Met name in de Formule 1 en bij Porsche heeft men redelijk wat ervaring met KERS (Kinetic Energy Recovery System). We kennen bijvoorbeeld de Porsche GT3 R Hybrid die middels een vliegwiel remenergie opvangt, welke op een later moment weer kan worden vrijgegeven. In de racerij is het reuze handig om tijdens een inhaalmanoeuvre kortstondig wat extra vermogen tot je beschikking te hebben. Volvo doet experimenten om te onderzoeken of een vliegwiel voldoende interessant is om brandstof te besparen.
Net als Porsche is Volvo erg enthousiast over de bevindingen tot dusver. Volvo spreekt in het persbericht over een lichte, goedkope en zeer efficiënte oplossing waarmee een 4-cilinder aanvoelt als een 6-cilinder, terwijl het verbruik 20 procent lager ligt. In de herfst van dit jaar zal Volvo als eerste autobouwer de vliegwieltechnologie testen in een personenauto op de openbare weg. Volvo heeft van het Zweedse energieagentschap een subsidie van 6,57 miljoen kronen ontvangen (738.000 euro) als bijdrage om de techniek door te ontwikkelen.
Een vliegwiel op de achteras vangt de energie op die vrijkomt tijdens het remmen en geeft deze weer vrij wanneer er opgetrokken wordt. Tijdens het afremmen kan het vliegwiel snelheden van 60.000 toeren per minuut halen. Een start-stop systeem schakelt de motor direct uit zodra er geremd wordt. Mocht daarna weer snel worden opgetrokken, dan wordt de energie van het vliegwiel weer gebruikt. Dit geeft de motor voldoende tijd om weer te starten, zonder dat de bestuurder een hinderlijke vertraging ervaart.
Het vliegwiel is gemaakt van carbon, heeft een diameter van 20 centimeter en weegt niet meer dan 6 kilogram. Het wiel draait in een vacuüm behuizing om wrijving te minimaliseren. Volvo is niet de eerste autobouwer die met een vliegwiel experimenteert. Naar eigen zeggen zijn zij wel de eerste die een vliegwiel op de achteras combineren met een verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijven. Het vliegwiel kan de auto een korte boost van 80 pk extra geven, waardoor 0-100 km/u acceleratietijden significant worden verkort. Volvo hoopt de techniek binnen een aantal jaar toe te kunnen passen in de personenauto’s.
MrHyde zegt
6,57 miljoen kronen is 0,738 miljoen Euri, en niet 7,38.
Ff fiksen;) Kommafoutje.
Dennis zegt
@MrHyde: Typfoutje in de wisselkoerscalculator. Thanks!
bartjuh zegt
zo daar mogen beste lagers inzitten. 6 kilo met 60000 toeren. wat is het nut om het vliegwiel van carbon te maken? groetjes
jaspernts zegt
@bartjuh: Met een zwaarder materiaal haal je niet zo’n hoge toerentallen, maar zal minder snel in toeren dalen.
Met licht materiaal haal je veel hogere toerentallen, maar zal je sneller in toeren dalen. Die afweging moet je maken, aangezien je niet teveel gewicht in je auto wil hebben, is de keuze denk ik snel gemaakt!
dotternetta zegt
@jaspernts: ik snap het niet, de opgenomen energie is gelijk. Waarom niet laag-toerig?
ramshoek zegt
@dotternetta / jaspernts:
Volgens mij kun je een bepaalde ‘hoeveelheid’ Kinetische energie op 2 manieren vastleggen;
1. Middels een zwaar vliegwiel dat weinig toeren draait
2. Middels een licht vliegwiel dat veel toeren draait
Een zwaar vliegwil wil je niet omdat je dat de hele reis mee moet zeulen. Dus kiezen ze voor een licht (en liefst zo compact mogelijk) vliegwiel met hoge toerentallen.
Wat betreft het gebruik van koolstof; volgens mij wordt dat hier niet toegepast vanwege het lage gewicht maar vanwege de stijfheid ervan. Een metalen vliegwiel zou wel eens kunnen vervormen bij dergelijke hoge toerentallen. Naast de vibraties die dat met zich mee zou brengen (vinden de lagers ook niet fijn), zou het vliegwiel zelfs tegen de wand aan kunnen slaan waardoor het hele apparaat stuk zou kunnen slaan…
dotternetta zegt
@ramshoek: je hebt gelijk. Het wordt tijd om naar huis te gaan!
jaspernts zegt
@ramshoek: Dat klopt, een zwaarder metalen vliegwiel kan zelfs bij te hoge toerentallen ‘exploderen’.
Stijfheid van carbon komt hierbij goed van pas. Enige waar ik over in zit is: vacuüm! Hoe te fuck gaan ze er voor zorgen dat die ‘doos’ waar dat vliegwiel in zit niet lekt en voor minstens 10 jaar voor een vacuüm zorgt… Lijkt me best een uitdaging!
zakar36 zegt
Interessant! Ben benieuwd
stationcar zegt
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn! Lom maar op!
Je mag alleen hopen dat dat vliegwiel stevig vast zit, 60.000 toeren per minuut is echt heel erg veel, dan heb je liever niet dat die losschiet, haha.
stationcar zegt
^ kom maar op bedoel ik uiteraard ^
realiks zegt
Het concept is goedgekeurd voor mij. Er zit zeker iets in. Ik vraag me enkel af hoe het met de slijtage zit aan dat onderdeel. Als het nieuw is geen probleem maar als je die wagen nu eens 10 jaar hebt?…
ramshoek zegt
@realiks:
Torotrak, de leverancier van de CVT, test al jaren met dit type CVT’s dus zullen wel een hoop ervaring hebben met slijtage. Trouwens, de kern van de CVT, toroïdale variator, maakt geen fysiek contact met de overige delen van de CVT. Speciale oliën verzorgen de adhesie en daarmee de overbrenging. En olie kun je vervangen tijdens een beurtje.
Wat betreft de lagering van het vliegwil is het nog wel even afwachten. Niet zozeer vanwege de lagering op zich, daar is ook al meer dan 100 ervaring in, maar met de afdichting van het vacuum in het vliegwielhuis.
Maar ja, hoeveel capaciteit hebben je Hybride batterijen nog na een jaartje of 10? En kost de revisie van een Flywheel KERS meer dan een nieuw setje Batterijen? Ik denk het niet…
ramshoek zegt
Ziet er uit als een systeem van de firma Flybrid.
Jaguar is daar ook klant (althans zij testen ook met KERS).
Dit jaar zullen we voor het eerste en Hybrid op LeMans zien. Ook in dit geval met een KERS van Flybrid aan boord.
mrbones zegt
Waarom is dit niet eerder bedacht?
jmeverts zegt
@mrbones: omdat niemand hierom vroeg
oxymoron zegt
@mrbones: Het principe is al behoorlijk oud. In Zwitserland is tientallen jaren geleden al rondgereden met bussen die een liggend vliegwiel met zich meesleepten. Vermoedelijk is het toen weggezakt omdat de techniek nog niet ver genoeg was.