Meneer Slob van de Christen Unie heeft het nodig gevonden om met een voorstel te komen waarbij je voortaan je rijbewijs kwijt bent bij een snelheidsovertreding van meer dan 40 kilometer per uur in een 30 zone. Maar is het niet zo dat er bij een 100% overschrijding al inbeslagname kan volgen, meneer Slob? Waarom moeten er nou nog meer regeltjes bij bedacht worden? Hebben we nog niet genoeg bureaucratie in dit land?
De 30 zones schieten in dit land uit de grond als paddestoelen, voornamelijk op plekken waar je eerder nog gewoon 50 mocht. Soms is dat met goede reden maar vaak lijkt het gewoon een kwestie van beperken om het beperken. Hoe dan ook, in Den Haag zijn ze nu dankzij meneer Slob aan het praten over het innemen van rijbewijzen bij 70 kilometer per uur op een plek waar je 30 mag. Normaal is het zo dat er sprake is van inbeslagname van het rijbewijs bij een overschrijding van meer dan 50 kilometer per uur wat zou betekenen dat er bij 80 kilometer per uur een inbeslagname zou volgen.
Nu was ik (en enkele redactieleden met mij) in de veronderstelling dat er bij een 100% overschrijding van de maximumsnelheid al inbeslagname van een rijbewijs kan volgen. Voorwaarde is dan wel dat je rijgedrag gevaar moet veroorzaken en dat is nou net waar de schoen wringt wat ons betreft. Waarom zou inbeslagname moeten volgen op een plek waar het geen gevaar oplevert? En er is toch altijd nog de regel voor 100% overschrijding die het in dit geval vanaf 60 kilometer per uur mogelijk maakt om dat wél te doen bij (potentieel) gevaarlijke situaties? Hebben ze in Den Haag echt niets beter te doen of is die 100% regel een hoax waar we al die jaren ingetrapt zijn? Wie het weet mag het zeggen, we hebben de vraag in ieder geval ook even aan meneer Slob gesteld!
[UPDATE] Arie Slob heeft gereageerd. En Koos Spee ook, hij geeft in een dubbele reactie aan dat inbeslagname inderdaad mogelijk is bij gevaarzetting.
Tijd voor een extra vraag aan meneer Slob dus.
mrtn zegt
Meneer slob bemoeit zich wel vaker met dingen waar ie geen verstand van heeft. Overigens als je 60 in een 30 km zone rijdt mag je het ook kwijt zijn wat mij betreft.
vale46 zegt
Op zich is het geen slecht voorstel. In een zone 30 hoor je traag te rijden voor eventuele overstekende kinderen, of andere potentieel gevaarlijke situaties.
Dat je eens met 50km/h door een zone 30 rijd is nu niet zo erg, maar als je al flink sneller gaat rijden dan dat je er vroeger mocht(50 in de meeste gevallen), dan vind ik het maar mooi dat ze aan je rijbewijs zitten!
Maar zoals de AB-redactie hier al aanhaalt is er een andere regel die overlapt met deze.
Volgens mij zouden ze standaard je rijbewijs in moeten trekken bij 100% snelheidsovertreding! Want dan ben je sowieso een gevaar op de baan, dus moeten ze sowieso je rijbewijs intrekken.
Ze zouden dit nieuw voorstel moeten laten vallen(want het overlapt) en de huidige 100% regel aanpassen zodat je bij 100% overtreding altijd je rijbewijs kwijt bent.
vale46 zegt
@vale46: Of gewoon een algemene regel maken: 40km/h te snel, waar dan ook, je rijbewijs kwijt.
30 > 70
60 > 100
80 > 120
120> 160
Dat zijn in mijn ogen al flinke overtredingen! Ik zou er zelfs 30km/h van maken.
30km/h te snel rijden doe je bijna nooit “per ongeluk”. Als je eens per ongeluk te snel rijd zonder dat je door hebt rij je 15/20km/h te snel. Maar alles wat daarboven zit doe je bijna altijd expres.
flutterby zegt
@vale46:
jij rijdt zeker nooit ’s nachts? 30 te hard geeft al een behoorlijke boete hoor, maar dat is een risico dat ik wel zou willen nemen, rijbewijs inleveren niet. Daarnaast betekend te hard rijden ook voor beter dat je beter op let en sneller thuis bent. Liever te hard en opgewekt dan correct snelheid en half in slaap vallen lijkt mij zo…
vale46 zegt
@flutterby: s’nachts staan ze ook niet te flitsen in een zone 30…
& als je denkt dat hard rijden je wakker houd dan heb je het ook wel fout, het is het snelheidsverschil dat je wakker houd.
Ik val op de autosnelweg tegen 120km/h sneller in slaap dan in een dorp tegen 30km/h dat vol ligt met zebrapaden en kruispunten.
flutterby zegt
@vale46: Volgens mij had jij het erover dat alles boven 30 te hard zijn rijbewijs in moest leveren. In een woonwijk hou ik me altijd aan de snelheid. Helemaal aangezien ik niet met een 6 cilinder in de nacht de hele buurt wil wakker maken.
Als ik van de snelweg af kom waar ik net een uur lang 120 reed dan is 30 opeens wel erg langzaam hoor… zzz… gelukkig ben ik dan bijna thuis (ik rij niet altijd te hard ;) alleen vaak)
Daarnaast zie ik ook dat je uit belgie komt, gelukkig zijn onze wegen beter ;)
vale46 zegt
@flutterby: Beter lezen, ik zei:”Dat je eens met 50km/h door een zone 30 rijd is nu niet zo erg, maar als je al flink sneller gaat rijden dan dat je er vroeger mocht(50 in de meeste gevallen), dan vind ik het maar mooi dat ze aan je rijbewijs zitten!”
Dus eens 50km/h in een zone 30, wanneer het rustig is ofzo, kan mij niet geven(doe het zelf) maar als je er tegen 60/70 door vliegt vind ik dat je wel een straf verdiend.
En in België controleren ze in zone 30 ook enkel wanneer de scholen uit zijn ofzo, niet ik het midden van de nacht.
Als het aan mij zou liggen waren de Belgische wegen zo glad als een biljartlaken, maar die pieten in Brussel vinden dat blijkbaar niet nodig…
flutterby zegt
@vale46: Niet boven de 30, boven de 30 te hard….
Daarnaast rij ik zelf nooit op plekken waar de vmax op 30 als irritant wordt ervaren. De Vmax op 50, 70, 80, 90, 100 en 120 is een ander verhaal… :P
vale46 zegt
@flutterby: Je maakt speciaal een ommetje voor de zone30 te ontwijken of wat?
Ik rij elke dag voorbij een schooltje, zone 30. Om 7 uur branden de elektronische “zone30” borden nog niet, dus dan mag je 50. en om 4 u wel, dus dan rij je 30 omdat het er vol loopt met kinderen!
Das nu wel een geniaal systeem in België(wonder!), alleen brand het ook tijdens de vakantie(héél irritant) maar dan rij ik gewoon 50.
flutterby zegt
@vale46: Nop ik kom ze gewoon niet tegen. En waar ik ze tegenkom daar kan je ook niet echt harder als 30. Meer dorpen/kleine steden zouden een voorbeeld moeten nemen aan Houten.
mashell zegt
@flutterby: ik rijd vaak s’nachts maar zeker niet sneller dan overdag. Het was je misschien nog niet opgevallen maar s’nachts is het donker, het zicht is daarom flink minder en dus is daarom een minder hoge snelheid gepast.
gregorius zegt
@vale46: wat een moraalridder ben je!
En dat OVER 15/20km te hard express is is onzin. Er zijn zat wegen waar elke 100 meter ze weer de snelheid veranderen. Kan goed zijn dat je een bord mist. Zo kan je zo 85 rijden op een 50 a la rondweg om een dorp/stad of bij sommige industrie terreinen, omdat je denkt dat je nog 80 mag. Ook tal van 30 zones die eerst 50 waren en om volstrekt onzinnige redenen 30 zijn gemaakt; daar rijd je dus zo 60 doorheen als het rustig is.
vale46 zegt
@gregorius: Haha! Hier op Ab ben je blijkbaar al snel een moraalridder :D
Een moraalridder zou zeggen: je mag niet te hard rijden, 10km/h te hard is rijbewijs inleveren.
Nu dat ben ik niet want dan had ik nu al een levenslang rijverbod(ben 18jr).
Op die wegen van 50/70/30/90/70/… Moet ik je 100% gelijk geven, das gewoon om de mensen te kloten! Ik trap er zelf ook regelmatig in.
Maar op de meeste wegen weet je wel wat de max snelheid is, vooral in je eigen buurt.
Ik dacht ook dat je aan de lijnen op de baan in Nederland kon zien wat de max snelheid is. In België niet. Dus dat is voor de Nederlanders al een excuus minder.
4991 zegt
Zo te zien hebben jullie ook van die pippo’s in het parlement.
nielsvanderweiden zegt
Ik denk dat de tijd van heer Slob, de Kamer, de ambtenarij en de rest van Nederland beter besteed is aan een doordachter voorstel, namelijk bindende richtlijnen waaraan een 30 km-zone moet voldoen. Richtlijnen bestaan al, dus dat is het punt niet, het is alleen zo dat gemeenten en hun wegbeheerders er nogal de hand mee lichten uit redelijk laakbare motieven.
De politie hanteert al een beleid waarbij er niet op snelheid gecontroleerd wordt in 30 km-zones die niet als zodanig zijn ingericht. Met andere woorden: met alleen een paar borden ben je er niet, de limiet moet als het ware zichzelf handhaven door het wegbeeld. En daar schort het aan in Nederland. Er zijn dorpen waar de gehele bebouwde kom 30 km-zone is, ook de wegen waar nauwelijks bebouwing is en de wegen die het doorgaande verkeer van en naar het dorp verwerken. En dat is dus niet de bedoeling.
Aangezien er al meer dan genoeg juridische mogelijkheden zijn om snelheidsovertreders aan te pakken, zou ik Slob willen adviseren om juist de wegbeheerders op hun fouten te wijzen, en sancties te zetten op het afwijken van de richtlijnen. Al die klandestien ingestelde lage limieten geven alleen maar een “cry wolf”-effect, met als gevolg dat limieten die wel nodig zijn ook overtreden worden.
flutterby zegt
@nielsvanderweiden:
In Houten is de volledige bebouwde kom ook 30 km/u (vroeger 50 km/u) met een rondweg van 50-70 eromheen. Dit is in de jaren 70 al gehandhaafd door geen rechte stukken langer dan 150 meter te maken. Hierdoor wordt dit inderdaad goed nageleefd. Met veel (soms onoverzichtelijke) bochten kan je nou eenmaal niet te hard rijden. Of je moet heel hard je best doen.
Dit is een beter oplossing als lange kaars rechte wegen met 30 km/u bordjes, rot drempels en/of flitspalen.
vale46 zegt
@nielsvanderweiden: WTF, gehele dorpskernen zone 30? :s
Zo erg is het in België nog niet. Alleen in Brussel hebben ze zoiets.
Bij ons is zone 30 enkel waar veel kinderen zijn, of echt in een heel klein straatje.
Een dorp vol zigzag straatjes, leuk om in te rijden! :s
MrHyde zegt
@vale46: Ben maar blij dat het bij jullie zo nog niet is. Hier is ondertussen elk dorp 30, buiten bebouwde kom 60 (op wat provinciale wegen na, of een weg van meerdere km’s zonder zijwegen (zodra er een zijweg komt is het direct weer 60)). Snelwegen hebben meer beperkingen dan dat je er nog 120 mag rijden: je begrijpt, bij een normaal ritje ben je of je rijbewijs kwijt, of je bent op de fiets nog sneller.
vale46 zegt
@MrHyde: beperkingen op snelwegen?
Bij ons alleen in de kennedytunnel, das op zich niet zo een gevaarlijke tunnel, 3rijstroken/richting. Maar langs bijde kanten staat een takelwagen te wachten op een ongeval, en die heeft regelmatig zijn werk. In die tunnel is het nu 90.
Soms beperken ze ook de snelheid in de spits, om een vlotter verkeer te krijgen. Maar normaal mag je overal 120 rijden.
Wij op onze slechte wegen mogen harder dan jullie op je goede wegen ;)
reinier73 zegt
@vale46: ik heb vandaag nog een brief van politie antwerpen binnen gekregen.. 86km/h in kennedytunnel waar je 70 km/h mag. Zit nog geen acceptgiro bij. Ze vragen eerst of ik de bestuurder was. NEEHEE dat was ik niet, dat was mijn buurman :P
vale46 zegt
@reinier73: Is het al 70 geworden in de spits?
Leuk zeg, van 120 naar 70 afremmen om door een tunnel te rijden…
Je meter wat beter in de gaten houden hé;)
bobb zegt
Ik heb ze hier in de wijk nog nooit zien staan flitsen, zal wel te weinig opleveren. Bovendien waar moeten ze opstellen, in iemand z’n voortuin ofzo?
CasperH zegt
Update: de heer Slob heeft gereageerd, meneer Spee ook. Het lijkt er vooralsnog op dat één en ander inderdaad overbodige regelgeving is.
bobb zegt
@CasperH: I.v.m. de al of niet bestaande 100% regel? Ik dacht altijd dat die Spee allang met de VUT was, ook een hoax schijnbaar.
CasperH zegt
@bobb: zie laatste regels van het artikel.
Megakix zegt
@CasperH: goed werk !
baasbas zegt
Ik krijg hier jeuk van. Ik weet een paar 30-zones waarvan ik vrij zeker weet dat ze om verkeerde redenen van 50 naar 30 gewijzigd zijn…
baasbas zegt
@baasbas:
iets verduidelijken: in principe ben ik het er mee eens dat op sommige plekken te hard rijden gewoon meer gevaar oplevert, dus is het logisch dat gepaste handhaving daar plaatsvindt.
Ik frustreer me alleen aan een aantal ex-50 wegen die zonder duidelijke reden 30 gemaakt zijn. Die wegen zijn ontworpen als 50 wegen, denk aan wegbreedte, apart fietspad (geen fietsers op de rijbaan dus).
rotarypowah zegt
Zouden ze moeten doen met dat volk wat 30 rijdt in 60 zones.
Haakie zegt
Onze vrinden van de gristenunie zijn ook verantwoordelijk voor de afschaffing van de belastingvrijstelling voor klassiekers. Wat hebben die lui tegen ons?
random zegt
De mensen bij de grrristenunie hebben eigenlijk het liefst dat we allemaal weer paard gaan rijden
blo3to3t zegt
hier in de woonwijk ben ik ook eens aan de kant gezet omdat ik 60 reed waar 30 de max is, en dat wist ik dus helemaal niet.
borden zaten verstopt achter bebossing, en de weginrichting is ruim opgezet, geen woonwijk-look oid.
destijds alleen een waarschuwing gehad, gelukkig.
zdev zegt
De regeltjes zijn leuk hoor. Uiteindelijk gaat het om de situatie, inschattingsvermogen, veiligheid, en normbesef.
In een woonerf rijd je gewoon langzaam omdat er kinderen spelen. Bij geen overzicht rijd je stapvoets en bij beter overzicht kun je iets harder.
In de bebouwde kom rijd je gewoon rustig, omdat er plotseling kinderen kunnen oversteken. Als het moet rijd je 30-40 (30 op de teller is echt langzaam), als het kan 50-60, bijvoorbeeld op lange lanen en industrieterreinen zonder ander verkeer en geen woningen.
Buiten de bebouwde kom kun je op sommige onoverzichtelijke, smalle kronkelweggetjes niet harder dan 60. En op andere lange wegen met gescheiden fietspaden en geen kruispunten kun je ook prima 90-100.
Op snelwegen lukt het soms niet om 80 te rijden door de drukte, knooppunten en weer. Maar op snelwegen kun je ’s nachts bij goed zicht en goed weer prima 200 rijden.
Lette de politie maar meer op werkelijk onveilig gedrag in plaats van zich blind te staren op de KMh’s. Iemand die niet oplet kan met 20KMh ook een kind doodrijden…
De cijfers liegen er ook niet om. Van de 100 ongelukken hebben er geen 2% de oorzaak te hoge snelheid. 98% van de oorzaken zijn: versuft zijn, niet opletten, niet inschatten, niet aangeven, niet aanpassen.
GOD zegt
My man z to the d to the ev zegt precies hoe het er voor staat.
GOD zegt
En ik pleit voor inbeslagname van de penis bij misbruik.
Poll zegt
Het lijkt me eerlijk gezegd best een redelijke oplossing, 80 is wel heel hard in ’n 30 zone.
MrHyde zegt
@Poll: mits het een 30-zone is. Ins ons kleine dorpje zijn alle doorgaande wegen erdoorheen, die eerst 50 waren, zonder aanpassingen nu ineens 30. Je snapt dat je daar voor je het weet 60 rijdt (ingericht als 50 immers, dus dan zou het maar een klein beetje te hard zijn), en dan dus al ongeveer op de grens van rijbewijs kwijt rijdt. In een echte 30-zone, ingericht als een 30-zone, daarbij heb je wel gelijk. Het probleem is dat dat nog maar de helft van die zones, werkelijk zo’n zone is. (wow, wat een onduidelijk verhaal van mij:p)
Cantago zegt
Juist, goeie vraag dit! Want in mijn ogen is de 100% “regel” meer dan voldoende. Ik zie dit maar één ding toevoegen en dat is administratieve rompslomp!
maxx1 zegt
@cantago, dat berekenen ze gewoon door (administratiekosten) bij de boete die jij moet betalen als je bijv. fout parkeerd :|
sebasjuhh zegt
Dit bewijst het maar weer, ze hebben echt gene fuk te doen.
The360box zegt
Ik dacht dat je bij 100% je auto ook moest inleveren en ooit weer mag ophalen maar dat maakt dit dubbelop idd.
testdriver zegt
100% overschrijding van de max snelheid is inbeslagname auto.
50 km/h te hard is invordering rijbewijs.
Het verschil zit hem in de maatregel, namelijk invorderen rijbewijs of inbeslagname auto
testdriver zegt
Het voorstel slaat dus eigenlijk wel ergens op. Maar goed, te hard is te hard, of het nu 40 of 50 is, het blijft wel veel.
Sorcerer zegt
Op zich slaat het voorstel wel ergens op, maar wat een beetje een probleem is, is dat tegenwoordig extreem veel 50-gebieden allemaal 30-zones worden.
Soms zelfs lange overzichtelijke straten met vrijwel geen zijstraten waarbij je zonder borden lezen zo zou denken dat je er 50 mag. Als je dan op een plek bent waar je niet bekend bent en zoekende bent waar je naartoe moet, dan is zo’n fout al snel gemaakt (op die lange overzichtelijke weg dan he).
En DAT is dan ook het probleem, want als je denkt dat je ergens 50 mag, dan is de grens tussen 50 en 70 ineens wel héél klein…
Als we er nou nog op aan konden dat de politie dit alleen gaat handhaven in echte woonwijken (waar de 30-zone ook voor bedoeld is imo) dan zou ik er geen probleem mee hebben, maar om één of andere reden heb ik het gevoel dat men juist die lange rechte wegen zal uitkiezen…
Sciurida zegt
Meneer Slob gelooft niet in de evolutie, case closed? Ik neem de beste man niet serieus, gewoon een nare man met zijn christelijk fundamentalistische ideeën, had ik liever die Rouvoet, alhoewel die er ook wat van kon.
Maar goed, dit is weer zo’n verhaal van: Ja leuk bedacht, maar hoe vaak gebeurd het nou in de praktijk dat er idioten zijn die in 30 zones sneller dan 60 km/h rijden. Zullen we eerst cijfers gaan verzamelen voordat er weer zo’n idiote regel wordt ingevoerd?
johnny23 zegt
Kan dat met terugwerkende kracht? Heb nog een filmpje van een politie-auto die met 80 door een 30km zone rijdt. Zonder reden, want het is doodlopend, dus reden ze even later weer vrolijk terug. Surveilleren …