Het gerucht gaat dat Lamborghini nog dit modeljaar (2011) een 550pk Gallardo met enkel aangedreven achterwielen in de aanbieding doet. Geen speciale editie, maar een eenvoudige ‘kale’ LP550-2.
Wil Lamborghini hier de Gallardo definitief als best verkochte Lamborghini ooit de geschiedenisboeken insturen? Ze hebben qua verkopen niks te klagen maar het kan altijd beter.
Minder krijgen, en daarvoor ook minder betalen. Het klinkt logisch, maar autofabrikanten willen er niet aan. Uitgeklede, lichte, airco-loze supercars zijn geaccepteerd duurder dan de standaard versies. Zo ook de Lamborghini LP550-2 Valentino Balboni. Een hele mik aandrijfassen minder. Minder maar beter bruikbaar vermogen en toch een enorm hoge prijs. De “VB” was ongeveer even duur als een LP570-4 Superleggera.
Om de laatste jaren van dit model succesvol af te sluiten gaat dit ‘pakket’ nu in de aanbieding. Geen handtekeningen en typeplaatjes in het interieur. Wel een kaalgestripte Gallardo met uiterst vriendelijke, koppelrijke V10. Dat maakt de rare verdeling in Bicolore-edities (US rwd, EU awd) weer een beetje goed.
Als de voorspelling uitkomt staat de auto binnenkort voor grofweg €220.000,- in de Nederlandse catalogus. Ongeveer 20-30k goedkoper dan de ‘standaard’ LP560-4. Je krijgt 30kg minder auto maar wel gewoon airconditioning. De 100km/u bereiken duurt 0,2 seconde langer, de beleving is 200% beter. Dit ruikt naar meer, hoor ik daar rwd Lamborghini Aventador SV? (bron: omniauto.it, via GTSpririt.com)
xilver zegt
en ‘meeuuuuh!’ zei de koe…
Megakix zegt
@xilver: je bedoeld het interieur-mergpijp-design ? ;-)
Megakix zegt
@Megakix: …laat ook maar…bier gaat hier ook te hard naar binnen…gulch…klok…burp
Megakix zegt
Nja, met zoveel vermogen heb ik toch liever de 4-wielaandrijving…Ben een BMW-rijder, dus weet hoe lekker RWD is, maar dat kreng is al bijna niet normaal weg te krijgen bij een stoplichtje…laat staan een Gallardo.
SimonMc zegt
@Megakix: Je kan ook overdrijven…Pagani’s, koenigsegg’s, porsche’s….Allemaal hebben ze auto’s met 600-700-800-900 pk en alleen achterwielaandrijving…
“Zoveel vermogen en liever 4-wielaandrijving”
Me dunkt ben je geinfecteerd met het VAG virus…Als het vermogen meer is 250 pk dan ” O no, it’s out of control!!! ”
“Laten we er 4 wiel aandrijving onder steken !”
Ford heeft bewezen dat je zelfs 350 pk op de voorwielen kunt loslaten…( maar dit terzijde )
Met 550 pk heeft ie heus geen probleem !
Wil je zien hoe slecht 550 pk en achterwielaandrijving het doet tegen 4 WD en 570 pk in een dragrace??
Vanaf 5:51 :
http://www.youtube.com/watch?v=X8p96wHIadI
En als je met je BMW niet normaal weg geraakt,is het tijd nieuwe banden te kopen !
SimonMc zegt
@SimonMc: En let aub niet op mijn spelfouten en weggelaten woorden…
Wil graag je reactie op bovenstaande weten!
Megakix zegt
@SimonMc: het is voor mij een bewuste keuze geweest om achterwielaandrijving te hebben, het rijd werkelijk zóveel mooier ! Maar – inderdaad – boven de 300Pk is er bij het minst vochtige wegdek bijna geen sprake meer van ‘lol’…meer ergernis. Het is niet een VAG-virus, maar een voor mij vastgesteld feit. Kan je daar iets mee ?
Enja, op droog wegdek wint een 4-wd niet zozeer van een RWD…zeker ook omdat het gewicht hoger ligt bij een 4-wd, danwel dat bij de Zonda het motorcompartiment ‘rust’ op de achterwielen voor extra gewicht / grip.
The360box zegt
@Megakix: Totdat je stilstaat in de sneeuw, ga toch niet op in de menigte, achterwielaandrijving klinkt leuker maar is het soms echt niet.
Alwood zegt
@The360box: goh, echt? laat ik van de winter nou flink gereden hebben en nooit vast hebben gestaan in de sneeuw, met rwd..
bandenmaat, onderstel en gewichtsverdeling doen/zeggen zó veel meer dan aangedreven wielen. Als een auto goed geconstrueerd is kan je er bijna overal mee weg komen.
E34M5Touring zegt
@SimonMc: Je filmpje is leuk maar wat in deze race het verschil maakt is dat je met 4×4 niet vanuit stilstand vol de koppeling kan laten knallen je moet em eerst iets laten rollen voor je vol vermogen erop kan gooien en daarbij is de zonda 1250kg en de Lambo 1785kg is nogal een verschil he en zelfs met die 30pk meer van de Lambo ga je het dan niet redden he
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Tuurlijk kan dat wel. Moet je alleen niet van die laffe duitse AWD hebben maar een Japans rallykanon. Moet je eens zien hoe zoiets werkelijk wordt gelanceerd vanuit stilstand.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Probeer dat maar is dan met een Subaru Impreza dat doe je 2x en dan ligt je koppeling eruit
SimonMc zegt
@E34M5Touring: Normaal gezien kan je inderdaad de koppeling niet vol op laten komen met een 4WD aandrijving, omdat de weerstand van de banden de koppeling overwint…maar dat is tegelijk ook zijn voordeel.
Waar een auto met alleen maar achterwielaandrijving zijn wielen zullen doorspinnen, zal dat hier niet al te snel gebeuren, waardoor hij zijn vermogen veel efficiënter de weg op kan krijgen!
Ik heb zo de indruk dat als een auto met 4WD het niet kan halen van een auto met achterwielaandrijving, dat dan al snel geroepen wordt dat je de koppeling niet kan laten schieten.
Maar over de Nissan GT-R, die alles eruitrijdt ( op uitzonderingen na ) van 0-100, hoor je geen haan kraaien, en wordt juist het 4WD systeem geprezen omdat het vermogen zo goed op de weg wordt gezet!
Make up your mind !
En ja, natuurlijk geef ik je gelijk wat betreft het gewichtsverschil…
stefan82 zegt
@SimonMc: Die 350 pk in een Focus RS is natuurlijk een drama, dat snap je zelf ook wel. Het is dat er een fantische sound in het blok zit anders was het echt een ramp geweest…
SimonMc zegt
@stefan82: Goh, een ramp zou ik het niet durven noemen.Ik zou het wel liever op de voorwielen hebben.
Kijk eens naar volgend filmpje?Een Alfa 147 GTA autodelta met 328 pk alleen op de voorwielen, maar wel met een zwaardere (V6 ) motor dan de Ford Focus RS, wat zorgt voor meer onderstuur.
http://www.youtube.com/watch?v=6PEUoYuPGBI
De eindconclusie is zeker niet slecht!Kijk eens wat voor auto’s met ( veel ) meer vermogen én in sommige gevallen met 4WD hij eruit rijdt??
SimonMc zegt
@SimonMc: Ik zou het liever op de achterwielen hebben natuurlijk…
stefan82 zegt
@SimonMc: Valt me alles mee inderdaad. Het onderstuur killt hem toch. Ben benieuwd wat deze alfa zou kunnen met 4wd :)
Ik hou het voortaan bij 4wd of rwd (nu 4wd).
super zegt
@Megakix:
waarom hebben dan vrijwel alle circuit raceautos (f1, dtm, lemans, etc) geen 4wd? Die rijden immers allemaal ook wel eens met regen maar toch hebben ze kennelijk geen 4wd nodig. Rally is uiteraard een ander verhaal. 4wd is leuk in de sneeuw en modder, maar voor de rest zie ik er echt het nut niet zo van in. Dat veel supercars 4wd hebben heeft volgens mij ook te maken met dat veel van die apparaten gekocht worden door mensen voor wie zo’n auto een statussymbool is maar er verder geen benul van hebben hoe ze er mee om moeten gaan, dan is 4wd wel iets veiliger.
Ruben00 zegt
@super: Misschien omdat 4WD in de meeste competities verboden is?
Jochempie zegt
Gaaf! Ik hoop dat ie er komt, er zijn te weinig 2wd Lambo’s op de wereld.
Freewarefreak zegt
@Jochempie: Als je maar wel beloofd dat je er niet mee gaat rijden in de sneeuw.. ;)
Jochempie zegt
@Freewarefreak: Dat is geen belofte die ik kan houden… Ik laat ‘m ’s zomers lekker in de koele garage staan zodat ik ‘m in de winter kan uitlaten op een besneeuwde parkeerplaats!
RuVi zegt
Ik zou toch liever 4wd hebben, in meeste gevallen op de weg en in de handen van de meeste personen gewoon de beste optie met dit vermogen. Snap niet wat t zinnetje ” minder maar beter bruikbaar vermogen” moet betekenen, want dat klopt gewoon niet
C220AMG zegt
@RudyV: Tuurlijk klopt dat wel! LP550 heeft minder vermogen dan een LP560 en is beter handelbaar in de zin van funfactor! :D Ik ben voor!
Femme zegt
@RudyV: Als je geen ervaring hebt met supercars zou je eens kunnen beginnen om alleen vol op het gas te gaan als de auto rechtuit staat en het wegdek droog is. Je kunt alsnog wielspin krijg bij rechtuit accelereren maar daar crash je niet direct door. De idioten die een supercar binnen vijf kilometer het kanaal in rijden doen dit volgens omdat ze een 800cc Matiz gewend zijn waarin je altijd volgas moet trappen, bocht of geen bocht.
Een supercar die niet bijt is geen supercar in mijn beleving. Ik heb zelf een wagentje met 445pk op 1300kg en cupbanden. Hier valt prima mee te rijden in de regen als je je verstand erbij houdt.
lambo4all zegt
@Femme: wat rij je? porsche gt3 rs ofso??
stefan82 zegt
@lambo4all: Alpina Roadster S Supercharged (z4)
SimonMc zegt
Bravo Lamborghini!We geraken er wel!
Kots die VAG genen maar uit!
Pulizano zegt
past volledig bij de vorige topic
Shenkie zegt
Zo blijkt dat een groot deel van de prijs puur op marketing gebaseerd is. Eerst vragen ze er juist meer voor, want het is een speciale editie. Nu in basis dezelfde auto maar dan voor minder.
Achja boeiend, rwd Lamborghini kan ik alleen maar enthousiast van worden! Een Lambo hoort een beest te zijn!
Shenkie zegt
@SimonMc:
Leuke TopGear-classic! Moet je nagaan wat de XJ220 doet met de Murcielago (filmpje is matige kwaliteit):
http://www.youtube.com/watch?v=mU7Si3EMOYc
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik ga al blij zijn als ik het betaald krijg ooit, eender welke lambo. En als ik het geld dan heb, koop ik waarschijnlijk toch iets anders. Het hoeft dus allemaal niet, maar gewoon omdat het kan, right? ;)
Honkey zegt
In Azie hebben of hadden ze de LP550-2 (geen Valentino Balboni) versie al te koop. In Singapore weet ik in ieder geval zeker dat ze deze al hebben, want ik heb ze al zien rond rijden.
Ik kan er verder helemaal niks over lezen op internet, maar ik kreeg te horen dat deze alleen in Singapore verkrijgbaar is/was.
Heb overigens ook al 1 gezien.
Alwood zegt
@Honkey: het originele bericht meldde dat een aantal aziatische klanten een kale lp550-2 hebben gekregen omdat die net achter het net visten bij de Balboni. Op speciale bestelling is die dus al te krijgen, eigenlijk…
frarissimo zegt
Dit is de Audi produkt marketing, voor elke niche min of meer hetzelfde produkt en de levenscyclus uitrekken tot het oneindige.
mout zegt
@frarissimo: Mja. Met dan toch een nuance.
Een Lamborghini – al is ie uitgemolken – kan je met een duffe kop tenminste niet aanzien voor Golf of Audi.
Crosscabouter zegt
Off-topic (omdat het geen trekkerblog is :)):
Bij het onderschrift van de foto –> het is 2x rwd en 1x 4wd :P. De achterste heeft toch echt de mogelijkheid om op vier wielen aangedreven te worden :)
On-topic: Dit moet dus de Dacia’s onder de supercars worden?
nicktexel zegt
RWD Lambo FTW
er komen zo te zien goeie tijden aan voor mensen met geld die van lambos met rwd houden aan!!!
nicktexel zegt
@crosscabouter ja is dus een soort dacia onder de supercars
zit mischien ook wel zon mooi plakaat als bij dacia op alleen hier dan made by audi:P
Esprit_de_Flandre zegt
Die middelste is het leukst…
Justawheelchairguy zegt
Wat dacht van gewoon alleen maar RWD’s!? A la TVR?
bozewolf zegt
Het idee alleen al dat Lamborghini een “instapmodel” heeft…
VAG in Höchstform!
Citrofiel zegt
Qua prijs is het een instapmodel, in feite is het gewoon een aanvulling op het programma, en een gewenste ook nog. Kan ik weinig op tegen hebben.
tjorque zegt
doe mij die middelste van de foto maar, daar kan je tenminste geld mee verdienen, op véél meer plaatsen van de planeet mee rijden en leef je veel langer in ;)
RuVi zegt
@Femme: ik heb wel eens suoprcars gereden, maar in alle eerlijkheid zou ik gewoon liever 4wd rijden, sneeuw, regen, allemaal makkelijker. Je hebt idd gelijk over die maloten die in een supercar rijden alsof ze ontsterfelijk zijn, en die crashen dan….. Jouw alpina z4 is natuurlijk ook een beest, en ongetwijfeld te rijden in de regen, maar met 4wd kan je beter je vermogen kwijt. De fun zal wat minder zijn natuurlijk
atakan zegt
I see you creepin’, I can feel you from my shadow.. Want to jump up in my Lamborghini Gallardo? I can make the rear-wheel-drive like a murcielagooow! Come on.. make that spin-ow!
Cantago zegt
Ow ja! Voor 30k minder een achterwielaangedreven Lamborghini? Dat klinkt wel HEEL goed! Nu nog even sparen… bummer…