Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen belooft dat we binnen tien jaar gemiddeld 80 kilometer per uur kunnen rijden in de spits rond Amsterdam.
En hoe denkt mevrouw Schultz dat te gaan doen? Welnu, ze heeft naar verluidt 4,5 miljard gestoken in een project waarbij de A1, A6, A9 en A10 breder worden gemaakt. De treinverbinding die hetzelfde traject moet ontlasten wordt ook nog eens met 1,4 miljard euro opgekalefaterd. Volgens Melanie moet het “economisch topgebied” met deze maatregelen een betere doorstroming krijgen, iets wat volgens haar cruciaal is voor de ontwikkeling van de Noordzijde van de Randstad. Vandaag tekent Schultz nog een besluit waarbij wordt ingestemd om extra bruggen en tunnels rond Schiphol aan te leggen en bestaande bruggen te verbreden. Die werkzaamheden beginnen dit jaar nog en moeten in 2020 afgerond zijn inclusief 36 kilometer aan geluidsschermen, fietspaden en natuur.
Laat ik voorop stellen dat ik het allemaal een mooi streven vind. Tachtig kilometer per uur gemiddeld lijkt echter tijdens de spits verre van realistisch voor iemand die vijf jaar geleden tijdens de spits al blij was als hij een gemiddelde van 55 á 60 kilometer per uur haalde over het traject van net geen 100 kilometer van Apeldoorn naar Amsterdam West. En dat gemiddelde werd overigens aardig opgekrikt door het deel vóór Hilversum. Laten we hopen dat het geen onzin is wat mevrouw Schultz verkondigt, maar ik vrees dat we dood gemaakt worden met een blije mus in deze. Wat denken jullie?
DjIdee zegt
Heeft zeker een kans van slagen. 7 rijbanen (5 + 2 wisselstrook) in de spitsrichting. Knooppunten Diemen en Muiderberg worden sterk verbeterd (van die lussen af)… A9/A10 verbreden… Vrees alleen dat het OWN in Amsterdam zelf de verbeterde doorstroming van de A1//A6/A9/A10 niet kan opvangen, en daar gaat de stad niet veel aan doen vrees ik…
Dennis zegt
Belofte maakt Schultz, maar het gaat hier over een doelstelling die pas over 10 jaar gerealiseerd moet zijn. We zullen haar er ongetwijfeld niet op af kunnen rekenen, want tegen die tijd zit er weer een ander poppetje op haar stoeltje.
GOD zegt
5.900.000.000 euro om over 10 jaar 80km/h te kunnen rijden op een 130km/h weg. Ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen.
Merry zegt
@GOD: huilen, heel veel huilen.
Van dat geld kan je ook heel Nederland leren rijden en normale wagens geven, heb je ook minder ongelukken en dan nog even leren invoegen en uitvoegen en NL rijd goed door.
GOD zegt
@Merry: Als ik het voor het zeggen had, zou ik een privelege systeem opzetten. Een punten systeem die idioten verband naar langzamere rijbanen en goede chauffeurs beloond door ze toegang te geven tot de de snellere rijbanen. Hoe beter je rijd hoe sneller je mag en hoe dommer je rijd hoe langzamer.
jeanclaude zegt
ik vind mevrouw veel blablabla beloven, net als de rest van het kabinet.
dawwg zegt
En hoe zit het dan met die graftakke A7 en A8 rond Amsterdam ? Als die niet fatsoenlijk verbreed worden verplaats je alleen het stilstaande verkeer maar …
Sorcerer zegt
Mooi streven. Ook combinatie van investeren in OV en wegen is een goede zaak, want er wonen en werken steeds meer mensen in de Randstad dus ook logisch dat het telkens drukker wordt.
Mensen die vlak bij stations wonen kunnen prima met het OV voor hun dagelijkse forensreis, en mensen die er verder vandaan wonen of regelmatig op afspraak moeten cq. spullen moeten meeslepen kunnen weer een beetje normaal met de auto :)
Citrofiel zegt
Extra asfalt. Hmmmm… Worden we daar niet geil van, jongens?
tarquesh zegt
Beloven is een slechte gewoonte van politici.
Als er nou eens iets gemaakt wordt waar iedereen blij van word en het werkt dan kan de zegsvrouwe zeggen “i did it for u all” dan geeft iedereen haar een dikke pakkerd.
Cantago zegt
Nouja… het zou mooi zijn als het zou lukken toch? Hopelijk kunnen we tegen die tijd nog auto’s en benzine betalen!