Mercedes toont op de IAA in Frankfurt een futuristisch concept op waterstof, waarvan de eerste informatie inmiddels is uitgelekt. De Mercedes-Benz F125 concept refereert aan het 125 jarig bestaan van “Daimler Motoren Gesellschaft” dat in 1926 fuseerde met Benz & Cie tot Mercedes-Benz. De concept auto is uitgerust met een brandstofcel, een 10 kWh lithium ion-batterij en een viertal elektromotoren.
De vier elektromotoren leveren gezamenlijk 231 pk, waarmee dit concept in 4,9 seconden naar 100 km/u sprint en z’n top bereikt bij 220 km/u. In de tank van koolstofvezel wordt 7,5 kilo waterstof opgeslagen onder een druk van 700 bar. Op een volle tank waterstof, moet een actieradius van een kleine 1.000 kilometer haalbaar zijn. Op enkel de accu kan vijftig kilometer worden gereden.
Zodra we het officiële persbericht en de foto’s hebben ontvangen, zullen we dit bericht updaten.
Jochempie zegt
Maar een auto op waterstof rijdt toch alleen maar emissievrij?
Dennis zegt
@Jochempie: Scherp!
kaaskabouter zegt
@Jochempie:
Een auto die op waterstof rijdt stoot water uit. Emissie = uitstoot, of het nou Co2, NOx, of water is. Dus nee, hij rijdt niet alleen maar emissievrij.
Jochempie zegt
@kaaskabouter: Nou goed dan, emissievrij in de zin van alles wat ie uitstoot kwam al zeer recentelijk uit de atmosfeer..
zounds010 zegt
@Jochempie: De emissie van deze auto hangt er vanaf hoe je de waterstof fabriceert. Hoe je dat ook doet, het kost energie om waterstof te maken. De interessante vraag is hoe efficiënt is een waterstofauto t.o.v. een auto met alleen accu’s?
Je hebt best kans dat het proces electriciteit->waterstof->brandstofcel meer energie kost dan electriciteit->accu.
Esprit_de_Flandre zegt
@zounds010: “best kans”
Zeg maar gewoon: zekerheid…
stationcar zegt
Leuk, heel erg conceptig, en dus niet zo realistisch, maarja, dat mag hé op een beurs. Ik vind het overigens een verschrikkelijk lelijk ding, maar ik wil hem toch wel in het echt zien, ik benieuwd!
Mooi om weereens wat over waterstof te horen inderdaad, mijns inziens heeft dat meer toekomst dan elektrisch rijden zoals we dat nu over gehyped zien worden.
DonEmilio zegt
@stationcar: Ik hoop zelf al jaren op de doorbraak van waterstof auto’s. Alleen al omdat je gewoon de verbrandingsmotor kan behouden. Nadelen zijn alleen het explosiegevaar en je moet een gigantische tank in je auto hebben voor een beetje fatsoenlijke actieradius. Maar daar bedenken ze nog wel wat op.
Btw…deze Mercedes is een gedrocht.
vroemvroem zegt
@DonEmilio:
En waarom zou men in vredesnaam de verbrandingsmotor moeten willen behouden??
porsche928 zegt
Lol, 700bar. Dat kan flink ploffen als het barst.
towi1989 zegt
@porsche928: en met een tank a 35liter benzine kan niets mis gaan?
lambo4all zegt
@towi1989: 35? er zit soms wel 80 liter benzine in een tank! maar ben het met je eens, toen de verbrandingsmotor nog in de kinderschoenen stond waren mensen ook bang om met grote hoeveelheden brandbare vloeistof rond te rijden maar daar hoor je nu nooit meer wat over, het probleem van opslag wordt wel opgelost.
Esprit_de_Flandre zegt
@towi1989: Heb jij al ooit iets zien misgaan daarmee? En ik bedoel ‘zien’, in levende lijve, niet op een youtubeding…
fiatsco zegt
Hehe, eindelijk weer een concept op waterstof. De brandstof voor de toekomst. Waarom? Juist omdat het zo erg lijkt op hetgeen hoe wij ons nu vervoeren. Gewoon tanken zoals het nu ook gaat en altijd voldoende brandstof voor handen, in tegenstelling tot duurzame elektriciteit, wat beïnvloedbaar is door weersomstandigheden.
Top van Mercedes! Ziet er daarnaast ook niet slecht uit, inclusief de prestatiecijfers.
Jochempie zegt
@fiatsco: Gewoon een stuwdammetje bouwen voor de opwekking van waterstof en je hebt niet alleen de stroom maar ook de ‘grondstof’ binnen handbereik.
fiatsco zegt
@Jochempie: Een stuwdam in Nederland? Een stukdam in Afrika? Dat is juist het probleem van duurzame energie! Hier waait het dan nog, maar er zijn veel plekken op de wereld waar te weinig duurzame energie kan worden opgewekt, om aan de vraag te voldoen.
Jochempie zegt
@fiatsco: Nou ja, als het niet waait schijnt de zon wel… Gewoon zonnecentrales neerzetten a la Spanje: spiegels en stoomturbine:
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Die zonnecentrale beslaat een deftig stukje woestijn. Ik denk niet dat je plaats vind in de Benelux voor dit soort (prachtige!) constructies…
Jochempie zegt
@Esprit_de_Flandre: De uitgelezen kans om Afrika wat zelfvoorzienend te laten worden!
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: True. Samen de schouders eronder. We gaan ervoor…
Jochempie zegt
@fiatsco: Met andere woorden, er is geen probleem van duurzame energie. Voor alle klimaten is wel een vorm van duurzame energie beschikbaar/te ontwikkelen die voor een gegarandeerde energie-afgifte kan zorgen.
fiatsco zegt
@Jochempie: En je weet wat dat kost? Ik heb laatst voor mijn werk een gesprek gehad met een ingenieur, die momenteel vol aan het investeren is in waterstof. Hij kon mij piekfijn vertellen waarom juist waterstof de toekomst heeft en elektrische auto’s dus niet. Er komt heel veel kijken bij het opwekken van die energie, plus het transport ervan naar plekken waar te kort is. Doe ermee wat je wil, de discussie hoef ik niet te voeren.
Jochempie zegt
@fiatsco: Interesseert me niks, ik reageer toch. Ik snap niet zo duidelijk waar je naartoe wilt gaan. Dit is toch gewoon het verschil tussen een optimist en een pessimist? Ik weet wel wie er verder komt…
mco zegt
Energetisch totaal niet interessant. Lees even goed: 700 bar! Kost enorm veel energie om waterstof zo onder druk te zetten. Pomp je fietsband maar eens op naar 4 bar en voel dan even aan de fietspomp. Dan voel je aan de temperatuur van de fietspomp al hoeveel energie dat kost.
Lagere druk kan natuurlijk ook maar dan heb je een beperktere range met deze tank. Meer dan de helft van de energieinhoud van de tank gaat verloren aan compressie kosten. Dus max rendement is 50%. Daar bovenop heb je nog verliezen om waterstof te produceren..
Het enige voordeel is dat het op huidig autorijden lijkt, je kunt tanken. De oplossing: vloeibare accu’s..
dennisr zegt
waterstof is interessant.. maar god wat een lelijk ding.. :) hele ding is gewoon lelijk.. sonde dat ze die ‘bekende deuren’ er voor gebruikt hebben..
smasters zegt
hij houdt geen voor en achterlicht over
norge zegt
Jammer dat ook als je niet rijd de tank zo leeg is.
Sjaakie19 zegt
Ik snap het niet, er zit 7.5kg waterstof in en daarmee kan hij 1.000 km afleggen, waarom praten sommige dan over een gebrek aan plaats ?
bigcar zegt
gatver: echt lelijk… voorkant is eigenlijk wel leuk, maar de rest is gewoon om van te walgen…
Flamingo zegt
wow die laatste foto van de zijkant. Lelijk! lijkt wel een telefoon ofzo
135i zegt
Ze moeten dat waterstof doorontwikkelen zodat het uiteindelijk in productie auto’s komt. Veel beter dan dat elektrisch rijden.
Esprit_de_Flandre zegt
Voorkant en profiel vind ik weer niets. Achterkant is echter bijzonder interessant!
Dimglor zegt
Dit doet me eerder aan een wagen uit MIB denken….