Het ziet er naar uit dat Toyota de titel van “Allergrootste Autobaas in Autoland” gaat kwijtraken. Aan het einde van 2011 zijn ze waarschijnlijk niet meer autoproducent #1. (Dat waren ze sinds 2008.) En daarom beginnen de Japanners alvast met downplayen en geven ze nu aan dat ze helemaal niet de grootste autobouwer ter wereld willen zijn. Prima, maar wordt het dan toch Volkswagen met hun ambitieuze plannen?
Hoofdreden voor het feit dat ze binnenkort niet meer de allergoeiste qua verkoopcijfers zijn is de allesvernietigende aardbeving in Japan. Toyota meldde vorige week al dat de winst hierdoor tot en met maart 2012 35% lager kan uitvallen en uitkomt op ongeveer 2,5 miljard euro. En dat betekent een glijvlucht voor het aandeel. Het duurt nog tot minstens november voordat de productie weer op het oude niveau zit.
Als reactie hierop heeft Executive Vice President Satoshi Ozawa geroepen dat het ze eigenlijk geen moer kan schelen of ze wel of niet op #1 staan. Kwaliteit en klanttevredenheid zijn voor hem belangrijker dan kwantiteit. Hij claimt ook dat ze, in tegenstelling tot VW, nooit hebben geroepen dat ze de grootste willen zijn, alleen een aandeel van 15 procent in de wereldwijde automarkt was hun wens.
Over een half jaar weten we wie de nieuwe marktleider is. GM lijkt kanshebber (vorig jaar goed voor 8,2 miljoen auto sales) en ook VW is in de race (7,1 miljoen voertuigen in 2010).
xilver zegt
Ik gok op Ford of VW als nieuwe grote groep.
Prutsor zegt
@xilver:
Ford verkocht in 2010 maar 5,3 miljoen auto’s. Dus die zullen geen nummer 1 worden binnenkort.
Benjamin1 zegt
@Prutsor: 5,3 miljoen, dat is inderdaad niks! Victor Muller doet dat iedere week!
Benjamin1 zegt
@Benjamin1: bij deze tip ik Saab dan ook als grootste producent van 2011!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@Prutsor: Beter 5.3 mio en een deftige winst dan 8+ mio en verlies maken…
JMWPvG zegt
Ik dacht ook meteen aan Ford.
janklaassen zegt
Gewoon de VW-groep.
tr81passat zegt
“Kwaliteit en klanttevredenheid zijn voor hem belangrijker dan kwantiteit.”
Het enige wat Volkswagen boeit zijn de verkoopcijfers. Maar kwaliteit? Laat ik niet eens beginnen over het stuurslot, tandem pomp en RNS probleem.
Roelio zegt
@tr81passat: niet vergeten dat ze makkelijk open te breken zijn. En het het navigatiesysteem en de boordcomputer zijn relatief eenvoudig te stelen.
tr81passat zegt
@Roelio: Wij hebben een passat, ik weet er alles van. Bij VW draait het alleen om geld. Wat dacht je van de kosten? Stuurslot probleem: 1200 euro nieuw stuurslot, Tandempomp vervangen: 800 euro, RNS navigatiesysteem die wekelijks wel gestolen wordt: 2500 euro. Wat ook nog wel vaak gebeurt zijn de verstuivers dat kapot gaat: 1000 euro.
Tel het bij elkaar: 5500 euro heeft VW wel bijna verdient na verkoop van elke passat. Hoeveel zijn het er in Nederland? Gokje 10.000 x 5.500 euro = 55 miljoen omzet. Haal de bijkomende kosten er van af en ze hebben makkelijk wel 15 miljoen winst ervan gemaakt..
deedrieen zegt
@tr81passat: En daarom denk ik ook dat VW hierna zal enorm kelderen. “Hoogmoed komt voor de val”.
Maar aan de andere kant, veel mensen zijn hier blind voor en kijken alleen maar naar de naam. En de naam die je het meest hoort koop je.
tom307 zegt
@deedrieen: idd daarom dat opel nog steeds verkoopt
deedrieen zegt
@tom307: Was Opel niet eens nr1 in Europa?
tom307 zegt
@deedrieen: idd, toen bouwde ze echte wagens voor het volk, nu is het heel wat minder, al zijn de astra en insignia wel mooie wagens, ze blijven te duur voor wat je krijgt
gregorius zegt
Wat maakt groot nou uit als je niet winstgevend bent? (als aandeelhouder zijnde). Of wat maakt het uit als klant dat je in een product van de grootste rijdt als je een aftanse slecte Amerikaan rijdt (ja, sommige zijn slecht, sommige goed).
porsche9ff zegt
saab natuurlijk…
rufctr01 zegt
@tr81passat: ik sluit me helemaal bij je aan. Bij VW is kwaliteit idd al ver te zoeken. DSG bakken die kapot lopen, auto’s die kinderlijk eenvoudig open te breken zijn(en dan bedoel ik niet een raampje intikken).
VW kan mij niet wijs maken dat het navisteem zo gemaakt kan worden dat het alleen bij de betreffende auto past. Maar nee, we doen er lekker niks aan dan verkopen we lekker veel navisystemen. Helaas trappen veel mensen in de marketing trucjes van VW/Audi. Prijs/kwaliteit staat niet in verhouding.
w0o0dy zegt
Toyota heeft al aangekondigd dat ze voor hun boekjaar verwachten dat de productie gelijk zal zijn aan boekjaar 2010/2011 maar voor het kalenderjaar 2011 duurt hun herstl iets te lang. Reken dus maar op een korte dip en een sterk herstel. Toyota is nog steeds zeer rijk ivt ander autofabrikanten. Double A status of beter zelfs na twee slechte jaren.
W115 zegt
Ik zet mijn geld op fiat :P
raphael zegt
Het is ook echt alleen interessant voor fanboy nerds. Beleggers waren al furieus toen VAG verkondigde dat niet winstgevendheid of marktaandeel prioriteit had maar enkel het feit dat ze de grootste willen zijn. Daar valt natuurlijk helemaal niets mee te halen.
Ik krijg bij VAG een GM gevoel, jaren lang roepen kopen en nog meer kopen. Om vervolgens een crisis te hebben en alles weer moeten verkopen. Toyota is lange termijn, stabiel en veel winstgevender (onder normale omstandigheden).
Tommy2 zegt
Toyota maakt wel hele degelijke auto’s die breed inzetbaar zijn:
brinky zegt
De grootste zijn kan voordelen hebben zoals een groter budget voor ontwikkeling ten opzichte van je concurrenten. Het zegt echter niets over winstgevendheid en de bedrijfscultuur. Beter een stabiel winstgevend bedrijf met tevreden personeel dan een de grootste zijn. Het kan natuurlijk ook samengaan! (bijvoorbeeld ASML)
As_long_as_it_is_fast zegt
Dat is net de sleutel tot de grootste zijn. Als je je toelegt op klanttevredenheid en kwaliteit, en je kan dat combineren met betaalbaarheid, dan word je vanzelf de grootste. Ze doen het goed bij Toyota, ongetwijfeld.
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Zo zijn ze het ook geworden in de eerste plaats…
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: En bewijs geleverd! :D
rufctr01 zegt
Toyota maakt hele goeie auto’s. Kwaliteit staat in een hoog vaandel bij de Japanners.
En wat (as long as its fast) zegt klopt helemaal, klanttevredenheid, kwaliteit en betaalbaarheid is de beste manier.
Alleen jammer dat dit beeld bij VW niet klopt. Niet betaalbaar, te duur en ik denk wel dat er veel tevreden VAG klanten zijn.
gerard1710 zegt
@rufctr01: Als ik alleen jouw redenering volg, klopt het toch niet dat als er veel mensen tevreden zijn over hun VAG-product de kwaliteit niet evenredig is aan de prijs? Of zie ik dit fout?
As_long_as_it_is_fast zegt
@rufctr01: Blij dat we het ook eens kunnen zijn. ;)
rufctr01 zegt
@Tommy: zullen we het maar niet over de inzetbaarheid van Mercedes/BMW/Opel en VW hebben in de jaren 40?
Tommy2 zegt
@rufctr01: Beter van niet nee, met onze DAF’s konden we ook weinig potten breken.
koenmb zegt
VAG heeft denk ik nog steeds veel potentiëel om zeer degelijke en mooie wagens te bouwen. Maar ze zetten precies alles op alles om de grootste te willen zijn, waardoor de kwaliteit niet prioritair is. Voorlopig ben ik nog tevreden over VW/VAG (buiten misschien de eentonigheid), maar ik hoop dat dat de komende jaren niet zal veranderen.
Btw: Het is gemakkelijk om VAG met de vinger te wijzen over hun bedrieglijke marketing om meer te kunnen verkopen, maar uiteindelijk is dat ook de troef van Toyota (en vele andere merken): gezeik over ecopremies, laag verbruik, gratis optiepakketen, promoties en in Nederland steeds opnieuw die bijtelling…
rufctr01 zegt
@ Gerard1710: Dat zie jij fout. ik ken veel mensen die Audi/VW/Seat/Skoda rijden. Een tijdje terug verloor 1 van mijn vrienden de ruitenwisser van zijn 4 jaar oude Audi A4. Die vloog er tijdens een regenbui eraf. Zo had hij onlangs een kapotte versnellingsbaksensor, elctronicastoornissen en weet ik wat allemaal nog meer. Maar als je vraagt hoe zijn Audi is heeft hij er nooit wat aan. En zo kan ik nog wel doorgaan. Ik denk dat veel mensen een VAG auto kopen om erbij te kunnen horen maar vervolgens verzwijgen wat er slecht aan die dingen is. En tuurlijk worden alle dingen in de garantie periode netjes opgelost maar als het afgelopen is ben je dubbel de lul. De onderdelen zijn duur en onderhoud/reparaties zijn bijna niet te betalen voor de gewone man. Ik vind VW/Audi te duur voor hun kwaliteit en VAG slaat de plank volledig mis met het idee achter de Volkswagen. Een VW behoort een wagen voor het volk te zijn maar een nieuwe Golf Diesel is al abnormaal duur.Dan kan ik wel wat andere merken bedenken die kwalitatief beter zijn en een Diesel hebben die niet als een tractor klinkt en na een 100.000km niet met rookwolken over de linker rijbaan vliegt.
Esprit_de_Flandre zegt
@rufctr01: “Om erbij te kunnen horen…”
Alsof een VAG-auto zo speciaal is. Behalve een Lambo of Bentley dan …
gerard1710 zegt
@rufctr01: Nou ja, volgens mij ligt het echt aan hoe je met je auto omgaat. Mijn vader rijdt een s4 uit ’93 (fenomenale vijfcilinder) en heeft er nooit, echt nooit wat aan gehad. Kilometerstand is nu plusminus 290.000. Toch vreemd hè. Er is trouwens ook een Q7 in de familie, waar eveneens ook nog nooit iets mee was in de drie jaar. Dit om an te geven dat het niet alleen de oudere modellen goed zijn…
speedie zegt
Ik rijd al 20 jaar met VW en elke wagen had minsten 150.000 km achter de rug. Nochtans nooit last gehad met rookwolken of tractorgeluiden. Gewoon de onderhoudsbeurten, bandenwissel en verder liepen ze als een treintje + zuinig. Vrienden en collega’s met Peugeot, Kia, Renault daarentegen zitten meer in de garage dan goed is. Hun volgende wagen is VW.
rufctr01 zegt
@speedie: ze klinken nieuw al als een tractor. Er zijn andere merken die veel mooiere diesels hebben. En niet dat ik een Peugoet fan ben maar hun Diesels klinken veel beter. Enne, 150.000km is niet echt heel veel voor een Diesel.
tr81passat zegt
@rufctr01: Zegt me schoonvader ook altijd wanneer hij met zijn V6 naast mij staat. De volkswagen diesels hebben inderdaad een tractor geluidje..
Esprit_de_Flandre zegt
Toyota heeft gelijk niet de ambitie om de eerste te zijn uit te spreken. Dat zou een totaal verkeerd signaal geven. Toyota heeft altijd gefocust op kwaliteit, en zo zijn ze ook de grootste geworden. Gewoon blijven kwaliteit leveren, jaren aan een stuk, met een goed uitgekiend productieproces, geen gewaagde pogingen doen om de eerste voorbij te streven, maar gewoon verder werken tot die eerste zelf op z’n neus gaat en ze vanzelf de eerste werden.
Vooral in de huidige situatie van de recalls van de laatste jaren en de aardbeving kunnen ze niet zeggen dat ze de eerste willen zijn. Met de eerste reden voor de klanten, en de tweede voor het personeel.
G-Ammo zegt
@Esprit_de_Flandre: Amen.
super zegt
beetje tendentieus verhaaltje dit, want ook toen toyota destijds de grootste werd zeiden ze al dat het ze niet zoveel interesseerde om de grootste te zijn, ze zijn dus gewoonweg consistent.
Larrs zegt
Ik vind het anders een goede marketing van Toyota. In de tussentijd kunnen ze hopelijk bijkomen en weer foutloze auto’s produceren.
.
Japanners staan bekend om kwaliteit en daar zullen ze dus nog steeds aan houden.
.
Kwaliteit en geen kwantiteit.
rufctr01 zegt
@Esprit de Flandre: Al die recalls van de afgelopen jaren, zoals met de Prius is er ooit bewijs geleverd dat het gaspedaal niet klopte cq bleef hangen?
lennertg zegt
De recalls van Toyota worden ook wel extra in de kijker geplaatst en ze doen het nu eenmaal sneller dan andere merken. Ik rij liever met de zekerheid dat als er ook maar iets aan mijn wagen mis is hij wordt gemaakt voor er iets ergs gebeurt. Prius is trouwens nooit bewezen dat het ongeval door de auto kwam. OT: als toyota al van de 1e plaats zou gaan ben ik vrij zeker dat ze er snel terug staan, kwaliteit levert kwantiteit.
prisma zegt
Bekijk de terugroep acties zoals je wilt, mijn 9jaar oude Celica werd terug geroepen omdat hij mischien een roest onderdeel kon hebben aan een pompje. Ik noem dit klanten services. Voor deze reden koop ik terug een toyota.
lennertg zegt
@prisma: Dat is nu net wat Toyota groot heeft gemaakt en het groot zal houden
Bruycker zegt
Goein uitleg van die mannen :-)