2010 was voor Toyota op zijn zachtst gezegd een rampjaar. Gaspedaalissues werden naar buiten gebracht, de Amerikaanse media doken er sneller bovenop dan Hanneke Groenteman op een emmer drumsticks. Throttlegate was geboren, en Toyota moest diep door het stof. Ondanks dit alles bleven ze de grootste fabrikant ter wereld, en wilden ze 2011 met een schone lei beginnen. Maar helaas, reeds in de eerste maand van het nieuwe jaar is het weer mis, en roepen de Japanners 1,7 miljoen exemplaren terug.
Het leeuwendeel van de recalls (1,34 mln auto’s) gaat over een mogelijk defecte brandstofpomp en -leiding, waarin kleine scheurtjes kunnen ontstaan. Dit is Toyota’s grootste recall in zes jaar, en de een-na-grootste ooit voor een specifiek defect.
Ook roept Toyota 335.000 Lexussen terug, vanwege problemen met een sensor die brandstofdruk afleest. De meeste recalls gebeuren in Japan. Hiernaast worden in de VS ook nog redelijk veel auto’s teruggeroepen (Lexus GS 300/350, IS 250, IS 350), maar in Europa lijkt de schade beperkt te zijn. Mocht uw eigen Toyota wel in de risciocategorie vallen, dan zal er waarschijnlijk binnenkort wel een brief op uw mat vallen.
2010 werd gekenmerkt als het jaar van de recalls, maar dit is toch ook al een bittere pil, zo vroeg in het jaar. Wat denken jullie, gaan we weer een jaar vol recalls tegemoet, of is dit slechts een valse start? (via Reuters)
gerlof92 zegt
Ik heb altijd volgehouden dat zelfs de beste wat overkomt, zoals het geval was bij de gaspedaalisseus.
Maar dit is toch wel zuur hoor…
Altijd een fan geweest van Toyota omdat zij zo constant en betrouwbaar zijn.
Hier moeten ze toch mee oppassen hoor..
As_long_as_it_is_fast zegt
@gerlof92: “gaat over een mogelijk defecte brandstofpomp en -leiding, waarin kleine scheurtjes kunnen ontstaan.”
kleine scheurtjes kunnen ontstaan. Lijkt me echt allemaal zo rampzalig niet.
G_deGroot zegt
@As_long_as_it_is_fast: Lijkt je niet rampzalig? Brandstof heet brandstof voor een reden!
As_long_as_it_is_fast zegt
@G_deGroot: Ja, want van KLEINE scheurtjes verlies je wel liters benzine… En dan nog, als hij lekt ga je normaal gewoon naar de garage, en is het niet het merk dat terugroept.
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Als hij lekt ga je gewoon naar de garage, ja. Maar een jonge auto MAG niet lekken. Lekken krijg je op oude barrels in een TopGear-Challenge, niet op een Toyota of Lexus van 3 jaar oud. Zelfs niet op één van twintig jaar oud, en ik spreek uit ervaring.
Daarnaast, als er dan bij een ongeval een brandje ontstaat en het blijkt dat de benzine al lekte voor het ongeval, krijgen ze weer een $hitload aan processen aan hun been, vooral in de U$…
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Godverdekke e, de mijne is aan zijn 8e jaar en hij lekt. :D
Binnenkort binnendoen.
Die man van de controle zei dat overigens ook tegen mij, en ik citeer,
‘Als iemand zijn sigaret daaronder kegelt, moete uwen otto al nimeer gaan zoeken e.’
Leek mij toch lichtjes overdreven dat van enkele druppels benzine, die op weg naar de grond al 20cm langs metaal en plastic gelopen is, mijn auto zou gaan ontploffen. Daarvoor is de mengeling zuurstof en benzinegas niet optimaal meer. Maar ik kan me vergissen. Het moet in ieder geval gefixt worden!
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Die mengeling is vrij vlot optimaal hoor. Even een zuchtje wind kan al genoeg zuurstof inbrengen om te ontvlammen, en aangezien die benzine als langs andere onderdelen is gelopen, kan die vlam zo naar boven kruipen in je auto.
Welk merk en model is het?
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Nen toyota corollaaa. :D Ik zal toch pas overtuigd zijn als mijn auto de lucht ingegaan is.. Vraag me af wie dan verantwoordelijk is voor de schade. Als iemand anders zijn sigaret onder mijn auto gooit waardoor die opblaast. Om de één of andere reden neig ik naar mezelf in de fout stellen, kan er wel geen geldige argumentering aan geven.
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Nen Corolla, you lucky bastard! Ik mis mijn ouwe Corollaatje nog elke dag. Heb sindsdien geen auto meer gehad die zo goed was.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik hoop dat de kwaliteit en rijervaring van mijn volgende auto’s er toch op vooruit gaat. :D Hoewel ik moet zeggen, ondanks dat hij traag is kan ik zijn baanvastheid wel apprecieren! Al bij al niet echt veel te klagen, gewoon veel te sloom en te luid met momenten. En da zuipt diesel, ni normaal.
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Mja, was van mij benzine en ging wel goed vooruit voor zo’n bescheiden autoke. Heb wel al auto’s gehad die beter reden qua handling en snelheid, maar heb er altijd miserie mee gehad ook. Aan mijn Corolla was nooit iets aan. Voor de keuring eens laten smeren, lichten controleren en altijd erdoor. Sindsdien ben ik nooit meer in 1 keer door de keuring geraakt… :(
Ram-G-maN zegt
@As_long_as_it_is_fast: Misschien komt het door de steeds groter wordende aandeel bio-ethanol in benzine. De hoge zuurgraad tast namelijk de rubbers aan. Men moet wel oppassen met het grootschalig toepassen van zuur resistente rubbers. Er komen namelijk schadelijke stoffen vrij bij de afvalverwerking van deze speciale rubbers. Zoiets vergelijkbaars kwamen we eerder tegen in de chipindustrie, men gebruikte toen brandvertragers in chips en printplaten. Bij de afvalverwerking kwamen deze stoffen terecht in de longen van (kinder)arbeiders. :?
Vooralsnog is de recall wederom een tornado van categorie 1 in een cocktail glaasje! :?
Ik vind het een mooi gebaar dat Toyota de problemen erkent en deze kosteloos repareert. Tja de media zit er als
strontvliegen op een verse drolde kippen bij om,in belang van hun westerse adverteerders, Toyota in een kwaad daglicht te zetten.As_long_as_it_is_fast zegt
@AutomotiveDesigner: Dat van die bio ethanol wist ik nog niet! Best interessant. Kan daar inderdaad aan liggen. Of misschien de keuze gemaakt om over te schakelen op een nieuw, goedkoper en minder kwalitatief rubber waardoor het makkelijker scheurt. Of een combinatie van de twee. Of iets volslagen anders. :D
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: Wist je niet? Bij de les blijven hé jongen… ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/18/welke-autos-gaan-stuk-van-nieuwe-e10-brandstof
laurensje zegt
Zijn ze daar echt zwakzinnig geworden…
pursuit zegt
Zo spannend is het allemaal niet, pure productverbetering. Betreft ook nog eens relatief ‘oudere’ auto’s.
snelisanders zegt
Als het nou niet zo wordt opgeblazen door elke soort van media, dan is er ook niets aan de hand. Mensen gaan terug en de auto wordt gerepareerd. Klaar is Chen.
vincenzo zegt
Wat zijn ze toch betrouwbaar hè die Japanners. Maar het wordt weer met de mantel der liefde bedekt natuurlijk….mocht dit Italiaans of Frans zijn geweest dan waren de fanboy reacties overtallig.
As_long_as_it_is_fast zegt
@vincenzo: Juist ja, want toyota is er vorig jaar niet het meest doorgehaald omwille van haar defecten?! Ik weet niet of je gevolgd hebt, maar er waren meerdere merken met recalls, maar de meeste aandacht en drama ging toch naar Toyota.
Het zijn gewoon degelijke auto’s.
melcon zegt
@As_long_as_it_is_fast: degelijk in de vorm van de hoeveelheid recalls ja ;-)
As_long_as_it_is_fast zegt
@melcon: ’t toont meer lef en klantenservice om ze terug te roepen en er voor uit te komen dan het achter de hand te houden. ;)
melcon zegt
@As_long_as_it_is_fast: alleen jammer dat ze het eerst achter de hand hielden. Pas toen het in de media kwam toch maar een recall.
dondeboer zegt
Tja, als je tegenwoordig een blender koopt, dan moet je tegenwoordig al elke 4 dagen een firmware update installeren.
Het is ook niet vreemd dat apparaten die zo complex zijn (meer dan 6.000 onderdelen in een audi A6 heb ik me ooit laten vertellen) en zo intensief gebruikt als auto’s, met enige regelmaat moeten worden verbeterd. Eerlijk gezegd vind ik het wel een goede zaak dat Toyota op deze manier zijn verantwoordelijkheid neemt.
En het is ook niet zo vreemd dat de grootste recalls ooit door de grootste fabrikant ooit worden gedaan….
snelisanders zegt
@dondeboer: zeker mee eens. Bovendien worden er ook grotere aantallen auto’s verkocht dan ooit tevoren.
Er zitten trouwens al meer dan 200 onderdelen in een koffiezetter… In een auto 6000 lijkt me niet meer dan een redelijke schatting, misschien wel iets aan de lage kant.
Hubert zegt
@snelisanders:
En een kleine 300 alleen al in een schuifdak ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@dondeboer & @snelisanders: Van de kinder-site van Toyota…
“A single car has about 30,000 parts, counting every part down to the smallest screws. Some of these parts are made at Toyota, but we also have lots of suppliers that make many of these parts.”
Esprit_de_Flandre zegt
@dondeboer: Van de kindersite van Toyota…
“A single car has about 30,000 parts, counting every part down to the smallest screws. Some of these parts are made at Toyota, but we also have lots of suppliers that make many of these parts.”
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Oeps, dubbeltje…
BasRS zegt
De consument is staads op zoek naar iets nieuws. En willen nieuwe modellen. De fabrikanten willen daarin voorzien door veel nieuwe modellen te ontwikkelen. Doordat dit proces steeds sneller gaat kunnen de fouten bij het ontwikkelen zich sneller doorvoeren, omdat er minder langdurige test plaats kunnen vinden.
En gaan nu alle andere fabrikanten ook weer auto’s terugroepen? Na de vorige keer bij Toyota deden haast alle merken meteen mee met het terugroepen!
Alwood zegt
tsja… raak onderhand toch wat teleurgesteld in Toyota. Was ooit degelijk, nu hoorde ik ook weer dat bij een kennis gewoon het blok in de soep gedraait is. Blijkbaar hebben de dieseltjes tamelijk gevoelige cilinderwanden/koppen…
dondeboer zegt
Overigens zeuren we wel met z’n allen, maar hoe vaak sta je tegenwoordig nog langs de weg met een kapotte auto?! Heb de afgelopen 4 jaar zo’n 2 ton gereden en heb niet 1x een storing gehad waarmee ik niet meer verder kon rijden. Ja, de tank volgegooid met Euro terwijl ie normaal altijd op diesel rijdt, maar dat kan ik Fiat moelijk kwalijk nemen.
Feit is dat auto’s eigenlijk zelden nog echt problemen hebben. Dat was 20 jaar geleden wel anders.
dondeboer zegt
@dondeboer: Bericht niet specifiek bedoeld als reactie op Alwood, excuus.
Alwood zegt
@dondeboer: wou net zeggen… heb in 6 jaar 3x stilgestaan met m’n 20+ Volvo ;) 1x dynamo op, 1x hoofdrelays stuk, 1x water bij de lambda sonde… waren alle 3 niet nodig geweest.
hectorae86 zegt
Je kan het ook op de brits amerikaanse manier doen…… gewoon net doen of er niks aan de hand is en geld vragen als het onderdeel uiteindelijk echt kapot gaat.
Vind het juist erg sterk dat ze bij Toyota hun fouten erkennen en direct oplossen.
waxweazel zegt
@hectorae86:
Je bedoelt de Duitse manier ? VAG staat hiervoor wel bekend ;)
dotternetta zegt
*is blij met z’n 20 jaar oude Starlet*
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik zie hier echt geen graten in. Natuurlijk als je een product ontwerp je jaren nadien, na gebruik en slijtage, dar er dingen zijn die beter kunnen. Afstellingen, materialen,… Dit betekent echter niet dat dit plots slechte auto’s zijn. Het zou me meer verwonderen als een merk 30jaar doorgaat zonder enige improvement en recalls. Men kan ook, zoals andere merken, de verandering pas doorvoeren op nieuwe modellen en niet op bestaande, en de huidige laten kapotgaan zodat ze moeten hersteld worden.
rikl zegt
ach ja, je kan veel van Toyota zeggen,
maar zij komen er wel achter dat ze foutieve onderdelen hebben, en geven dit tenminste toe…
koenmb zegt
De vele terugroepacties begonnen in 2010, als ik het goed begrijp. Vele merken kregen ermee te kampen, maar Toyota lag toch het meeste onder vuur. Hoewel er telkens wordt beweerd dat het om onbelangrijke zaken gaat, die niet eens zouden moeten vervangen worden, begrijp ik niet waarom dit pas in 2010 allemaal begonnen is, althans toch niet op zo’n grote schaal. Waren alle Toyota’s voor 2010 dan perfect? Nergens een onderdeel dat beter te designen was? Nergens eens een defectje?
Maakt feitelijk niet uit wat er nu aan de hand is, of hoe belangrijk het is, duidelijk is wel dat er iets essentiëel veranderd is aan nieuwere Toyota/Lexus-modellen waardoor het ineens noodzakelijk was om zulke grootschalige terugroepacties te doen. Ongeacht het motief, waar rook is, is vuur…
Megakix zegt
@Sir: …nieuws heeft geen waarde…maar bij mij BRAND de vraag hoe jij in godesnaam op de naam Hanneke Groenteman komt ????!!! WTF man…
heineheine zegt
@Megakix: Het zal wel iets te maken hebben met het feit dat Autoblog nog steeds hoopt op een autoprogramma bij Powned, ik denk dat ze niet door hebben dat Autoblog destijds slechts gebruikt is om nog gauw wat leden te werven. Daar hebben we dus deze geenstijl-taal aan te danken.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Megakix: BRANDT de vraag, met dt, als je het dan toch in hoofdletters gaat zetten. ;)
BaRa zegt
Toyota heeft relatief gezien niet meer recalls dan andere merken, integendeel. Maar: Toyota is wel de grootste autobouwer wereldwijd, dus de betrokken aantallen klinken altijd indrukwekkend. Bovendien zitten ze nu in de spotlights, door een aantal valse claims van vorig jaar in de US. Mijn mening: storm in een glas water. Alweer.
CSL zegt
kan gebeuren he..
sir_smokalot zegt
UPDATE: ook Europa heeft er (een beetje) last van, aldus ANE:
xilver zegt
Tja….Toyota… WAS het betrouwbaarste merk ter wereld.
G-Ammo zegt
Jammer :( Maar het zal allemaal wel meevallen welke auto’s er ECHT last van zullen hebben. Zodra mensen enorme getallen zien staan denken ze meteen dat AL die auto’s het hebben. Nee. Toyota wilt zeker zijn dat, ook al zijn het er misschien 10, ze niet allemaal dat probleem hebben.
Met de Throttlegate waren er 4,4 miljoen teruggeroepen, en hoeveel hadden er echt last van? 20? En een stuk of 10/15 nep, omdat die mensen gewoon geld wilden zien.
xilver zegt
@G-Ammo: Dat is ook wel. En uiteindelijk is het maar een klein defect.
G-Ammo zegt
@xilver: Gelukkig wel ja! Anders is het wel erger… zoals auto’s die spontaan in de fik vliegen (Ferrari)… maar niet veel mensen rijden Ferrari natuurlijk, daarom zijn er ook lagere aantallen :)
xilver zegt
@G-Ammo: Vaak worden die dingen gehyped… goed voor de concurrentie. Dat gevalletje Ferrari lijkt me wel een terecht gevaar.
Auto’s, waarvan de bekerhouders met een scherp randje in een accident een schram op je hand zouden kunnen veroorzaken, terugroepen lijkt me daarentegen overbodig.
janklaassen zegt
Jammer. ben niet echt Toyota-fan maar dit is wel jammer.
maar aan de andere kant, bij VW zie je tegenwoordig minder terugroepacties.
db87 zegt
Betrouwbaarheid valt slecht te toetsen. Ten eerste kunnen autofabrikanten dit manipuleren door service intervallen te veranderen en gratis wegenwacht te leveren op een nieuwe auto. Slechte betrouwbaarheid kan ook komen doordat de doelgroep boven gemiddeld aantal hun auto bij goedkope garages in onderhoud doet ipv de dealer. Bovendien kunnen autofabrikanten gebreken aan de auto’s verhelpen zonder recall door de auto’s bij de garage van een oplossing te voorzien (zegmaar een ‘stille’ recall). Dan heb ik het nog niet eens gehad over de bestuurder (leaserijder of oma’tje).
Er zijn te veel factoren om ‘betrouwbaar’ te bepalen of een merk echt betrouwbaarder is dan de ander.
Persoonlijk vind ik Mazda betere auto’s bouwen dan Toyota.
Vele mensen maken ook de fout om IMAGO met BETROUWBAARHIED te verwarren. Neem nu de Toyota Prius, enorm gehyped en populair maar maakt dat de auto ook betrouwbaarder? Gevoelsmatig wel (lees: tevredenheids prijzen) maar in de praktijk is het qua betrouwbaarheid niet veel anders dan een ‘gewone’ Opel Astra, VW Golf, Ford Focus etc.
De Prius heeft Toyota een ENORME imago-boost gegeven maar dat maakt het NIET een premium merk…
Esprit_de_Flandre zegt
@db87: De enige manier om te weten of een auto betrouwbaar is, is er 20 jaar mee rijden…
the-budel-guy zegt
dat krijg je nou als je goedkoope onderdelen gebruikt
lenyboy zegt
koop gewoon een Nismo, dan heb je ook nergens last van:D
Atenza zegt
Ja je kan natuurlijk ook gewoon een VW kopen en dan problemen krijgen omdat PON niet aan terugroepacties doen..
rickschuler zegt
hmm, beter een IKEA auto kopen..
kun je zelf in elkaar zetten;)
As_long_as_it_is_fast zegt
@rickschuler: Dan zit je weer met dat tekort aan schroeven of onduidelijke handleiding. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: En vooral… FRUSTRATIES!!!
rd200 zegt
Toyota roept nog zijn auto’s trug,
vele merken laten het zoals het is en laten de klant opdraaien voor de kosten.
Elke wagen heeft zijn minpunten, zelfs sommige waarvan je denkt hoe is dit mogelijk. (Spreek uit ervaring als automechanicien)
Avgman zegt
Hoe zit dat met de andere japanse merken? Als je de motorkap opendoet, zie je veel dezelfde onderdelen, zoals slangetjes, afdichtingrubbers, kabels, accu’s, etc. Zijn deze toeleveranciers kwalitatief beter als ze aan een ander merk leveren? Lijkt me onwaarschijnlijk…
G-Ammo zegt
@Avgman: Tja… sommige zeggen niks tegen hun klanten he :) Toyota komt er tenminste mee naar buiten… je zag wel wat voor kettingreactie er van kwam: veel meer merken bleken toch niet helemaal ”clean” te zijn :D!
Cantago zegt
Dit heet: niet bang zijn om je gebreken aan je auto’s op te lossen! Alleen maar respect voor Toyota dat ze hier zo mee bezig zijn en het niet verzwijgen.
Freewarefreak zegt
Ergens blijft het mij een gek gevoel geven. Ik draag Toyota een warm hart toe. Ik kan niet wachten op de nieuwe FT-86.. waar blijf je nou..?
Toch gaat het er bij mij niet in dat Toyota het voor elkaar heeft gekregen om in de vaart der expansiedrift en aantal units de kwaliteitsbewaking te laten verwateren. En dat voor een Japans bedrijf.. verdorie die hebben het woord “betrouwbaar” uitgevonden.
En er is natuurlijk keurig gereageerd, ze zijn door het stof gegaan, ze hebben wereldkundig excuses gemaakt, ze doen er alles aan om het op te lossen, dat blijkt ook wel weer uit deze actie, maar toch.. erg jammer Toyota, Japan onwaardig.
Toch durf ik de FT-86 wel aan, die is er toch nog niet.. ze zullen nu toch echt wel weer wakker zijn in Japan.. ;)
speedie zegt
Repect !!!! Akkoord ieder merk heeft wel zijn terugroepacties maar er is een groot verschil tussen terugroepen ivm remmen, gaspedaal, stuurinrichting, lekkende leidingen dan een terugroeping omwille van een ventilatorklepje dat mogelijk kan haperen. Bij Toyota gaat het om ernstige risico’s dat de veiligheid in gevaar kan brengen. De grootste willen zijn ten koste van wat ? Bezuinigen op materialen en veiligheidsvoorzieningen. Dit is eerder tTotaal geen respect zou ik zeggen en gebrek aan kwaliteitscontrole van toeleveranciers.
Justawheelchairguy zegt
Lekker bezig, dara bij Toyota…