Het moge inmiddels duidelijk zijn dat Spyker/Saab best wel wat extra inkomsten kan gebruiken. Victor Muller en kornuiten hebben daarom bedacht het een en ander aan Saab-vastgoed te verkopen, en vervolgens weer terug te leasen (sale and lease back). En het ziet er naar uit dat de notoire Saab-fanboy Vladimir Antonov bereid is om in stenen van het Zweedse merk te investeren.
Vanochtend maakte Spyker bekend dat ze met een financiële partij in onderhandeling zijn over de verkoop van Saab-pandjes in Zweden. Mocht dat lukken, dan kunnen ze die vervolgens weer terugleasen en zodoende wordt de kassala aangevuld met de verkoopopbrengst. Wel moet nog blijken of dit plan levensvatbaar is en ook de Zweedse overheid (Swedish National Debt Office) moet nog even ja knikken. Waarom de ambtenaren uit Ikea-land zich hiermee bemoeien? Nou, dat komt omdat de Zweden garant staat voor een lening aan Saab van 400 miljoen euro die is verstrekt door de EIB, beter bekend als de Europese investeringsbank.
Diezelfde Zweedse overheid zou volgens de laatste geruchten maar wat graag een bank vinden die wil investeren in Saab. En daar komt Saab’s hoop in bange dagen, Vladimir Antonov, weer om de hoek kijken. De self made multimiljonair (miljardair?) heeft een aantal financiële instellingen in zijn bezit, en Bloomberg meldt dat Spyker inderdaad met Antonov in onderhandeling is om onroerend goed te verkopen.
Wat zou dit goede nieuws betekenen voor Saab als de deal met Antonov doorgaat? Welnu, de productielijnen worden dan op korte termijn weer aangeslingerd, toeleveranciers krijgen hun geld en Saab kan halsreikend uitkijken naar de investering die Antonov hier nog eens bovenop wil doen. Er wordt gezegd dat Vladimir 50 miljoen wil investeren, maar niet meer dan 30 procent in handen wil krijgen.
Verwacht wordt dat later vandaag bekend zal worden of de deal doorgaat en of Zweden er mee instemt. Zodra we iets horen of lezen, dat melden we het hierrr.
UPDATE: Wouter mocht vanochtend de Saab/Spyker soap duiden bij RTL Z. Fragment staat HIERO.
tom307 zegt
je zou maar een nieuwe 9-5 gekocht hebben en al dit nieuwe lezen, NOK dan
fconderkantlat zegt
joh die victor muller was en is een lutser, en dat zal hij blijven ook.
raphael zegt
Wat een niveau jongens, echt erg. Ikea-land tssss
hoekkie zegt
Toch hoop ik dat ze het allemaal geregeld krijgen…
robbie zegt
Kennen jullie het verhaal nog van MG-Rover? Het ging ongeveer als volgt:
MG-Rover werd door een kleine groep zakenmannen gekocht van het grote BMW. MG-Rover toonde conceptcars om iedereen warm te maken voor eventuele toekomstige modellen (die niet kwamen). MG-Rover verkocht de Longbridge fabriek om die vervolgens te leasen. Er kwam geen nieuwe modellen, alleen facelifts. De enige uitzondering daarop was de stationvariant van de Rover 75. De eigenaren van MG-Rover gingen er met het geld vandoor en lieten de boel failliet achter.
History repeats itself?
iLoveStinger zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
raphael zegt
@robbie: Nee hoor. Het grote verschil is dat Muller echt de illusie heeft dat het hem gaat lukken. Hij is opzich geen oplichter maar gewoon een slechte autoverkoper.
norge zegt
@raphael: Slecht…slecht… hij houd het anders al lang vol hoor met slecht zijn .
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: China to the rescue…
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: yep, Geely of zo ?
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: Ik denk eerder aan BAIC of SAIC. Of nog een andere speler, die niet per se groot is in automotive, maar wel groot in een andere industriële tak (luchtvaart of machinebouw bvb), en die de kleine auto-afdeling gevoelig wil vergroten…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: nee hoor
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Mja, ik denk van wel hoor. Nu nog niet, maar uiteindelijk zie ik het gebeuren. Over een jaartje of 3 of 5…
Het zou waarschijnlijk geen nadeel voor Saab zijn ook…
themenace zegt
Nou mooi, kunnen we weer 2 maanden voorruit, de verkopen van Saab zijn stil gevallen dus geld komt er niet binnen. De deal is gemaakt alleen nu zorgen dat er een keer geld wordt verdient…Want we mogen vaststellen dat dit niet VM zijn sterkste kant is ….Hoeveel konijnen heeft VM nog in zijn hoed zitten ….
robbie zegt
@themenace: het is toch heel logisch om je huis te verkopen zodat je je boodschappen kan betalen?
desjonnies zegt
SAAB zelf is voor een fractie van de eigenlijke waarde verkocht. – Dat heeft VM gewoon slim gedaan –
Echter, je hebt geld nodig om een fabriek te runnen
Zeker in dit geval, moet je extra goed laten zien aan je leveranciers en klanten dat je iedereen op tijd kunt betalen.
En daar zit’em nou net de kneep : Er is een tekort aan liquide middelen
Of deze Sale and lease back zoden aan de dijk zal zetten of alleen uitstel van executie zal zijn : Wie het weet mag het zeggen.
robbie zegt
@desjonnies: met je rug tegen de muur je vastgoed verkopen is nooit ideaal natuurlijk. Antonov zal echt niet de hoofdprijs betalen, maar ongetwijfeld wel een top leaseprijs vragen.
Als je er rustig de tijd voor kan nemen om zo’n constructie op te zetten dan is het ideaal, maar niet als het in 3 dagen moet regelen. Zeker niet als er maar 1 potentiële koper is.
timmy zegt
@robbie: Wie weet hoe lang ze al bezig zijn met het optuigen van de sale en leaseback constructie…
De constructie zelf is overigens niet zo lastig en wordt veelvuldig gebruikt, zeker in Nederland. Vraag is echter onder welke voorwaarden. Wel duidelijk is dat dit een tijdelijke oplossing is. Op de lange termijn moet Antonov aandeelhouder worden, echter daarvoor moet nog het nodige aan werk verzet worden.
robbie zegt
@timmy: ze kunnen er nog niet heel lang mee bezig geweest waren. Tot afgelopen weekend was namelijk al het vastgoed in onderpand gegeven aan de Zweedse overheid. En dat hebben pas afgelopen weekend met heel veel moeite (gedeeltelijk) terug weten te draaien. Ze zullen het plan misschien eerder gehad hebben, maar ze konden nog weinig actie ondernemen omdat ze niet wisten of de Zweedse overheid het vrij zou geven.
Ik ben het met je eens dat het een veel voorkomende gang van zaken is om je vastgoed te verkopen en vervolgens weer terug te leasen. Ik vraag me alleen af hoe stevig de onderhandelingspositie is van Spyker/Saab.
Het lijkt er namelijk sterk op dat alleen Vladimir Antonov (of 1 van zijn banken) interesse heeft om de boel te kopen. Ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke opbrengst en de leaseprijs die betaald zal moeten worden.
Inmiddels is wel duidelijk geworden dat de fabriek sowieso tm woensdag gesloten zal zijn.
tim1267 zegt
Saab is gewoon een flop.
themenace zegt
@robbie
In principe wel, alleen 2 maanden eten en drinken en dan je huur niet meer kunnen betalen dan sta je ook op straat. Er zijn geen inkomsten en het vertrouwen is weg …dus niemand die je wat boodschapjes op de pof toeschuift …..Alleen het hele verhaal is dat dit zoals het nu bij Saab gaat we eerder hebben gezien bij Rover …C’est tout, van Konijn C wordt tevoorschijn getoverd …
mrbones zegt
Ongelofelijk hoe Muller altijd geld bij elkaar sprokkelt
Megakix zegt
Deze constructie zorgt voor duidelijke verzwakking van de balangspositie, iets waarvan de toeleveranciers uiteindelijk de klos kunnen gaan worden (geen separatist). Door de intrinsieke waardedaling van de aandelen, kan Antonov zich voor een habbekrats inkopen in Saab. Kortom, voor Antonov een erg veilige constructie; hij heeft vastgoed (redelijk stabiel) en krijgt tevens tegen geringe betaling een aandelenbelang van max. 30%.
Altijd nog hoop gehad voor Saab, maar deze manier van financieren is hetzelfde als je ziel verkopen aan …..
welkombart zegt
Waarom zou Antonov eigenlijk geld in die bodemloze put willen storten? Winst maken als autobouwer doe je met lage marges-hoog volume, of met laag volume-hoge marges. Saab heeft op dit moment laag volume-lage marges.
De marges verhogen zit er met de oude 9-3 niet in en een terugkeer naar volume is onrealistisch, wat VM ook beweert.
Esprit_de_Flandre zegt
@welkombart: We gaan er maar van uitgaan dat dat manneke weet wat hij doet zeker…
Megakix zegt
@welkombart: zie mijn stukje VLAK boven jouw opmerking !
Esprit_de_Flandre zegt
Hangt er van af hoeveel geld zoiets opbrengt, en wat je ermee kunt doen als bedrijf. Als het bvb genoeg is om een nieuw, klein model te lanceren (9-1 dus), en het wordt een succesje, dan is het het zeker waard geweest. Maar denk niet dat dit genoeg gaat opbrengen…
ascari15 zegt
Er komt geld hiervandaan en daarvandaan en daar en daar.
Maar hoe gaan ze het ooit terugbetalen.
Krijg al hoofdpijn als ik er aan denk.
Waarschijnlijk krijgen een hele hoop mensen hun geld nooit meer terug. In het begin geloofde ik er nog in, maar nu zie ik het niet meer goed komen.
Al blijf ik het toch wel stiekem hopen.
daf77 zegt
Ik vergeet nooit dat Renault een heel aantal jaren geleden meer dan een miljard verlies maakte de regering toen bijsprong en het toch nog allemaal goed is gekomen. De vergelijking met Rover is wel leuk maar klopt niet, de SAAB 95 is splinternieuw, de 95SC station nog nieuwer en daarnaast de nieuwe 94x zeer belangrijk voor de Amerikaanse markt. SAAB heeft dus 3 nieuwe modellen en een opgefriste 93. De verkoopcijfers over maart 2011 zijn veelbelovend in Engeland bv waren het er 1766 tegenover 1158 in februari 2011. Het geld moet nu wel snel los komen om rust te brengen bij toeleveranciers en (toekomstige) klanten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@daf77: Dat wilde ik nou net zeggen
Esprit_de_Flandre zegt
@daf77: De 9-5 is nu ook niet echt een kaskraker hé. Daar is ie te groot voor. Het is goed natuurlijk dat ze dat model hebben, en het zal wel z’n klantjes vinden, maar wat Saab echt nodig heeft is een nieuwe 9-3 en een kleiner model. En daar heb je wel een grote gelijkenis met Rover. De 25 en 45 waren oud en versleten, hadden al teveel facelifts gekregen, en hoewel de 25 nog steeds een leuk bakske is om zien had die moeten vervangen worden, ten laatste net na het vertrek van BMW…
Ik hoop dat Saab het geld vindt om die nieuwe modellen zo snel mogelijk te lanceren. Als dat niet lukt, bloedt de boel in een paar jaar tijd dood…
mco zegt
Antonov en Muller spelen onder 1 hoedje.
Muller verkoopt fabriek aan Antonov. Muller heeft dan Antonovs geld. Maar dat geld wordt als huur terugbetaald aan Antonov. Dan gaat saab failliet. Heeft Antonov weer wat vastgoed erbij, heeft hem weinig gekost. Muller krijgt ook een deel van de opbrengst. Is waarschijnlijk meer dan het salaris bij Saab.