De grote baas bij Toyota (en dus Lexus), Akio Toyoda, heeft dit weekend verklapt dat groen licht is gegeven voor de komst van een extra hete GS-F. Of daar dan een dikke V10 in komt te liggen (zoals in de LFA) of een dikke V8 (zoals in de IS-F) wilde hij nog niet verklappen.
Het zou wel een stoere actie zijn van Lexus als ze gewoon ff een 4.8 liter V10 onder de motorkap van de nieuwe GS proppen. En volgens Yoshihiko Kanamori (projectleider GS) is dat qua ruimte prima mogelijk. Als Lexus de ballen heeft om een V10 te monteren zetten ze in elk geval Audi en BMW lekker voor schut. Die zijn namelijk gezwicht voor de muesli vretende Co2-politie en hebben er voor gekozen om de nieuwe RS6 en M5 te voorzien van een (geblazen) V8.
Overigens zal Lexus de V10 uit de LFA niet ongewijzigd overnemen in de GS (als de V10 er al komt). De V10 zal namelijk zo afgesteld worden dat het vermogen iets afneemt, maar het koppel zal wel flink stijgen. Er zijn geruchten dat we in november tijdens de autoshow van Los Angeles als een GS-F kunnen bewonderen. Laten we er in elk geval op hopen! (via: es.autoblog.com)
We horen trouwens al verhalen over de komst van een Lexus GS-F sinds 2007…
ferrari2011 zegt
V10 graag!! :D
rechercheur zegt
Aan de ene kant proberen ze groen te zijn met de o.a. Auris en Prius, aan het andere eind van de modellen line-up zouden ze dan een dikke 4.8 ltr V10 aanbieden. Behoorlijk tegenstrijdig, hebben ze last van een identiteitscrisis wellicht, of zijn ze de ‘brand guideline’ misschien kwijt geraakt ?
jzaero zegt
@rechercheur: Vrijwel elk merk heeft dit wel hoor, zo hebben de meeste merken een sport-lineup en een handjevol mueslimodellen.
porsche911turbo2 zegt
@rechercheur: Proberen niet alle merken “groen” te zijn tegenwoordig? Bmw heeft ook hele zuinige dieseltjes, maar ook hele dikke v8jes.
rechercheur zegt
@porsche911turbo2:
Klopt, uiteraard. Maar men verwacht tegenwoordig ook enigszins praktische dagelijkse bruikbaarheid.
Ik ben een tijdje terug met een paar man op wintersport geweest, ééntje daarvan reed een Audi S4 4.2 V8 Avant. Hartstikke leuk natuurlijk, maar als je een beetje blaast in Duitsland, dan sta je om de 300km bij de tank. De nieuwe S4 3.0 TSFI heeft een snellere acceleratie naar de 100 km/u en is tevens duidelijk een stuk zuiniger, zonder in te boeten aan rijplezier.
Dat is nu eenmaal de trend, meer koppel, minder verbruik. Voor een supersport model minder relevant, voor een auto die vrijwel dagelijks gebruikt gaat worden is verbruik wel degelijk zeer relevant.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rechercheur: dat hebben ze van de VAG groep afgekeken. Met de Bluemotion naast de S en R types. Of de meest hypocriete Panamera Hybrid… Heet gewoon productgamma!
rechercheur zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ooow, doet je smartphone het weer, en kun je nu wel volzinnen typen ? :-)
Stopwearingpants zegt
@rechercheur: iets met breedte investeringen en winst maximalisatie
rechercheur zegt
@Stopwearingpants:
Tsja, Toyota heeft natuurlijk miljarden verbrandt met dat mislukte F1 project van ze. Dus het zou wel goed zijn deze ‘investering’ nu eens terug te gaan verdienen. Vanuit die optiek zou het wellicht best nuttig kunnen zijn om die V10 wat breder in te zetten. Met slechts 500 stuks LFA krijg je dat immers nooit terug verdiend. Vraag is alleen of de welgestelde Lexus klant zit te wachten op een V10 …
BmwMPower zegt
@rechercheur: Je hoeft de F1 situatie er niet bij te betrekken.
Het is mooi om te zien dat Lexus mee doet. Het is een merk wat echt kan concurreren met BMW, Mercedes en Audi. Ze hebben al de IS-F die het moet doen met de E92 M3, C63 en (R)S4.
Dat ze nu met een M5, E63 en RS6 killer komen, vind ik goed om te zien. Bovendien, je comment over muesli-auto’s en CO2-knallers… BMW is bijvoorbeeld een heel groen merk, hebben erg veel groene labels. Maar de klant is koning en wil dus wel eens een 580 PK sterke sedan onder zijn of haar reet.
Supra1981 zegt
@rechercheur: Als je het dan toch over de F1 hebt en uitersten wat betreft ‘groen’ willen zijn en andere andere kant vervuilende wagens, dan zou heel de formule 1 afgeschaft moeten worden. Merken als Mercedes en BMW vervuilen er op los in deze tak van sport. Maar daar hoor je ook niemand (gelukkig) over klagen.
rechercheur zegt
@Supra1981:
Van mij mag Formule 1 blijven bestaan, deze tak van sport is naast een platform voor ontwikkeling immers ook een mooie vorm van volksvermaak.
Discussie was meer met Speedlimit;
ik stelde ‘m al eens eerder de vraag wat F1 nu eigenlijk had opgeleverd voor Toyota. Zijn antwoord: Lexus LFA.
Mijn mening is dat de LFA in dat geval een zeer magere opbrengst is, gezien de miljarden die Toyota heeft gespendeerd, zonder ook maar een enkele overwinning, en vervolgens maximaal 500 LFA’s zal verkopen. Dan zou er per LFA een paar miljoen verlies zijn.
Lan_Evo zegt
@rechercheur:
Het is maar waar je je druk om kan maken. De opbrengst is weinig tot niks inderdaad (LFA hoort daar niet bij, dat is gewoon PR geneuzel natuurlijk), daarom zijn ze er ook weer uitgegaan. And that’s it, foute keuze (misschien, weet ook alle details niet natuurlijk), maar achteraf is het altijd makkelijk lullen.
rechercheur zegt
@Lan_Evo:
Als je een aantal jaren het grootste budget van alle F1 teams hebt, meer nog dan McLaren en Ferrari, en je bent niet eens in staat om één race te winnen… dan is het achteraf -inderdaad- makkelijk lullen.
prisma zegt
@rechercheur: 350miljoen per jaar, dat was hun budget voor de F1. Dit kwam rechtstreeks van de marketing afdeling van Toyota Europe. Dit is echter maar een peulschil van het totale budget dat Toyota uitgeeft mondiaal. Het budget van Toyota USA bestaat uit 2miljard/Jaar. De ontwikkeling voor de LFA is rond 60miljard tegenover 38miljard voor de F1 over 11 jaar.
Toyota stopte om verschillende reden met de F1, 1 daarvan was natuurlijk de economische omstandigheden die niet zo idiaal waren. 2de reden was dat TRD USA meer resultaten behalen in de USA met Private teams dan met hun eigen fabrieksteams. 3de reden was dat ze technologische niets meer te zoeken hadden in de F1, KERS hoe het is voorgesteld in de F1 was niet het pad dat zij voor ogen hadden.
Wat heeft de F1 nu opgeleverd meer dan de LFA, veel meer dan mensen beseffen. Zo hebben ze de verf technologie vernieuwd zodat lucht een beter stroming kennen dit word al op alle hybride modellen toegepast, de auto’s zijn ook allemaal uitgerust met betere geluidsdichte materialen. Maar het beste voor alle auto race liefhebbers is dat de fabriek in Cologne om gebouwd is naar het evenbeeld van TRD USA. Nu kan iedereen die wil racen met Toyota, beroep doen op hun highend faciliteiten dit voor zowel klein als F1 wagens.
Meer info vindt je op de site
http://www.toyota-motorsport.com/
amateur zegt
@prisma: Je kan ouwehoeren wat je wil, maar wanneer ze wel geslaagd waren in de F1, was Toyota niet gestopt.
jzaero zegt
V10 van de LFA, misschien in downtuned vorm, maar wel zelfde geluid <3 Bijna niets gaat boven dit geluid ;)
Alpinaa zegt
@jzaero: Ja, klopt. Maar voor mij is de BMW S85 toch wel de lekkerst klinkende V10.
Punk zegt
V8 of V10, Hij kan sowieso niet tippen aan de nieuwe M5!
Ruben00 zegt
@Punk: Dat weet jij natuurlijk nu al, en dat is natuurlijk volledig gegrond, en dat is natuurlijk geen fanboy praat.
ferrari2011 zegt
@Ruben00: Uiteraard! Hij heeft ze ook allebei al gereden natuurlijk he :D
rene zegt
Punk, larie, topmotor.
alcantara zegt
V8, is goedkoper in onderhoud en verbruik.
bpc zegt
@alcantara: en lichter
robbie zegt
@bpc: LOL!
Yeelen zegt
@bpc: De V10 in de LF-A is toch zo ongeveer de lichtste V10 die er is?
Lan_Evo zegt
@Yeelen:
Hij is zelfs nog lichter als de V6 in de GS350 (en Lotus Evora) etc. als ik me niet vergis.
Apache zegt
4-in-lijn met elektromotor per wiel
norge zegt
Zolang het maar premium kwaliteit blijft ,dat is toch waar Lexus op verkoopt?
Tommy2 zegt
Een hoogtoerige V10 racemotor in een grote zware sedan? Liever iets met turbo’s en hoog koppel.
MarkieS zegt
V10 plug-in hybride?
@Tommy2: daar is een complete volzin aan gewijd, minder toeren en meer koppel.
rene zegt
jzaero ,geluid van de motor kan je heel goedkoop manilupleren.
mrbones zegt
v10
desoper zegt
Als Lexus zichzelf nu eens echt wil onderscheiden, rusten ze het topmodel uit met een elektromotor.
Altijd maar een paar jaar achterlopen op de duitsers is nu niet echt iets om trots op te zijn lijkt me.
Waar bmw/audi hun auto’s een aantal jaar geleden nog leverden met V10 komt spuit 11 er ook nog effe mee op de proppen.
sdk16420 zegt
@desoper: waar de Duitsers nog geen hybrides hadden, had Lexus er 3 in het modellengamma
speedlimit zegt
@desoper:
Hetzelfde kan je ook over bmw en mercedes zeggen…waar Lexus al n paar jaar geleden hybride leverde komen deze duitse 2 er nu pas mee op de proppen.
Verder is het nog helemaal niet bevestigd of t n v8 of v10 wordt.
sdk16420 zegt
@speedlimit: LOL
rechercheur zegt
@speedlimit:
Als zo’n Japanse V10 ook iedere 15.000 km verse olie lust, dan kunnen ze het beter bij hybride techniek houden, anders wordt het wel een heel kostbaar gebeuren ….
:-)
speedlimit zegt
@rechercheur:
Alsof iemand die zich n GS kan veroorloven daar wakker van ligt.
speedlimit zegt
@rechercheur:
Alsof iemand die zich n GS kan veroorloven daar wakker van ligt.
rechercheur zegt
@speedlimit:
Tijd is immers geld, en een auto is gemaakt om te rijden, niet om steeds maar in de garage te staan. In het drukke hectische bestaan van alledag, heeft de gemiddelde werknemer wel wat beters te doen, toch?
Ik zie dat Toyota en Lexus ook (net zoals Kia) een service-interval aanhouden van 15.000 km. Is dat ondertussen niet een beetje achterhaald? Een premium auto moet toch wel wat meer km’s kunnen maken zonder onderhoud? Is 20.000 km tegenwoordig niet meer gangbaar?
(… moet ik dat nu ook twee keer zeggen ? ….)
desoper zegt
@rechercheur: Inderdaad dat is voor mij ook de reden geweest om voor een duitser te kiezen. Ik heb geen tijd/zin om iedere 15000km bij de garage te staan. Dat zou in mijn geval 3/4x per jaar zijn.
En wat betreft hybride, Ik heb al eerder gezegd dat deze omstreden techniek ook al geen uitvinding van toyota is.
speedlimit zegt
@desoper:
Wordt ook niet gezegd…wel dat ze in 3 verschillende klasses de eerste waren met hybride terwijl de duitse concurrentie er jaren later mee kwamen.
Dus daar ga je weer met je spuit 11 ;)
speedlimit zegt
@rechercheur:
Tja het is maar hoe je t bekijkt…je service interval verhogen en vaker bij de garage staan wegens pech.
Wat is uiteindelijk goedkoper zo kun je t ook zien.
desoper zegt
@speedlimit: in de eerste jaren zul je weinig last van pech hebben of het nu een aziatische, amerikaanse of europese auto betreft. Na 3 ton op de teller moet je je misschien gaan afvragen of het wel slim is om service-intervallen van 30.000 km te blijven handhaven. Maar wie zich een Lexus GS kan veroorloven heeft zijn auto tegen die tijd al lang verkocht
speedlimit zegt
@desoper:
Yep maar komt er nog steeds op neer dat jouw spuit 11 verhaal van geen kanten klopt ;)
desoper zegt
@speedlimit: Je hebt mijn opmerking niet goed begrepen. Mijn spuit 11 opmerking heeft niets met hybride te maken maar met de V10-motor in een sedan.
Jij komt telkens maar terug met de opmerking dat lexus de eerste was die in 3 klasses een hybride leveren, daar heb je inderdaad gelijk in, want dat wil je toch horen
speedlimit zegt
@desoper:
Ja duh maar t spuit 11 verhaal gaat ook op voor het hybride verhaal…dat je dat nog niet snapt.
rechercheur zegt
@speedlimit:
Staat -bijvoorbeeld- een BMW vaker met pech bij de garage dan een Toyota, Lexus of Kia ? Kan ik uit persoonlijke ervaring namelijk niet bevestigen.
Dat een Kia, Toyota of Lexus iedere 15k km naar de dealer moet, dat staat wel vast. Lijkt me werkelijk zonde van je tijd. Waarschijnlijk heeft Lexus daarom haal-en-breng service (?)(neem ik tenminste gemakshalve aan, ze willen immers premium zijn), zodat het je geen onnodige tijd kost om je auto steeds weg te moeten brengen. Als Kia dat nu ook zou doen …
amateur zegt
@rechercheur: Een BMW 3 serie kan je niet vergelijken met een Lexus GS.
BMW gaat de nieuwe 3 serie niet voorstellen op Pebble Beach, een beetje te hoog gegrepen.
amateur zegt
@desoper: Heel misschien in Europa, maar hun grootste klant is USA, en die wllen liever een Lexus.
The360box zegt
Een V10 past op de 1 of andere manier niet in een personenwagen(past wel maar is raar), een V10 hoort in een gestroomlijnde sportwagen.
vale46 zegt
Mijn eerste idee was bidden om die V10, een high-tec blok met een zeer laag gewicht en hoge toeren.
maar wil je dat wel in een GS?
Ik denk dat ze er beter een dikke V8 in lepelen, die kan met zijn bergen koppel veel meer alledaags rijplezier bieden dan een hoogtoerige V10. Met in mijn achterhoofd auto’s als de C&E63 AMG natuurlijk. Langs de andere kant waren de vorige generatie M5 en de RS6 wel 2 geniale wagens!
Lexus, kies de juiste motor, maakt me niet uit wat, als het maar goed klinkt en retesnel is!
rechercheur zegt
@vale46:
Inderdaad, een hoog koppel en een laag verbruik zal vele malen belangrijker zijn, dan een berg PK’s …
desoper zegt
@vale46: Mij maakt het ook geen moer uit want ik kan zo’n auto in tegenstelling tot jou toch niet betalen
vale46 zegt
@desoper: Wekt mijn reactie soms de gedachte op dat ik stinkend rijk ben?
In ieder geval: nutteloze reactie :P
nicktexel zegt
v10 uit de lf-a aub!
bruinbeer zegt
ik zeg v8. klinkt lekker bruut
dennisr zegt
V10 zou natuurlijk wel mooi zijn, elke V8 of V10 is een aanwinst in de autowereld, maar wel jammer dat het in een Lexus word gebouwd..
speedlimit zegt
@dennisr:
Why…is t omdat je iedere ochtend naar school tegen n Lexus aan moet kijken?
dennisr zegt
@speedlimit: snap niet precies wat je bedoeld ? zal wel.. nee ik vind lexus gewoon niet mooi :)
maxx1 zegt
v8 natuurlijk, voor de uitstoot en verbruik
love4sportcars zegt
Geen! ze zouden zich beter concentreren op hun eigen markt, hier gaan ze toch niks verkopen