Politieagenten blijven grote autoslopers, zo schreven we nog geen jaar geleden en dat was toen overigens niet de eerste keer. Agenten zijn geregeld betrokken bij ongevallen en dat komt heus niet alleen doordat ze de hele dag op hoge snelheid achter het boevengilde aan zitten. Dat agenten zo nu en dan een verplichte rijvaardigheidstraining moeten volgen, is absoluut geen overbodige luxe. Los van de individuele skills, wordt de kans om betrokken te raken bij een verkeersongeval, statistisch gezien alleen al groter naar mate je meer op de weg zit.
Toch blijken politiemensen massaal te schitteren door afwezigheid bij de verplichte trainingen. Voormalig minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst, streefde ernaar alle politieagenten eens in de drie jaar op hun rijvaardigheid te testen.
Van de ongeveer 30.000 politiemensen die de training hadden moeten volgen, hebben zo’n 1.600 personen de training ook daadwerkelijk gevolgd, dus net iets meer dan 5 procent. Hebben ze faalangst (wat ik me op zich zou kunnen voorstellen) of is het weer de aloude en bekende kwestie van tijd en geld? Hebben we een agent in de zaal die dit wellicht kan toelichten?
Politiebond ACP eist van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie dat hij bij de korpschefs en korpsbeheerders afdwingt dat alle politiemensen die de verplichte training moeten volgen, deze ook volgen en afronden. (via: bnr.nl)
majinstar zegt
Zodra je die test neemt en je faalt ervoor kan je achter het bureau zitten.
barney zegt
Nja, laten we wel wezen, hoeveel training heb je nou nodig om bolides als een Touran TDI te besturen?
406_v6 zegt
@barney: Gezien het feit dat bromsnor & co bij zo’n 10.000 ongevallen per jaar is betrokken waarbij ook doden zijn te betreuren, is training blijkbaar bittere noodzaak.
meneersander zegt
@barney: Nou die gasten gaan bij de politie omdat ze niks kunnen, dus ga er niet vanuit dat ze goed kunnen rijden.
406_v6 zegt
Wel zuur trouwens dat als bromsnor een noodzakelijke rijcursus verzuimd, hij nog steeds ons mag aanspreken op ons rijgedrag…..
Tommy2 zegt
Haha die tekst van die foto!
Maar wat zijn de sancties als ze de training niet volgen dan?
meneersander zegt
Ik zou ze een EMGtje geven, als straf. Het hele jaar lopen die flikkers ons bekeuringen te geven voor gevaarlijk rijden, maar zelfs kunnen ze ook niet rijden, en dan krijgen ze de kans om te laten zien dat ze dat wel kunnen doen ze het niet. 12maanden lang bureau werk en geen loon vind ik.
Pordon zegt
@meneersander: Ben het gedeeltelijk met je eens, het is slechte zaak dat hier zoveel verzuimd wordt, maar ik heb nog nooit een bekeuring gehad voor gevaarlijk rijden? Dat hou je toch zelf in de hand. Wat een ander doet en kan daar heb jij niks mee te maken. Krijg jij een boete wegens gevaarlijk rijgedrag dan ben jijzelf echt de enige op wie je het mag aanrekenen en als je dan boos wordt op Meneer de agent dan is dat toch echt volkomen onterecht.
meneersander zegt
@Pordon: NOu, ik weet niet of je wel eens wegmisbruikers kijkt, dan krijgen mensen soms EMG’tjes omdat ze te hard rijden ofzo, maar voor de rest niks gevaarlijks doen. en ja, ik rij wel is te hard, maar probeer nooit andere mensen in gevaar te brengen.
Stopwearingpants zegt
Kijk es op geenstijl.nl iedereen ze bashen rtl autoblog
meneersander zegt
@Stopwearingpants: Die mensen hebben niet veel te doen neem ik aan.
Orichy zegt
@Stopwearingpants: Als GS je probeert af te zeiken, betekend dat alleen maar, dat ze verder geen goede onderwerpen kunnen vinden. Dus het zegt meer over GS, dan over RTL Autoblog.
flatsix zegt
@Stopwearingpants: Zo kinderachtig van GS, alleen al hoe het artikel samenhangt.
wolffjee zegt
@Stopwearingpants: standaard geenstijl tekst.. verder wel mooi die aftiteling haha
diffus zegt
diffus zegt
Tommy2 zegt
@diffus: Vrouwlijke oproerpolitie die zo bang is dat ze in haar broek piest? :lol:
Orichy zegt
Gisteren in Zeist nog bijna een aanrijdimg gehad met een onopvallende politie auto, die zonder signalering achter een opvallende politieauto aanreed, die met alle toeters en bellen op weg was naar een noodsituatie. De onopvallende politieauto werd dus door andere weggebruikers en mijzelf dus aan de kant gedrukt, omdat iedereen dacht dat hij voordrong. Het bleek dus om een onopvallende politie auto te gaan, maar toen hij door had, dat hij geen voorrang ging krijgen, hield ie zich netjes aan de verkeersregels. Maar het scheelde weinig, of wij hadden elkaar gehaald, de idioot.
Hij dacht natuurlijk in een opvallende politieauto te rijden, helaas niet dus. Het was eerst even schrikken, maar daarna wel lachen dat hij zich netjes aan de regels hield, evenwel door ons, zijn medeweggebruikers, geholpen.
Orichy zegt
@Orichy: gehaald = geraakt, een vergipsing
Esprit_de_Flandre zegt
Hoezo “afwezigheid bij de verplichte trainingen”??
Als ik afwezig ben bij vergaderingen, krijg ik een uurtje later onder mijn zak. Als ik dat een paar keer zou proberen sta ik op straat.
Ziedaar, een oplossing voor het probleem…
D-Drive zegt
Vreemd hoor,
Bij de politieschool in Lelystad is een prachtig training circuit. Inclusief op en afritten, zonder vangrails maar met uitglij mogelijkheid. Ook als particulier mogen wij daar wel eens rijden/scheuren. Ik had allang aan de snor van m’n baas gehangen als ik recht had op zo’n training, want particulier daar rijden is niet echt goedkoop.
Overigens dat afzeiken van onze bromsnorren is wel wat kort door de bocht. Als je veel rijdt, inclusief noodzakelijke toeters en bellen ritten, of op surveillance snelheid, is de kans op brokken exceptioneel hoger. Bromsnor & Co moeten gewoon een tijdelijk rijbewijs hebben voor die vaardigheden. Rijbewijs verlopen op nieuw naar cursus voor een verlenging. Dan moet de corpsleiding tenminste actie ondernemen.
nielsvanderweiden zegt
Tijd en geld. Vooral het laatste, want dat je in je eigen tijd op cursus gaat is tot daar aan toe, dat het korps betaalt lijkt me een vereiste. Dat gebeurt dus blijkbaar niet. Vandaar de opmerking van de vakbond. Dat kun je de individuele agent niet verwijten.
midasracer zegt
Los van de speciale manoevres die ze blijkbaar moeten oefenen, zijn ze ook niet in staat in het dagelijkse verkeer op een fatsoenlijke manier te rijden. Laatst nog eentje op een kruising op een 80km/h weg zien inhalen (zonder speciale signalen!). Dat ging bijna mis. Kan ik me toch herinneren van mijn rijopleiding dat je op een kruising niet mag inhalen. Ik pleit ervoor dat de politie niet alleen een reguliere speciale rijopleiding volgt, maar dat ze ook eens per 2 of 3 jaar een CBR examen afleggen. Dat is gewoon keihard nodig gezien slordige rijgedrag van deze VMBO dropouts.
E34M5Touring zegt
Zit gewoon net nog achter een Blauwpetten transporter op de A1 bij beekbergen bij de wegwerkzaamheden. Hier is door mij geconstateerd:
1. Te hoge snelheid (ruim 90 waar 70 is toegestaan)
2. Geen richting aangeven bij het inhalen
3. Te weinig afstand
4. Onnodig lang links rijden
5. Na de werkzaamheden met 150 ervandoor
Deze zal wel bij het verzuimpercentage horen dan!
406_v6 zegt
@E34M5Touring: Hoe heb jij kunnen constateren dat ze 150 reden? Ook een zware voet? :mrgreen:
E34M5Touring zegt
@406_v6: Had verdorie moeite om ze bij te houden
mightymike zegt
Laatst reed er een politie opleiding auto bij ons door de straat, wat voor auto? Een prius! Hahaha kan toch ook niet de mensen moeten een race. Licentie halen en slipcursus etc..
RutgerK zegt
Met 10.000 cursussen per jaar wordt het wel erg druk op Lelystad.
Een instructeur kan ongeveer 4 cursussen per dag afnemen. Per auto 2 agenten in blokken van 3-4 uur. Cursus zal bestaan uit een beetje herhalen van theorie en vervolgens twee man een uur sturen. Dus een blok in de ochtend en een blok in de middag. Met 40 cursussen per dag moeten er dus permanent 10 instructeurs zijn voor de opfriscursus.
De agenten zijn meer dan een dagdeel kwijt per cursus. Ik weet niet of het nog steeds zo is maar in de originele plannen stond dat de opfriscursus met eigen materiaal afgelegd moest worden. Twee agenten moeten dus eerst naar hun bureau om met de politieauto van het korps naar Lelystad te rijden. Iedere opfriscursus kost dus ook nog eens een werkdag aan capaciteit.
Met 10.000 werkdagen per jaar heb je het dus over meer dan 40 FTE die jaarlijks van de straat worden geplukt. Tel daarbij de 10 instructeurs op Lelystad en de 20 politieauto’s die permanent hiervoor moeten worden ingezet.
Reiskostenvergoedingen voor agenten, extra slijtage aan auto’s, administratieve ondersteuning en zo meer. Jaarlijks zal deze opfriscursus zo’n 1,5 miljoen belasting euro’s kosten.
Dit is in ieder geval weer een dag dat het blauw van straat wordt gehaald. Niet zolang geleden moest er ook al een jaarlijkse fit-test worden gevoerd die ook al ten koste zou gaan van de inzetbaarheid van agenten op straat. Een agent heeft al bijna geen tijd meer om op de schietbaan te oefenen. Dat vind ik misschien toch wel wat belangrijker.