Wat voor fruitigs hebben de boys in Maranello nu weer bedacht? Het moet schoner en sneller, dus bedachten zij al de pneumatische klepbediening. Om CO2’tjes verder te beperken en efficiëntie te vergroten vraagt Ferrari nu ook patent aan op een tamelijk uniek dubbele koppeling hybride transaxle systeem. Die hybride komt er dus aan! Allereerst in een 599 (opvolger) of een variant van de Ferrari Four. Een Ferrari met verbrandingsmotor voorin en elektromotor achterin.
Dan nu de techy-stuff. Hoe gaat Ferrari de hybride techniek toepassen? De elektromotor is min of meer met de versnellingsbak samengevoegd. Hierbij staat de elektromotor vóór de versnellingen, parallel aan de verbrandingsmotor, niet rechtstreeks op de wielen. Rijdend op elektriciteit kan je dus nog steeds met de schakelflippers spelen en die werken ook! Om smering en hydraulische druk bij de ‘automaatjes’ te verzekeren is de interne oliepomp zowel door de motor als elektromotor aangedreven.
De ‘ombouw’ naar hybride is volgens Ferrari redelijk makkelijk en ze gebruiken veel bestaande onderdelen. De versnellingsbak is een bestaand exemplaar met 2 koppelingen en 7 versnellingen. Reikwijdte op elektriciteit is geen prioriteit, zuiniger rijden bij vooral lage snelheden wel. Het systeem slaat remenergie op en werkt zowel los van of samen met de verbrandingsmotor. Voor opslag van elektrische energie gebruikt Ferrari accu’s of supercondensators. Ze gebruiken dus geen vliegwiel.
Natuurlijk vertelt Ferrari nog niks over de performance van het systeem. Nadelen zoals extra gewicht en lompe constructies hebben ze wel vermeden. Zelf de 25-pagina’s tellende PDF doorneuzen kan HIER.
Met dank aan Rob voor de tip!
salberts93 zegt
='(
Esprit_de_Flandre zegt
En weer een $h!tload aan technische info van Ferrari…
Serieus, gaan die mannen hier niets tegen doen? Ik kan me voorstellen dat een paar slimme, visionaire ingenieurs dit systeem in een jaartje kunnen namaken. Klanten genoeg te vinden voor dit soort Tech…
C220AMG zegt
@Esprit_de_Flandre: Die $h!tload is het patent en wordt gewoon gepubliceerd. Dit gebeurt met alle patenten. Mvg, C220AMG AKA vergelijkingsmongool :D
dakloosinmx5 zegt
Daarom is het een pattent aanvraag. Dan mag je het namaken, maar kan de patenthouder altijd aantonen dat het zijn/haar idee is en je dan dwingen tot betalen voor het gebruiken ervan (voor heeel veel centjes) of stoppen met het namaken.
Esprit_de_Flandre zegt
@dakloosinmx5: Je mag het idd niet namaken, maar je kan er wel door geïnspireerd worden… Mits wat aanpassingen kan je er waarschijnlijk een nieuw patent op vragen. Lijkt me dus vreemd dat dat zomaar te grabbel wordt gegooid.
trigger565 zegt
@Esprit_de_Flandre: De PDF-file is een patentaanvraag. Wanneer je een patent krijgt toegekend, heb je dus een industrieel monopolie (tot 20 jaar), maar moet je tegelijk alle informatie openbaar maken. Zo vertegenwoordigen patenten meer dan de helft van de huidige technologische kennis ;)
raphael zegt
Wordt dit niet gewoon in de 599 HY-KERS toegepast.
Ik vind het heerlijk hoe Ferrari vooruitloopt met de hybride en kers techniek in sportwagens! Goed bezig.
ascari15 zegt
Nooooooooo geen Ferrari Hybride.
Dat heeft toch geen nut. De meeste Ferrari’s worden
af en toe gereden. Dus wat heeft het voor zin om een Hybride te maken. Kijk bij auto’s die dagelijks gereden worden bv: mercedes, volkwagen enz daar heeft het zin bij.
boeiend dat Ferrari’s veel uitstoten.
Alwood zegt
@ascari15: maarrrr, als de Ferrari’s het hebben verkopen de Fiats met iets vergelijkbaars ook beter ;)
ascari15 zegt
@Alwood: een fiat twin-air hybride :D
Natuurlijk zal dat voor fiat goed zijn.
Maar als ze het nou met Ferrari ontwikkelen in plaats
van door Ferrari laten ontwikkelen.
ferrari zegt
ik tel 8 cylinders. kan dus volgens deze tekeningen niet voor de 599 zijn. maar het zal wel aan te passen zijn voor een V12. ik vind het een goede ontwikkeling van Ferrari. laat ze maar lekker zuigen, maar voorlopig zijn ze wel goed bezig. een groene gedachte en toch betere prestaties. dit in combinatie met een gewichtsreductie en het kan alleen maar nog spectaculairder worden. als je ziet/voelt/weet waartoe die 458 Italia al toe in staat is en dat vergelijkt met hun eigen Enzo (die heeft 90pk/120Nm meer en is ook nog eens ongeveer 100kg lichter), en die 458 niet eens een echte uitgeklede versie is (de Enzo wel) en je weet dat hij sneller is op hun eigen circuit en ook nog eens flink sneller is op de sprint 0-100km/h, dan kan het met de hybride techniek en minder gewicht alleen maar nog sneller worden/gaan.
w0o0dy zegt
@ferrari: probleem is wel dat de dubbele koppeling versnellingsbakken al fors zwaarder zijn en er nu NOG meer gewicht achterin de auto komt. Het is dus vooral geschikt voor de front-engined v12 types (en f-e v8 wellicht) omdat de zware achterkant dan zelfs helpt om dichter bij 50/50 gewichtsverdeling te komen. Voor de mid-engined auto’s zal het niet zomaar gaan werken denk ik omdat er dan 60% op de achterkant rust OF de motor/versnellingsbak wel erg ver naar voren moet (te lange wielbasis of geen ruimte in de auto) om niet een enorm listige sportwagen over te houden (beetje Porsche 930 turbo of eerder effect. “Look at me! I’m drifting!….. AHHHH backwards :-(“
laurensje zegt
Typisch geval van onlogische wetgeving. Ferrari kan beter alla Aston Martin een Fiat 500 rebadgen, om zo de gemiddelde uitstoot van het wagenpark naar beneden te krijgen. Kilometers maken doen die dingen namelijk niet. Laat de klant de kosten van de techniek doneren aan een goed doel.
OT: een speciale stand voor valet parking is wel handig.
Justawheelchairguy zegt
Mooi stukj techniek weer van Ferrari.