Onze laatste post over de ActiveE dateert alweer van 2009. In de tussentijd heeft BMW niet stilgezeten met hun elektrische 1-Serie, en over een maandje is het dan zover: in Genève staat een productierijpe ActiveE te pronken.
Deze elektrische tegenpool van de 1M Coupé ziet er van buiten net zo uit als een gewone E82, maar er zijn twee duidelijke verschillen (afgezien van het geluid en de Co2-uitstoot dan); ten eerste heeft de ActivE een bobbel op de motorkap (elektrische powerdome?) en ten tweede moet de eigenaar genoegen nemen met een wat kleinere kofferbakruimte, omdat BMW achter de voorstoelen (op de achteras) de elektromotor herbergt.
De specs zijn gelijkgebleven: het vermogen is maximaal 170 pk, en het bereik ligt (afhankelijk van de (weers)omstandigheden) op 160 kilometer. BMW zal later dit jaar een vloot van meer dan 1000 auto’s aan klanten uitleveren, waarmee de ActivE na de MINI E de tweede auto van de BMW-groep is die het veld ingestuurd wordt. De data die hiermee wordt vergaard is belangrijk voor de engineers in München, want de aandrijflijn is dezelfde als die van de MCV, die we over een aantal jaar mogen verwachten.
Niet heel verrassend is het uiterlijk van de productieversie, dat iets minder tierelantijnen heeft dan dat van het concept. Ter vergelijking zullen we de gallery van laatstgenoemde toevoegen.
UPDATE – Hoe de ActiveE werkt kan je zien in deze video’s.
Sciurida zegt
Zucht, wanneer komen de autofabrikanten nou eens een keer met een echte innovatie, iedereen weet dat de elektrische auto slechts een idiote tussenoplossing is…
Ik hoopte nog zo dat de auto-industrie ons leed zou doen verzachtten als de olie op is, maar dit gaat hem echt niet worden.
Megakix zegt
@Sciurida: ben het met je eens…BMW was op de waterstoftoer, en daarin zie / zag ik veel meer heil. Nu gaan ‘ze’ dus op het pad van de electriek, waarvan op voorhand vaststaat, dat een succes hiervan alleen door gigantische (fiscale) stimulering effect kan hebben. Nooit vanuit zichzelf. De overheid als ‘marketmaker’; lijkt het communisme wel, maar dan in zogenaamde vrijheid..
Sciurida zegt
@Megakix: Ja inderdaad, jammer dat het zo afhankelijk is van de overheden, die ook niks (lijken) te doen aan waterstof, of misschien algen waar ik een paar jaar geleden ook mooie dingen over hoorde. Maar goed, ben benieuwd hoe het gaat uitpakken, kan me nauwelijks voorstellen dat BMW zich alleen op elektrische wagens gaat focussen, aangezien ze dan over 10 – 20 jaar zeer veel problemen gaan krijgen met het aankopen van magneten e.d.
CSL zegt
Ziet er goed uit, behalve de rare motorkap dan.
Maar ideaal voor stadsverkeer.
Eventueel nog een 1.5dieseltje eraan hangen er je kan met gemakt 1200km op 1 tank en van 0-100 binnen 8tellen.
sir_smokalot zegt
En waar zouden ze dat diesletje kwijt moeten dan? Zie laatste afbeelding gallery
harie zegt
@sir_smokalot: Diesletje? Die zit natuurlijk gewoon naast je…
sir_smokalot zegt
Haha, wollah ja! Maar tazz, moet nog even wennen aan mijn toetsenbord.
robbie zegt
Video!
http://www.autojunk.nl/2011/02/zo-werkt-de-elektrische-bmw-activee/
PS Is dat gat in de motorkap geen luchtuitlaat ipv luchtinlaat?
robbie zegt
@robbie: of gewoon een bobbel ivm het accupakket?
CSL zegt
@robbie:
Ben benieuwd naar de rijeigenschappen met de motor achter/midden.
sir_smokalot zegt
@robbie: Ik gok dat laatste. Luchtinlaat lijkt inderdaad wat onlogisch.
As_long_as_it_is_fast zegt
@robbie: lijkt me inderdaad niet echt een inlaat, die hadden ze dan toch anders geplaatst. Op deze manier waait de wind erover, lijkt me?
As_long_as_it_is_fast zegt
-=edit: check!=-
OT: Kom maar op met al die elektriciteit! Door al die heisa ben ik aan het warm lopen om er eindelijk eens eentje te rijden. Zien of dat snel is en het koppel beschikbaar is op alle toerentallen. Enkel het bereik moeten ze nog iets op vinden, met 170pk kom je al voldoende vooruit, dus dat volstaat wel.
barney zegt
@As_long_as_it_is_fast: Vermogen is inderdaad ruim voldoende. Range extender oid zou zo’n auto een bijzonder stuk verder moeten kunnen krijgen lijkt me. Heb in het verleden al eea gelezen over fabrikanten die zo’n ding in een door elektriciteit aangedreven auto stopte. Scheelde een slok op een borrel qua reikwijdte.
As_long_as_it_is_fast zegt
@barney: In dat geval, it’s gonna be legen…wait for it…dary! LEGENDARY. :D haha kon het me niet laten.
barney zegt
@As_long_as_it_is_fast: Classic! :P
floryn zegt
Ik vind dit een gaaf ding. Mensen die dit niks vinden, moeten toch wel anders gaan piepen als de olie weer twee keer duurder wordt. Gisteren nog een berichtje gelezen over de olievoorraad in Saoedi-Arabië.
Wat betreft de bobbel in de kap aan de voorkant, dit heet dus geen motorkap meer over een aantal jaren, Ik denk dat het een luchtuitlaat is. Zoals de man van Tesla laatst uitlegde is het belangrijk om de accu’s in een optimale temperatuursrange te houden. Dit zal er wel bij helpen en is een makkelijke oplossing voor een (oud) platform als de huidige 1-serie.
tjorque zegt
@floryn: zo komt de warmte van het accupakket goed over de voorruit, da’s in de winter ook een voordeel om de ruit ijsvrij te houden :)
mrdjm zegt
Waarom de oranje reflector delen? Gaan we naar de USA met deze exemplaren ….
robbie zegt
@mrdjm: Daar gaat idd een groot aantal van de 1.000 exemplaren naartoe.
Freewarefreak zegt
Ik vind de specs alleszins acceptabel. Bovendien in een bestaand model gebouwd. Zo heb je toch een mooie electrische auto. Beter als een Leaf of niet dan? Wat is overigens foto 5? Is dat een “app” voor je iPhone? Zoiets als Seat ook doet? Vanaf 2:30:
http://www.youtube.com/watch?v=6GwenTUjtWg
sir_smokalot zegt
UPDATE – zes nieuwe video’s toegevoegd: http://www.autojunk.nl/tag/activee
MichaelvdBroek zegt
toch vind ik hem wel gaaf :) maar dan de 135 of de 1M versie haha..