Weer wat geleerd vandaag, automerken kunnen hopeloos hoteldebotel van elkaar worden. We hebben het niet over overnames en partnerschappen. Dit is liefde op het eerste gezicht. Ford is zo overtuigd en onder de indruk van Audi’s design en strategie dat ze het zelf ook gaan doen. Zijn ze heel eerlijk in.
Het begon allemaal met de onthulling van de nieuwe Ford Taurus (MY2013). Een leuke Ford, helaas voorwiel aangedreven. Wij krijgen hem niet, de auto is een maatje te groot voor Europa. Bij de onthulling van dit model sprak Derrick Kuzak, vice president of global product development, met verliefde ogen over de gelijkenissen met de Audi A6. Ze hadden letterlijk de Duitse premium sedan onder de loep genomen en nagemaakt bij de ontwikkeling van hun eigen nieuwe model.
Deze Ford Taurus krijgen wij dus niet. Wel krijgen wij over een tijdje een nieuwe Mondeo die veel gelijkenissen met voornoemde moet hebben. Ford wil namelijk ook een herkenbaar gezicht op al haar auto’s. Een designtaal. Een aanzicht waarbij iedereen trots zegt: “kijk, dat is nou een Ford, of Audi..”.
Wellicht is het een manier van kostenbesparen op design. Simpelweg 1 model opschalen en inkrimpen. Geen grote designteams meer maar duidelijke opdrachten en één groep mensen die ze uitwerkt. Ach, als we straks allemaal met de neus van een Ford Mustang rond kunnen rijden (op onze Focus?) dan heb ik er eigenlijk geen problemen mee. Nieuwe auto’s uitkiezen wordt er ook een stuk makkelijker op. Het budget bepaalt slechts het formaat. Het merk bepaalt het uiterlijk. Degelijk zijn ze allemaal maar langer dan 15 jaar gaat geen auto meer mee. (bron: goauto.com.au)
love4sportcars zegt
beetje a6 grille en koplampen
ck92 zegt
”kijk, dat is nou een ford” ..waarom zou je dat denken als je een auto ziet die op een Audi A6 moet lijken, dan heeft het toch ook geen herkenbaar, eigen gezicht
Alwood zegt
@ck92: iets aangepast ;) maar ze willen natuurlijk meer premium en Audi is blijkbaar hét voorbeeld.
Atenza zegt
@Alwood: volgens mij heb jij het bericht in die link niet goed gelezen. Ze gaan voor een cleane look en dat is wat Audi altijd al heeft. Maar de huidige Mondeo is ook heel saai en dus clean. Niks nieuws aan. En gelijkenissen hebben Fords al langer. Ik snap nog altijd niet echt wat je punt nou precies is
Alwood zegt
@Atenza: heb het prima doorgelezen hoor… ze hebben bij de Taurus heel veer overgenomen van de A6, willen meer cleane look en willen dat alles meer solide aanvoelt. Vooral met dat laatste punt kruipen ze dus ook weer achter de Duitsers aan waarbij alles altijd zwaar en degelijk aan moet voelen.
Atenza zegt
@Alwood: behalve dan dat de Taurus al bestond en die al niet echt bijzonder vormgegeven was.. het is maar een beperkte facelift. Ik vind het allemaal dus nergens op slaan
Esprit_de_Flandre zegt
@ck92: Ik denk dat ze meer bedoelen dat ze een duidelijker gezicht willen, zoals Audi dat ook heeft. Binnenkort kunnen alle Audi-bashers de Fordjes dus over dezelfde kam scheren…
rotarypowah zegt
@Esprit_de_Flandre: dat bashen kan pas echt als de kopers zich ook gedragen als typische Ford-rijders.
Alpinaa zegt
Hoe kunnen ze nou weten hoe de nieuwe A6 eruit kwam zien? De A6 is pas dit jaar onthuld, en die Taurus hebben ze echt niet in een paar maandjes in elkaar geflanst.
KaCh1ng zegt
@Alpinaa: facelift?
Esprit_de_Flandre zegt
@Alpinaa: Zie mijn reactie boven je…
mashell zegt
@Alpinaa: iedereen wist toch hoe de nieuwe A6 eruit zou gaan zien? Net als als de vorige maar dan met een vleugje A7 en A8. Je kunt die A6 met allerlei superlatieven omschrijven maar verrassend hoort daar niet bij.
Prutsor zegt
Gelukkig niet weer zo’n gapend gat, zoals ze nu hebben in de voorbumper.
KaCh1ng zegt
ford weet niet wat te doen lol
RiKe zegt
Uiteraard komt dit model niet naar Europa, want wij mogen helemaal geen spannende/vernieuwende auto’s hebben qua styling, alles hier moet lijken op een saaie truttenschudder.
Esprit_de_Flandre zegt
@RiKe: Ik vind deze nieuwe Taurus echt geen vooruitgang in de richting van spannende/vernieuwende styling hoor. Integendeel…
RiKe zegt
@Esprit_de_Flandre:
Ik bedoelde het meer algemeen, auto fabrikanten durven niets (uitzonderingen daar gelaten), en veel modellen die aan de andere kant van een oceaan uit komen zouden hier ook heel gaaf zijn.
Neem de Toyota Matrix, voor een gezinsauto een leuke wagen!
Het is misschien een mening, maar het gaat hier even om de achterliggende gedachte ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Bwa, valt allemaal goed mee. Vind het wel minder dan de huidige Taurus.
De Taurus en kortstondig voorganger 500 zijn zowat de mooiste modellen van de laatste jaren bij Ford US. Jammer dat ze die niet naar hier brengen.
Maarrrrr… Als ze Audi achterna willen, en dus alle modellen een zelfde gezicht geven, kan de Taurus dus makkelijk worden bijgeschoven in de line-up. Als Renault met de Latitude komt, waarom dan Ford niet met de nieuwe Taurus/Scorpio… ?
288gto zegt
Designtaal? Alle auto’s hetzelfde maken alleen is de één groot en de ander klein. Dat vind ik nou zo jammer van Audi.
288gto zegt
Je kunt het ook fantasieloos noemen.
Esprit_de_Flandre zegt
@288gto: Maar het verkoopt wel. En ik denk dat Ford daardoor met zo’n grote ogen naar Audi & hun manier van werken kijkt…
Alpinaa zegt
@Esprit_de_Flandre: Naar BMW durven ze dan weer niet te kijken, ondanks het succes van BMW.
Esprit_de_Flandre zegt
@Alpinaa: Te hoog gegrepen zeker…
Esprit_de_Flandre zegt
@Alpinaa: Trouwens, als het ze om de Amerikaanse markt te doen is, zouden ze beter naar Lexus kijken…
ralphbeen zegt
is gewoon de Amerikaanse ford taurus
Esprit_de_Flandre zegt
@ralphbeen: Facelift idd…
ukbob zegt
Ford,doe eens gek: breng dat ding ook naar Europa. Zo’n A6 is velen toch een beetje te duur en kijk eens hoe hard een ‘grote’ sedan als de Superb verkoopt! Doen!!
rikl zegt
kan iemand mij vertellen waar die op een Audi A6 lijkt ? vind hem namelijk helemaal niet zo op een Audi A6 lijken. tja.. om succesvol te schijn moet je namelijk wel je concurrenten in de gaten houden en kijken hoe hun auto’s bouwen zodat je dat zelf een betere kan maken, komt alleen niet vaak voor dat ze vertellen bij wie ze afgekeken hebben. ben alleen benieuwd of deze wel naar Europa komt, ziet er namelijk wel uit als een voor Amerikaanse markt bedoelde Ford. We moeten allen nog wel even wachten op meer foto’s … echt oordelen kan je zo natuurlijk niet ;)
Esprit_de_Flandre zegt
“Ford Taurus (MY2013)”
Amerikanen zijn hun tijd vooruit. Op papier ten minste…
ferrarikiller09 zegt
Die grill loopt door naar onder superman grille
Jokkebrok zegt
@ferrarikiller09: Amai, scherp opgemerkt jong!
macready zegt
Eerst Citroën, nu Ford. Tja, gewoon de algemene smaak volgen en het cirkeltje is rond. Men koopt de Audi looks, men kopieert de Audi looks, straks alles Audi looks wat de klok slaat. Gaap.
gerard1710 zegt
@macready: De vraag die je je hierbij moet stellen is: Waarom wil men de Audi-looks volgen? Er moet toch een reden achter zitten.
macready zegt
@gerard1710:
Die reden heb ik al genoemd. De algemene smaak. Voorheen was dat categorie Golf, Astra en met het stijgen van de Welvaart en voortschrijden der jaren blijkbaar de huidige Audi look. Gelukkig zijn er ook nu (nog) uitzonderingen.
mout zegt
@macready: Citroën??? Wat heeft die met Audi dan? Allemaal hetzelfde frontje? Zet jij maar eens een C1, C2, C3, C4, C5 en C6 naast elkaar – plus de SUV-, bestel en MPV modelletjes en de drie DS modellen. Zien er allemaal anders uit. OK, het zijaanzicht van de C5 is van de A6 afgekeken, lijkt me. En dat Audi intern genoemd wordt als benchmark voor afwerking, geloof ik ook wel. Maar verder?
Audi zorgt dat verschillende generaties op elkaar lijken – zodat je ontwerp niet veroudert. Citroën niet.
Audi heeft speciaal voor de leasemarkt goedkope onderdelen-contracten, om afschrijving en leaseprijs te drukken. Citroën niet.
Audi levert onderdelen lang na – tientallen jaren, zo nodig. Zodat je voor een 80 probleemloos een asbakje of plaatwerk koopt. Doel: auto’s zijn te onderhouden, gaan langer mee. Goed voor je imago. Voor mijn 11 jaar oude Citroën XM was ik al op aftermarket aangewezen – ze maakten het gewoon niet meer.
Audi had (heeft?) voor lease-contracten een gegarandeerde bodemprijs. Als het tegenzit kost dat wat, maar het helpt wel om premium te heten, want premium schrijft minder af. Bij een Citroën-dealer heb ik driemaal gemerkt dat ze vooral niet wilden dat vorige modellen op het terrein kwamen. Haperende raamschakelaar? Ruil dat barrel toch in…
macready zegt
@mout:
Je hoeft echt geen bril op te zetten om bij de huidige versie van de C5 een grote dosis Audi te zien. Dat werd er bij de introductie destijds (terecht) al fijntjes door de pers ingewreven. En dan niet alleen in vergelijking met z’n voorganger, maar vooral in vergelijking met de vroegere richtingen (zoals je eigen XM) die qua design zo’n beetje diametraal stonden tegenover merken als Audi.
mout zegt
@macready: Dat meld ik dan ook. 1 model op 10 carrosserieën. En dan nog alleen als je de zijkant ziet. Bij Ford lijkt het iets verder te gaan: de strategie van 1 ’template’, waarbij je maat, bouwjaar en toepassing moet invullen en meteen weet wat eruit komt. (Zeg, dat front lijkt toch niet ook nog op de singleframe grill, hoop ik?)
macready zegt
@mout:
Het topic gaat over D/E klasse auto’s, formaat A6, Mondeo, C5. En die C5 heeft niet alleen van de zijkant flinke Audi trekken, ook aan de voorkant en schuin van voren.
jippie zegt
“Ach, als we straks allemaal met de neus van een Ford Mustang rond kunnen rijden (op onze Focus?) dan heb ik er eigenlijk geen problemen mee.”
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Kijk naar Alfa Romeo waar ze het nodig vinden de neus van de 8C ook op andere modellen (Mito en Guilietta) te transplanteren. Ik vind dat bepaald niet geslaagd en kijk bij die auto’s nu al uit naar de facelift (letterlijk).
roestvrijstaal zegt
Zonde, waarom nou weer? Vind die Mondeo prachtig zoals ie nu is, met het kenmerkende Kinetic-design ofzo. Ten eerste vind ik dat ie er absoluut niet uitziet als een A6, en daarnaast is ie foeilelijk. Ford waar ben je mee bezig?! Hou niet zo van meelopers
Atenza zegt
“Ford verliefd op Audi, nieuwe Mondeo wordt A6”
.
Hoe misleidend kan een titel zijn ? :S
speedie zegt
Het is niet dat men design trekjes overneemt men plots premium is. Premium betekent meer dan dat : afwerking en materiaalkeuze, spitstechnologie, spaceframe en nu meer en meer carbon, ruime keuze motoren, keuze 4-weel drive enz enz. Merken die anderen gaan naäpen verliezen tenslotte hun ziel.
Atenza zegt
Wat is hier nieuw aan? Dit melden ze vorig jaar ook al. En dat leidde tot de Fiesta die ook in de VS kwam en de nieuwe Focus is ook overal hetzelfde. En huidige Fords hebben ook allemaal zo’n vissenbek dus ook niets nieuws onder de zon als het gaat over een familiegezicht…
Jokkebrok zegt
Wel een superstrak ding!! Dus dat hebben ze goed opgepakt!
resulutionNL zegt
Sommige automerken worden jalours?…
beetec zegt
10x beter dan de nieuwe focus als je het mij vraagt.
En waarom gaat geen auto langer dan 15 jaar meer mee?
Alwood zegt
@beetec: worden ze op ontworpen, daarna gaat echt alles stuk. Uitzonderingen daargelaten, mercedes bijv. zal wat langer heel blijven en product ondersteunen. Met bijbehorende kosten natuurlijk.
Het is uiteindelijk erg kostbaar om auto’s langer meet te laten gaan en tegenwoordig is heel precies uit te rekenen hoe lang een auto moet/zal meegaan…
Atenza zegt
@Alwood: nee trends veranderen snel dus moet je er als fabrikant snel bij zijn…
Alwood zegt
@Atenza: Dat heeft niks te maken met de levensduur van een auto… Wel is bij gemiddelde moderne auto’s inderdaad uiterlijk en trend belangrijke geworden dan de machine zelf. Wat je weer duidelijk terugziet in zeer korte de levenscyclus van een specifiek model.
beetec zegt
@Alwood: Een goot deel van de auto’s die nu rondrijden zijn 15 jaar of ouder. Wat jij zegt betekend dus dat alle nieuwe auto’s (behalve Mercedes) technisch slechter zijn dan de huidige oudjes? Dacht het niet.
Alwood zegt
@beetec: dan zullen we de discussie over 10 jaar nog eens op moeten duikelen… Nu geldt al dat het meeste gemaakt vanaf ~98 veel moeilijker te reviseren is dan alles daarvoor. Dat wordt steeds erger. Auto’s niet meer opgebouwd uit onderdelen maar modules.
Onderdelen waren altijd goed te reviseren en vervangen. Bij moderne auto’s moeten vaak veel grotere componenten vervangen worden als de slijtage eenmaal echt toe heeft geslagen. Niet simpelweg een lager of homokineet verwisselen maar een hele as. Motoren die je niet meer in elkaar krijgt als je de kop er af trekt en de cilinderbussen van hun plek komen, etcetera..
jobh zegt
het lijkt niet echt op een audi, de chinezen copieeren veel meer
speedie zegt
Randopmerking : Als IT-er moest ik geregeld bij de Ford fabrieken en afdelingen zijn. Groot was eens mijn verbazing toen een oplegger kwam binnen gereden met alle mogelijk VW modellen. Zielig van Ford om van de ontwikkelingen bij de concurrentie gebruik te maken of althans pogen na te bootsen.
macready zegt
@speedie:
Op zich is het niets nieuws dat fabrikanten de producten van de concurrenten stevig onder de loep nemen en daar waar mogelijk lering trekken. Zelfs Porsche en Ferrari doen dat met elkaars producten middels een gentlemen’s agreement waarbij ze elkaars laatste producten opsturen voor circuit vergelijk.
mashell zegt
@speedie: dat doet iedereen. Is niet flauw, is referentiemateriaal onderzoek. Bij R&D van Ford in Engeland was men een paar jaar geleden erg onthutst dat iemand daar “gewoon” een Focus 2 prototype gestolen had en er de slagboom mee kapot gereden had. Dat is echt niet netjes.
Benjamin1 zegt
-1 voor titel.
Familiegezicht hebben ze nu ook al een beetje. Kijk bv naar de grille van de fiesta en de focus.
mrbones zegt
De nieuwe ford a6!
janklaassen zegt
Audi heeft dus kennelijk nu al een voorsprong door design.
mashell zegt
Maar waarom lijkt deze dan meer op een Honda Akkoord dan een A6?
tvrspeedsix zegt
rufctr01 zegt
Ik vind het nog wel meevallen. Als ze de grill uit een stuk gaan maken zoals Audi dan vind ik de gelijkenis groter.
megabor zegt
Ik vind de trend tegenwoordig zoo jammer, dat alles binnen 1 merk op elkaar lijkt… Vroeger vond ik hel tof als er een nieuw model uitkwam, nu kijk ik er niet meer van op .. Q5 / Q7 A4/A6/A8 zucht.. Wat voor motoren zouden erin liggen? Allemaal bekend , allemaal saai
Atenza zegt
@megabor: ja vroeger leken Audi’s helemaal niet op elkaar… en BMW’s ook niet en VW’s ook niet.. pff.. komop hey
SimonMc zegt
Ah waarom laten we niet ineens met z’n allen een job nemen ” aan den band “, in een wijk gaan wonen waar al de huizen dezelfde zijn, allemaal een iphone gaan halen ( liefst ook een ipad ), elk jaar op reis gaan naar dezelfde bestemming ( liefst Turkije of iets anders inspiratievol ), een auto kopen in het metalic grijs of zwart.
En als dat genetisch manipuleren er wat door komt, dan hebben we binnen 100 jaar ook allemaal dezelfde kinderen en kleinkinderen.
Lang leve het kuddegedrag! Hoera voor inspiratieloosheid! Weg met creativiteit! Weg met originaliteit !
En als kers op de taart voeren we bepaalde vereisten in, zoals al wie geen blauwe ogen of blond haar heeft moet ervantussen, en ook al wie geen “schild en vriend” kan uitspreken, jaagt men over de kling.
barney zegt
Gaaf ding als je het mij vraagt! Nu heb ik sowieso al een zwak voor Amerikaanse Fords, maar goed.
rijgewoonbmw zegt
hahaha ik vind het wel dezelfde klasse..
en die audi grill is al zo lelijk!
DannyHoff zegt
Die rooie vind ik wel mooi hoor en.. wat is er nou presies audi aan? Alle auto´s hebben toch een grille. :?
ramshoek zegt
Al jaren duiken er op dit forum geregeld idioten op die het nodig vinden om overeenkomsten met andere (met name Duitse) merken te zoeken. Hoe vergezocht die overeenkomsten dan ook mogen zijn.
We zijn nu op het trieste niveau beland dat zelfs de redactie zich daaraan schuldig maakt…
nielsvanderweiden zegt
En in 2016 lezen we hier het bericht dat Audi afstapt van corporate design “omdat we niet langer dezelfde worst in zeven formaten willen aanbieden”. Kunnen ze weer allemaal trendvolgen :)
Shaw zegt
De voorkant vertoont gelijkenissen met de nieuwe Saab 9-5
@ramshoek; niet gek gezien de leidende rol van de Duitse automobielindustrie. Kijk naar China, kijk naar Japan (Lexus) allemaal kopieren ze Duitse auto’s.
ramshoek zegt
@Shaw:
Je gaat vrolijk door met vergelijken, merk ik…
Tommy2 zegt
Heeft iemand de achterkant van de Taurus wel eens goed bekeken? Feit dat ze hier niet mee te koop lopen verklaart al waarom de achterkant bijna niet op de persfoto’s staat. Daar was de inspiratie duidelijk op. :P
FIAT127 zegt
Jammer dat ze net de PAG van de hand hebben gedaan en er vervolgens achter komen dat ze toch weer premium willen doen. Daar hadden ze Volvo en Jaguar toch ooit voor?
Citrofiel zegt
Elke ontwerper heeft stiekem wel een voorbeeld in zijn hoofd, een favoriet waarvan hij de richting wil volgen. En dat men op kwaliteit het beste wil, logisch.
audirs6ravant zegt
Hmmm lekker bakkie voor een ford maar hij lijkt nou niet echt op THE A6
bartjuh zegt
het is een beetje een kruising tussen en audi, en een fiat/chrysler 300c.
speedie zegt
Ford zou beter ook iets doen aan betrouwbaarheid, met designelementjes van anderen over te nemen komt men er niet.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GO339H3V3
Cantago zegt
Die Ford ziet er leuk uit, maar ik vind het niks. Doe mij maar een individuele auto! Het liefst voor mij gemaakt, of nog beter: door mij gemaakt! Zou dat ooit lukken?
pauwkie zegt
Ik vind het uiterlijk eerlijk gezegd minder geworden, maar als hij rijdt zoals het vorige model vind ik alles best.