Over een circuit glijden met een standaard MX-5 is al leuk, een rondje Silverstone in deze 275 pk sterke lichtgewicht MX-5 is natuurlijk nog veel plezieriger. Maak kennis met de MX-5 in een heuse GT-uitvoering.
Deze topless Japanner is klaargestoomd voor het Britcar MSA British Endurance Championship en heeft van de technici bij Jota Sport een 2.0 liter viercilinder gekregen, gekieteld tot 275 paarden en gekoppeld aan een sequentiële bak met zes verzetten en stuurflippers. Daarnaast was het ze er veel aangelegen om het gewicht van de toch al niet zware MX-5 verder naar beneden te krijgen. Om het totaalgewicht van 850 kg te bereiken zijn onder meer de ramen vervangen door kunststof (polycarbonaat FTW) en heeft ‘ie koolstofvezel deurtjes gekregen. Een duik in een zuurbad scheelde nog eens 15 kg.
Coureurs mogen onder de rolkooi plaatsnemen in een racekuipje en beschikken over een racestuur waarmee ze de Mazda dankzij aangepaste demping, achteras, remmen, velgen en banden behoorlijk strak door een bocht moeten kunnen sturen. De racebolide is gespoten in Spirited Green en beplakt met oranje en grijze sticker-opsmuk. Dit weekeinde komt ‘ie in actie op Silverstone.
Jokkebrok zegt
Het ene moment heb je er nooit van gehoord, het andere moment kom je em 2 keer op een dag tegen!
Citrofiel zegt
@Jokkebrok: Ehm, wat dan?
Atenza zegt
@Jokkebrok: een MX-5 is natuurlijk heel onbekend.. ;) Overigens wordt er al langere tijd met MX-5 geraced alleen de pers doet daar over het algemeen weinig mee
Jokkebrok zegt
@Atenza: Nee nee :P , ik las vandaag in de quest ook over een gast die in een MX-5 GT had geraced
Citrofiel zegt
@Jokkebrok: Dat zal wel een andere GT zijn dan deze…
spykerboy zegt
@Jokkebrok: haha die gozer had em ook helemaal in elkaar gereden in de pitmuur, reed ik achter met de cursus toen dat gebeurde… ik 1 ronde later bijna zelfde toch wel schrikken als je dat voor je ziet gebeuren!
rvssax zegt
@Atenza:
Haha ja inderdaad, MX-5 zijn echt zeldzame bakkies, kom je nog minder vaak tegen als ferrari’s :’)
Citrofiel zegt
Een straatlegale versie, dat zou pas leuk zijn… Of zit ik nu heel gek te dromen?
Laue zegt
@Citrofiel:
Denk het wel. Ik snap niet dat ze in dit “succes” karretje nooit meer vermogen hebben gestopt affabriek. 2.0 turbo / kleine v6 o.i.d.
Citrofiel zegt
@Laue: Inderdaad. Hartstikke leuk dat hij goed door de bochtjes wil, maar af en toe is snelheid in een rechte lijn toch ook gaaf…
JanJansen zegt
@Laue:
Meer pk kan je ongeblazen niet betrouwbaar uit een Duratec blok halen. Ik heb zelf zo’n blok in mijn Caterham en 280 pk is het maximale wat de krukas en het aluminium blok aan kan. Daarboven is de levensduur sterk bekort, mn in race omstandigheden. Er zijn er die er een turbo op hebben gezet, met weinig succes. In een lichte auto wil je geen turbogat hebben. Als de turbo in een bocht aan of uit gaat heb je de auto niet meer onder controle. Bovendien rijd het niet leuk; je hebt een turbogat, je kunt daardoor niet meer driften, geen autotest meer, het in- en uitlaatgeluid is weg en je zit met hitte problemen. Bovendien is zoveel pk in een lichte auto al ontzettend leuk. Er is een reden waarom race auto’s voor de weg als een porsche GT3, mclaren F1 of enzo geen turbo’s hebben; dat is absolute controle over de gasrespons.
roestvrijstaal zegt
-edit: check!-
roestvrijstaal zegt
275 pk over 850 kilo’s, dat gaat heul hard
Arco zegt
Nice. 2.0 16V met bijna 200pk is ook al voldoende hoor.
spykerboy zegt
vind de mx5 normaal gesproken er niet uitzien, maar dit is toch wel erg stoer!
pier zegt
Die rolkooi is niet echt fraai, maar veiligheid is belangrijker in dit geval. Dat stuurtje is wel echt ubergaaf!
kets zegt
nice! 275 pk’s uit een 2.0 4cilinder halen
Freude_am_Fahren zegt
Waarom zetten ze er niet gewoon een (koolstofvezelf) dak op? Aerodynamisch beter, stijver, die rolkooi kan daar dan in. Het zou er ook een pak beter uit zien.
Of zou dat echt een te groot verschil maken quoi gewicht?
Gideon zegt
Hapt die tweeliter wel zelf naar lucht, of wordt hij geholpen?
Mpower zegt
http://www.youtube.com/watch?v=rkqEsXrs7I4
van onze Oosterburen, de mx-5 in actie
Grimmie zegt
Wat een ontzettend geil apparaat!
Must have.. can’t control… nooooo
:D
w0o0dy zegt
184whp atmosferisch blok in een Mx5…. het gaat al best hard… 275pk (zo’n 240 aan de wielen?) bij VEEL minder kilo’s is echt retesnel.
http://www.youtube.com/watch?v=c2MTdigVyt4
bozewolf zegt
@w0o0dy: Lekker rauw geluidje.
w0o0dy zegt
@bozewolf: geen airbox om het aanzuiggeluid te dempen…
zoiets dus… FujiRacing ITB’s rule :-)
http://www.youtube.com/watch?v=6p77GKI-x80
bpc zegt
over mazda gesproken waar blijft de nieuwe rx?