Als je de letters TDI achter elkaar hoort kan je bijna niet anders dan denken aan Volkswagen of Audi. Toch vindt de rechter dat het geen exclusieve merknaam van Volkswagen mag zijn
Audi had geprobeerd om mede namens Volkswagen de aanduiding TDI (die volgens de rechter Turbo Diesel Injection of Turbocharged Direct Injection kan betekenen) te claimen als merk maar het gerechtshof van de Europese Unie is van mening dat de combinatie van letters gebruikt kan worden als afkorting van een techniek (directe inspuiting van turbodiesels) die niet louter voorbehouden is aan de producten van VAG. Daarmee zou het toewijzen van het merk aan één automerk niet eerlijk zijn en dus kan iedere fabrikant die daar zin in heeft de aanduiding TDI gebruiken.
Overigens heeft VAG de merknaam TDI in veel landen al wel geregistreerd maar men probeerde om het merk voor heel Europa in één keer vast te leggen. Of de uitspraak van de rechter ook gevolgen heeft voor de registratie in individuele Europese landen is de vraag. Er zal waarschijnlijk nog wel een hoop getouwtrek om gaan plaats vinden. Ondertussen kan je je afvragen of andere merken hier iets aan hebben. Welk merk zou de voor Volkswagen en Audi zo kenmerkende afkorting immers willen adopteren?
Poll zegt
ik denk dat merken in ‘opkomst’ zoals lada ofzo het er best op zouden willen plakken als ze een diesel hadden.
meneersander zegt
opel astra 1,6tdi?
Bwlian zegt
TDI = Turbocharged Direct Injection.
Andere merken willen er heus niet mee geassocieerd worden lijkt mij?
drsing zegt
@Bwlian: fout! TDI staat voor Turbo Diesel Intercooler. Voordat men intercoolers ging toepassen werd TD gebruikt.
dennisr zegt
@drsing: of Turbo Diesel Injectie
jack_abarth zegt
@dennisr:
Nee niet injectie. De naam injection is gekomen toen GTI in het leven is geroepen. Het is zoals drsing omschrijft: Turbo Diesel Intercooler.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Sterker nog, diesels werken niet met injectie. Althans niet met de term injectie. Dat gaat via een verstuiver de voorkamer in. Dit om het ratelende geluid tegen te gaan.
Directe inspuiting is pas van de laatste paar jaar op personenwagen. Voorheen zag je het al wel op vrachtwagens, maar daar maakte het ook niet bij uit of het een herrie maakte.
Tegenwoordig zie je wel steeds meer directe inspuiting a.k.a. common-rail.
dennisr zegt
@jack_abarth: ohw ok, ik ging het net nakijken en toen las ik dat het kon verschillen per TDI Intercooler of Injectie.. maar dan houden we het op Intercooler :)
love4sportcars zegt
als andere merken een beetje origineel en eerlijk zijn dan gebruiken ze TDI niet.
koenmb zegt
@love4sportcars: Keep on dreaming…
Specht zegt
Lijkt mij dat de Chinese merken dit wel interessant vinden om te gebruiken. :)
btracing zegt
@Specht: Dat kan nog leuk worden..
Hupke zegt
Ford gebruikt toch iets dat er enorm hard op lijkt.
Vind het persoonlijk vrij belachelijk dat ze zoiets zouden kunnen beschermen. Dat ze de 4 letters van AUDI kunnen beschermen tot daar aan toe maar TDI, ESP, DSG,…, ABS boeien toch echt niet.
Daarbij wie wil dat nu gebruiken?
jvthof zegt
Volvo V70 TDI 2.5… de eerste serie sowieso
jack_abarth zegt
@jvthof:
Toen ter tijd had volvo geen eigen dieselmotoren en die kwamen uit de schappen van jawel, VW.
jvthof zegt
@jack_abarth:
Dat is kennis die ik dan weer niet heb ;)
en dan had je natuurlijk nog de drieling waarvan de Ford Galaxy ook de TDI van VW had.
en de landrover discovery had hem volgens mij ook toen tot 1999…?
jack_abarth zegt
@jvthof:
Heeft Land Rover niet altijd de aanduiding TD4 of TD5 of iets in de geest.
Kan namelijk even geen TDI Land Rover bedenken…
Poll zegt
@jack_abarth: jawel, de verydisco 1 heette tdi
RickB zegt
@jvthof: De Galaxy was gewoon een Volkswagen, het enige van Ford was het geld en de logo’s. ;)
drivingpleasure zegt
@jack_abarth: ligt die motor nog steeds in een volvo en staat het nog steeds op de volvo aangeduid of de motor nou van hun komt of niet.
jack_abarth zegt
@drivingpleasure:
Die vijfcilinder van toen ligt er al een behoorlijke tijd niet meer in.
De 2,4L vijfcilinder en de variant D5 is een in eigenbeheer ontwikkelde motor van Volvo.
Vroeger had je ook die 6 cilinder diesel van VW. Die hebben een heel herkenbaar en mooi geluid. En dat voor een diesel.
Die lagen voorheen in de LT bussen.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Later in het filmpje klinkt ie het beste, dan hoor je de herkenbare roffel erin.
http://www.youtube.com/watch?v=tT9XE9Wl-JE
Freewarefreak zegt
@jack_abarth: Hele mooie highref roffel zit er inderdaad in.. maar die leerlauf nagel.. gadverdamme.. wat een tractor.. zo klinkt die oude V70 diesel van een kennis van me ook.. wat loopt dat lelijk stationair.. of je een kilo knikkers in een zinken emmer flikkert.. en dan moet je eens een Mercedes diesel stationair horen.. pokpokpokpokpokpok.. wat een verschil.. ;)
drivingpleasure zegt
@jack_abarth: ik bedoel ook niet dat hij er nu in ligt, ik bedoel dat die motor destijds in de volvo lag met die aanduidingen, dus dat als nog een ander merk die aanduidingen gebruikt op zijn model ondanks dat de motor van VAG afkomt.
RickB zegt
EN Mercedes met de CDI, mag iedereen dat gebruiken?
koenmb zegt
@RickB: Dan mag Hyundai ook oprotten met CRDi en Opel met CDTi. En zo zijn er nog wel een paar te vinden. Als je er VW mee willen pesten, doe het dan voor iedereen…
RickB zegt
@koenmb: Nee, die namen zijn niet gelijk aan TDI, mijn vraag was meer van: Mag iedereen dan ook CDI gebruiken, als voorbeeld! ;)
phaedros zegt
@RickB: Philips was eerder met de CDI ;)
norge zegt
Dus de “naam” A4 zou dan ook door iedereen gebruikt kunnen worden ;)
The360box zegt
@norge: Kijk naar de naam C8, er zijn heel wat merken met die type aanduiding.
RickB zegt
@The360box: Kan mij herinneren dat Citroen de naam “C1” van BMW had overgenomen. ;)
drivingpleasure zegt
@RickB: C1 was de aanduiding van de rare motor geval wat er niet uitziet. Anders dan een auto dus.
girls_VS_cars zegt
Je ziet ze ook in andere varianten zoals TD of DTi.. Mij zou het geen ruk schelen, je legt het verband toch al snel met VAG lijkt me.
The360box zegt
Waar gaat dit over? Ieder merk heeft zijn eigen aanduiding met diesels, Citroen met HDI etc.
TSI-tje zegt
Saab met de T.i.D. (spreek uit: TIT ) Dat is toch wel de beste…
nielsvanderweiden zegt
Ik ben net als Casper benieuwd hoe deze uitspraak gaat doorwerken. Overigens heeft de VW-groep al ‘de facto’ het alleenrecht op TDI, alle andere fabrikanten hebben de bestaande rechten op de afkorting al omzeild met kunstgrepen als CDI, CDTi en weet ik wat nog meer. Ik denk niet dat die alsnog weer terug gaan naar TDI. ESP is geregistreerd door Daimler, maar met deze uitspraak in de hand kan dus ook iedereen dat voor zijn elektronisch stabiliteitsprogramma gebruiken.
De motivatie achter de uitspraak klinkt mij overigens heel logisch in de oren. Ik denk ook dat dit soort technieken gewoon kunstnamen gaan krijgen, die kun je veel makkelijker registreren.
The360box zegt
@nielsvanderweiden: Ben je nou echt zo slim, als fabrikant moet je toch een aanduiding hebben, en niet alle merken hebben een turbo erop dus wat jij weer lult.
nielsvanderweiden zegt
@The360box: lolwut?
Ja, d’oh, als fabrikant ‘moet je toch wat’. Maar wat dus schijnbaar niet zomaar mag is anderen het gebruik van een afkorting ontzeggen als die drie letters voor drie zeer algemene, niet-geregistreerde begrippen staan. En daar ging het dus om.
TDI-goeroe zegt
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D
drsing zegt
@ Bwlian: fout! TDI staat voor Turbo Diesel Intercooler. Voordat men intercoolers ging toepassen werd TD gebruikt.
RickB zegt
@drsing: Oke.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_Direct_Injection
drsing zegt
@RickB: Wist je dat iedereen wikipedia kan invullen? Zo komen de geruchten de wereld in. Geloof me, ik ben afgestudeerd bij VW AG GmbH op het gebied van motorontwikkeling. Doei!
RickB zegt
@drsing: Ik zou zeggen, doe je werk en pas het aan!
drivingpleasure zegt
@drsing: op wikipedia staat ook een heel stuk over de intercooler hoor;) alleen zeggen ze wel dat de afkorting TDI voor turbocharged direct injection staat. Misschien hebben ze onderhand deze naam er wel aangegeven maar is het tot stand gekomen doordat de intercooler erbij kwam.
RickB zegt
@drivingpleasure: Doet er niet toe, ze hebben de naam gekocht!
drivingpleasure zegt
@RickB: maar waar staat de aanduiding nou voor? want nu raak ik in de war..
jack_abarth zegt
@drivingpleasure:
Turbo Diesel Intercooler.
Zie mijn post bovenaan met uitleg.
jack_abarth zegt
@drsing:
Klopt, en nu je het zegt schiet me het ook opeens te binnen.
Zo weet ik wel dat Daf bijvoorbeeld de eerste truckfabrikant was die intercoolers ging hanteren.
Durf daarbij dan weer niet te zeggen of hun het ook hebben uitgevonden.
620henk zegt
ik zie ook wel op auto’s TSI staan maar wat betekent dat?
RickB zegt
@620henk: Twincharger Stratified Injection, dat wil zeggen: Turbo en een Compressor.
De variant ervoor was een TFSI, Turbo Fuel Stratified Injection.
Hier allemaal keurig netjes uitgelegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection
koenmb zegt
@620henk: http://www.google.com/
the-budel-guy zegt
@620henk: http://www.qooqle.nl/?q=tsi+volkswagen
RickB zegt
@the-budel-guy: Kom je erg ver mee, alleen maar linkjes naar nieuws…
620henk zegt
@RickB:
oke bedankt
zounds010 zegt
Terechte beslissing. Kunnen we nu misschien van al die onzinafkortingen af die toch hetzelfde betekenen.
Afgezien daarvan heeft Volvo m.i. de betere keuze gemaakt: D2 t/m D5 waarbij het getal alleen een vermogensniveau aangeeft. Wie de details wil weten kijkt maar in de folder.
wolfsburger zegt
@zounds010: VW had/heeft dat met de rode letterjes
vincenzo zegt
Er is maar 1 juiste benaming…namelijk van de uitvinders: JTD.
jack_abarth zegt
@vincenzo:
FGA was toch uitvinder van het Common-rail systeem en niet specifiek turbo+intercooler techniek?
Stopwearingpants zegt
Tsja zou vag nu minder gaan verkopen omdat er tdi op de auto’s van de concurrent komt te staan? #vergezocht
mashell zegt
Je gelooft toch niet VW een engelstalige afkorting you vastleggen? Dat is zo niet VAG.
rufctr01 zegt
@RickB: Citroen heeft de type benaming C+cijfer helemaal niet van BMW overgenomen.
In de jaren 30 had Citroën al modellen die C+cijfer hadden.
Door FIAT hebben we een grote sprong voorwaarts gemaakt in de Dieseltechnologie. Die hebben de commonrail uitgevonden en varen er wel bij.
En voor de rest: VAG registreerd de combi Tdi maar mooi, ik wil het namelijk toch niet achterop mijn auto hebben. En DAF had in de jaren 80 inderdaad als de eerst vrachtwagen fabrikant een intercooler op de trucks zitten maar volgens mij gebruikten ze toen de letter combi ATI (bijv: 3300ATI). En ja, ik ben geen trucker en heb er geen verstand van.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Dan mag dus ook iedereen Blue Motion ofzoiets op zn auto zetten?
rufctr01 zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: dat wil je toch ook niet op je BMW hebben? ;-)
luwek zegt
TDI staat voor injection, dat intercooler verhaal klopt niet.. Voorbeeld: Audi 100 2.0 td met 87pk kreeg bij de facelift een intercooler, vermogen steeg naar 101pk maar de naam 2.0 td bleef behouden.. Pas bij de direct ingespoten 2.5 TDI werd de i toegevoegd.
rufctr01 zegt
10 jaar Audi TDI-technologie
(13 Juli 1999)
PERSBERICHT:
In 1989 presenteerde Audi tijdens de Duitse automobieltentoonstelling in Frankfurt de eerste dieselmotor voor personenwagens ter wereld met directe inspuiting en volledig elektronisch motormanagement. Audi noemde deze revolutionaire technologie ‘TDI’.
Deze opmerkelijke nieuwe ontwikkeling op de personenwagenmarkt werd begin 1990 toegepast in de Audi 100 Avant en gaf de dieselmotor bijna van de ene dag op de andere een volkomen nieuw imago: in plaats van langzaam rumoerig en weinig geraffineerd werd hij nu vlot hanteerbaar, soepel en uitzonderlijk zuinig. De Audi TDI had gevoelsmatig een dubbel effect; hij verenigde een dynamisch, sportief karakter met een laag verbruik en als gevolg daarvan een zeer grote actieradius op één tankvulling. Men zou kunnen zeggen dat van de traditionele diesel niets overbleef behalve zijn spreekwoordelijke lange levensduur.
De afgelopen tien jaar is in de dieseltechnologie zoveel succes opgebouwd dat hier een welkome aanleiding ligt om even terug te zien, maar vooral ook om de toekomstperspectieven nader onder de loep te nemen. Audi zal in de TDI-vooruitgang het voortouw blijven nemen volgens haar befaamde motto ‘Vorsprung durch Technik’ en een leidinggevende rol blijven spelen in de concurrentiestrijd om die producten te leveren die de markt en de klanten vragen.
LaLancia zegt
Grapjassen die Duitsers. De Fiat Croma was de eerste personenwagen met directe diesel injectie, in 1986 al weer.
OT: Aan de ene kant begrijp ik de uitspraak van de rechter wel, maar aan de andere kant ook weer niet. Dit betekent dan toch dat geen enkele benaming van welke autofabrikant dan ook geregistreerd is/kan zijn? CDTi bijv. betekent Common-rail direct turbo injection, beschrijving van een techniek dus…
sjonniek zegt
@ Jack Abarth de meeste diesels van Volvo komen tegenwoordig bij PSA vandaan. behalve natuurlijk de D5