Cadillac heeft zojuist bekend gemaakt zich te gaan storten op de felbevochten markt van wat zij noemt de ‘kleine luxe modellen’. Met andere woorden: een auto die het de 3-series, a5’s en c-klasses moeilijk moet gaan maken. Hij komt in 2012, heet ATS, en er is een plaagschets van vrijgegeven (donderdag teaserdag, klik HIER voor groot). Wij hebben zo onze bedenkingen.
Laten we beginnen met waar we deze auto dienen te plaatsen: je zou hem kunnen zien als de opvolger van de BLS, het model dat, laat ik me eens eufemistisch uitdrukken, nooit potten kon breken en 2 jaar geleden de aftocht blies. Het verschil met de BLS is dat de ATS niet exclusief voor Europa bedoeld is, en in de VS gebouwd wordt.
De ATS gaat gebouwd worden op GM’s Alpha platform, dat in 2012 moet debuteren en waar ook de nieuwe CTS en de opvolger van de Camaro op komen te staan. De ontwikkeling van dit platform schijnt niet over rozen te zijn gegaan, zo waren er onder andere behoorlijke gewichtsissues. Maar enfin, stel dat de meeste hobbels zijn gladgestreken, dan blijft staan dat het platform ge-ent is op achterwielaandrijving. Logisch voortvloeisel hiervan is dat GM’s Europese tak (Opel dus) qua platform-sharing helemaal niets aan de ATS heeft. Tenzij Opel een topmodel op dit platform bouwt. Maar dat is nog hypothetisch.
De vraag is dus: hoe wil Cadillac met de ATS klanten bij de Duitse Drie wegsnoepen? Volgens de eerste aanknopingspunten gaan ze het qua gewicht in ieder geval afleggen. Qua motoriseringen is het de vraag wat er in komt. Vooralsnog maakt Cadillac gebruik van zware motorblokken, terwijl in dit segment juist bijna alleen maar 320d’s en A4 2.0 TDI’s worden verkocht. De enige manier om concurrerend te zijn en volume te draaien, zou gebruik van een 2.0 CDTI-blok zijn. Deze blokken komen echter uit de fabriek van GM Powertrain Europe, die in Turijn staat, terwijl de auto zelf in Michigan (waar ook de CTS wordt gemaakt) gebouwd gaat worden.
Ik wens Cadillac uiteraard het beste, maar de vraag blijft staan: hoe wil je de Europeanen zo ver krijgen dat ze hun waardevaste 3-serie, C-klasse, A4, S60 of Lexus IS inruilen? Bovendien komt GM net uit een failissement, staat het pas sinds heel kort weer op eigen benen, en dan wordt dit moment uitgekozen om de keiharde en moeilijk open te breken Europese markt, gesteund door forse investeringen (en waarschijnlijk een dito reclamebudget), (opnieuw) te gaan bestormen. Morpheus mag dan goed zijn, maar krijgt hij ook dit verkocht?
Tot zover de kritische noten, laten we zien waar Cadillac uiteindelijk mee op de proppen komt! Persoonlijk denk ik echter dat het verstandiger was geweest om met een productieversie van het Urban Luxury Concept te komen. Europa telt immers steeds meer ‘cash strapped’ senioren (babyboomers). Maar wat in het vat zit verzuurt niet natuurlijk.
Hieronder een spyvid van een hevig ingepakte ATS:
KaCh1ng zegt
gaat weer niet lukken , kijk naar de BLS ..
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: * wel fijn dat ze na 2-3j heel goedkoop zijn tegenover een 3 serie A4 C-Klasse
jensdm zegt
@KaCh1ng: a5 bedoel je.
adyton zegt
@jensdm: Waarom een coupe hiermee vergelijken? KaCh1ng had het weldegelijk correct!
adyton zegt
@adyton: Juist de sportback! vergeten. Toch past de A4 beter in het rijtje
W115 zegt
De sleutel zit toch in een mooi interieur, 1.6 voorin en een concurrerende prijs
rechercheur zegt
Als dat ding net zo’n waardeloze wegligging heeft als de BLS, kunnen ze beter wegblijven en het geld op de spaarrekening zetten. Dat levert meer op dan wederom een kansloos model in Europa introduceren …
deVia zegt
ach joh, ik denk toch dat iemand die zo’n auto koopt anders wil zijn dan de rest, en het weinig kan boeien dat ie net wat minder goed rijdt en waardevast is, want laten we eerlijk zijn; dit ding ziet er alleen al in zo’n teasershot 100x spannender uit dan een a4 of een c-klasse
sir_smokalot zegt
@deVia: Met het eerste deel ben ik het eens, maar dan moet jij het met mij eens zijn dat je dat niet automotisch geld oplevert. En dat is wel de reden waarom ze het weer gaan proberen: omzet draaien.
deVia zegt
@sir_smokalot: dat kan ik niet ontkennen. maar ik ben stiekem wel blij dat ze niet doorhebben dat dit ding waarschijnlijk niet gaat scoren, krijgen we weer eens wat spannends in plaats van een 13-in-een-dozijner-audi!
rechercheur zegt
@deVia:
Heb je ooit in een BLS gereden. Blijkbaar niet, want dan zou je de woorden “net wat minder goed rijdt” niet in de mond durven nemen. Foei, en nu je mond met groene zeep gaan spoelen!
deVia zegt
@rechercheur: als je rijeigenschappen belangrijk vindt dan zijn er vast en zeker betere alternatieven, maar ik heb meer met looks, en geef niet veel om rijeigenschappen.
auto’s van tegenwoordig rijden allemaal goed genoeg, als je geen circuittijger bent, of een kreupele rug hebt that is
rechercheur zegt
@deVia:
Looks, die je niet ziet als je er zelf in zit ? … :-)
Een BLS heeft/had een enorm belabberde wegligging, ook op de ‘gewone’ openbare weg. Blijkbaar heb je er zelf nooit mee gereden, dan zou je namelijk wel begrijpen wat ik bedoel. Een BLS zou ik namelijk zeker niet willen classificeren als “goed genoeg”, ik zou bijna willen zeggen dat zelfs een Hyundai i30 CW beter stuurt. Mmmm, nee, dat misschien ook weer niet.
deVia zegt
@rechercheur: als het jou niet gaat om de looks vraag ik je bij deze of je dan graag in een roze fiat multipla met ballonbanden wil rijden?
daarnaast ben ik geen circuitboy, auto moet vooruit, achteruit, en sturen, ik hoef hem niet rond nurburg te knallen.
rechercheur zegt
@deVia:
Wat ik al zei, zelfs op de ‘gewone’ openbare weg is de wegligging van de BLS zwaar onder de maat. Maar je hebt er blijkbaar nooit in gereden, dus je hebt geen benul waar je over praat ….
deVia zegt
@rechercheur: en sinds wanneer weet jij alles over mij? als jij wellicht VINDT dat alleen de wegligging van een Ariel Atom goed genoeg is, betekent dat niet per se dat ik dezelfde eisen stel. Maar oké je bent wel heel stoer dat je in een BLS hebt gereden…
rechercheur zegt
@deVia:
Als je wel ooit in een BLS gereden zou hebben, dan had je zonder meer anders gereageerd, dat zegt op zich al genoeg.
Tevens het feit dat je geen antwoord geeft op de vraag of je ooit een BLS gereden hebt, bevestigt mijn vermoeden, dat heeft verder niet zo veel met ‘stoer’ te maken ….
KaCh1ng zegt
@rechercheur: dankzij jou ga ik dus nooit in een BLS rijden :p hoe doet die het tegenover een vectra GTS (als je er ervaring mee hebt?)
rechercheur zegt
@KaCh1ng:
Met Opel’s heb ik geen ervaring, die hebben sowieso een imagoprobleem en zal ik dus nooit een proefritje in maken ….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als GM al dat geld waarmee ze hebben geprobeerd met Cadillac in Europa door te breken geïnvesteerd hadden in hun (destijds) Europese premium merk (zoals in eerste instantie de bedoeling was!!!)… Was voor zowel Saab als GM een stuk beter geweest!!!!
rechercheur zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Is de Cadillac BLS niet op basis van een Saab 9-3 gebouwd, dus die 9-3 heeft vast ook een waardeloze wegligging..
Is dat gewoon niet de reden dat vrijwel niemand een SAAB koopt ??
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rechercheur: Ja, nee en nee… Probleem is dat het nieuwe model te lang uitblijft. Toen de 9-3 sedan uitkwam, won hij diverse testen en ja, ook van de A4 en C-klasse, etc. Daarnaast is de 9-3 ook echt een andere auto om mee te rijden. De meesturende achter maakt hem heel stoel, t.o.v. het ‘blok op de weg’ gevoel van de teutoonse conculega’s zeg maar. Some like it, some don’t, zo simpel is het! You don’t blijkbaar.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: achteras uiteraard…
rechercheur zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Over de SAAB 9-3 kan ik niet oordelen, maar de BLS vond ik een behoorlijke natte krant.
Ik heb gereden in een BLS Wagon 1.9D 180pk. Duidelijk te veel vermogen voor dit onderstel. Als je een keer flink accelereert, dan komt de neus helemaal omhoog en is de grip op de voorwielen vrijwel volledig verdwenen. In bochten helt de auto behoorlijk over, en het stuur voelt ook wat “flauw” aan, alsof je geen contact hebt met de voorwielen en er een elastiek tussen zit. Niet helemaal mijn ding ….
Stender zegt
De instapversie heet dan de ATS Classic en de sportversie de ATS Cup?
ivanadrive zegt
De BLS was een verklede Saab 9-3. Wat op zich niet zo slecht was, maar toch wel een veel te oud FWD-platform om mee te kunnen met de Duitsers. GM heeft met recente Opels en Caddy’s toch bewezen best wel degelijk rijdende auto’s kan maken, dus waarom niet. Cadillac zal altijd wel een nichemerk blijven in Europa, maar zolang GM er niet te veel op verliest kan het goed zijn voor hun imago.
dennisr zegt
denk neit dat het gaat werking als concurent van de 3 genoemden, maar ben wel benieuwd waar ze mee komen.
dennisr zegt
@dennisr: altijd lullig om je fouten te zien net op het moment dat je op ”plaats reactie” drukt.. excuseer!
norge zegt
@dennisr: Er zijn altijd wel anderen niet te beroerd om je op die fouten te wijzen :mrgreen:
dennisr zegt
@norge: wat zouden we zonder ze moeten… :roll:
norge zegt
Ik geef de auto een gouden toekomst ,waarom ? Juist kansloze modellen doen het goed hier in Europa , voorbeelden genoeg oooo.
lincoln zegt
mag niet van de bank ..
mag niet van de lease maatschappijen ..
blijven de kopers over ..
geen succes dus ..
dennisr zegt
@lincoln: waarom zou een bmw wel mogen van de lease maatschappij maar een Cadillac niet ?
rechercheur zegt
@dennisr:
Ooit gehoord van afschrijving, onderhoud en dergelijke, beter bekend als TCO ….
Dat is ook de reden waarom juist Duitse auto’s het wel zo lekker doen in de lease, deze schrijven immers marginaal af. Dat in tegenstelling tot Amerikaanse en Aziatische rommel.
dennisr zegt
@rechercheur: oh ik weet niet precies hoe het zit met lease-auto’s.. maar afschrijving lijkt me juist slecht ?
rechercheur zegt
@dennisr:
Precies, van afschrijving word je niet blij, en dat is juist het probleem van veel Amerikaanse en Koreaanse auto’s. Die zijn zo al 10% tot 20% minder waard, op het moment dat ze op kenteken worden gezet, en dan heb je er nog niet eens mee gereden.
Die afschrijving moet de leasemaatschappij in de maandelijkse lease-fee verrekenen, daardoor zijn die Oosterse krengen zo duur … Menig Duitse auto is interessant om te leasen, omdat deze goedkoper zijn in onderhoud en substantieel minder afschrijven. Daarom is een Golfje stukken goedkoper om te leasen dan zijn Oosterse concurrent.
dennisr zegt
@rechercheur: oooh ik dacht dat je het net andersom bedoelde, dat duitse auto’s meer afshrijven enzo, nee ok ik snap hem ;)
rechercheur zegt
@dennisr:
Nee joh, een Duitse auto verkoop je na twee jaar nog met winst … :-)
dennisr zegt
@rechercheur: hah kan ook overdrijven he :P ‘met minimaal verlies’ ;)
lincoln zegt
@dennisr:
aan Duitse troep kunnen ze meer verdienen ..
let maar eens op ..
er zit altijd zo,n lenen.nl figuur achter het stuur van een Duitse auto ..
rechercheur zegt
Die ATS heeft er de gang lekker inzitten op dat YouTube filmpje, strak door de bocht, flinke acceleratie, …. NOT!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rechercheur: Sjongejonge, we hebben er weer een lekkere positivo bij op AB.nl zeg…
Edge zegt
Op de lichten na vind ik het nogal een heet gewassen E-klasse, en dat is zeker geen slecht iets. Heerlijk strak autootje, dat hopelijk eens een échte Amerikaanse concurrent kan worden voor de 3’es, C’s en A4’tjes van de wereld
Merry zegt
Waarde vaste BMW’s en Benzjes?
Echt?ik dacht dat die dingen na 5 jaar minder dan 1/3 van de aankoop prijs waren.
Die dingen hebben een lage dagwaarde maar wel een hoge aanschafwaarde gehad waardoor je lekker mag lappen bij je verzekering.
Daarom ben je ook een dief van je eigen portemonnee als je een 5/6 jaar oude BMW, Audi of Mercedes-Benz middenklasser rijd.
En als ze 10 jaar oud zijn is het helemaal foute boel met de verhouding dagwaarde en de kosten voor de verzekering.
Maargoed laat de caddy maar komen, de CTV is een leuke wagen en een goed alternatief als je gewoon weigert in een Duiste 5-serie of E-class te rijden.
Een leuk alternatief voor alle grijze A4, 3-serie en C-clasjes als je het mij vraagt is van harte welkom.
En ik denk dat in 2012 of 2013 Jaguar ook iets in deze markt neergaat zetten.
Wessee zegt
@Merry: Jij bedoeld de CTS? ;)
Maar je hebt wel gelijk, laat maar komen. Ik ben persoonlijk best gecharmeerd van Caddies. De laatste tijd bouwen ze echt wel goede auto’s.
De BLS is natuurlijk geen Cadillac, trouwens. Kwamen niet uit de US en stonden op een platform wat nooit voor andere Cadillacs gebruikt was. De hele ontwikkeling van dat ding is door Saab gedaan.
KaCh1ng zegt
@Merry: na 5j 40%-50% (bij de grotere sedans dan.. niet bij de hatchbacks oa 1 serie) , niet overdrijven met minder dan 1/3 te zeggen :p
tarquesh zegt
mooi ding. ATS.
mbman zegt
Wordt nooit wat.IN dit segment moet je gewoon uitstraling hebben.EN dat heef cad niet.Restwaarde is ook schikbarend.Ze kunnen beter aan de andere kant van de plas blijven.