de lijn vloeiend vanaf de neus, over het midden wordt geleid, buiten langs om zo via de achterkant de auto te verlaten. Geen enkel obstakel waar een eventuele werving kan ontstaan. Ook een geweldige foto reportage overigens!
wouteraerox zegt
Dat prehistorische navigatisysteem klinkt erg interessant, ookal snap ik er nu nog steeds niets van. Wel knap dat ze in die tijd zoiets al konden verzinnen. Verder dacht ik dat hij de jaren ’80 kwam, redelijk modern ontwerp.
TomRS6 zegt
:D
janklaassen zegt
Je bent zelf een vergeten conceptcar
Citrofiel zegt
Ongelofelijk, toen ik de openingsfoto zag dacht ik dat er een nieuw zuinigheidsconcept was gepresenteerd, in de zin van de Volkswagen 1L o.i.d. :shock: Na 40 jaar ziet hij er gewoon nog steeds modern, zelfs futuristisch uit!
torana zegt
in één woord … magnifiek :D bekend logo overigens, dat zie ik ook iedere keer als ik hier de deur uitloop :p
norge zegt
Gefeliciteerd ,dit is de eerste concept waar ik nog nooit van gehoord had .Moet een waanzinnig ding geweest zijn in die tijd .En met een paar visuele aanpassingen had het nog een mooie car geweest ook.
Freewarefreak zegt
@norge: Ben het met je eens, helemaal nieuw. Nog nooit van gehoord.
OT: ik ben er nog niet uit wat ik er van vind.. in sommige shots.. laag en slank.. maar dan van een andere hoek.. wat een raar gedrongen ding. Weet je wat ik jammer vind? Geen foto’s van het interieur.. ik had dat navigatiescherm e.d. wel eens willen zien.
MJB zegt
@Freewarefreak:
Freewarefreak zegt
@MJB: Heeeey, thx! :) Beetje Knight Rider achtig met dat “ronde” tv’tje.
atakan zegt
Wauw, mooi ding! (ziet eruit als een volkswagen nova gt)
MARS zegt
@atakan: Toen er een artikel over de Nova GT vond iedereen ‘m lelijk..
atakan zegt
@MARS: ik vind de nova gt best nais.
atakan zegt
Wauw, mooi ding! (ziet eruit als een volkswagen nova gt)
neal zegt
Voorkant heeft veel weg van MErcedes C111
apos zegt
Heel veel:
Nova kitcar
rotarypowah zegt
Typisch 60’s/70’s concept. Gaaf ding zeg. Vraag me af wat het verbruik toentertijd zou zijn, gezien de vormgeving van de achterzijde.
dunhozzie zegt
Geniaal gewoon.
edgarl zegt
Stoere auto, overigens lijkt hij wel op de ferrari 512s uit 1969. Weet niet wie wie gekopieerd heeft?
masterstig zegt
Super gaaf, alleen al die kap hoe dat ophoog scharniert. Ik vind het wel jammer van die achterkant, alsof ze toen ze aan de achterkant begonnen geen zin meer hadden om het concept af te maken. De wagen is zo gestroomlijnd en dan is zijn achterkant helemaal plat, klopt gewoon niet (mijn mening). Iemand anders (niet) mee eens?
dennisr zegt
durf het bijna niet te zeggen.. 9aangezien iedereen het mooi vind) maar ik vind het een vreselijk ding.. maar snel weer vergeten! :)
love4sportcars zegt
Mooie auto’