The mother of all Lamborghini’s? Of is dat toch de Countach? De Miura was er in ieder geval eerder, deze is uit 1970. Zeldzamer is de Miura ook met slechts 140 geproduceerde exemplaren van bovenstaande P400S.
Hoewel de Miura Lamborghini’s eerste productiemodel met middenmotor was, heeft de auto weinig te maken met moderne supercars. De motor lag dwars tussen de achterwielen, deuren openden nog traditioneel en het plaatwerk was bijzonder sierlijk. Wat een verschil met haar opvolger. De Countach deed het met een in de lengte geplaatste V12 en tamelijk extreem uiterlijk radicaal anders. Bovendien zijn er van alle opvolgende Lamborghini’s veel meer gemaakt.
Net geen 800 Miura’s zijn er uit de fabriek in Sant’Agatha Bolognese gerold. Voor deze Miura S, gemaakt tussen 1968 en 1971, ligt het aantal op ongeveer 140.
De Lamborghini Miura S was een bescheiden update van het origineel. Met elektrische ramen, de mogelijkheid voor airconditioning en een 4.0 V12 met ongeveer 20pk meer. Het maximale vermogen lag nu op 370pk bij 7700 tpm.
norge zegt
Duidelijk de Miura die mamma is van alle lambos.
lemster zegt
Welliswaar niet de meest agressief gestijlde Lambo, maar wel verreweg de mooiste.
Daarnaast zie je in de modellen die hierna kwamen, wel punten die te herkennen zijn van de Miura.
Ja prachtige auto. Ik wil ooit deze samen met een Espade op mijn oprit. Dan ben ik compleet :)
midasracer zegt
Het technisch knappe van deze auto is dat hij erg laag is, maar dat de versnellingsbak en diff samen een geheel zijn met de V12. De versnellingsbak draaide mee in de motorolie, net als de A-serie motor van de Mini. Mooi ontwerp ivm ruimtegebrek (dwarse V12!)
roy1263 zegt
@midasracer: weet die allemaal effe te noemen, toe maar.
lemster zegt
@midasracer: Cool, weer wat geleerd ;) Dus niet alleen mooi, maar ook nog technisch slim.
bartinspace zegt
Echt geweldig he :)
desjonnies zegt
En de allereerste auto die chroom verruilde voor mat-zwart, iets dat een rage teweeg heeft gebracht.
Ook wat @Midasracer terecht noemt de plaatsing en configuratie van de motor-aandrijving, dit alles maakt de Miura de allereerste Supercar nieuwe stijl….
Jammer genoeg moet je zo ongeveer dwergachtige proporties hebben om er goed in te passen, gelijk een Stratos.
JasperVDH zegt
Dit is nog steeds de beste en mooiste wagen op de aardbol. Vooral de sound dat die V12 maakt, daar kan geen enkele andere auto aan tippen, nog in geen 100 jaar!
De Miura is heiligdom!
JasperVDH zegt
http://www.youtube.com/watch?v=vSj7GFLDhew
Vanaf 3:38 min kijken en vooral Luisteren :)
agera zegt
Een echte Lamborghini
Jazzie zegt
De Miura, mijn favoriete Lamborghini. Prachtige wagen.
jackl zegt
De mooiste Lambo aller tijden!
Justawheelchairguy zegt
Terecht, dat deze auto daar van de partij is! 1 van de mooiste auto’s ooit gebouwd.