De F40, F50 en Enzo vormen een heilige drie-eenheid in de geschiedenis van Ferrari. Elk van de modellen is uniek op zijn eigen manier. De F40 heeft zonder meer de grootste aanhang. De Enzo is waarschijnlijk de snelste en meest geavanceerde van de drie. De F50 is als enige met open dak te rijden. En… De meest zeldzame.
Vrijdagmiddag deden we nog de laatste paar dingen in Londen voordat we richting Nederland vlogen. We maakten nog een allerlaatste foto van de matpaarse Veyron, we kochten wat typisch Britse chocolate bars als aandenken en voorraad, en ten slotte pakten we bus 82. We zeiden nog even tegen elkaar hoe maf het zou zijn als er iets langs zou komen precies wanneer we de bus in stapten. Ik goochelde nog even met mijn oyster cards, wat overigens een veel handiger systeem is dan het in-en uitcheck systeem van het GVB, en ik ging ergens achterin de bus zitten. Ik zag vlak achter de bus een enorme spoiler, met daar bovendien een complete sportauto aan vast.
Vorig jaar was het Alan Sugar die zo-nu-en-dan met een Enzo of F50 door het centrum van Londen scheurde – en nota bene per se niet op de foto wilde! – nu werden we ingehaald door 5BS. Het is overduidelijk een custom plate, dus er is te discussiëren over de oorsprong van het kenteken. Misschien is het wel één van de jongens uit de boyband Five, die zich realiseert dat zijn muziek absolute BullShit is. Misschien staat het kenteken wel voor SBS, wat al genoeg zegt over het salaris bij deze omroep.
De Ferrari F50 zit vol met kostbare techniek. De motor is een 4,7 liter V12 die is afgeleid uit de Formule 1. In tegenstelling tot de motor in de F40 is deze atmosferisch, dus het specifiek vermogen ligt iets lager. Uiteindelijk is het maximum vermogen nog 520 pk bij maar liefst 8.000 toeren per minuut, want daar is Ferrari goed in. Het dak kan er vanaf, wat destijds voor een supercar non-plus-ultra erg uitzonderlijk was, maar het geeft je méér een F1 gevoel dan een coupé. De Ferrari F50 werd in een gelimiteerde oplage van 349 stuks gebouwd, en stond in Nederland in de prijslijst voor f 1.203.595 (€ 546.167,60), vergelijkbaar met de nieuwprijs van een EB110 Supersport.
De F50 stond erg hoog in de verlanglijst, maar morgen zien jullie de enige auto die er nog bovenuit steekt. Met kop èn schouders.
veyronlover zegt
Heerlijke auto, ik heb hem alleen nog nooit gezien
gebruikersnaam zegt
@veyronlover: Same here
jzaero zegt
@veyronlover: ik eentje op nederlands kenteken. Hij is alleen hele tijd geleden gecrashed helaas, stond ook nog op autoblog
dennisr zegt
@jzaero: die waarbij zijn dochtertje gewond raakte bedoel je ? die is wel gewoon weer gerepareerd toch..
baasbas zegt
@dennisr: Mag toch hopen dat hij zijn dochtertje gerepareerd heeft ja
dennisr zegt
@baasbas: nee die heeft ie ingeruild op een vernieuwd exemplaar dacht ik. met extra opties en dergelijke.
chrispothast zegt
@veyronlover: ik heb het geluk dicht bij de ferrari dealert te wonen.
Meerdere keren gezien. Vette bak
GeoBem007 zegt
nec-plus-ultra trouwens.
Erg dikke wagen en kan me eigenlijk niet herinneren dat ik er ooit al een ‘in the flesh’ heb gezien.
Ben benieuwd naar morgen!
dennisr zegt
hele dikke wagen :D ook nog nooit in het echt gezien.. maar dat geld wel voor meer auto’s :mrgreen: benieuwd naar morgen :D
spykerboy zegt
heerlijke auto. ook om in het echt te zien! mooi geluid maken ze overigens ook!
bempi zegt
Degene die hem bezit mag erg trots zijn. Wat een pracht auto !!!
Jochempie zegt
Iets dat er nog met kop en schouders bovenuit steekt? Volgens mij heb je dus een Zonda Cinque gespot…!
Svensson zegt
@appeltje: “De F40, F50 en Enzo vormen een heilige drie-eenheid in de geschiedenis van Ferrari.”
Hiermee doe je de 288 GTO toch echt tekort. Die hoort namelijk zeker thuis in dat rijtje.
maferick74 zegt
@Svensson: En de 250 GTO dan?
Svensson zegt
@maferick74: Voor een deel wel, maar dat is geen directe voorganger.
HDM zegt
@Svensson: vind ik niet, de F40 F50 en F60 zijn alle drie de absolute top geweest die het merk te leveren had, de 288GTO is volgens mij nooit de hoogste in de rangorde geweest. Wat dat betreft valt een 288 er voor mij buiten.
Barnato zegt
@HDM: 288 GTO is waar het allemaal mee begonnnen is! Dus hij hoort echt in het rijtje thuis
!
Evo heeft een hele poos geleden de ultieme test gedaan
288GTO, F40, F50 en de Enzo.
Svensson zegt
@Barnato: Kan ik me ook nog goed herinneren.. mooi was dat!
Svensson zegt
baasbas zegt
@HDM: Welke stond er nog boven de 288 gto?
Svensson zegt
@HDM:
Zoals “baasbas” zich terecht ook al afvraagt: Wat is ten tijde van de 288 GTO volgens jou dan wel hun topmodel geweest?
KUYL zegt
@Svensson: Je hebt nog meer gelijk wanneer je er bij denkt dat de F40 geen bestaansrecht heeft gehad wanneer de 288 GTO niet gemaakt was. 288 GTO was idd de Top van zijn tijd. Door het afschaffen van de group B moesten ze toch iets met de GTO, anders een hoop ontwikkeld en kosten gemaakt voor niks. Dus eerst een Evo gemaakt en die hebben ze gebruikt voor de F40 om het 40 jarig bestaan van ferrari te vieren.
Svensson zegt
@KUYL:
Yep, I know.. 288 Evoluzione, brute auto was dat.
norge zegt
@Svensson: Het roodhoofdje misschien?
baasbas zegt
@norge: hmmmneh, die heeft bijna zijn hele productie de 288 en de f40 boven zich gehad..
http://goo.gl/koajK
norge zegt
@baasbas: Ik zei ook misschien, gaaf linkje trouwens :D
baasbas zegt
@norge: True, het was ook geen commentaar, ik probeer mee te denken :) En ik kom tot de conclusie dat de GTO wél de top of the range was. Kan ook bijna niet anders als gruppo b homologatiespecial…
rechercheur zegt
Dikke zucht. Dat iemand zou kunnen denken dat de Testarossa boven een 288 GTO zou staan ….
chrispothast zegt
@HDM: F40 is opvolger van GTO en deelt ook nog eens techniek met de F40
Madrileno zegt
Ik kan me nog goed herinneren dat ik met een F50 en een F40 over de vloer zat te scheuren, die goeie ouwe tijd.
maferick74 zegt
Nog nooit gezien? Dan moeten jullie eens naar Maranello gaan, is een leuk optrekje met allemaal ferrari’s (ben er nu 2x geweest)Allemaal leuk speelgoed :-)
gregorius zegt
@maferick74: in ’t wild, grapjurk
maferick74 zegt
Ooow euh nee ik kom te weinig op plaatsen waar ze rijden of staan.
Donstil zegt
Haha daar rij je dan in je F50 met een kale plek in je haar.
d15b2 zegt
@Donstil: liever een volle bos haar en trollend achter een PC op een zomerdag dan beginnende kaalheid en een Ferrari F50 in bezit?
Treff zegt
Dit is nog een auto die bij mij op de lijst staat, die ik zeker weten wil zien :-) ben jaloers dat jij hem wel gespot hebt!!
Pallas zegt
De eigenaar kan wel een (tou)petje gebruiken…
alcantara zegt
@Pallas: Je haar waait er gewoon vanaf in zo’n F50.
potver7 zegt
Gave kar. Maar ik moet er niet aan denken om met zo’n ding door de stad te rijden zeg… dan moet je wel heel erg graag de blits willen maken bij Harrods voor de deur.
E34M5Touring zegt
aan de bestuurder te zien staat het kenteken voor “5 inch Bald Spot
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E34M5Touring: Vanavond! Scherp. En nu niet meer zo jaloers doen he… ;-)
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: hehehe ja sorry blijft een Uber coole wagen, alleen doet die gast me denken aan die reclame met die vent in die Viper die z’n toupet verliest
De_Buurman zegt
Verfeet de Ferrari 512BB niet ;-)
512BB, Testarossa, 512TR, F40…dat zijn ze (en blijven ze waarschijnlijk)
baasbas zegt
@De_Buurman: Ik zie de connectie 512BB – Testarossa – 512TR wel, maar met de F40 niet?
midasracer zegt
De F50 is een gedrocht, het had net zo goed een kitcar kunnen zijn van het slechte soort. Verkeerde verhoudingen en een bijzonder saai en lelijk interieur. Het enige bijzondere van de F50 is de hemelse gedetunede F1 motor die rechtstreeks op het brandschot zit geschroefd. Je schijnt letterlijk alle trillingen vanuit de motor in je rug en kont te voelen. Heeerlijk, wie heeft een Citroen met lane assist nodig als de F50 bestaat?
chrispothast zegt
@midasracer: dan gaan die c4 tjes iig niet naar links als jij aan komt blazen met je f50.
pieterveer zegt
Ben nooit erg gecharmeerd geweest van de F50. Heel erg racy gemaakt, maar nooit een race gereden. Gevoelsmatig klopt er dan iets niet. Qua design vind ik het ook zeker geen topper.
trigger565 zegt
In tegenstelling to de meeste meningen hier, vind ik dit wel het fijnste stukje van het neusje van de beste zalm. Design is misschien niet mooi, maar wel spectaculair, maar het is me om die motor te doen. Wat een geil geluid…Als ik één auto zou mogen kiezen, het was deze, zonder twijfel…
luukferrari zegt
heb ‘m in een ver verleden ooit eens zien rijden in Maranello.. maar toen zat ie nog half in het plastic gerapt.. was wel jammer maar tegelijkertijd ook wel gaaf..
maar gaat toch voor de F40
appeltje zegt
@Jochempie
Zonda Cinque stond vorig jaar al @ Dorchester. Dus nee, geen Pagani at all!
@Svensson
De 288 GTO is inderdaad ook wel een topauto, en erg zeldzaam, dus die hoort er ook wel een beetje bij. Hij was alléén wel kleine tijd tegelijk met de F40 leverbaar, ze staan allebei in m’n “alle auto’s 88”.
@KUYL
De F40 is een soort 288 Evo? Wist ik niet, leuk!
@De Buurman
512BB, Testarossa, en 512TR zijn redelijk “normale” modellen die nooit extreem bizar veel hebben gekost en ook niet aan de top stonden. De 512TR heeft dan ook nooit echt een opvolger gekregen aangezien de 550 Maranello een GT was.
Hartelijk bedankt voor de leuke reacties!
robbie zegt
@appeltje: dat de F40 een soort 288 Evo is wist ik ook nooit. Tot dat ik ze eens en profil naast elkaar zag. Dan zie je het plotseling!
En de 288 GTO Evoluzione als tussenstap
kimi100 zegt
Dit is al bijzonder! Ik kan niet wachten tot morgen :)
tomleeuw zegt
De F50 vind ik een erg wanstaltig model, maar wtf het is een gave bak. Ik heb er 2 in Tokio gezien.