Vier jaar terug begon VW met het onderzoeken van hybride-mogelijkheden in de VW Golf. Inmiddels rijden er zo’n 500 E-Golfjes rond in een testvloot en vonden ze het nu wel tijd voor een tussentijdse update over de vorderingen. Resultaat: onder de meest gunstige en bijna niet haalbare omstandigheden doet een hybride-Golfje 1 op 47,6.
In Berlijn en Wolfsburg zijn de ingenieurs van VAG (én Ruud Lubbers) dus al een paar jaar aan het stoeien met verlengsnoeren en pogen ze hybridetechniek geschikt te maken voor massale inzet in de Golf. Ook is daar inmiddels een volledig elektrische variant door ontstaan; de blue-e-motion (foto’s). Blijkbaar bevallen de resultaten, want de PR-machine komt vandaag met een lovend pb over de tussenstand. Of zijn ze bang geworden van de beschuldigingen van Greenpeace over het anti-milieubeleid van de Duitsers?
Die Golf Variant TwinDRIVE (elektromotor + 1.4 TFSI) kan dus een verbruik van 1 op 47,6 (2,1 liter/100 km) halen, waar een CO2-uitstoot van 49 g/km aan gekoppeld is. VAG’s eindbaas Martin Winterkorn is hier wel mee in z’n nopjes en denkt dat deze techniek zich op de middellange termijn “tot de ideale aandrijfvorm kan ontwikkelen”. Kleine voetnoot: dat denkt Toyota al sinds 1998 toen ze de eerste generatie Prius op de wereld loslieten.
Dan nog even wat groene feitjes voor zij die net een bak biomuesli achter de kiezen hebben: De test-Golfjes worden opgeladen met groene stroom en hebben een aangepast navigatiesysteem aan boord. Die berekent wanneer je in een stad aankomt en ‘reserveert’ daarvoor stroom zodat je tegen die tijd volledig elektrisch kunt rollen, tot een maximale afstand van 57 km. In 2012 moet er een productieversie op de markt verschijnen.
sebasjuhh zegt
hmm lijkt me toch niet verkeerd
Duell zegt
“doet een hybride-Golfje 1 op 47,6”
Heel interessant, maar niet heus!
Leuk is om te weten wat hij verbruikt bij normaal gebruik.
En het feit dat hij stroom reserveert voor het stadsrijden is ook wel grappig. Maar dan moet je wel je navigatie aan hebben staan. Anders weet hij niet wat je gaat doen.
En op normale ritjes huis-werk-huis zet toch niemand dat aan?
Dus wat voor verbruik hou je dan over?
Het zelfde geld eigenlijk voor de video van Wouter en de Opel Ampera, hij noemt ook alleen de fabrieksgegevens en niet het verbruik bij normaal gebruik.
amazinglaurent zegt
@Duell: Een ingebouwd navigatiesysteem kan ook op de achtergrond werken en zien dat je in de richting van een stad rijdt ;)
euro95 zegt
@Duell: Bovendien, de 1.4 TFSI zijn gewoon kleine, zuinige en stabiele motortjes van VW. ;)
Den zegt
Wat ik niet snap is dat er al best wel wat technieken zijn geprobeerd, maar dat ze nog niets weten te maken wat redelijk betaalbaar is en toch 1 op 50/60 rijdt.
C220AMG zegt
@Den: Heeft dat niet gewoon te maken met vraag en aanbod, de acceptatie is er nog niet onder de bevolking deze is wel bezig aan een opmars. Zodra meer mensen er een af willen nemen en de productieaantallen stijgen gaat de prijs ook omlaag lijkt me. Daarbij blijft de techniek natuurlijk toenemen in een razend tempo dat ongeveer 2x zo hoog ligt als de snelheid van het licht. :P
forza3racer zegt
Nou woehoe, wat een opluchting. Iedereen moet hem alleen nog gaan kopen. En voordat iedereen één kan kopen……. Is er weer een nieuwe golf. Waarschijnlijk ook met zo’n motor als deze. Lekker spannend
norge zegt
En maar testen ,de jappanners lopen lichtjaren voorop met hun techniek. Is immers al lang gewoon te koop.
Emerald_Green_Jag zegt
@norge: Ja Japanners hadden het al eerder, maar zeg nou zelf: wil jij gezien worden in zo’n Prius?
Testen is overigens ALTIJD een basis vereiste. Het concept van een ander kun je niet zomaar rücksichtlos op je eigen platform gooien en in productie nemen. Dat is vragen om problemen bij productie en aftersales.
vincenzo zegt
@Emerald_Green_Jag: nee zo’n vag mobiel is lekker?
Emerald_Green_Jag zegt
@vincenzo: in ieder geval beter dan zo’n beiers blik, of dat proletarische opel.
mightymike zegt
@norge: hoe wouw je het anders doen dan? Een bedrijf als VAG die miljarden omzet moet toch wel testen, anders krijg je prius problemen;)
En meer dan een miljoen auto’s terug roepen is niet echt goed voor je bedrijf, toch?
gt5guidenl zegt
@norge:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij stond ik gister naast een hybride Touareg bij het stoplicht.
TSI-tje zegt
@gt5guidenl: Kan, d’r rijd er al een maand of 4-5 eentje bij ons in de omgeving. En niet eens in het groen, maar ‘modieus’ poepbruin metallic.. :P
laurensje zegt
Hybride marktaandeel in Europa is vrijwel nul, hoezo achterlopen. Niet overal is men zo gek om voor niets doen/opleveren zoveel “uitkering” te betalen.
mightymike zegt
Allee beter dan een prius, vraag me af wat de prijs wordt. Als die rond de normalen golf prijs ligt of lager kan het best een goed bakkie worden voor lease etc
993turbo zegt
@mightymike: Dat gaat niet gebeuren denk ik
schnitzerken zegt
Dus eigenlijk moet je altijd met GPS rijden met deze auto? anders weet die nooit of je langs een ringweg zal rijden of door de binnenstad? En dus zal je altijd die GPS moeten volgen om zo zuinig mogelijk te rijden..
Wel een moooi concept anders ;)
Griffin zegt
@schnitzerken: GPS in een ingebouwd navigatie systeem is *altijd* aan. routebegeleiding is niet eens nodig, zo lang je de destination maar aan geeft, dan weet het systeem of je nog 100km snelweg voor de boeg hebt of zometeen de stad in gaat rijden…
schnitzerken zegt
@Griffin: Bij mij staat een GPS pas echt aan als je een bestemming ingeeft ;) Dus ja, hij moet echt aan staan ;)
TSI-tje zegt
BLÉÉÉH.. De Golf ‘R’ heeft geen 6 cilinder meer, de Passat R36 werd met de ‘stille trom’ geïntroduceerd vanwege misplaatste-groen-schaamte. En nu gaan we de hybride-tussenoplossing-techniek toepassen jaren nadat Toyota dit al op de markt gezet heeft. Lekker innovatief… -not-
En dan komen we er mee uit op het moment dat, hier in Nederland, de belasting korting regeling waarschijn zwaar herzien word en de korting stukken minder zal zijn.
Echt, voor Nederland, verspilde moeite. Ik hoop voor VW dat de USA-markt dit gebrek aan afzet zal compenseren.
Ik hoef er geen iig. Geen Golf of Touareg Hybride, geen Toyota Prius, ct200h of Auris hybride, geen Honda Civic H, CR-Z of Insight… Dat hele huidendaagse Hybride gel[_]l slaan we lekker over. Ik wacht wel op een soort ‘Honda Clarity’ achtig systeem. Misschien niet goedkoper in gebruik, maar wel een echte oplossing voor de toekomst van onze kinderen.
Emerald_Green_Jag zegt
@TSI-tje: Nou, een LS600H is niet te versmaden hoor…
TSI-tje zegt
@Emerald_Green_Jag: Ook daar lopen de meningen over uiteen.
Ook die Toyota hoef ik niet, voor die centen is er zát anders lekkers te koop.
TSI-tje zegt
@Emerald_Green_Jag: FF serieus, de dikste komt op 162.000 euro (!!!!!)… daar is wel meer leuk speelgoed voor, echt ! Dan maar voor 10K extra een leuke RS6 Sedan. Dan neem ik dat ‘minder luxe’ uitgevoerde interieur en het hogere verbruik wel voor lief…
onemorething zegt
Nou ik denk dat juist Volkswagen hiermee wel eens zou kunnen doorbreken. Ze stoppen het in het meest populaire model: de Golf. Ze ontwerpen niet zoals bijvoorbeeld Toyota een spuuglelijk model als de Prius. Dus ik denk dat wanneer deze auto op de markt wordt gezet er zeker een heleboel mensen overstappen naar de Golf Hybrid. En zeker wanneer de bijtelling net zoals bij de Opel Ampera 0% wordt komt het helemaal goed. En die Ampera in nou niet het toonbeeld van een mooie auto!
glashelder zegt
Laat ik nou de Golf variant een spuuglelijk stuk blik vinden.
Cantago zegt
Kijk dan! Het is gewoon één bak met batterijen?:O Hoe kan dat nou een goeie oplossing zijn?