Ben jij van het bumperkleven, rechts inhalen, middelvinger zwaaien en onnodig links rijden? Dan ben je volgende week keihard het bokje!
De politie gaat namelijk van 22 tot en met 28 augustus extra controles uitvoeren op asociaal weggedrag, waarbij de overtredingen uit de ergernissen top tien extra in de spotlight zullen staan. Ook zal je sneller gepakt worden op te hard rijden, de KLPD zal daarvoor onder meer tien onopvallende videoauto’s inzetten.
Dat ze overigens niet heel hard werken bij dat videoteam is duidelijk, aangezien ze in de eerste helft van 2011 slechts 4000 overtreders wisten te pakken. Deel dat door 10 videoauto’s en ze hebben ongeveer 2 á 3 bekeuringen per dag uitgeschreven per videoauto. Ga eens aan je werk, oom agent! De meeste bekeuringen voor zaken uit de top tien werden overigens uitgedeeld voor hinder bij in- en uitvoegen (247), geen richting aangeven (142), onnodig links rijden (140) en onvoldoende afstand houden (130).
“Maar Casper, dan komen we toch nog lang niet aan de 4000?” Klopt, het meeste geld werd namelijk binnen geharkt met zaken die niet in de top tien voorkomen: niet handsfree bellen bijvoorbeeld. Maar liefst 1071 automobilisten werden daarvoor beboet met een bedrag van 186 euro. Schatkist vullen voor de winst! Een andere goede score werd -natuurlijk- behaald met de snelheid: 574 bekeuringen werden er door de videoteams uitgedeeld. Ook werden er 149 rijbewijzen ingevorderd en werden er maar liefst 57 ongevallen geregistreerd door de videoteams.
Maar goed, komende week kan je als asociaal weggebruiker dus maar beter op je tellen letten want de popo komt achter je waggie aan als je je niet gedraagt. Lief zijn dus! Overigens heeft de KLPD een ander lijstje dan wij als het om de tien ergernissen gaat, dus check ze voor de zekerheid allebei even. Dit was wat een onderzoeksbureau eerder concludeerde en dit is het spiekbriefje van de politie:
1. Bumperkleven (onvoldoende afstand houden)
2. Alcohol en drugs achter het stuur
3. Agressief rijgedrag
4. Onnodig links rijden
5. Hinderlijk langzaam rijden
6. Langdurige inhaalmanoeuvres
7. Hinder bij in- en uitvoegen
8. File voorbijrijden via de vluchtstrook
9. Hinder bij wisselen van rijstrook
10. Onjuist gebruik van richtingaanwijzer
lincoln zegt
kei-hard belasting innen ..
Emerald_Green_Jag zegt
@lincoln: Belasting? Als je een boete voor te hard rijden als haast belasting omschrijft dan kan ik me daar wel iets bij indenken.
Het is zo simpel: het is jouw keus. Je houdt je aan de regels of je kiest ervoor om bij overtreding (en gepakt worden) een schikking te ontvangen (ofwel: boete). En die moet je gewoon betalen, zo niet komen er zwaardere sancties.
En bespaar me alle uitzonderingen – die bevestigen de regel.
Klassiekerrally zegt
@Emerald_Green_Jag: Zoals jij het stelt heb je gelijk. Maar het is wel moeilijk te verkroppen dat je de pliesie niet of nauwelijks bij scholen, speeltuinen etcetera ziet, maar wel op punten waar iets te hard rijden geen enkel gevaar oplevert, maar wel erg verleidelijk is. En dat smaakt naar ordinair belasting innen. Lekker makkelijk. Heeft niks met veiligheid of zo te maken, al zal de overheid natuurlijk anders beweren.
bozewolf zegt
@Klassiekerrally: Yeah. Veel liever dat ze in woonwijken e.d. gaan controleren. Op mijn ouwe adres reed helft van de weggebruikers veel te hard door de straat. Je mag daar gewoon 30, maar ook de stadsbussen denderden er rustig met 50 doorheen.
Zet daar dan eens een cameraatje neer. Maar neeee, we moeten de snelwegen beflitsen, he.
lincoln zegt
@Emerald_Green_Jag:
yep .. en een staatslot kopen is hebberigheidsbelasting betalen ..
ook geheel vrijwillig ..
zo zie ik dat ja ..
bozewolf zegt
@lincoln: En een brood? Eetbelasting?
brinky zegt
waarom alleen t/m 28 augustus, mogen da aso’s daarna weer wel hun gang gaan? Gewoon altijd keihard optreden!
JMWPvG zegt
@brinky:
Vooral bij Bavaria City Racing, daar komen toch meer jeugd op af, en willen soms hetzelfde doen met hun eigen wagen(tje).
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@Dreumeltje: Waarom moet de jeugd altijd als 1 grote groep neergezet worden? Er is ook ”jeugd” die niet dat soort asociale gedrag bezit.
JMWPvG zegt
6. Langdurige inhaalmanoeuvres?
Dat is toch niet verkeerd ? mits je gewoon spiegels kijkt en op je snelheid let.
kaasboerin zegt
@Dreumeltje: Nee, je moet snel inhalen…. Maar dan wél aan je snelheid houden!… Lol :D
bigcar zegt
@kaasboerin: dan zou voortaan iedereen beboet moeten worden bij een inhaalactie… denk dat je dan meestal iets harder rijd, dan is aangegeven… slaat toch nergens op..??
BJ zegt
@bigcar: Je kan je ook afvragen waarom iemand wil inhalen met 1 of 2 km/h verschil… dat gaat je niet echt helpen bij eerder thuis komen oid.
mightymike zegt
@Dreumeltje: zal wel zo zijn dat als je van links terug naar rechts gaat en dan niet in een keer maar tijdje op 2 banen blijft rijden
mashell zegt
@Dreumeltje: vrachtwagenchauffeurs kunnen je prima uitleggen wat daarmee bedoeld wordt.
BJ zegt
@Dreumeltje:
Het is irritant voor achterop komend verkeer (maar met spiegels kijken bedoel je waarschijnlijk dat je dan gas bij geeft of het niet doet?), maar denk ook dat het gevaarlijk is omdat je onnodig lang mogelijk in iemands blinde hoek zit bv of vice versa.
Mooi dat ze hier op controleren, dat zet die eigenwijze linksrijders hopelijk eens aan het denken die claimen met een precieze v-max net zoveel recht te hebben op de linkerbaan als iemand die eens wat meer haast heeft. In theorie hebben ze namelijk gelijk, maar je bereikt er helemaal niks mee.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@Dreumeltje: Sommige mensen rijden tussen de 80-110 km/h op de rechterbaan dus ik snap best waarom je dan met 120 in zou halen. Als iedereen keurig (ook vrachtwagens etc.) keurig 120 zouden rijden was er ook geen linkerbaan nodig
kaasboerin zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: Had is gelezen dat er 500 miljoen euro opgehaald is aan snelheidsovertredingen, waarvan 450 miljoen euro, boetes van tussen de 1-10 km/h te hard. Dat zegt toch al voldoende over dit beleid, belachelijke pinkeltjesland hier.
E34M5Touring zegt
Mooi dan ben ik op vakantie, zie ze wel weer als ik terug ben. Als ze nou alle onnodig linksrijdende mensen op water en brood zetten ben ik lekker snel thuis van Schiphol.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
U bent veel te vriendelijk.
Azijn en gras moesten ze dat tuig voederen.
Is toch niet zo moeilijk, je kijkt in je spiegel er komt niemand aan die je zal inhalen voordat jij voorbij je voorligger bent. Je doet je pinker aan, je haalt in je pinkt terug en je gaat terug rechts rijden.
Iemand die hier niet de cognitieve capaciteiten toe heeft zouden ze ook geen rijbewijs moeten geven maar een plek in een beschutte werkplaats.
TF_Bundy zegt
@Hupke: +1. Helemaal mee eens!
Simpson zegt
Mooi, rechts inhalen staat er niet bij…of zou dat onder 3 vallen?
Maar ach, het is alleen om de staatskas te spekken, ons gedrag zal wel niet veranderen, anders zouden ze in duitsland meteen al die moppenboeken over ons rijgedrag kunnen wegsmijten. (NL = Nuhr Links, bij drie keer zakken voor je rijbewijs krijg je gele kentekenplaten, etc)
baasbas zegt
@Simpson: Deze vakantie weer veel kilometers gemaakt in Duitsland. 1 ding doen ze hondermiljoenmiljard keer beter dan Nederlanders: voor ze naar links komen KIJKEN ze, waarvoor zeer veel hulde. Dat doen er maar weinig hier.
Maar de oude grap van NL nur links noemen slaat echt nergens op imho. In Duitsland zijn mijn ervaringen dat ze nog vele malen erger links blijven rijden.
E34M5Touring zegt
@baasbas: Wat ik wel een vervelende (en in mijn ogen opkomende)trend vind in Duitsland is het onnodig linksrijden. Ik merk het ook met Duitsers in Nederland en heb me er tijdens mijn laatste ritten door Duitsland zwaar aan lopen irriteren. Ik heb het dan niet over mensen die hard rijden, dan snap ik het wel maar vooral veel mensen die gewoon 130 rijden en maar links blijven rijden. Ik kom al een lange tijd in Duitsland en merk dit vooral de laatste tijd erg op.
nicktexel zegt
@E34M5Touring: uidd ja of hollanders met caravans die vrachtwagens gaan inhalen daar
august zegt
@baasbas: allemaal kijken ze keurig.. totdat jij net je F1 uitlaat. (http://www.theautounion.net/index.php?topic=7287.0)
bigcar zegt
@baasbas: aan de andere kant is het wel terecht dat sommige duitsers links blijven reiden. als je 180+ gaat hoef je mij betreft niet in het midden te rijden, of aan de rechter kant.. gevolgen zijn wel duidelijk neem ik aan…
baasbas zegt
@bigcar: Haha, mijn auto kan verre van 180 op top. Dus van mensen die 180+ rijden heb ik geen last als ze links blivjen rijden in Duitsland :) Ik heb alleen geconstateerd dat ook in de stukken zonder maximum snelheid Duitsers (gemiddeld gesproken) maar belabberd terug naar rechts gaan na het inhalen van iemand. En dan ook écht belabberd. Ik heb een aantal keer hele kolonnes slapende linksrijders in Duitsland rechts ingehaald. (foei!) En ik heb een hele trage auto die daarvoor zeer veel meters nodig heeft. (Dus dat waren geen afsnij/tussenprop/bliksemacties)
Wat ze veel beter dan Nederlanders doen is voor ze naar links komen even kijken of er niemand aankomt. Erg prettige eigenschap die hier in Nederland nog wat beter ontwikkeld mag worden wat mij betreft.
kaasboerin zegt
Wat zien zij eigenlijk als agressief rijgedrag? Middelvinger opsteken ofzo? Maar goed, nóg meer controles dus, kan niet eens achter ’t stuur zonder continu als een paranoïde om je heen te kijken.
mightymike zegt
@kaasboerin: volgens mij plaats je je zelf net in een hokje ? Als jij die week para achter het stuur zit dan hoor jij hier toch ook bij? Succes;)
kaasboerin zegt
@mightymike: Denk je dat ik me daarvoor schaam? Ik zou me juist schamen als je voorstander bent van het beleid v/d ‘politie’. Asociaal rijgedrag kan je bij mij wegvinken, maar ik rijd wel eens een paar km’tjes te hard, of ik heb een keer een parkeerplek benuttigd die bedoeld was voor abonnementhouders, wat ik niet wist omdat dat bordje ergens 600m achter een muurtje verstopt stond. Toch weer 70 euro pleite. 9/10 boetes die ik heb gehad waren niet opzettelijk in ieder geval, en ik heb er al een zooitje op m’n naam staan.
dennisr zegt
@kaasboerin: Die parkeerplekken zijn altijd zo lullig, wij hadden dat ook een keer.. 2 parkeerplekken, en het bordje staat precies in het midden, welke is het dan ? natuurlijk kiezen wij net de verkeerde en die gast politie bellen, 70 euro lichter, maar het bordje is later wel 10 cm verplaatst :mrgreen:
bozewolf zegt
@kaasboerin: Je hebt nog niet eens 2 jaar je rijbewijs maar je hebt al wel minstens 10 verkeersboetes?
Doe je goed…
kaasboerin zegt
@bozewolf: Precies, ik draag mijn steentje wel bij hoor. Bedankt voor de complimenten.
rechercheur zegt
Mooi, kunnen we weer wat auto’s klem rijden …. :-)
* Aanhouding voortvluchtige moordenaar Remond P.
mashell zegt
@rechercheur: toch knap hoe de politie met een 1 budget Punto 2 dure criminelen BMWs tot stilstand krijgt. Of zie ik het verkeerd ;)
dennisr zegt
@mashell: onderschat nooit de stuurmans kunsten van Rechercheur.. als beloning van deze actie kreeg hij een BMW dienst auto.. :) en een medaille natuurlijk!
Hupke zegt
@mashell:
+1
bozewolf zegt
@rechercheur: AT is deel v/d politie waar ik veel respect voor heb. Die jongens en meiden gaan er hard in en pakken de boef.
“Niet fucken met die lui, weetje”
MercErik zegt
Hopelijk worden dan ook eindelijk die huisvrouwtjes aangepakt die zonder te kijken, noch richting aan te geven met 102 km/h een voorganger gaan passeren die 101 km/h rijdt… In mijn ogen gevaarlijker dan iets te hard rijden!
TF_Bundy zegt
@MercErik: Inderdaad. True that! Want niet in je spiegels kijken en in het algemeen zomaar met 1 km meer inhalen zonder je knipperlicht te gebruiken is ook asociaal rijgedrag.
nicktexel zegt
als er bij mij word gebumperkleeft ga ik gewoon op de rem staan mekklijk zat gewoon opbokken
kaasboerin zegt
@nicktexel: Ja maar meestal zijn het ouwe meukbakken die dat doen, die 3x zo weinig waard is als die van jou, dan kan je moeilijk remmen he. :(
nicktexel zegt
@kaasboerin: valt mee mijn polo is niet zoveel waard vergeleken die leasebakken:P maja als zij schade heb ik geen probnleem zij hielden niet genoeg afstand
Griffin zegt
@nicktexel: als iemand bij je achterin komt rijden op de snelweg is de kans wel aardig groot dat je in de vangrail eindigt terwijl de ander gewoon op het asfalt kan blijven. Daarbij is nodeloos remmen op de snelweg een aardige prent waard. Ik zou er maar mee uitkijken als ik jou was…
nicktexel zegt
@Griffin: ik weet het komt gelukkig ook niet vaak voor maar ik erger me er mateloos aan je kan tog ook gewoon w8 tot diegene voor je weer naar rechts gaat
bigcar zegt
@nicktexel: ho daar ff, jij zit fout. de reden dat er bumper-gekleefd word is door mensen die denken zoals jou. mensen hebben haast, moeten hard rijden. DUS JIJ MOET GEWOON AAN DE KANT. punt, als jij daar mensen dood staat te ergeren door onnodig links te blijven rijden dan is het gevolg daarvan: bumperkleven (wachten tot een aso aan de kant gaat).- dus oorzaak: onnodig links blijven rijden = gevolg bumperkleven.
nicktexel zegt
@bigcar: er geld gewoon een snelheidslimiet van 130/120 en ik rij zelf meestal 150 dus kan me nou niet echt wijsmaken dat ik langzaam rijd en dan nog als ik zou rijd laat me lekker
stelletje professionele bumperklevers hierzo die zich op hun tenen voelen getrapt?
bigcar zegt
@nicktexel: (die) mensen zouden niet bumperkleven als types zoals jou, niet onnodig op de linkerrijstrook blijven rijden.
nicktexel zegt
@bigcar: dan rijden ze te hard en dat is ook een overtreding!
en dan nog iets schijt aan jullie BTW ik laat me de les niet lezen door een paar bumperklevers die hun onschuld proberen te bewijzen
cu on the left lane!
nicktexel zegt
@bigcar: klep dicht jij mag nog niet eens auto rijden
nicktexel zegt
@bigcar: en dan nog iets wees blij met ons anders had sbs6 niks uit te zenden op zondag avond
bigcar zegt
@nicktexel: kan nie begrijpen wat je leuk vind aan die k*t programma op sbs6. enige wat ze doen is onnodig veel tijd van mensen verspillen. ze kunnen net zo goed de rekening naar huis sturen. wacht maar tot jij een keer echt haast hebt, dan zullen we zien of jij het ook nog leuk vindt.
nicktexel zegt
@bigcar: ze sturen altijd nog de rekening naar huis hoor pino
en als ik haast heb dan maak ik me wel schuldig aan nummertje 8 hoor
bigcar zegt
@nicktexel: niet alleen aan acht, maar in mij opzicht ook aan 1 t/m 7 hond
nicktexel zegt
@bigcar: nee drugs en drank doe ik nie aan enne waar zie jij een hond?
BJ zegt
@nicktexel:
Lekker bezig vriend, dan ben je net zo beroerd bezig als die klevert achter je. Jij draagt net zo goed bij aan agressiviteit in het verkeer. Kleven mag dan wel niet, maar wat jij doet is ook gewoon een artikel 5; mede-weggebruikers opzettelijk in gevaar brengen. Succes met je whiplash als het een keer fout gaat.
nicktexel zegt
@BJ: dankjewel man:)
mashell zegt
@nicktexel: Dat is nou een goed voorbeeld van “3. Agressief rijgedrag”. Vaak is het zo dat als mensen dicht achter je gaan rijden ze vinden dat jij je schuldig maakt aan “4. Onnodig links rijden”, “5. Hinderlijk langzaam rijden” en “6. Langdurige inhaalmanoeuvres” ik zou daar voor je eigenlijk bestwil dan geen “3. Agressief rijgedrag” aan toevoegen.
cesarestevao zegt
Hier irriteert ik me heel erg aan,
Onnodig links rijden,
Hinderlijk langzaam rijden
Langdurige inhaalmanoeuvres
Geen richting geven!!!!!
bigcar zegt
@cesarestevao: ik mis “politie (en hun beleid)” in je rijtje..
dawwg zegt
Gelukkig zijn het luie ambtenaren, 2 a 3 boetes per dag, tssssj, bang voor zweet op de kop zeker ?
Ruben00 zegt
Het ergste vindt ik als mensen zomaar een weg op komen rijden zonder te kijken. Dat is niet alleen vervelend maar vooral gevaarlijk, aangezien ik mijzelf regelmatig verplaats op een tweewieler.
nicktexel zegt
@Ruben00: idd daar stoor ik me ook mateloos aan als ik op de motor ben van die apen die hem zomaar opde linkerbaan drukken bijvoorbeeld
of afslaan zonder richting en dat soort dingen
Ruben00 zegt
@nicktexel: Dat soort mensen zou ik het liefst een klap verkopen maar ja, dan ben ik ineens een “Asociale motorrijder”. Wat een kut-imago, ik durf te wedden dat de meeste motorrijders voorzichtiger rijden dan de meeste automobilisten.
nicktexel zegt
@Ruben00: idd mee eens en dat associale van motor rijders komt vooral door de categorie 18-21 jaar die net hun rijbewijsje hebben en proberen de bink uit te hangen en zich vervolgens dood rijd
Ruben00 zegt
@nicktexel: Mee eens, en af en toe hard rijden mag wel, als je het maar verantwoord doet.
Ik zeg altijd; ik rijd hard maar wel veilig.
En ja dat kan.
nicktexel zegt
@Ruben00: ik rijd normaliter op mijn motor niet te gek maar soms van het werk terug bijvoorbeeld trek ik hem wel eens open en heb al aantal keren gehad dat het bijna fataal was omdat er idioten niet opletten
wat voor motor rij jij btw?
bozewolf zegt
@Ruben00: Maar jullie moeten ook wel, denk ik. Aangezien je zo kwetsbaar bent op de motor i.v.m. die stalen kooi die auto heet.
Ik bumperkleef sowieso nooit maar ik geef motormuizen altijd iets extra afstand. Ik heb ze liever op hun fiets dan door m’n voorruit.
nicktexel zegt
@bozewolf: naja niet alleen het feit dat een auto steviger is maar ook het feit dat je minder wendbaar bent en je nog wel eens over het hoofd gezien word
Hupke zegt
@Ruben00:
Groot gelijk in, en dan heb ik het niet over mensen die hun voorrang nemen (hun recht) maar van die debielen die al de hele tijd achter een camion hangen en net als jij eraan komt besluiten in te halen, meestal nog zonder hun richtingaanwijzer te gebruiken.
Of van die vreselijke mensen die gewoon uit parkings komen vliegen zonder te kijken omdat ze denken (of gewoon helemaal niet denken) dat ze voorrang hebben.
nicktexel zegt
@Hupke: idd zo heb ik ook al een keer een ongeluk gehad op de snelweg kwam een mafkees in een golfje van een oprit af zet hem zo in me zijkant
jackass266 zegt
Is dat agressief puntje niet zo’n kapstok geval waarmee ze altijd een rede hebben om te schrijven?
Ga boeven vangen
dutchcourage86 zegt
Ik kan me wel vinden in het lijstje van de politie, alleen wat is agressief rijgedrag? Dat is zo relatief..
lacasitos zegt
Rechts inhalen moet gewoon gelegaliseerd worden, het mag tenslotte al in de file, en het verkeer in NL is ondertussen 1 grote file.
rickvanbuuren zegt
Ze zullen weinig rijders vinden die én onnodig linksrijden én rechts inhalen.
Hopelijk controleren ze extra veel op de 5-baans A2 tussen A’dam en Utrecht, dat wordt cashen bij alle 2-3-4e baan plakkers!
Brum zegt
Ik haal onnodig links rijdende mensen rechts in, ben ik dan ook een aso?
BJ zegt
@Brum: Ja, maar aangezien het goedkoper is dan bumper kleven geef ik daar vaak ook maar de voorkeur aan. Bovendien scheelt het de frustratie…
bigcar zegt
@BJ: +1
RoT___ zegt
@Brum: Ja. Rechts inhalen is ronduit asociaal. Bij linksplakkers kan je beter kijken of je verlichting nog werkt, gaan ze meestal ook wel naar rechts. Nog zonder dat je hoeft te duwen.
baasbas zegt
@RoT___: Oei. Flitsen met je lichten of je knipper naar links gebruiken om aan te geven dat je er langs wilt? Dat roept in mijn ervaring nog zoveel MEER agressie en gefrustreerd gedrag op dan rechts inhalen.
RoT___ zegt
@baasbas: Sommigen vinden het inderdaad wat aan de agressieve kant. Maar goed, als ik te lang moet wachten tot ik er langs mag dan probeer ik het toch maar op die manier. Rechts inhalen is iets wat je mij niet zal zien doen.
arno zegt
Terecht! Maar waarom volgende week en niet vanaf gisteren?
Ben jij van het bumperkleven, rechts inhalen, middelvinger zwaaien en onnodig links rijden?
HARD AANPAKKEN!
mashell zegt
Eventjes prikkelen: “10. Onjuist gebruik van richtingaanwijzer” dat wordt posten op een stoeltje bij een rotonde. En iedereen die het waagt het knipperlicht naar links uit te steken bekeuren, een rotonde heeft immers geen afritten aan de linkerkant!
dennisr zegt
@mashell: weet niet hoe serieus dit is.. maar bij een rotonde moet je juist wel naar links knipperen als je drie-kwart gaat :)
RoT___ zegt
@dennisr: mijn rijinstructeur zei altijd dat het puur was om duidelijk te maken dat je op de rotonde bleef, verder niet verplicht. Doe het nu trouwens helemaal niet meer op een rotonde, als je goed kijkt zie je wat iedereen van plan is.
dennisr zegt
@RoT___: en @baasbas: nee ik denk niet dat het verplicht is :o en ik doe het ook nooit :) voegt niet veel toe aangezien je al aangeeft wanneer je de rotonde verlaat met knipperen naar rechts..
baasbas zegt
@dennisr: Fout, dat MOET niet. Het mag. En ik vind het irritant. Mensen die naar links knipperen op minirotondes maken meer fouten met naar rechts knipperen bij het verlaten. En als ze netjes naar rechts knipperen, dan zijn ze vaak irritant laat met aangeven, omdat ze nog links aan het aangeven waren. Daarnaast schept het links knipperen verwarring ipv dat het helpt. Omdat het niet verplicht is doen maar een bepaald aantal mensen het. Gevolg: sommigen gaan denken dat DAT verplicht is (zoals jij nu ;)) en dan gaan die vaak onterecht gefrustreerd schelden op mensen die het wel goed doen (mashell en ik)…
Oprijden: geen richting aangeven. Verlaten: knipperen naar rechts. Bij voorkeur zo vroeg mogelijk rechts aangeven, dan hoef ik niet te stoppen maar kan mijn auto door laten rollen.
Mijn voorstel: geschutstorens met een sluipschutter op elke rotonde. Met iets groter materiaal dan de luchtbuks-schieter op de A13….
baasbas zegt
@baasbas: Overigens: nog extra over linksknipperaars: ze gaan ook links knipperen bij rechtdoorsteken van een rotonde. Weer EXTRA verwarring erbij..
Maar de allerergsten zijn degene die geen richting aangeven bij het verlaten…. grrr
RoT___ zegt
@baasbas: afgelopen zomer veel in Frankrijk gereden, viel me op dat niemand daar richting aan geeft op rotondes. Ook ik liet het later voor wat het is. Anders dan je zou verwachten stromen de rotondes daar veel beter door dan hier, men is hier te afwachtend. Iemand die de rotonde gaat verlaten neemt de bocht anders dan iemand die door rijdt, hierdoor zie je snel of je er wel of niet op kan.
baasbas zegt
@RoT___: Het komt (denk ik) allemaal neer op vertrouwen. Als jij met voldoende zekerheid in kan schatten wat de ander gaat doen, dan kan je daarop anticiperen. Als de norm is dat niemand richting aangeeft, dan ga je daarop anticiperen.
De situatie in NL is wat mij betreft te verwarrend. De regels niet, die zijn duidelijk. Maar de regels zijn helaas niet de norm. De norm is: iedereen doet maar wat. Daar kan je niet met voldoende zekerheid op vertrouwen en anticiperen.
Je zult zien: zodra hier iedereen keurig dezelfde duidelijke afspraken hanteert dat de doorstroming ook top is…
bobb zegt
@baasbas: Soort van compensatie, iedereen betaalt in NL bv wel keurig z’n belasting of frustaties van het werk. De norm in het verkeer wordt dan al snel “Wie maakt mij wat”.
RoT___ zegt
@baasbas: daar zal het hem waarschijnlijk grotendeels in zitten. Ik heb al vaak zat bij mensen in de auto gezeten die bleven wachten tot iemand richting aan gaf, terwijl het overduidelijk was dat diegene af sloeg. Het anticiperen op wat anderen doen ontbreekt dan, iets wat ook elders op de weg slecht wordt gedaan naar mijn idee.
kaasboerin zegt
@dennisr: Weet niet of het verplicht is aangezien maar 1 op de 10 ’t doen, maar drie-kwart rotonde = knipperlicht links, rechts = rechts, en rechtdoor = geen knipperlicht, simpel toch? Wat betreft ’t inhalen, hiervoor moet je toch echt in de meeste gevallen harder rijden dan de toegestane snelheid, mits je niet te lang op de linkerbaan wil blijven hangen.
dennisr zegt
leuk hoe iedereen die te snel rijd direct een aso is.. nouja ik heb dan nog geen rijbewijs.. maar ik weet nu al wel dat ik dan een aso word.. :) bespaar je de reacties.. want natuurlijk houden we het veilig :mrgreen: alleen de politie wil nog wel eens de fout maken om op totaal verkeerde plekken hun gele papiertje in te vullen.. ik hoop dat ze komende week de juiste ”aso’s” pakken..
bigcar zegt
@dennisr: klopt: vanuit arnhem richting utrecht is er een hele lange rechte stuk, 2 rijbanen, allebei leeg. enige wagen waren wij (en de politie achter ons) dus maximum snelheid was daar 80. wij reden inmiddels 180 (lang recht stuk, geen mede weggebruikers VOOR ons (wel achter: de politie). kregen wij dus een dikke boete, rijbewijs ingevorderd van pa alles… hele heisa om niks. wrm: te hard rijden op zo’n dode weg… achteraf heeft hij z’n rijbewijs wel teruggekregen natuurlijk.
bigcar zegt
@bigcar: o ja, conclusie achteraf: heisa om niks. waarvoor: bonnenquota..
bempi zegt
Harder optreden is nog harder wegrijden natuurlijk. Lekker dom zijn ze bij de KLPD.
RoT___ zegt
Onnodig links rijden: dat wordt met de bezem over de A2. Volgensmij denken een hoop mensen dat daar het Amerikaanse keep your lane principe geldt. Heb ook het vermoeden dat het mensen zijn die er normaal niet komen en totaal overdonderd zijn door vijf stroken.
RoT___ zegt
Te hard rijden asociaal is weer een fijn gevalletje alles over één kam scheren. Vooral op de snelweg kan je op de meeste plekken met gemak 10-20km te hard rijden. Zodra er dan iemand naar links komt terugzakken, rustig wachten (jij rijdt immers te hard) en weer door zodra hij/zij weg is. Doe ik stevast, maar vind me daardoor alles behalve een verkeersaso.
kaasboerin zegt
Ik zie talloze programma’s op TV, artikelen in de krant, op internet, over de politie hoe die de wegmisbruikers aanpakt. Vreemd genoeg zie ik nooit plannen voor moordenaars, verkrachters, inbrekers, enz. enz. De meest geavanceerde en duurste flitsers, apparatuur en contracten met navigatiesystemen als TomTom om jouw dat prentje te kunnen geven. Ze rijden in slome baggerPolo’s omdat ze alleen maar dat bordje Stop Politie aan te hoeven zetten, men luistert toch wel. Zodra Brinks wordt overvallen worden ze vanaf Amsterdam t/m België er binnen een uur of 2 compleet uitgereden. “Sja het was een RS6, dan houdt het voor ons op…
bempi zegt
@kaasboerin:
Jij hebt zeker nooit gehoord van programma’s als: opsporing verzocht, peter r de vries, undercover nederland, kassa.
kaasboerin zegt
@bempi: LOL, dat is juist geen politie, dat zijn mensen die het zelf proberen op te lossen aangezien de politie zelf weinig tot niets doet. Op opsporing verzocht na dan, maar wat is dat? Het enige wat ze daar doen is ons vragen of wij iets hebben gezien, daar hebben we veel aan zeg.
dennisr zegt
@kaasboerin: Politie niets doet ? politie doet heel veel, egt bizar veel, gek genoeg doen ze allemaal het verkeerde..
en het programma ‘opsporing verzocht’ is toch best een goed programma hoor, dat is een programma waar overvallers, verkrachters.. en in het ergste geval moordenaars, toch nog wel eens opgepakt woorden door tips enzo. opzich hebben we daar nog wel wat aan.. :P
kaasboerin zegt
@dennisr: Zei niet dat we er niets aan hebben hoor, maar dat is toch wel het minste wat ze kunnen doen. Dan nog niet eens gehad over het belachelijke rechtssysteem hier, ga ik ook niet doen want dan worden het 200+ reacties binnen een uur. :D
dennisr zegt
@bempi: LOL, kassa ? het enige verband tussen zijn opmerking en het programma ”kassa” zou kunnen zijn.. ‘waar koop je de beste TomTom’ maar verder snap ik niet wat je wil zeggen met Kassa ?
broodje_aap zegt
Vanmorgen nog gepakt door een donkergrijze C-klasse op de A2 bij Leidse Rijn. Aan de kant gezet en een boete van €230. Dat wordt brood eten dus deze maand.
dennisr zegt
@broodje_aap: Jup, en hun weer mooi de tank volgooien van die mooie C-klasse.
kaasboerin zegt
@broodje_aap: Zo gaat dat, jij wilt ’s ochtens vroeg naar je werk, om vervolgens de helft af te geven bij de belastingdienst, dat vervolgens in zakken vol wordt doorgegeven aan die krakers die jouw auto daarna weer in de hens steken. Maar nee, zelfs dat gaat niet ongestraft, ze staan ’s ochtens lekker te controleren voor dat handjevol mensen dat nog wél gewoon zoals het hoort vroeg uit hun bed komen om te gaan werken, zodat jij die dag(en) weer voor noppes werkt.
EFB zegt
Goede zaak. Ik erger me behoorlijk aan aso’s op de weg.
Van de week nog. Ik rij in Rotterdam in een woonwijk op een vrij lange weg van 1 auto breed. Ik rij dus gewoon 30. Opeens duikt er een zilvergrijze golf achterop, die mij tot twee keer toe door met zijn grootlicht te knipperen mij harder wil laten rijden. Ik geef geen gehoor aan zijn ‘verzoek’. Vervolgens wordt de weg iets breder, en op dat moment schiet hij mij links voorbij over de middenberm om vervolgens rakelinks langs een lantaarnpaal en mijzelf weer op de weg te belanden.
Volslagen idioot, en hopelijk pakken ze meer van dat volk op…
Simpson zegt
@EFB: die had blijkbaar meer haast dan jij. Zoiemand mag er van mij langs.
Misschien had ‘ie wel een gegronde reden om er langs te willen, knipperen en gevaarlijke manoeuvre’s doe je toch niet zomaar omdat de patat anders koud word lijkt me.
kaasboerin zegt
@Simpson: Jawel hoor :twisted:
bozewolf zegt
@EFB: Absoluut, slechte verkeersdeelnemer. Ik heb ooit eens bij iemand in de auto gezeten die bijna precies hetzelfde deed. Vage kennis, we gingen met een groepje mensen ergens heen. Ik zat bij hem in de auto en hij moest ook zo nodig in een 30-zone heel krap inhalen zonder dat daar een reden voor was. Het kon maar net en ook de rest v/d route reed ie gewoon onverantwoord. Toen we teruggingen heb ik gezegd dat ik niet meer bij hem in de auto wilde zitten omdat ik vond dat ie gevaarlijk reed. Noemde hij me een mietje, ik zei “Best jongen, ik rij gewoon niet meer met jou mee”. Met iemand anders meegereden, we zijn terug en jawel, sjappie was er niet.
Wat bleek? Had z’n Golfje (natuurlijk) in een woonwijk om een lantaarnpaal gevouwen. ..
RoT___ zegt
@EFB: Laat me een gooi doen naar het profiel: verlaagd, brulpijp, andere pimpsels, kofferbakje muziek, petje achter stuur…
Simpson zegt
moest ineens hier aan denken:
http://www.youtube.com/watch?v=DwoVl-BqgwU
dennisr zegt
@Simpson: ahahaha geweldig :lol:
fant zegt
Oh nee, 10 extra auto’s op heel Nederland, ik ga opletten hoor :O Zal wel loslopen dit. Wel beetje jammer dat mijn richtingaanwijzer soms besluit te stoppen met werken. Dat zal de politie wel geen geldig excuus vinden.
Ruben00 zegt
@fant: Nee, je auto moet werken in alle opzichten als je je op de weg bevindt.
pl2011 zegt
Laat ze dan svp ook (bv op de A15) het inhaalverbod voor vrachtwagens in de spits handhaven.
desjonnies zegt
Kreeg net drie bekeuringen in de file :
1 Bumperkleven.
2 te langzaam rijden.
3 op de linkerbaan rijden.
sir_smokalot zegt
Helaas is het ze niet gelukt te verhinderen dat zo’n godvergeten aso-klootzak vanmiddag 2 onschuldige mensen de dood in heeft gejaagd….
http://www.politie.nl/klpd/nieuws/voor_de_pers/110819tweedodendoorongevala2bijenspijk.asp
dennisr zegt
@sir_smokalot: ik hoorde het inderdaad op de radio, dacht ook aan dit stukje.. volgens mij kon de politie er dit keer ook niks aan doen.. dus dat die op verkeerde plek bezig was, is overbodig dit keer.. nee erg jammer dat hij dan anderen de dood in jaagt en zelf aleen zwaar gewond is.. (ook geen pretje maar het is oneerlijk..)
even iets anders, is het ook handig om dat voor hyperlink hieronder bij te zetten, net zoals dat voor afbeeldingen ? :)
bozewolf zegt
@sir_smokalot: Heel triest. Je vraagt wat je af waarom die persoon zo’n dollemansrit uitvoerde. Vooral dat meerdere malen tegen de vangrail botsen, lijkt niet op iemand die “gewoon” veel te hard reed en zo brokken maakte. Misschien onder de invloed, misschien gek?
Tijd zal het leren, maar wel het blijft zeer tragisch dat zo’n baklap op die manier twee mensen doodrijdt.
sir_smokalot zegt
@bozewolf: Zou het niet weten, misschien combinatie van neus vol/drank op + gek + iets op zijn kerfstok. Hij kan het alleen zelf zeggen. Trieste is dat hij het wél heeft overleefd (ternauwernood) en de andere 2 niet. Omroep Gelderland heeft beelden + foto’s: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuwsartikel/1070201/Twee-doden-na-politieachtervolging-A2.htm
zdev zegt
Valt het jullie ook op dat geen één van de punten in de top tien kan worden gedetecteerd met flitspalen of verborgen mobiele flitsers?
Meer patrouilleren in plaats van flitsen: helemaal voor. Maar iets zegt me dat het flitsen gewoon door blijft gaan. Schijnveiligheid, kas spekken.
En bij de patrouilles vind ik persoonlijk dat snelheid (zie nogmaals de top 10) de minste aandacht behoeft. Patrouilleren gaat maar om één ding: asociaal gedrag aanpakken. En de hele top 10 valt daaronder. Puur snel rijden niet.
Je kan snel rijden maar geen gevaar of hinder veroorzaken. Je kan ook snel rijden en dat wel doen. Een agent kan dat verschil perfect inschatten. Een flitspaal niet.
Je kan langzaam rijden als de omstandigheden je daartoe dwingen. Je kan ook onnodig langzaam rijden en daarmee anderen hinderen. Een agent kan dat verschil perfect inschatten. Een flitspaal niet.
Helaas wordt dit allemaal maar éénzijdig gehandhaafd. Iemand die veilig 10KM te hard rijdt is het bokje. Iemand die 30KM te langzaam rijdt niet.
Hoog tijd om dat beleid op de kop te gooien.
RoT___ zegt
@zdev: ik kan hier niets anders op zeggen dat ik het er roerend mee eens ben. Nog een vervelend iets is dat de flitspalen ook slechts momentopnamen zijn, met soms lullige boetes als gevolg. Dat is ook tevens de reden waarom ik geen bezwaar heb tegen trajectcontroles, maar wel tegen struikrovers.
tr81passat zegt
Stelletje idioten zijn het.. Wij betalen belastinggeld dat zij pompen in hun golf r32 of passat r36 of audi 3.2!! Moet je nog es nadenken dat ze elke dag zitten te tanken omdat zo’n auto maar max 4 a 500 km maakt per tank. Benzineprijs is al duur. Wat mij betreft mogen ze dat hele controle gedoe gewoon opzeggen..
We betalen gewoon om gepakt te worden..
RoT___ zegt
@tr81passat: Och toch, een gefrustreerd linksmensch. Moeten ze dan de wegen veilig proberen te houden met een Polo Bluemotion? Biertje voor agent als hij vanaf 120km/u ooit nog degene bij in kan halen die met 170 voorbij kwam.
tr81passat zegt
@RoT___: Dat zeg ik niet, er zijn genoeg zuinige diesels met genoeg power ;).. Als een arrestatieteam de scarface bende niet kan tegenhouden moet de politie dan een M5 bij houden? En jij bent een gefrustreerde agent dat in de stad rijd met een polo?
audiuser zegt
Flitspalen zijn ook maar gevaarlijk.
Elke aso die ergens te hard rijd waar een flitspaal staat gaat net van te voren vol in de ankers.
Om hierdoor geen boete te krijgen.
xytras zegt
Niet gebruiken richtingaanwijzer slechts op plaats 10^^, wss omdat de grote massa die geen richtingaanwijzers gebruiken dit uiteraard niet als hinderlijk gaan opgeven ;)
Daarbij, in Nederland letten ze daar iig nog een beetje op, hier in Belgie zie je soms zelfs de combi’s geen richtingaanwijzers gebruiken, dan wordt het wel heel moeilijk om daar mensen op te gaan aan te spreken. Moest op plaats 1 staan…
topless zegt
“Aso’s kunnen hard optreden politie verwachten”
Dus die bende die dit jaar in het zuiden al meer dan 40 klassieke auto’s heeft gestolen (en waarvan de identiteit bij de politie bekend is) worden aangepakt? Eindelijk. En die lui die auto’s in brand steken (in Limburg al 90 dit jaar) kunnen ook hun borst natmaken? Het werd tijd. Die kerel met zijn luchtdrukgeweer en degenen die allerlei rommel op de snelweg leggen kunnen dus ook maar beter emigreren? Nou, die politie hier is zijn hun geld wel waard.
norge zegt
Dus als ik het goed lees is heel Nederland volgende week de sigaar . :)
floryn zegt
Het lijstje klopt wel aardig. Ik geloof niet dat ik op basis van deze punten snel een boete moet verwachten.
marienvanee zegt
Ik geloof dat de politie in Veenendaal alvast begonnen is, vandaag voor het eerst in 10 jaar een parkeerbon gekregen omdat ik niet op een openbare parkeerplek stond.
Alleen belachelijk dat ik daar moest parkeren opmdat hun een wielerronde plannen op mijn adres !
tarquesh zegt
wat een drek. ik opserveer al een tijdje en ik zie iedereen poeslief rijden. daar valt niks te bonnen voor de politie. die ene pet die eens een vluchtstook pak zie ik alleen bij sbs wegmisbruikers.