Normaliter wacht Audi eigenlijk veel te lang voor ze met een RS-versie van een bepaald model op de proppen komen. Het meest recente voorbeeld is de RS3 op basis van de A3, die over ongeveer 18 maanden wordt afgelost door zijn opvolger. Toch heeft een bobo bij Quattro GmbH ons ooit beloofd dat ze nu eindelijk eens zullen opschieten met het bewerkstelligen van nieuwe RS-spielerei. Deze wens van veel Audifielen lijkt uit te komen, want het schijnt dat de nieuwbakken RS6 volgend jaar al op de markt komt.
Jaja, we weten het. Eerst maar eens de S6 introduceren. Maar die auto wordt hoogstwaarschijnlijk eind dit jaar -samen met de A6 Avant- al geïntroduceerd, eveneens vrij snel. Ergens in 2012 (nog niet bekend op welke grootse autoshow) brengen de mannen van Quattro GmbH vervolgens de nieuwe en derde generatie RS6 richting zijn potentiële klanten. Daarna kan het nog wel even duren voordat ‘ie daadwerkelijk bij de dealers staat, maar het is toch een grote verandering in de RS-strategie van Audi.
Over de motorisering is officieel nog weinig bekend, maar we weten inmiddels dat Audi samen met Bentley een nieuwe V8-motor aan het bakken is. Jep, de V10 is voorgoed verleden tijd. Ongeblazen zou deze achtcilinder in de S6 moeten komen te liggen (400+ pk) en met hulp van wat turbovernuft zal deze krachtbron in de RS6 meer dan 550 pk ophoesten. Al deze pk’s zullen meer dan nodig zijn willen ze de aanstaande M5, met z’n 575 pk, voorblijven.
En dan is het nog het vage gerucht dat de RS6 alleen als Avant op de markt zal komen. Regelrechte kul, als je het ons vraagt, maar voor de aardigheid hebben we de verkoopcijfes van de huidige RS6 opgevraagd bij Audi AG. Zoals verwacht is de RS6 in Avant-vorm veruit het populairst. In totaal werden er van het type RS6 (C6) 5.454 auto’s verkocht. En slechts 993 (!) stuks daarvan reden als Sedan de showroom uit, de overige 4.461 RS’jes waren allemaal stations-met-heul-veel-pk’s. Tel daarbij het feit op dat ook de RS7 ooit het levenslicht zal zien, en de vraag naar een RS6 Sedan kan wel eens nóg verder terug vallen. Oké, we sluiten het dus niet uit.
Tot nu toe zijn de speculaties omtrent de next-gen RS6 afkomstig van zogenaamde ‘bronnen’ bij Audi. Zelf ontkennen nog bevestigen ze ook maar hoe de ventieldopjes eruit komen te zien. Kortom, het blijft nog even afwachten hoe de vork precies in de steel zit.
citroenvtr zegt
eindelijk zouden ze nu wel weer een rs6+ maken
AudiQuatro zegt
@citroenvtr: daarvoor hebben we toch MTM?
bramvdwerf zegt
Ik ben heel benieuwd wanneer de nieuwe a6 avant op de markt komt?! Iemand?
ricardo zegt
@bramvdwerf: Audi NL wilde het nog niet bevestigen, maar het is zo goed als zeker dat de Avant op de IAA Frankfurt (begint 15 september) wordt onthuld.
agera zegt
Is niet zo gek natuurlijk de E 63 AMG rijdt al een tijdje rond en de M5 komt binnenkort. Om de concurrentie bij te benen moeten ze niet te lang wachten.
Overigens denk ik dat de RS6 avant weer de mooiste zal worden van de “drie grote”.
corvandegroppel zegt
Wat een sjonniebak op die eerste afbeelding:P
ascari15 zegt
Vind de eerste afbeelding echt heel gruwelijk.
Als hij zo er uit komt te zien is hij perfect.
Vooral met die R8 V10 velgen.
Jochempie zegt
@ascari15: Ja perfect he, net zo smal als de A6.
veyronlover zegt
als dat hem op die afbeelding word is ie wel fcking nice hoor
Flamingo zegt
@veyronlover: -1
ascari15 zegt
@veyronlover: +1
audirs6ravant zegt
@veyronlover: +1
heiligehandgranaat zegt
@veyronlover: +1
xilver zegt
Doen zoals op het prentje… dan wordt die superdik!
Stefan-Venema zegt
Nu maar hopen dat hij een stuk lichter wordt dan de C6, een kilo of 300/400.
Stefan-Venema zegt
@Stefan-Venema: 300/400 kilo lichter uiteraard :wink:
Bonnoh zegt
Al in 2012?!?! ik zou zeggen Pas in 2012!!
Jokkebrok zegt
@Bonnoh: Misschien klinkt volgend jaar beter…
mightymike zegt
Dit is echt DE ultieme gezinswagen! Zeker met de 578 pk v10 er in. Ze kunnen er ook de 5 Potter van Audi in leggen met een goeie turbo er op. Als er maar weer 600pk uit komt dan komt alles goed. De rs5 moet ook echt standaard meer vermogen krijgen de 450 pk is echt niet inverhouding met de RS emblemen
bozewolf zegt
@mightymike: Ja man, 450pk das echt veel te weinig…
Esprit_de_Flandre zegt
@bozewolf: Tuurlijk, zo belachelijk cijfertje, dat schiet toch niet op… ;)
mortsel2640 zegt
ik gok +600 pktje
robbie zegt
De M5 was overigens veel populairder als sedan dan als Touring :D
19.523x M5 (E60) Sedan
1.025x M5 (E61) Touring
20.548x M5 Totaal
agera zegt
@robbie: Dat dacht ik ook al en misschien bij Audi omgekeerd meer avant modellen verkocht als de sedan versie. Persoonlijk vind ik de M5 als sedan mooier en de RS6 als avant mooier
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Heb je ook cijfers voor de E AMG?
Northwestern zegt
Jajajajajaja! Lekker knallen met een RS6, dat wordt vast een feest :)
Jochempie zegt
Doet u mij de sedan maar. Van de C6. Of van de C5, ook goed! Als de nieuwe RS6 net zo sjonnie uitpakt als wat die malloot heeft gephotoshopt hoef ik ‘m niet. Bovendien is hij nog steeds de brede wielkasten vergeten.
Jochempie zegt
@Flamingo: +1
kets zegt
de RS3 kwam echt veel te laat gelukkig komt de RS6 eerder
love4sportcars zegt
waarom leasen ze die niet? :D
bramvdwerf zegt
Is het vrij snel dat de avant aan het eind van dit jaar wordt gepresenteerd? beetje vreemd dat de sedan al te koop is 9 maanden later pas de avant?
robbie zegt
@bramvdwerf: dat gebeurd (bijna) altijd. Op deze manier heeft Audi (en andere merken) namelijk de kans om het model 2x onder de aandacht te brengen.
Homer55 zegt
Die grille verneukt eigenlijk heel de voorkant. Omdat ze daaraan niks kunnen veranderen plaatsen ze maar 2 enorme goals in de bumper als zogenaamde luchtinlaat of kenmerk van een RS of iets dergelijks. Ziet er niet uit en ze blijven het maar volhouden. Doen BMW en Mercedes stukken beter vind ik. Een ander reden om eerder voor BMW of Mercedes te gaan.
Dimglor zegt
Dat is leuk nieuws! En die RS6 sedan hoeft voor mij niet…
De RS6 “moet” je gewoon in z’n Avant trim bestellen…
Zeker bij de “oude” was de Avant de logische keus…
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik dacht dat de RS6 er niet meer kwam.. En de vorige had 580pk, kan me toch niet inbeelden dat ze gaan inboeten op pk’s. Ik ga me aansluiten bij eerder genoemde getallen die zeggen 600+. Sterker nog, ik zeg 610pk. Ik zag de avant RS6 dit weekend nog in dat heerlijke blauw, hoe geweldig dat ie was…
mbman zegt
Ik dacht eerst dat het eem a6 was uit 2004 met een nosejob.Slaapvewekkend dat design
Megakix zegt
Die rendering is …. eeehm….nou, laten we zeggen dat de velgjes er nogal sjonnie ingepleurd zijn ? ;-)
wrx19 zegt
logisch; ik vind soieso de modellen er niet beter op worden als er aan het einde van hun levensfase ineens een topmodel aan wordt toegevoegd*kuch* RS3 *kuch*, daarbij, nu hebben de komende M5 en E63 er iig weer een geduchte concurrent bij!
Benjamin1 zegt
Nouja, leuk om over op te scheppen voor alle A6 rijders met 2.0 TDI. ja hij bestaat ook met 570 pk v10 motor…
gedwongenleaser zegt
@Benjamin1: Want er rijden natuurlijk geen BMW 5jes en Mercedes Etjes rond met een 2L diesel die het leuk vinden op te scheppen over een M of AMG…
Tommy2 zegt
Eerst zien, dan geloven. De S6 komt pas eind 2011 dus de RS6 zal echt niet voor 2013 op de markt komen.
tvr1974 zegt
Ik denk dat ze als eigenaar van Porsche het 4.8 bi turbo blok uit de Cayenne wat updaten met hun eigen TFSI technology en dan heeft dat blok ipv 550 al snel 600 pk… Dan nog wat verdere gewichtsbesparingen en voila..
Dat ze de auto nu al zo kort uitbrengen na de (nog niet verschenen)nieuwe M5 is natuurlijk slim.. Potentiele kopers voor die M5 zullen nu misschien wel denken, ik kan ook nog ff wachten op die Audi.. Maar 1 ding is zeker; de RS moet op dieet.. (is ook goed gelukt bij de nieuwe cayenne en de nieuwe touareg dus zal VAG vast wel lukken…
SimonMc zegt
Logisch, Audi voelt de hete adem van de komende M5 in z’n nek.
Daarbij, al die mensen die de nieuwe M5 niet in bedwang kunnen houden, moeten toch naar een makkelijker merk kunnen overstappen he? ;)
mightymax zegt
Tja het is natuurlijk weer heerlijk speculatie voer… Maar goed Audi kennende zal het denk ik ook 600pk+ worden. Waarom? De huidige rs6 heeft er al 580 en omdat pk piemel meten erg stoer is onder de potentiële kopers moeten ze wel met een ” voorsprong” ( grote kuch) op de concurrenten komen.
Verder zal wel een beesd van een auto worden, de huidige vind ik al als kanon afgaan :p De rijervaring is ook indrukwekkend op zijn zachts gezegd. Mocht je toch voor de RS6 gaan, doe jezelf en de rest van petrolminded nederland een plezier en bestel de avant. Het is toch de mooiste tenopzichte van de sedan en het plaatje klopt gewoon.
Het is net als de M5, die hoort gewoon ook te heersen als sedan. Dat is ook weer het perfecte plaatje.
Maar goed wie ben ik om te bepalen wat wel en niet hoort :p
O ja, voordat ik het vergeet, die fotosoep hierboven …. Tjezus wat een über pauper hok is dat zeg…
MLTB zegt
Jippie, weer een Audi. Bah,
tymen zegt
heel mooie lijnen echt totaal nieuw dan die oudeversie
Tommy2 zegt
“Ongeblazen zou deze achtcilinder in de S6 moeten komen te liggen (400+ pk)”
Die zin klopt niet trouwens, de S6 heeft ook een (enkele) turbo op dat blok. Ongeblazen is al een tijdje passé. ;)
janklaassen zegt
Deze wordt toch weer de rapste van De Drie. Doet Audi heel goed, die S-/RS-modellen!
speedie zegt
Een Audi RS6 in transporter 4 :)