In Nederland, België, Luxemburg, Denemarken en Zweden moeten vrachtwagens zwaarder dan 12 ton beschikken over een zogeheten eurovignet. Hiermee wordt aangetoond dat er extra belasting is betaald als bijdrage aan de kosten van de schade die door de zware trucks aan de weg wordt veroorzaakt. Het blijkt echter dat het verplichte vignet massaal wordt genegeerd.
Vorig jaar ontvingen zo’n 100.000 truckers een boete omdat zij niet beschikten over het vignet. Hiermee haalde de belastingdienst 15 miljoen euro op bij de transporteurs. Veel truckers werden betrapt door kentekencamera’s. De helft van de beboete truckers kwam uit het buitenland. Zij moesten bij een controle 8 euro betalen voor een dagvignet, met daarbovenop een boete van 147 euro. Nederlandse transportbedrijven krijgen de aanslag toegestuurd.
De transporteurs beklagen zich over de werkwijze van de Belastingdienst. Aanslagen komen vaak vele maanden later binnen, waardoor de boetes zich opstapelen. Zo ontving een bedrijf vlak achter elkaar 22 aanslagen, voordat men erachter kwam dat de bewuste truck zonder vignet reed.
Begin dit jaar is de boete fors verhoogd naar 246 euro, dus ten behoeven van de schatkist nu maar hopen dat de truckers het eurovignet blijven negeren. (via: telegraaf)
antoon zegt
Europa is zogenaamd open voor transport, vrije doorgang.
Maar in duisland betalen nederlandse transporteurs zich scheel aan de maut, terwijl buitenlandse trucks hier voor een habbekrats mogen rond rijden.
In Frankrijk word ook flink tol geheven, en als het zo door gaat word het rijden door belgië ook duurder. Dat staat toch haaks op het idee van vrij transport binnen europa.
Ik ben er tegen hoor, maar de Nederlandse staat zou gek zijn ook niet extra te heffen voor alle truck die over de “A wegen” rijden. Valt gelijk een deel van het voordeel de oneerlijke concurrentie met Oost Europeese verladers weg.
hectorae86 zegt
@antoon: Tja, dat is Nederland he, eigen volk eerst is er totaal niet bij, terwijl ELK ander land wel zo denkt.
Frankypanky zegt
@Dennis,
“nu maar hopen dat de truckers het eurovignet blijven negeren”
Een beetje een flauwe zin. Truckers doen toch ook hun werk? En dat ‘gepest’ (digi-kaart, politiecontrole’s, een onrealistische werktijdenwet) dat mag wel wat minder!
@antoon, helemaal met je eens! Maar men zit wel te klagen over die ’torenhoge transportkosten’!
Oh ja, joh?!?
MichaelvdBroek zegt
wat je tegenwoordig allemaal moet betalen, wat een onzin.. echt, je word leeggeplukt in dit land :S
TonB zegt
“Zo ontving een bedrijf vlak achter elkaar 22 aanslagen, voordat men erachter kwam dat de bewuste truck zonder vignet reed.”
Ja, geef de overheid de schuld dat je zelf zonder vignet rijdt.
Laat ze er zelf op letten.
Esprit_de_Flandre zegt
@TonB: Dacht ik ook net. Als je niet weet dat je vrachtwagen zonder vignet rijdt, heb je een probleem binnen je bedrijf.
MrHyde zegt
@Esprit_de_Flandre: Hetzelfde als te hard rijdt: een bekeuring is bedoelt om een gedragsverandering teweeg te brengen. Het heeft alleen maar zin als je er direct na het begaan van deze overtreding op gewezen wordt. Nu is het inderdaad niets meer dan geldplukkerij.
Simpson zegt
en wij maar denken dat die camera’s waren om criminelen en terroristen te vangen…
rvssax zegt
Maut is wel aardig klote, ik merk het zelf ook, zit in de logistiek. Voor een volledige vracht rekenen we €106,-. (in verkoopprijs).
Vind ik toch wel veel, voor sommige locaties is dat 10% van vrachtprijs…
laurensje zegt
Mijn record is 5 dagen achter elkaar 3 km te hard op een trajectcontrole, dan is het inderdaad hopen dat het ophoudt als alles een maand eerder gedateerd was.
Citrofiel zegt
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een programmaatje te maken dat er voor zorgt dat je niet vaker dan eens per maand zo’n boete krijgt o.i.d. 22 achter elkaar is veel…
tjorque zegt
perfect die strenge controles! Hier in belgie moeten ze ook een dringend een paar stel ferme politieke kloten kweken en er meer werk van maken.
Ik ben het meer dan zat dat wij betalen voor de wegen die door buitenlanders aan flarden gereden worden, of die buitelandse plaatjes die rustig voorbij rijden op de pechstrook terwijl de rest staat aan te schuiven.
Doe maar zero tolerance met een uit-kick beleid…
oxymoron zegt
Helemaal eigen schuld, kwestie van zorgen dat de papieren in orde zijn.
mashell zegt
@oxymoron: klopt. In de transport branch zijn nog altijd veel cowboys actief, wat er allemaal op Oost Europese kentekenplaten rondkachelt en alle regels negeert is behoorlijk zorgelijk. Een professionele trucker heeft het papierwerk op orde, de belastingen en vignetten op orde, de truck technisch op orde en zijn rijgedrag op orde (geen zinloze rijstrook inhaalmanoeuvres en voldoende afstand en altijd 2 handen aan het stuur).
djauweh zegt
Uiteindelijk zijn we zelf de dupe van deze boetes. Dat geld moet ook ergens op worden terug verdient ala verhoging van de prijs van de producten die worden vervoerd die wij direct of indirect in of exporteren. Maar ik ben het er mee eens dat ze moeten betalen als ze onze wegen slopen.
prisma zegt
In Belgie is het zo dat er enkel maar word gecontrolleerd op de Vlaamse wegen, maar bij de herverdeling van het geld gaat 50% daarvan rechtstreeks naar Wallonie :D.
Alsook word niet alleen gekeken naar het totaal gewicht van de truck maar ook naar hoeveel gewicht er ligt op de assen. Bij overtreding hiervan kan een boete rap tot de €40k oplopen in Vlaanderen.
mashell zegt
@prisma: een verkeerde aslast veroorzaakt dan ook serieuze schade aan de wegen.
Justawheelchairguy zegt
Overal waar geld te halen is, is de overheid ook.