Fiat ziet het helemaal zitten met Chrysler en heeft volgens plan besloten om nog wat aandeeltjes van de Amerikaanse autobouwer bij te kopen. Fiat had inmiddels al 30 procent van de Chrysler aandelen op zak, maar zal dit belang met nog eens 16 procent vergroten naar 46 procent. Hiervoor heeft de Italiaanse autobouwer een bedrag van 1,27 miljard euro gereserveerd.
In 2009 nam Fiat 20 procent van de Chrysler aandelen over van de Amerikaanse overheid. Chrysler had toen net een doorstart gemaakt nadat het hard geraakt was door de crisis. Toen was bepaald dat het belang van Fiat zonder bijbetalen kon worden vergroot naar 35 procent indien afgesproken doelstellingen zouden worden gehaald.
Inmiddels heeft Fiat 30 procent van de aandelen op zak en een optie genomen op nog eens 16 procent van de aandelen. Deze optie wordt uitgeoefend wanneer Chrysler zijn schuld aan de Amerikaanse en Canadese overheid heeft afbetaald. Fiat heeft dan nog 5 procent van de aandelen tegoed van de Amerikaanse overheid (mits de doelstellingen worden gehaald), waarmee het kan uitkomen op een belang van 51 procent, wat volledige zeggenschap geeft. Plannen voor een fusie heeft Fiat’s topman echter niet. (via: automotive news)
DouweDG zegt
Tweemaal een foutje: Chrysler.
Kan gebeuren!
Dennis zegt
@DouweDG: Selectief haperende R-toets.
Esprit_de_Flandre zegt
Tja…
Laue zegt
Ik had laatst een tip gestuurd. Interview met Dodge CEO ralph Gilles. Die ziet het ook allemaal wel zitten en is erg positief over de samenwerking.
Megakix zegt
Dit is toch simpelweg een dekmantel om de dreiging van overname door VW af te wentelen ? En als dat niet lukt, kunnen ze uiteindelijk nog méér verdienen als ze wèl overgenomen worden door VW….ach en wee..die Marchionne is toch een zielig (klein) baaske.
Ruudje zegt
@Megakix: Wat is daar mis mee? Je doet net alsof het niet mag. Moeten ze onder VW gaan vallen dan? Je doet net alsof VW alles is? Beetje rare post..
Voor de rest is dit natuurlijk ideaal voor FIAT om Amerika binnen te sneaken en ik denk dat daar het idee ligt. Vooral de 500 zou het wel goed kunnen doen evenals een aantal Alfa’s.
Megakix zegt
@Ruudje: de idee…(mannelijk)…is uitgebreid bekend; men wil de naam Lancia behouden en door rebadging van Chrysler uiteindelijk geld overhouden om weer zelf tot design te komen. Kwestie van je achtergronden bijhouden…
raphael zegt
@Megakix: Waar heb jij het over? Dekmantel? Dreiging overname VW? Ik zou eens goed naar de aandelenstructuur van Fiat kijken als ik jou was.
Megakix zegt
@raphael: je blogt nog niet zo lang hier merk ik…lees eerst eens wat verse artikeltjes van Autoblog.nl voordat JIJ je drukt maakt om MIJN opmerking. Dank.
raphael zegt
Erg verassende move dit van de Amerikaanse overheid. Ik heb een paar dagen geleden nog gezegd dat het aandel ondergewaardeerd was. Als je het toen had gekocht had je nu ruim 9% winst te pakken in 3 dagen.
Maar goed, Chrysler loopt als een trein, ze verwachten een operationele winst dit jaar van 2 miljard euro. Dat aandeel wat Fiat nu heeft is echt al een paar miljard waard. Kopen die aandelen dus.
hape zegt
Megakix
Achtergronden bijhouden?? En dat doe jij door artikeltjes op autoblog te lezen.
Toppie.
tarquesh zegt
Wat een groot risico neemt Fiat hier. Een ander autoconcern denkt twee keer na of je aandelen moet nemen in Chrystler. Chrystler maakt mooie auto’s maar mist vaak het kopend publiek.
Gaat dit fout dan kan Fiat een beroep doen op de Italiaanse overheid om het concern overeind te houden en dit is denk ik waar Fiat zich in verdiept heeft.
Esprit_de_Flandre zegt
@tarquesh: Daimler-Benz heeft ook niet al te lang nagedacht destijds. Hebben zelfs gefuseerd, ook een riskante bizznizz. Fiat houdt de inboedel tenminste nog gescheiden (voorlopig). Ik denk wel dat ze het afkunnen, maar het zal inspanningen vragen. Aan Fiat om zich te bewijzen…
alfamail zegt
Ik heb al vaker gereageerd op die maffe Marchionne (oa op zijn vervelende opmerking mbt de Alfa 159)
Maar tot nog toe zien we alleen omgekatte Chryslers enz. die nu in Europa Lancia of Fiat moeten gaan heten….
Vreemde jongen die Romein…
w0o0dy zegt
Chrysler heeft alle staatschuld met interest terugbetaald en dat zet de deur open voor hogere winst en een 51/52% aandeel in Chrysler door Fiat. Ze mogen zelfs 76% kopen, maar dat zullen ze niet willen/nodig hebben. Nu 46% maar de amerikaanse overheid wil de aandelen kwijt, die 6,6 % zal Fiat wel opkopen en dan hebben ze een ruime meerderheid. Goede zaak dat ze die leningen kwijt zijn. VEEL te hoge rente, dat kunnen ze zelf veel goedkoper financieren nu het beter gaat.