Nou ja, echt heel verrassend is dat niet natuurlijk. Die dikke SUV met al dat koolstofvezel en die grote spoiler, die eigenlijk een one-off was ter meerdere eer en glorie van de jongste F1-kampioen ooit, die gaat toch in productie. Iemand enig idee waarom daar juist nu toe besloten is?
Enfin. Infiniti en Red Bull Racing doen al geruime tijd wat met elkaar. Het was dan ook een aardig idee om in Frankfurt met een opgedirkte FX50S te gaan staan, die ondanks slechts een paar extra pk en enkele kilo’s minder maar liefst 300 km/u kan halen. Dat kan je makkelijk brullen bij een one-off, maar nu hij in productie gaat ben ik benieuwd hoe ze die claim gaan downplayen (zal wel een verhaal met veiligheid van de banden worden).
Aan de andere kant: wat in Frankfurt stond was een ‘concept’, het productiemodel zal wel wat realistischer worden (lees: met iets minder carbon uit prijstechnische overwegingen).
Eigenlijk is het heel slim: Infiniti heeft ambitieuze doelstellingen. In 2016 willen ze maar liefst 10% van de premium-markt in handen hebben, en ze profileren zich de laatste tijd aardig met onder andere de hybride M35h en natuurlijk bovengenoemd slagschip.
En als al die Sjakies die nu een half maandsalaris spenderen om voor aap te lopen in een overpriced red bull shirt/petje (vol met reclame) en bijpassende bretels en sneakers, nou ook eens zo’n FX50S kopen, dan heb je die 10% natuurlijk zo bereikt!
Maar even serieus: dit wordt natuurlijk een model dat vooral gezichtsbepalend is, en het zou best nog wel eens een aftrap kunnen vormen van een Infiniti performance-lijn, waarover al enige tijd wordt gefluisterd. En waarom ook niet? De Duitse hegemonisten krijgen de laatste jaren al steeds meer concurrentie voor hun M-/RS/AMG-modellen. Hoe meer concurrentie, hoe scherper je wordt gehouden.
De bevesting van de productie-FX kwam eerder deze week via onderstaand YT-filmpje:
G-Ammo zegt
Ziet er wel ok uit :D
135i zegt
@G-Ammo: Dat dacht ik ook totdat ik hem in het echt zag! Echt een gruwlijke bak! =)
Jochempie zegt
Omdat ik naar de brochure en prijslijst vroeg op de IAA.
Mielie zegt
Hier hadden ze de motor van de Nissan GT-R in moeten leggen, dan was het pas écht een Vettel-edition. :)
gedwongenleaser zegt
@Mielie: je bedoelt een Vette(l) editie :)!
dennisr zegt
die auto word er niet minder op, ik zeg doen!
birdboy zegt
Heb m in Frankfurt gezien, mooi ding!
emielm zegt
En dan nu een G50 coupe, asjeblieft!!!
President zegt
Zuur voor Mark Webber
degraafm zegt
@President: misschien krijgt die wel een eigen editiom van de Dacia Logan MPV ?
mightymax zegt
Leuke auto en leuke aanvulling voor het FX programma.
De Duitsers kunnen wel wat concurrentie gebruiken. Ben bang dat dat hier bijna niet gaat lukken omdat de auto’s erg duur zijn. Wil je hier in Nederland tegen de gevestigde orde in gaan, moet je eerst met een zeer scherpe prijsstelling komen om potentiële kopers te lokken.
Even ter vergelijking, ik ben een infinty FX wezen kijken en met opties ben je evenveel kwijt als een X5 met high executive pakket… Weinig extra stimulans op wat opties na om over te stappen….
joosthoeve zegt
@mightymax: Klopt op vanaf prijs zullen ze het niet winnen nee. Maar persoonlijk vind ik de FX veel mooier dan een X5 etc. De service is gemiddeld beter dan een BMW, zoals Lexus doet. En omdat Infinity een marktaandeel wil veroveren geven ze veel betere inruilprijs dan de gemiddelde BMW/Audi etc. dealer.
Daarnaast is de afwerking dezelfde klasse als zijn Duitse concurrent, dus dat zou geen bezwaar moeten zijn! Ik heb zelf gereden in een M37, en het is een donders mooie ervaring om in een Infinity te rijden, veel meer klasse/beleving/uitstraling dan een 5-serie/E-klasse etc.
raoulkroes zegt
En nu hopen dat de Juke-R ook in productie gaat!
martinespana zegt
@raoulkroes: Ik heb de Juke R hier in Spanje al op straat gezien in het oranje. Sorry had geen telefoon bij me voor fotoºs dus hij bestaat wel.
mightymike zegt
Leuke poging maar een X5M/X6M of ML 63 AMG of Q7 V10 diesel, daar kan toch niks tegen op? Ze moeten dan wel zo’n goede auto tegen een hele goede prijs maken om uberhaupt een marktaandeel in dat segment te krijgen
speedlimit zegt
@mightymike:
Vind ik n vrij domme opmerking.
Als je bij voorbaat al denkt dat er niks tegenop kan sta je ook niet open voor iets nieuws v/d concurrentie ;)
mightymike zegt
@speedlimit: het is op dit moment een feit toch, ik geef alleen maar aan dat het best lastig is om zo’n auto in de markt te zetten en tegen zulke sterke bedrijven te concurreren.
EFB zegt
@ mightymike:
Persoonlijk vind ik deze veel mooier dan een X5/X6, ML63 of een Q7. Een groot marktaandeel zal infinity in europa niet zo snel krijgen vanwege de naamsonbekendheid. Maar als deze hier rond zou rijden wordt het wagenpark er weer iets leuker op…
martinespana zegt
Nouja mooie bak wel maar geef mij maar off-road tuning erop. Met een dikke V8.
Osca zegt
doen ! de standaard versie ziet er al goed uit , deze ziet er nog beter uit! Infiniti doet het goed , zou het niet erg vinden om ze vaker te zien vind ze persoonlijk veel mooier dan de duitse varianten :b..
speedie zegt
at spoilerke achteraan is er ook teveel aan, nutteloos ding als je het mij vraagt. Misschien als regenscherm voor de achterruit
mightymax zegt
@Joosthoeve:
Qua service etc. daar kan ik niets over zeggen. Qua qualiteit ziet het er idd goed uit. Heb met de FX 37 gereden en beviel goed. Aangezien ik bij de BMW dealer een goede prijs qua inruil en nieuwe aankoop krijg, was dat een enorme domper op de inruil van mijn eigen auto. Sloeg nergens op. Zo erg dat ik gelijk uit gesproken was met de betreffende verkoper. Kreeg later een telefoontje van een collega verkoper van die dealer, wou daarna wat meer bieden. Heb dat afgeslagen want de geloofwaardigheid was gelijk weg. Maar doe mij maar een X5 met aërodynamica pakket. Ziet er toch beter uit dan de FX 37 of FX 50.
spykerboy zegt
tja, ik vind zelf tegenwoordig de modellen van infinity mooier dan de nieuwe bmw modellen (op de X6(M) na) en ja dat zeg ik als BMW fanboy… bmw heeft gewoon een verkeerd design studio op het moment, kijk maar naar de nieuwe 5er en 7er
gordongekko zegt
Best duur zo’n dingen, kan je oo voor ML350 gaan als ik die prijzen zie!
pier zegt
Supergave bak, heb hem ook gezien in Frankfurt. Als ze dat F1 achterlichtje erop laten issie echt ubergaaf ;)
barney zegt
Neemt meneer Infiniti nu credit voor het wereldkampioenschap F1? Hij stort enkel wat miljoenen op de rekening van Red Bull, welke overigens een veel belangrijkere rol hebben gespeeld in het financieren van dat team. Bescheidenheid is ver te zoeken bij hem.
Natuurlijk wel een heel mooi merk, dat Infiniti. Zeker deze bruut. Toch een soort dikke vinger naar de bekende Duitsers in die markt.