Zijn de problemen voor Saab dan eindelijk opgelost en kan de productie weer opgestart worden? Zo’n vaart loopt het nog niet, maar zojuist heeft de Swedish National Debt Office bekend gemaakt dat ze de Zweedse regering een positief advies zullen geven met betrekking tot het feit of Antonov wel of geen aandeelhouder mag worden van Saab/Spyker Cars. Ook schijnt GM, onder bepaalde voorwaarden, hiermee te kunnen leven. Maar dat neemt niet weg dat er nog de nodige hobbels te nemen zijn door Victor Muller en Vladimir Antonov.
Voordat de Zweedse regering namelijk definitief het groene licht kan geven aan Antonov om aandeelhouder te worden moet er ook nog toestemming zijn van de EIB (Europese Investerings Bank) en de afgelopen week is al gebleken dat ze daar niet echt fan zijn van deze Russische sugar daddy. Ook moet GM nog 100% officieel en zwart op wit bevestigen dat ze akkoord zijn met het feit dat Antonov aandeelhouder kan worden. En is Saab dan gered als Antonov aandeelhouder is? Waarschijnlijk niet.
Het hangt er een beetje vanaf hoe Antonov zich inkoopt bij Saab. Als er nieuwe aandelen worden uitgegeven dan zal het geld dat Antonov daarvoor betaald direct in de kas van Saab/Spyker stromen, maar de kans is groter dat Antonov een kapot aandelen overkoopt van een bestaande aandeelhouder (zoals Victor Muller). Als dat het geval is ziet Saab niks van dat geld.
Wel zal Antonov als aandeelhouder waarschijnlijk een lening aan Saab kunnen verstreken waarmee de leveranciers betaald kunnen worden zodat de productie weer opgestart kan worden. Wanneer Antonov officieel aandeelhouder kan worden is nog niet bekend. De Zweedse overheid zegt dat ze zo snel mogelijk zullen werken als kan, maar het zou mij niks verbazen als dit nog eens tot na het weekend gaat duren.
En zelfs als Antonov straks aandeelhouder is en geld kan lenen aan Saab (waarschijnlijk zo’n 30 miljoen euro) zal het nog zeker een week duren voordat de productie weer loopt. Ga er dus maar vanuit dat het tot en met 9 mei zal duren voordat er weer auto’s gebouwd gaan worden. Een reden waarom het opstarten zo lang duurt ligt in het feit dat toeleveranciers inmiddels personeel hebben ontslagen of de prioriteit hebben gegeven aan andere klanten. Het zal tijd kosten om dat weer op te starten.
Ook gaat het gerucht dat Victor Muller en Jan-Ake Jonsson (CEO Saab) vanochtend zijn vertrokken richting China. Daar zouden ze gesprekken hebben met 4 Chinese (auto)bedrijven die zouden willen investeren in Saab. Ook heeft Saab gisteren een aangepast voorstel ingediend bij de EIB met betrekking tot de verkoop van het vastgoed. Of en wanneer daar groen licht voor komt is nog niet bekend.
UPDATE 15:30 – Persbericht van Spyker Cars
SWEDISH NATIONAL DEBT OFFICE ALLOWS VLADIMIR ANTONOV AS SHAREHOLDER IN SPYKER
Zeewolde, The Netherlands, 28 April 2011 – Spyker Cars N.V. (Spyker) confirms the announcement of the Swedish National Debt Office (NDO) to allow Vladimir Antonov as a shareholder of Spyker.
Victor Muller, CEO of Spyker and Chairman of Saab Automobile said:
“This is a great day for our company and for me personally. We worked relentlessly for 11 months to achieve the desired result: restore the reputation of Vladimir Antonov, who made so many valuable contributions to Spyker since 2007 as financier and shareholder. We are convinced he will be able to make such contributions again in the near future and look forward to the decisions of the Swedish Government, General Motors and the European Investment Bank (EIB), following the recommendation of the NDO which was the result of intense scrutinising.”Vladimir Antonov, Chairman of Conversgroup said:
“I am very happy finally getting the recommendation from the NDO to the involved parties, being a future investor in Spyker. The past months of speculations around me, as an individual investor and my businesses has been exhausting. Clearly this has been a disturbing factor for many of my businesses. Finally we have managed to obtain a clean bill of health and we need to move fast forward to secure the cash flow of Saab Automobile. I hope all involved parties now further take on their responsibility so we can close all processes fast to secure the future of Saab Automobile.”Spyker and Saab Automobile continue to work on securing funding. Saab Automobile is still in talks with the EIB and all parties involved on a solution to complete the sale of Saab Automobile Property AB (Saab Property). It is not yet certain whether the above parties will be able to fulfil all of the conditions of the EIB and finalize the sale of Saab Property.
In addition, Spyker and Saab Automobile are negotiating equity and debt financing and/or technology licensing with various strategic partners, including various Chinese car manufacturers. No commitments have been received to date.
rvonl zegt
Ben benieuwd of VM de Mille Miglia 2011 nog gaat rijden,
Hij staat wel op de startlijst, maar of hij er de tijd voor heeft is maar de vraag….
rvonl zegt
Overigens neemt hij deel met een Saab, net als in 2010
SanS zegt
@rvonl: is de deelnemerslijst openbaar?
betonstaal zegt
@SanS: hierrrr: http://www.1000miglia.eu/inglese/home.html
betonstaal zegt
@SanS:
SanS zegt
@betonstaal: Thanks!
PortRo zegt
@rvonl:
332 – SAAB 93 (1957) – Turismo
Muller (ES) – TBA 44 (NL)
Team: Saab
Coefficient: 1,00
CC: 748
betonstaal zegt
@rahpor: hij staat niet als Nederlander op de lijst, maar als Spanjaard (E).
Esprit_de_Flandre zegt
@rvonl: Ja, kon niet anders hé…
robbie zegt
UPDATE Persbericht van Spyker geplaatst.
timmy zegt
Ik lees op DFT dat nog onduidelijk is wanneer Spykers eerste kwartaal cijfers morgen worden gepubliceerd (voor- of nabeurs). Dit ivm mogelijk nieuws over Saab (een deal in China?).
bmwalpina zegt
Het zou zonde zijn als zo’n mooi merk ten onder zou gaan. Al draagt de heer Muller niet bij aan een goed imago van het merk.
ferrari94tr zegt
OPGELET! Het vierde(!) en laatste deel van “Raad de economische Schade voor saab” staat online; doe mee!
jobh zegt
@ferrari94tr: heel mooi, ik gok 200miljoen
boygeorge zegt
Wat er in Zeewolde bevestigd wordt is mij pindakaas.
Dat is een simpel intern berichtje.
In China gebeurt schijnbaar niets en plotseling is Zuid-California USA een Chinese provincie.
Hoe harder Arnold zegt dat California bankroet is, hoe meer Chinezen daar lachend investeren.
Als Victor naar China is gegaan ??? Hoezo als.
Er steken een aantal mensen een koffer vol geld achter in de Volvo. Zwart. Heel zwart. Dat zou ik ook doen.
Maakt niet uit wat gedaan moet worden om Saab te redden ?
Nou, dat weet ik zo net nog niet.
This is Imago-killing !
Zaken-mannen met heel veel geld zijn overal welkom.
Bij een voetbalclubje in Nederland. Dus ook bij Saab-werknemers en een CEO met veel aandelen.
E550 zegt
Waarom gaan Europeanen er altijd dat (rijke) Russen crimineel zijn.
E550 zegt
@e550: vanuit
mout zegt
@e550: Tot een jaar of 20 geleden was privé-bezit bij wet verboden, en ondernemen ook. Als je tussen toen en nu een miljardenkapitaal hebt opgebouwd, is dat wel uitdagend.
Grimmie zegt
Ach het is slechts een kwestie van tijd voordat de heer Muller in een criminele afrekening om het leven komt.
Dat krijg je met al je duistere praktijkjes.
Good riddance wat mij betreft, wordt stront ziek van die Saab soap… zag vanaf dag 1 al aankomen dat hij nooit z’n kop boven water zou kunnen houden. Spijker koopt Saab… laat me niet lachen.
Esprit_de_Flandre zegt
“Ook moet GM nog 100% officieel en zwart op wit bevestigen dat ze akkoord zijn met het feit dat Antonov aandeelhouder kan worden.”
Waar moeien die zich mee?
Ja, ik weet wel, in die 703-blz-tellende contracten die destijds gesloten zijn staat ergens dat GM nog een dikke vinger in de pap heeft, maar ik vind het onterecht. Ze hebben zelf de boel naar de filistijnen geholpen, en dan gaan ze nu eens uitleggen hoe het moet…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: GM is nog steeds aandeelhouder van Saab en ze krijgen nog $327 miljoen van Saab. Je kan dus wel stellen dat GM er de nodige belangen bij heeft.
kaya zegt
Grappig dat er gelijk uitgegaan moet worden van zwart geld. Want uiteraard zijn alle niet-Europeanen crimineel. Stom dat ik dat niet eerder inzag!