Vrijdagmiddag, bijna tijd voor de VrijMiBo, maar voor die tijd willen we jullie nog even het weekend in sturen met een update omtrent ons Zweeds-Nederlandse zorgenkindje Saab. Zo heeft een Japanse schuldeiser zich bij het rijtje aanvragers van een failissement aangesloten. Maar er is meer.
De Japanse onderneming Takata-Petri, leverancier van onder andere autogordels, airbags en kinderzitjes, is het wachten op zijn centen inmiddels ook beu, en is naar de Zweedse rechter gestapt. In totaal claimt het bedrijf (middels 4 separate dochterbedrijven) 1,9 miljoen euro tegoed te hebben van Saab. Hier tegenover staat dat een ander bedrijf met een vordering van 130k zijn lopende aanvraag terug trekt.
Helaas helpt dit Saab weinig, want er staan nog 4 aanvragen open. Aanstaande dinsdag worden dat er minimaal 5, want dan sluit ook vakbond IF Metall zich bij de met hooivorken, rieken, pek en veren bewapende boze Zweden aan in hun boze mars naar Kasteel Muller in Trollhättan.
En al dat Chinese geld? Ik zou op korte termijn eerder rekenen op een paar tientjesbomen in mijn achtertuin, dan dat Youngman, of PangDa, of Babi Pangang of hoe al die bedrijven ook mogen heten daadwerkelijk met dikke zakken vol Yuans over de brug komen. Stall tactics noemen ze dat in het Engels. Of in het Nederlands: je houdt de inmiddels wanhopige andere partij gewoon lang aan het lijntje met mooie beloftes, en neemt vervolgens voor een prikkie hun failliete boedel over.
Maar ik ben verder geen zwartkijker hoor.
Ondertussen wordt de beslissing omtrent het op maandag door Saab aangetekende hoger beroep over het weekend heen getild. Aanstaande maandag wordt meer duidelijkheid hieromtrent verwacht.
dennisr zegt
ja ja ja, saab is failliet bla bla bla.. waar waren we.. ohja.. kaalplukkerij van de overheid..
sebasjuhh zegt
@dennisr: :lol:!
dikkerikjuh zegt
@dennisr: “vind ik leuk”
reality2030 zegt
Nog nooit heeft buieten europa over Saab auto’s gehoord… beter kunnen die Chineezen Saab aanstekkers maken…..die komen wel in alle hoeken van de wereld delen terecht….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, het hoger beroep wordt ‘make-or-break’…
Spannend!
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: het zal vooral spannend worden of Saab in hoger beroep mag. Dat is namelijk hetgeen waar de rechter maandag aanstaande uitspraak over gaat doen.
PS Heb je ook gelezen dat de leveranciers van mening zijn om de productie dit jaar überhaupt weer op te starten.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1360169-if-metall-pratar-saab-med-pang-da
Geen nieuwe Saab’s meer dit jaar dus. Zullen klanten & (vooral) dealers blij mee zijn gok ik zo.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Dat bedoelde ik ook. Dan ik er wellicht genoeg tijd om de centjes binnen te krijgen.
En nee, dat heb ik niet gelezen. Drukke dag. Maar ze zijn van plan überhaupt de productie weer op te starten? Vanwege levering aan Saab Parts dan?
Truttenschudder zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Wat ga jij doen als SAAB failliet gaat?
mariodv zegt
@Truttenschudder: Keihard zuipen..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mariodv: Hahaha, om te beginnen ja
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Truttenschudder: Ik rij een 9-3 Estate op mn bedrijfje en een Classic 900 Cabrio. De Cabrio blijft, de zakelijke blijft de komende 2,5 jaar. Dan zien we wel weer verder! Ik vindt de Jag XF wel mooi, maar dan moet het nog wel ff beter gaan met de zaken… ;)
Trouwens, ik bedenk me dat Jaguar ook weer een ‘kleinere’ auto gaat bouwen, en dat ik ook een mooi merk dus. Andere merk zou ik niet weten. Citroën doet hte met de DS-klasse goed maar rijdt voor geen meter. Alfa, tja, heeft niks in de hogeren klasse en dat hele Chrysler verhaal moet ik nog zien. En dan ehmmmmmm zijn er geen mooie merken meer over eigenlijk!
Truttenschudder zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Fraaie auto, 900 cabrio.
Patrick_Createmedia zegt
* moest lachen om de Babi Pangang opsomming :)
Jammer, komend jaar geen ICE experience met SAAB geloof ik :(
The360box zegt
Over en uit, einde verhaalt.
robbie zegt
@The360box: hoeft niet hoor. Als de rechters in hoger beroep besluiten dat Saab mag reorganiseren zijn ze beschermd tegen faillissementsaanvragen. Saab zal dan (voorlopig) niet failliet gaan.
Als je met “over en uit” doelt op het feit dat de rol van Saab is uitgespeeld in de Westerse wereld dan moet ik je gelijk geven.
– Saab verkocht al weinig auto’s
– Imago is zwaar beschadigd
– Productie zal op zijn vroegst pas in 2012 opstarten
– Ontwikkeling nieuwe 9-3 is vertraagd
– Dealers gaan failliet/haken af
– Lease orders worden geannuleerd
– Mensen kopen toch maar een “veilige” auto
Als Saab ooit weer auto’s gaat verkopen zal de situatie waar ze zich in bevinden nog een tikkeltje zwaarder zijn dan die in 2010 was (ondanks nieuwe modellen).
Het gezegde: “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard” is zeker van toepassing in dit geval. Het kopen van een (nieuwe) auto is naast de aanschaf een huur de grootste transactie die veel mensen doen in hun auto. En op het moment dat je zoiets doet wil je 100% zekerheid hebben over zaken als garantie, beschikbaarheid van onderdelen en restwaarde. Voor die eerste 2 zaken is wel een oplossing te bedenken, maar het puntje restwaarde zal pijn doen.
Saab’s schrijven al kneiterhard af dat zal alleen maar erger worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: klopt, voor de komende paar jaar. Als het de tijd krijgt om weer op te bouwen kan het echt weer een mooi merk worden. Maar dat zal veel tijd gaan kosten. Dat Saab een plek in de markt heeft ben ik nog steeds 100% van overtuigd. Zie mn relaas hierboven. Als je anders-dan-anders én kwaliteit én een rijdersauto wil, is er niks anders. Misschien Jaguar alleen, als die weer met een kleinere auto komen.
The360box zegt
@robbie: Klopt, waarom zou je nog een Saab kopen, ookal zouden ze een doorstart kunnen maken dan nog wordt het moeilijk.
jobh zegt
@The360box: misschien kan hij nu mayback aan de grond brengen
escort77 zegt
@robbie:
waarom denk je dat de ontwikkeling van de nieuwe 93 vertraagt?
De problemen bij Saab hebben betrekking op levering van onderdelen en het betalen van leveranciers. R&D staat hier los van.
Daarnaast zal de beschikbaarheid van onderdelen geen probleem zijn. Dat onderdeel van Saab maakt gewoon winst (mag ook wel gezien de onderdeelprijzen trouwens) en zal bij een eventueel faillissement ongetwijfeld een doorstart maken.
robbie zegt
@escort77: lieve schat, Saab heeft zelf al aangegeven dat de nieuwe 9-3 in 2013 komt in plaats van 2012. En daarnaast heeft Saab al maanden géén geld. Ze hadden in juni en juli net genoeg om hun personeel te betalen. En het salaris van van afgelopen maand is nog steeds niet betaald.
En daarnaast moet je niet vergeten dat een autofabrikant een auto niet zelf/alleen ontwikkeld. Dat doe je samen met je toeleveranciers. Zo’n 80% wordt door toeleveranciers ontwikkeld en gebouwd. Daar moet je dus nauw mee samenwerken.
En denk je nou echt dat die staan te springen om dat op dit moment te doen? Saab kan ze niet betalen en dus doen ze ook niks. Heel simpel.
Toeleveranciers leveren bijvoorbeeld ook minder/geen onderdelen meer aan Saab Parts, want hoe zou jij anders de enorme schaarste aan onderdelen verklaren bij dealers op dit moment.
Dat Saab Parts winst heeft gemaakt en een doorstart zal maken hoef je mij niet te vertellen. Dat Saab dealers momenteel een groot gebrek hebben aan onderdelen wist je blijkbaar nog niet:
http://www.nu.nl/auto/2599304/saab-dealers-hebben-tekort-onderdelen.html
escort77 zegt
@robbie:
volgens mij kennen wij elkaar niet, of toch wel: heb ik je wel eens gezien bij het programma “ik weet het beter”
Dat er op dit moment voor sommige onderdelen een wat langere levertijd is ontken ik niet, maar je noemde dit punt aan het einde van je verhaal, als iets wat je meeneemt in je overweging om wel of geen Saab te kopen.
Als de levering van auto’s op gang komt hoef je je over de levering van onderdelen in ieder geval geen zorgen te maken.
Mbt de ontwikkeling van de nieuwe 93: dat dit 2013 wordt viel voor mij niet onder de categorie nieuws. De ontwikkeling gaat echter “gewoon” door, hier houden heel andere mensen zich mee bezig dan de fabrieksarbeiders. Dat er veel onzekerheid is over hun salaris heeft daar niet veel mee te maken. Dat je samenwerkt met partners is logisch, maar 80% lijkt me wel erg veel. Hoe kom je aan dit cijfer?
lincoln zegt
vrijdag .. de “Saabisfaillietdag” ..
reality2030 zegt
Saab moet kleine auto’s maken voor de arme mensen net als Fiat uno, dat zal als warm broodjes verkopen…. full time arbeid jongens…..
robbie zegt
@reality2030: heb je enig idee hoe lang het duurt om zoiets te ontwikkelen en wat dat kost? Je bent dan minimaal 500 miljoen en 18 maanden verder.
dennisr zegt
@robbie: als ze al 500 miljoen nodig hebben om een auto te ontwikkelen, en nog miljoenen schulden moeten afbetalen.. dan is het toch gewoon einde verhaal voor SAAB ?
Search zegt
Dit komt Saab echt nooit meer te boven, dat hele business plan van VM kun je in de papierbak gooien die wilde in 2013 winst maken? Het vertrouwen in het merk is bij bedrijven en consumenten vrijwel helemaal weg, bouwen dit jaar geen auto’s meer maar bezitten nog altijd een fabriek inclusief personeel dus elke dag stapelen nieuwe schulden op. Bij een herstart gaat het nu nog vele jaren duren om zwarte cijfers te draaien, dus die 200 a 300 miljoen van die chinezen is slechts een oplossing op hele korte termijn, het lijkt mij zelfs dat het met die 800 miljoen die ze dus niet gaan krijgen nog heel erg lastig zal worden. Desondanks kijk ik toch weer uit naar de volgende aflevering, dat dan weer wel!
arias zegt
Kut! wrm heeft Nederland Saab toch overgenomen? beter hadden ze dat niet kunnen doen! Victor Muller die corrupte man! heeft al het geld in zijn zak gestoken! ze kunnen beter een partner opzoeken in Landen als Japan, India, Zuid-Korea zulke landen daar zit veel geld bij de bedrijven
lincoln zegt
@arias:
wat zijn dan nu precies de gevolgen van het hele verhaal ??
dennisr zegt
@arias: ik geef Victor Muller groot gelijk.. altijd jezelf veilig stellen met al je miljoenen erbij.. ga mij nou niet wijsmaken dat jij het anders had gedaan..
Corruptie is volgens mij niet echt aan de orde.. dan had hij vast niet zoveel moeite gedaan om SAAB te redden..
arias zegt
@dennisr: ach geloof je in zijn zielige verhalen? ik weet zeker dat hij corruptie heeft gebruikt aangezien sinds de aankondiging van Saab’s failissament niks meer gehoord hebben van Victor Muller denk ik dat het niet in orde is met hem.
en hij deed het vast niet om Saab te redden hoor! maar om meer geld te verdienen en aangezien dat niet lukte heeft hij vast al het geld in zijn zak gestoken en heeft hij express Saab faillet laten gaan en in China is niet alles hij kon toch ook naar andere landen gaan? zoals India, Zuid-korea, Japan en nog veel meer!
arias zegt
@dennisr: ik heb er echt geen vertrouwen in hij is gwn een corrupte mijn mening ik geloof het voor geen cent!
kaasboerin zegt
@stationcar: Daar gaat je optimistische kijk en je winst…. :lol:
armando zegt
Dit is geen interessant nieuws meer,
boygeorge zegt
Swedish Automobile staat elke dag in de krant.
De beurs aandelen top 10.
Als meest verhandelde aandeel.
Als grootste daler of als grootste stijger.
Al maanden lang is VM keihard aan het werk.
Op de beurs. In haar/zijn beurs. Uit haar/zijn beurs.
Zoals enkelen beweren, van corruptie is hier geen sprake.
*bescheiden kuchje*
jaguarsaab zegt
De Chinezen wachten gewoon tot saab failliet.
dan gaan zij het overnemen *zucht*