Goed nieuws voor de 14- of 20%-bijtellingsschrapers van dit land. Zij mogen nog even langer op de zak van hun wél belastingbetalende medeburger teren, en profiteren van de gunstige bijtellingsregels omdat zij een zuinig blikje rijden.
De komende jaren gaat het Nederlandse bijtellingssysteem op de schop. De sub-25% categorieën worden steeds drukker bevolkt, en dat kost de overheid veel geld. Aangezien de overheid de inkomsten uit haar melkkoe graag op peil houdt, gaan de komende jaren, door scherpere CO2-normen auto’s uit deze categorieën verdwijnen. Echter: als je nu een 14% bijteller rijdt, blijft dit percentage gehandhaafd tot je hem inruilt.
We gaan tot 2020 dus waarschijnlijk veel VW Polo BlueMotions zien met kilometerstanden van 800.000, ‘want het rijdt zo lekker goedkoop’. Ons bent zuunig per slot van rekening. Het nieuws kwam ons, ere aan wie ere toekomt, ter ore via de grote rode concurrent, die staatssecretaris Frans Weekers wist te strikken voor een tête-à-tête.
Voor de autoindustrie met de nodige ijzers in het 14- en 20%- bijtellingsvuur is dit geweldig nieuws. Mensen die nu nog dubben over het wel of niet leasen van een lage bijteller of het aanschaffen van een belastingvrij koekblikje, kunnen dit met een gerust hart doen. Totdat de auto van eigenaar wisselt blijven de gunstige regels van kracht.
Ik verwachtte vóór deze koerswijziging een drama voor mensen die nu particulier een goedkoop dieseltje hadden aangeschaft. Zodra de gunstige regeling afliep zouden ze immers volle bak wegenbelasting moeten dokken (op diesel wordt aardig wat meer geheven dan op benzineauto’s), en als je weinig rijdt is dit gewoon veel te duur. Daarom zou de markt overspoeld worden met kleine tweedehands dieseltjes die je aan de straatstenen niet kon slijten. Dit gevaar is nu afgewend, wat wel een geruststelling voor de particuliere kopers van eco-Twingo’s/Polo’s/Ibiza’s en wat dies meer zij moet zijn.
Zo ziet u maar, de overheid komt ons zo af en toe nog best tegemoet. Nu alleen nog even die hogere snelheidsboetes voor dit belastingontduikende schorem (150.000 man sterk, naar het schijnt) invoeren. Gelijke monniken, gelijke kappen.
sacha zegt
FTFA”Ik verwachtte vóór deze koerswijziging een drama voor mensen die nu particulier een goedkoop dieseltje hadden aangeschaft”
Dat drama komt nu dus bij verkoop
RoT___ zegt
@sacha: En als ze dan te koop staan raakt de dealer er nog lastig van af, gezien de volgende eigenaar alsnog veel MRB af kan tikken.
bobb zegt
@RoT___: Zal wel weer een regeling komen om dit leed te verzachten dat mensen eerst een vrijstelling hadden en straks weer wegenbelasting moeten betalen.
mashell zegt
@RoT___: de handel zou de handel niet zijn al ze dit niet via export zouden kunnen oplossen.
bobb zegt
@mashell: Zit geen BPM op toch? Dus geen teruggaaf en bovendien willen ze daar niet wat grotere auto’s? Volgens mij kun je als huidige eigenaar beter ook een aantal jaar doorrijden, je profiteert toch nog van het zuinige verbruik.
potver7 zegt
@RoT___: Dat wordt dan wel weer opgelost door het fenomeen “inruilwaarde”, oftewel de huidige eigenaar krijgt geen moer terug voor het spaardieseltje.
Overigens zijn de meeste van die spaardiesels niet in eigendom van particulieren, maar van leasemaatschappijen. Die hebben, als ze slim zijn geweest tenminste, inmiddels de leasetarieven aangepast om in te spelen op de hogere afschrijving dus daar zal de pijn wel meevallen.
bobb zegt
@potver7: Niet alleen het spaardieseltje dan, kleinere diesels in de jaren voor de regeling gaan dan ook sneller mee naar beneden.
florisw zegt
Lekker nog een jaartje doorrijden allemaal in die Polo Blm’s dus! Ik denk dat er voor het moment supreme snel nog een hoop leasecontracten worden afgesloten!
bobb zegt
Dus zeer lang lopende leasecontracten te verwachten? Totdat de regeling weer wordt aangepast omdat effect uitblijft.
Hubert zegt
@bobb:
Las ergens anders dat de maximale lengte 47 maanden zal worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Hubert: precies, en anders it er altijd nog een km-max aan, vaak 180.000… Dus dat stukje in het artikel is bullshit!
potver7 zegt
@bobb: De overgangsregeling geldt tot 1 januari 2016 dus dat zal wel meevallen. Als je op 30 juni 2012 dus nog een spaardieseltje least met een looptijd van 4 jaar, betaal je de laatste 6 maanden dus alsnog het volle pond bijtelling.
kaasboerin zegt
Zit ik dan met m’n Efficient Dynamics.. :lol:
911GT2 zegt
En tot wanneer kan ik nog een mueslimobiel kopen? Volgend jaar mei moet ik een nieuwe leasert hebben dus wel interessant om te weten…
sir_smokalot zegt
per 1 juli 2012 worden de regels aangetrokken.
spotu2 zegt
Waarom ben ik opeens zo blij?
TDI-goeroe zegt
ik lees alleen iets over het bijtellingspercentage, niet over de MRB…
potver7 zegt
@TDI-goeroe: Dan moet je het artikeltje van de grote rode concurrent maar eens heel goed lezen (ik weet het, dat valt niet mee… :) )
Freewarefreak zegt
-edit: staat ook gewoon gelinkt in het artikel-
Poll zegt
Dus ik mag interpreteren dat de huidige auto’s zonder MRB dat sowieso tot 2016 blijven? Ik vind het niet erg duidelijk hoor.
F1Tim zegt
Tja, een voordelige regeling die je invoert, moet je ooit weer ergens terugdraaien…
f650csrider zegt
Als je de autobrief (waarin alle nieuwe regels mbt belastingen) van het ministerie had gelezen, had je gezien dat dit nu niet echt nieuw nieuws is. Mij was dit in elk geval allang bekend.
jelmer zegt
Vast patroon bij dit kabinet. Iets heel stevigs afkondigen, en het voor invoering al wat versoepelen. Beeldvorming: daadkracht en luisterend vermogen.