Zoals in de sport, heb je ook bij autoverkopen regionale en mondiale klassementen. Lexus won in de VS, BMW won het WK. Volvo had niet zo’n zin in de competitie. En Audi dan?
Audi schopt gewoon kont in de thuiswedstrijd. BMW en Mercedes got nothing on Europe! Audi was niet alleen de sterkste groeier, ze haalden ook het hoogste absolute aantal. Zo hoog dat BMW haar cijfers nog even ‘na moest kijken’. Met 16% meer verkochte auto’s dan vorig jaar bleef Audi’s teller hangen op 623.536 verkochte auto’s in 2010. BMW haalde net de 609.196, Mercedes verkocht 586.146 auto’s.
Audi’s strategie lijkt dus te werken. Het grote aanbod van verschillende modellen zorgt niet voor kannibalisme, maar juist voor meer verkopen. Meer modellen is gelijk aan meer mensen die een Audi willen.
De bron meldt dat de doorslaggevende modellen voor deze eerste plek, de Audi A1 en Audi A7 waren. Ze hebben natuurlijk ook een verse A8 en vrij nieuwe A4 staan. De BMW 3-serie is 3 jaar ouder, de Mercedes C-klasse 1 jaar ouder. BMW had profijt van haar nieuwe 5-serie. Die blijkbaar toch nog een flinke kluif aan de oude A6 gehad.
Dit jaar verwacht men een verdere stijging van de verkopen voor de dure merken. Terwijl het totale aantal verkochte auto’s waarschijnlijk zal dalen. Audi heeft nog 4 jaar om BMW wereldwijd voorbij te streven. In 2015 willen zij definitief de grootste zijn. Of dat Audi gaat lukken?
Nog een kleine voetnoot. Jaguar en Land Rover zagen dit jaar ook een flinke groei: 9,2 procent. In totaal verkochten zij 94.035 auto’s. Marginaal als je het met de Duitsers vergelijkt, neem je het kleinere aantal modellen in de berekening mee dan doen ze het nog aardig. Bij Lexus bleef de teller steken op slechts 17.857 verkopen. Nu kijken wie het meeste Chinezen kan paaien.
davidve zegt
Hier gaan we weer…
C220AMG zegt
@davidve: I’m with him!
majinstar zegt
@davidve:
LOL inderdaad. Elke week publiceert autoblog wel een merk dat zich de beste mag noemen in de premium markt. Maar terug naar de realiteit met Audi, want wereldwijd lopen ze ver achter op BMW en Mercedes. :)
xilver zegt
@majinstar: Ik herhaal wat ik net gepost heb… Ga op een ander zeiken…Heb verder naar onder een mooie wagen voor je geplaatst… je mag later blij zijn als je dat kan betalen…
davidve zegt
@xilver: Kom kom, geef toe zijn reactie is al veel minder “fanboy-achtig” dan we van hem gewoon zijn :P
xilver zegt
@davidve: Dat is ook weer waar.. blijft irritant. Beste jongen wil het precies niet leren.
davidve zegt
@xilver: Ti’s inderdeed wel irritant maar ergens vind ik het ook wel amusant, het is gewoon grappig hoe sommige mensen hun oogkleppen gericht hebben naar 1 merk :P waarschijnlijk is dat ook het enigste merk waar deze personen mee gereden hebben ofwel gehersenspoelt worden door hun ouders.
Jipp zegt
@majinstar: ver achter zeg jij, maar ze lopen wel op bmw in vriend. Cijfers zijn moeilijk voor je? Ook al eens de cijfers gezien in het thuisland van deze merken, ik denk dat je schrikt.
Atenza zegt
@davidve: zucht.. inderdaad.. het gaat hier ook echt alleen maar om premium, duits en andere saaie zooi :S
boygeorge zegt
@Atenza: Het gaat hier om gevoelens en hoe je dat uitdrukt.
Alleen experts zijn op dit artikel aanwezig. De expert in jennen en zuigen is er ook. Gewoon gas geven met die AUDI en alle BMWees aan gort rijden op de Autobahnn.
Het kan ook over autokennis gaan. Dan ben ik ook een expert. Pak die AUDI en rij die BMW aan gort. In elke klasse. Behalve die LPG BMW !!
Burdy zegt
@davidve: Tja ze blijven olie op het vuur gooien….
rijgewoonbmw zegt
k#t k#t k#t nog meer van die lelijke wannabee s op de weg!
dennisvb zegt
Ik vind het een behoorlijke prestatie dat ze qua aantallen zo dicht bij elkaar liggen. Verschil met bmw is 2.2% en met mercedes 6.5%, is toch ongeloofelijk. Wanneer gaat er ooit een merk niet uit duitsland bij de drie in de buurt komen?
xilver zegt
@dennisvb: Ik geloof dat dat nog lang zal duren… De Duitse drievuldigheid gaat gepaard met status. Mensen houden van status en geven dit niet graag af.
boygeorge zegt
@xilver: Ik geloof dat het binnekort mogelijk is.
Als er uitsluitend Duitse Alfa`s gemaakt worden in Duitsland zie ik een kansje dat BMW zeker 50% van zijn markt ziet instorten.
xilver zegt
@boygeorge: Geen idee…BMW-rijders blijven meestal wel trouw aan het merk, tenzij er een of andere radicale verandering in komt.
Jipp zegt
@xilver: het design van bmw begint steeds meer tegen te vallen, etc!
gregorius zegt
@dennisvb: Aangezien de source Bloomberg is (wat mensen zijn die veel van tabelletjes weten, maar wat minder van de inhoud), vraag ik me af of ze Mini hebben meegerekend. Die kan je gewoon zien als de A1 van BMW.
En wat reken je mee bij MB: tellen de busjes die niet op een bedrijf gezet worden ook? (4 zit Vanio met ramen).
trigger565 zegt
Hieronder vindt u een 100-tal reacties van jaloerse fanboys die elkaar het licht in de ogen niet gunnen…
trigger565 zegt
@trigger565: ohja, wereld > Europa => BMW > Audi
boygeorge zegt
@trigger565: Hier heb je er 1 persoonlijk.
“Ford rules the World”. Europa ? Waar ligt dat ?
xilver zegt
Haha @ “Audi schopt gewoon kont”. Ondanks wat ik dacht over de overkill aan modellen boert Audi dus wel ontzettend goed o_O. Ziet er naar uit dat ze toch nog gaan bereiken wat ze willen bereiken, nl. grootste premiumbouwer ter wereld worden. De toekomst zal het ons vertellen.
@ Alle fanboys… gelieve U in te houden of op te hoepelen… we hebben geen nood aan slecht onderbouwde statements van jochies die geen van de 3 Duitse premiums kunnen betalen… Wees blij voor het merk en ga in vrede!
Freewarefreak zegt
@xilver: Amen. Oja.. dikke hulde @topicfoto: Fick Jah! Heerlijk! :)
boygeorge zegt
@xilver: So you think you can dance? No way, Mr.Xilver.
Ford rules the World. Step a side Audi, you better stay were you belong. Far away close to the Netherlands !!
xilver zegt
@boygeorge: Op het algemene vlak van wereldwijde autoverkoop heb je gelijk. Het is wel zo dat Audi ooit beweerde dat ze het grootste ‘premium’-merk van 2020 zullen zijn. Dus concurrerend met BMW en Merc. Dat deze 3 Ford nooit zullen voorbijsteken ben ik me wel meer dan bewust…deze firma’s vallen in het niets t.o.v. Ford.
Barnevelder zegt
Haha de F10 die moeite heeft met de C6? Haha LOL!
Mooi resultaat.:)
the-budel-guy zegt
en weer snap ik niet dat mercedes als laatste staat.
hoewel ik een groot audi fan ben zou ik af en toe ook een mercedes boven een audi verkiezen.
zo als de C klasse en de A4 dan ga ik toch echt voor de C klasse.
maar toch mooi dat audi het gelukt is
the-budel-guy zegt
@the-budel-guy: en nu maar wachten tot ze gaan zegen maar audi is niet premium.
altijd leuk die reacties
boygeorge zegt
@the-budel-guy: Maar Audi is niet premium !
Jipp zegt
@boygeorge: Sinds wanneer is dat niet het geval?
rijgewoonbmw zegt
nooit anders geweest ze zijn zelf diegene die de auto premium noemt!
koenmb zegt
@the-budel-guy: Wat Mercedes C-klasse betreft, zullen klanten mss gewacht hebben op de facelift, die er nog maar net is en pas zijn invloed in 2012 zal hebben. Verder is ook de E-klasse ook al niet zo nieuw meer en ik denk dat de meesten dan een BMW 5 verkiezen (ik ook trouwens). De CL en S zijn gefacelift, maar heeft dat zoveel invloed gehad op de verkoop?
Ik denk dat de nieuwe CLS, SLK en gefacelifte C-klasse (& Coupe) beter nieuws voor Mercedes gaan brengen in 2011. Uiteraard heeft Audi ook de nieuwe A6, die ondanks de gelijkenissen met andere Audimodellen er toch weer prachtig uitziet. De RS3 is ook leuk speelgoed. BMW komt dan weer met de M1, M5 (hoe lang moeten we daar nog op wachten?) en 6-serie Coupe&GranCoupe. Misschien ook al een nieuwe 3-serie?
Ik heb geen idee wat dat gaat geven. Allesinds proficiat aan Audi voor de meeste Europese verkopen. Dit gebekvecht zorgt voor zeer harde concurrentie en de wagens worden er alleen maar beter van.
Jochempie zegt
Kannibalisme bestaat niet. Als men één model Audi koopt in plaats van het andere model Audi, dan heeft Audi nog steeds een auto verkocht.
jzaero zegt
@Jochempie: In absolute verkoopcijfers heb je inderdaad gelijk, als je het een stukje verder doorrekend naar omzet in winst misschien niet. Een duur model heeft een hogere winstmarge, dus zal een kleiner en goedkoper model uiteindelijk toch voor kannibalisme kunnen zorgen.
boygeorge zegt
@jzaero: Leuk bedacht maar niet correct.
10 x kleine audi brengt meer op dan je denkt aan totaal omzet, onderhoud, assessoires etc.
1 x dikke audi is alleen maar mogelijk als er 10 kleintjes worden verkocht.
Dit heet geen kanibalisme, dit heet riscoverspreiding.
AUDI rust op 8 en bijna 9 modellen.
Dat is ter beeldvorming een huis op palen zetten.Hoe sterker je fundament, hoe meer kans om in de ruimste zin van het woord te overleven.
trigger565 zegt
@Jochempie: Stel je voor dat maar één klant hebt die telkens een A4 koopt. Ontwikkel je nu een A6, en die klant koopt die, dan maak je verlies, aangezien je nu de ontwikkelingskosten van zowel de A6 als de A4 spreidt over diezelfde klant. Je winstmarge wordt dus kleiner. Wanneer je echter nieuwe klanten aantrekt, is het een ander verhaal
Jochempie zegt
@trigger565: Fabrikanten moeten verschillende smaakjes op de markt brengen en daar komen hogere ontwikkelingskosten bij kijken. Maar die kosten zijn slechts een deel van de nettoprijs per auto. Het grootste gedeelte is productie. Daarbij komt ook dat fabrikanten onderdelen verspreiden tussen verschillende modellen, waardoor de ontwikkelingskosten nog beter binnen de perken gehouden kan worden.
trigger565 zegt
@Jochempie: je kan er toch niet onderuit dat als je 2 modellen ontwikkelt voor hetzelfde segment, en dus in principe weinig tot geen extra klanten aantrekt, je ontwikkelingskosten stijgen zonder dat je inkomsten stijgen, aangezien er een verplaatsing van de klanten naar het ander product is, maar geen verhoging van de verkopen. Die nieuwe smaakjes zijn juist nodig om extra klanten aan te trekken.
Audi raakt weg met al aar verschillende modellen omdat ze ze allemaal iets anders positioneert en dus telkens een iets ander segment klanten aanspreekt. Er zullen echter procentueel gezien minder A3-s en A6-s verkocht zijn dan 10 jaar geleden aangezien sommige overstappen naar een A1 of een A5, maar Audi met deze diversificatie doen om competitief te blijven…
Jochempie zegt
@trigger565: Ik zie geen twee modellen van Audi die in één segment opereren, kun jij mij die noemen? Dan laat ik jou weten dat het in ieders eigen optiek is of twee modellen zich in hetzelfde segment bevinden.
trigger565 zegt
@Jochempie: Ik zeg toch ook net dat Audi elk model in een iets ander segment positioneert. Toch kan je nog altijd spreken van een kleine overlap, bijvoorbeeld:
10 jaar geleden kocht een manager die een grote auto wou, een A8. Nu heeft hij de keuze tussen een A7 en een A8. Een groot deel van de klanten zal waarschijnlijk nog steeds kiezen voor de ouwe getrouwe, maar een deel zal misschien wel voor de A7 kiezen omdat ze die 3 zitplaatsen achteraan misschien niet nodig hebben. Audi ontwikkelt hier dus 2 modellen voor dezelfde doelgroep. Natuurlijk heeft ze met de A7 ook nieuwe klanten aangetrokken onder de vorm van klanten die een sierlijke grote auto willen, een segment dat als eerste is aangeboord door Mercedes met de CLS. Je kan dus het concept van kannibalisatie hier niet uitsluiten. Maar indien het aantal klanten +de grotere winstmarge die op de A7 zit omdat onderdelen ontwikkelingskosten kunnen gedeeld worden, groter is dan de ontwikkelingskosten en de trade-off van de A7 onder de vorm van Audiklanten die ipv een A6 of A8 een A7 hebben gekocht, dan is Audi dus goed bezig. En dat laatste geldt hier blijkbaar.
Jochempie zegt
@trigger565: Ik denk dat de klant eerder kiest tussen een A8 en een BMW 7-serie dan tussen een A8 en een A7.
As_long_as_it_is_fast zegt
@trigger565: ontwikkelingskosten worden NIET ingebracht bij de kostprijs van een auto. Die worden ingebracht als periodekost en hebben enkel een resultaat op de jaarrekeningresultaat, niet op uw omzet.
Beeld je anders maar eens in wat de bugatti had moeten kosten als ze daar alle ontwikkelingskosten hadden ingebracht.
As_long_as_it_is_fast zegt
@As_long_as_it_is_fast: dat moest duidelijk zijn ‘een effect op het jaarrekeningresultaat’
Jochempie zegt
@As_long_as_it_is_fast: Aan de andere kant wordt de hoogte van de ontwikkelingskosten vóór de aanvang van het ontwikkelen van een model vastgesteld, gebaseerd op de verwachte nettoprijs en verkoopaantallen.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Jochempie: 80% van de kosten wordt inderdaad vastegelegd preproductie. Maar als we het hebben over echte ontwikkelingskosten en de jaren research die vooraf gaan aan een goede V12 bijvoorbeeld, is het onmogelijk de kosten hiervan te spreiden over het aantal motoren die gemaakt wordt. Zeker in het geval van de bugatti.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Jochempie: en de nettoprijs wordt vaak gemaakt adhv cost-plus pricing. Naam suggereert het al, eerst kosten en dan daarbij een winstmarge die dan leidt tot de prijs. Andere methode is via marktprijs en dan is de kunst uw kosten te minimaliseren zodat je aan de marktprijs komt.
gedwongenleaser zegt
@Jochempie: Ongelooflijk lees eens een boek ofzo voor je zulke dergelijke domme uitspraken doet. Als iemand altijd een A6 gekocht heeft en nu ineens een A5 koopt dan is er sprake van kannibalisme binnen je productportfolio. De product manager van de A6 zal dan ook zeker niet blij zijn als veel van ‘zijn’ klantjes overstappen naar een A5. Kannibalisme binnen je productportfolio staat helemaal los van of Audi concern breed meer/minder auto’s verkoopt.
Jochempie zegt
@gedwongenleaser: Wauw, de klant koopt een A5 terwijl hij ook een BMW 5-serie kan halen. Een ramp voor Audi, inderdaad!
gedwongenleaser zegt
@Jochempie: hmm ok, je hebt er schijnbaar oprecht geen kaas van gegeten, sorry dat ik mijn tijd verdoe met een serieuze reactie.
Jochempie zegt
@gedwongenleaser: Doe maar niet nee, ik deed geen 13-in-een-dozijn-studie dus ik heb geen verstand van 13-in-een-dozijn-onderwerpen.
E34M5Touring zegt
snap niet dat ze de A1 als mede oorzaak van het succes benoemen ding verkoopt toch voor geen meter kan me ook niet voorstellen dat de A7 zoveel extra in de schaal heeft gelegd
KaCh1ng zegt
@E34M5Touring: ja lol de A7 zijn ze dan al geleverd? ik dacht het niet!
jzaero zegt
@KaCh1ng: Jep. Zie ze regelmatig staan. Persoonlijk vind ik de CLS toch nog een stuk eleganter! De A7 is al zo’n 2-3 maanden leverbaar?
KaCh1ng zegt
@jzaero: ik had gehoord dat er wachttijden waren van 1 jaar al.. daarom vroeg ik me af als ze geleverd zijn, ik heb er nog geen gezien op de baan in belgië
Jipp zegt
@KaCh1ng: toevallig ik wel, op be kenteken, nieuwe stijl, bij antwerpen!
Jipp zegt
@jzaero: a7 stond halverwege november in de showroom!
xilver zegt
@E34M5Touring: De A1 verkoopt als zoete broodjes aan een 2-jarige met een glucoseverslaving…
As_long_as_it_is_fast zegt
@xilver: inderdaad. De A1’s die dit jaar nog moeten gebouwd worden zijn al verkocht. Geen succes zegt em dan…
boygeorge zegt
@xilver: Dat zei mijn kleinzoon ook. Opa mag ik die A2 hebben met Sinterklaas ?
KaCh1ng zegt
audi = #1 , ik leef in europa , wat kan de rest van de wereld mij schelen :)
vwally zegt
@KaCh1ng: zo is het maar net ;)!
xilver zegt
@KaCh1ng: I quote: “In de middelbare school leren we hoe… microscopisch kleine wezentjes zich ongeslachtelijk voortplanten op de bodem van de oceaan… WHO gives a FUCK, ik kom daar nooit”
janklaassen zegt
Je kan zeiken wat je wilt; maar dit zijn gewoon cijfers waar niemand onderuit kan. (geweldig al die fanboyreacties)
love4sportcars zegt
als je even een dagje in de(grote)stad doet kom je wel een paar a7’es en a1’tjes tegen.
Atenza zegt
@love4sportcars: ik woon in A’dam en werk in Oud-Zuid. Nog nooit een A7 gezien. De enige die ik heb gezien stond binnen bij PON. En lelijk dat ie is!!
Jipp zegt
@Atenza: Dan moet je ook op normale plaatsten wonen, zie er iedere dag een rijden.
Atenza zegt
@Jipp: hij heeft het over de grote stad (A’dam dus) en Oud-Zuid is een dure wijk (dus dure auto’s). Dus lul verder niet zo slap. Overigens woon ik zelf in Zeeburg, ook erg fijn en burgerlijk ;)
Jipp zegt
@Atenza: Mijn ouders wonen in Vught, ik weet niet of je dat kent, en dan in het bos, daar rijden zat audi’s rond. En daar wonen niet van die mensen die in oud zuid gaan wonen omdat dat de place to be is. Ik in een dorp bij den bosch, en moet daarvoor door een normale burgelijke wijk, ook daar staan gewoon de courante audi modellen. Dus het zegt meer iets over de smakeloosheid van de stad Amsterdam zelf, ook al is hij zo groot, dat is eindhoven ook.
Atenza zegt
@Jipp: wat ben je toch raar. het ging over wat HIJ zei. Een grote stad, en dat is Vucht niet. En hier zie je ook Audi’s, daar ging het ook niet om. Het ging om de A7. Koop wat hersenen en kom dan pas terug aub
Jipp zegt
@Atenza: Jij hebt echt geen benul van waar je het nu over hebt he…. zoek eerst maar is uit wat Vught is. Dan zie je dat toch iets representatiever is dan die o zo belangrijke hoofdstad waar onze regering niet eens zit.
Atenza zegt
@Jipp: LEZEN, domme kut! Daar ging het helemaal niet over. Overigens ken ik Vught sowieso wel en ook die wijk waar jij het over hebt. Maar nogmaals; LEZEN! Is dat nou echt zo moeilijk?
.
Welk deel van “als je even een dagje in de(grote)stad doet kom je wel een paar a7?es en a1?tjes tegen.” en “ik woon in A’dam (red: grote stad) en werk in Oud-Zuid. Nog nooit een A7 (red: A7 dus!! Niet alle Audi’s) gezien.” snap je niet?
Jipp zegt
@Atenza: daarom zeg ik, misschien moet je in normale steden gaan wonen, waar ze wel smaak hebben. of heb je dat niet zien staan?
fean zegt
@Atenza: slecht verhaal in “oud zuid” wonen veel wannabees rich followers.. naar alle waarschijnlijkheid houden ze maar weinig in de maand over. Dure auto’s..neuh niet oud-zuid, this meer een hogere middenklasse zoals A3-A4+ een beetje de Beemert 1-3. Echte 100K+ auto zie je niet zo snel.
boygeorge zegt
@Atenza: Ik heb je toch gewaarschuwd, zeg nou niet dat je in Amsterdam woont. Ik woon in de Orteliusstr.
Daar is geen enkele Audi.
w0o0dy zegt
@Atenza: 3000km in de maand op 2/3 van alle snelwegen van NL, nog nooit een A7 gezien…. maar wat is het punt? Jipp leeft in zijn eigen wereldje, wat hij ziet is waar en verder heeft iedereen die het niet met hem eens is het altijd mis…..
w0o0dy zegt
@w0o0dy: het is natuurlijk compleet ondenkbaar dat we allemaal de maar liefst 36 A7’s die vorig jaar in NL op kenteken zijn gezet hebben gemist…. how would that be possible?
Atenza zegt
@w0o0dy: die staan alle 36 natuurlijk in Vught..
Jipp zegt
@Atenza: ik weet dat er 2 in vugh staan, en jij wil alleen mazda achterwerken zien, hou toch op hangende lijn etc. Het is een mooie auto, klaar. En je ziet het pas als je hem echt hebt gezien.
Atenza zegt
@Jipp: ik heb hem al in het echt gezien, bij Pon. Daar stonden er toen twee. Van voren en schuinvoor niks aan het handje, tot je die hondslelijke en zware poepkont ziet en van achter oogt ie al erg gedateerd
Jipp zegt
@Atenza: dat is jou mening over de achterkant. Maar dat vindt niet iedereen.
Jochempie zegt
@Atenza: Ik heb ‘m ook bij PON gezien. Hij valt me niet tegen, had een meer 5-serie GT-niveau van lompheid verwacht. Heeft Audi netjes opgelost.
Atenza zegt
@Jochempie: 5 GT is een heel andere auto
w0o0dy zegt
@Atenza: ik denk dat Jipp een beetje in de war is omdat ook hij die modellen niet meer uit elkaar kan houden… zal wel de A5 hebben gezien, die kom je nog wel eens tegen… of wat dat nou toch de A4? Of toch de A6? Of toch de A8? nou ja, laat maar wat boeit het?
Jipp zegt
@w0o0dy: Ik ben alles behalve in de war over welk model het nu is.
Atenza zegt
@w0o0dy: ik hoop dit iig niet veel te zien..
Jochempie zegt
@Atenza: Ik wel, lekker hoekig, lekker massive, maar toch elegant.
205GTI16 zegt
Ik vind het geen wonder op elke hoek van de straat zie je tegenwoordig het merkje met de 4 ringen staan….
En dan komen ze aan met de tittel ‘premiummerk’, hetzelfde geld overigens voor merken als BMW en Mercedes. In mijn ogen is er niks premium aan maar is een betere bewezen tittel dus massaproduct :)…….
Voor mij persoonlijk en reden geweest om een RS6 te laten staan en heb mezelf een Jaguar XJR aangeschaft een stuk exclusiever dan bijv. een Audi….
tkoote zegt
Kan me nog een autoblog bericht herinneren dat de Audi A1 slecht verkocht; blijkt ‘ie nu opeens groot veroorzaker van de winst van Audi te zijn :S
As_long_as_it_is_fast zegt
@tkoote: Ze halen hun verkoopscijfers heus wel.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110107_021
integralechubasco zegt
als bij bakker A de tompouce 10 cent goedkoper is als bij bakker B dan is het logisch dat bakker A meer tompoucen verkoopt. Maar de vraag is natuurlijk… wie verdient er het meest op een tompouce…? Wie maakt er het meeste winst? Wie houdt de lange termijn winst het best in de gaten? Wie verkoopt tompouzen die eigenlijk al over datum zijn?
Ik denk dat Mercedes zo stilletje op de achtergrond stiekem het best boert… zij zijn toch de slimste jongetje van de klas… Ze hebben tenminste meer eigenwaarde en mengen zich niet in de moddergevechten tussen audi en bmw.
mout zegt
@integralechubasco: Kijk, dat denk ik nou niet.
Mercedes en BMW moeten de ontwikkelkosten alleen op het model zelf terugverdienen. Audi onderdelen komen (soms een jaartje later, maar dat is nog voordeliger, omdat je dan de kosten ook nog uitsmeert over de tijd) in de andere merken van VAG terecht. Dat navigatie-systeem dat hier vaak langs kwam omdat ie gejat wordt, zit in miljoenen auto’s. Die van Merc en BMW niet. Idem voor motoren, platforms enz…
boygeorge zegt
@integralechubasco: Kijk, dat denk ik nou ook.
Als die tompoesjes bij bakker A 20 cent duurder worden maar wel 30% lekkerder zijn, dan koop ik er 2 ipv van 3.
OT. Deze boeren logica is ook toepasbaar voor een Audi en daarom koop ik liever een FORD F650.
Atenza zegt
Bijna elke ‘normale’ auto is massaproduct. Ook BMW’s, Mercedessen en Audi’s worden geleast. En veel Audi-rijders zijn ex-VW rijders die een tandje hoger willen maar nog altijd wel anoniem. Nogal wiedus dat ze goed scoren
boygeorge zegt
@Atenza: That`s right on the spot.
Incognito in stijl.
w0o0dy zegt
Ik denk dat in aantallen met name de A5(sportback) een grote winst voor Audi betekent en de A1 en A7 vullen gaten waar Audi geen aanbieding had. Zelfs als het marktaandeel laag is zorgen die modellen dus toch voor een grote toename. De A1 is misschien geen verkooptoppr maar het zijn wel bijna allemaal NIEUWE klanten voor Audi. Overigens helpt het ook dat de audi’s tegenwoordig qua wegligging en balans veel beter zijn dan vroeger. Persoonlijk zou ik niet heel blij worden van een Audi en vind ik ze duur, maar een Audi als dagelijks vervoer is zeker geen straf. Jammer dat er steeds meer lompe lullo’s in rijden die niet weten hoe ze zich eigenlijk zouden moeten gedragen. Zie trouwens rgelmatig erg kinderachtig gedrag van bmw rijders naar Audi’s toe, ziet er naar uit dat die figuren zich bedreigd voelen… hun status wankelt (in hun beleving).
Megakix zegt
Zolang je er zelf geen ene reet aan hebt als Audi (ofzo) meer verkoopt, zo interesseren deze berichten mij niets. Of wordt ik er rijker van dan ? Nee toch !
En volgens mij wijzigt Audi de doelstelling al 20 jaar….nu is het weer 2015….daarna 2018…bladieblad…boeie !
norge zegt
Exclusiviteit is toch het echtte premium?
Dus als ieder in een Audi rijdt geef mij dan maar een ster
;)
NLBUURMAN zegt
A7 en A1 doorslaggevend? ik heb nog geen A7 zien rijden, en slechts 10 A1’s ofzo.
Jipp zegt
@NLBUURMAN: a1 is pas 4 maanden leverbaar, a7 nog korter…
rufctr01 zegt
Audi is totaal niet premium. Dezelfde techniek als een VW dus kan nooit echt goed zijn.
xilver zegt
@rufctr01: Lees mijn mijn reactie…. en ga daarna een Aixam huren, want veel verder zal je toch niet geraken…
Esprit_de_Flandre zegt
@xilver: Nou, die Cuore erachter lijkt me ook nog wel haalbaar hoor…
Jipp zegt
@xilver: anders misschien nog wel een zeer premium lada 110, die heeft niemand daar, dus ook nog zeer exclusief!
boygeorge zegt
@xilver: Of een premium Zombie Attacka Ford F650.
Jipp zegt
@boygeorge: die zie ik niet op deze foto, wel nog een sirion als t moet.
boygeorge zegt
@Jipp: Die vind ik leuk, compleet over het hoofd gezien.
Premium sinds 1983.
vwally zegt
ach mensen, dat gezeur over ‘premium’ ook altijd..
HEt woord premium is verzonnen door marketing lui zodat mensen als jullie(lees: mensen die zeiken over wel of geen premium)extra gemotiveerd raken om zo’n auto te kopen, terwijl ik haast durf te wedden dat helft rondrijdt in een fiat punto oid.
Wat maakt het uit of je buurman je auto wel of niet mooi vindt, zolang jij er maar fijn in rijdt, toch?
Andere merken afkraken, ook zoiets.. als iemand graag bmw rijdt, let it be.. ga dan niet zeiken dat bmw’s in de winter niet vooruitkomen blablabla terwijl je zelf je rijbewijs nog niet eens hebt..
boygeorge zegt
@vwally: Ik rij een premium Ford Sierra 1983.
Dimocash zegt
ik zie helaas veel a3’s met een 1.2 tsi en attraction line zonder opties….
maw een skere a3….
als bmw voor hun 1 serie ook zulke goedkope varianten maakt zullen ze hier in nederland ook meer verkopen.
Rob zegt
@Dimocash: Volgens mij verkoopt BMW een 116i voor +- 27k. Net zo duur als een instapper A3…
Dimocash zegt
@Rob: in de lease is een kale a3 net iets duurder dan een golf.
een 1 serie instapper is wat duurder.
mout zegt
Ideetje. Kunnen we niet een interactief topic maken over wat premium eigenlijk is?
Ik zou aandragen: Een hoger dan gemiddelde prijs in het segment, bij minder ruimte-aanbod. (voorbeeld: A3 kleiner en duurder dan Octavia)
Maar dat wordt weer goedgemaakt met mooie materialen in het interieur, en meer mogelijkheden om hem naar eigen smaak samen te stellen. Met die dure optielijsten, ja.
Verder zou ik zeggen: auto’s die bij grote kilometrages niet te hard slijten, en betrouwbaar blijven.
Jipp zegt
Dit doen ze gewoon goed, daarbij zijn het hele mooie auto’s en niet over de top, zoals andere merken in dit segment. Ook die nieuwe modellen zoals in mindere mate de A7 maar zeker de a1 zullen hebben bijgedragen aan dit succes. Het is een tree op naar een hogere stap, beste van deze 3 in de wereld.
Iedereen die verkondigd, audi is een opgeleukte VW, rij in beide en ervaar de verschillen zelf eens.
tripple zegt
premium, in afrika is een fiets premium
ga je naar manchester united of chelsea
dan is daar bmw of audi voor losers..
xilver zegt
@tripple: Ken ik goede mop over… negers en fietsen…maar die zal ik maar voor mezelf houden (racism ban ofzo) ;-)
Seroo zegt
@xilver: Het blijft toch in de familie.
Seroo zegt
@Seroo: De mop dan hè :P.
pvver zegt
Volgens mij is MINI ten onrechte buiten de cijfers gehouden. Zeker nu audi’s a1 wel meetelt.
Totaal BMW wordt dan 750379, ruim meer dan audi
Een interessante nuancering bevatten de cijfers van december:
BMW 51894 BMW incl MINI 67698 Audi 46611 en Mercedes 43085.
Dit bevestigt de trend die al enige maanden zichtbaar is, nl. dat de verkopen van audi ook in europa t.o.v. BMW en Mercedes achteruit hollen.
Esprit_de_Flandre zegt
@pvver: Mini is geen BMW, dus is het maar normaal dat het niet meetelt. A1 is wel een Audi, dus normaal dat die wel meetelt. Anders zou je ook de verkopen van de Seat Exeo kunnen meetellen, met het argument dat het eigenlijk een A4 is.
Uiteindelijk maken die verkoopcijfers allemaal niets uit. Als de firma goed draait, zijn ze content. Dat de andere dan, eventueel slecht op papier, meer verkocht heeft, tja…
Jipp zegt
@pvver: je doet je naam eer aan met zulke uitspraken. Er staat toch geen bmw logo voor op de mini? bij de a1 is dat wel het geval. Daarbij heeft bmw in nederland al geprobeerd veel auto’s in schijn te verkopen, dat kan ook in een hoop andere landen zo zijn. Daarbij heeft bmw haar topmodel afgelopen jaar vernieuwd, die ook niet echt zorgt voor een verkoopboost schijnbaar….
leone zegt
@Jipp:
Audi A4tje versus een Seat Exeo. Kun je lachen wat beter rijdt. Audi maakt goed rijdende auto’s maar bieden niet het comfort van MB noch de rijeigenschappen van BMW. Gelukkig hebben ze wel voorwielaandrijving wat de norm is in deze klasse.
Jipp zegt
@leone: Weet jij uberhaupt wel iets van deze auto’s, heb je er ooit al is in gezeten, laat staan gereden? Een exeo is een vorig model a4, een vriend van me heeft een exeo, alleen het huidig model a4 rijdt toch net iets beter, toevallig ga ik die rijden binnekort. Daarbij Is het interieur van deze 3 toch echt beter bij Audi, evenals het comfort wat net zo goed is. Van de rij-eigenschappen kun je ze gewoon met elkaar vergelijken.
CSL zegt
Niet dat de verkoopcijfers mij wat boeien als het maar goed gaat, maar hoeveel van die audi’s waren voorwielaangedreven? 90%?
Esprit_de_Flandre zegt
@CSL: Want RWD is ‘premium’… :roll:
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: Inderdaad. De aandrijving heeft niets met ‘premium’ te maken.
leone zegt
@Esprit_de_Flandre:
Nee FWD is premium en RWD is budget.
mout zegt
@CSL: Niet dat de verkoopcijfers mij wat boeien als het maar goed gaat, maar hoeveel van die audi’s waren grijs? 90%?
Freewarefreak zegt
“..Audi’s strategie lijkt dus te werken. Het grote aanbod van verschillende modellen zorgt niet voor kannibalisme, maar juist voor meer verkopen. Meer modellen is gelijk aan meer mensen die een Audi willen..”
Gefeliciteerd Audi. Ga zo door! Soms heb ik het gevoel dat ik er verstand van heb.. ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/14/saab-werkt-hard-aan-een-9-5-coupe#comment-2618816
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: Ja, maar voor Audi is het een pak gemakkelijker om een uitgebreide modellijn te hebben, dankzij de steun van VW. Saab alleen zal het moeilijk hebben, en als er dan nog eens een model flopt dan krijgen ze echt problemen. Van de A1 zeggen ze dat het niet goed verkoopt – zullen we nog moeten zien – maar als dat zo is dan wordt een groot deel van de ontwikkelingskosten nog terugverdiend met de Polo, volgende Fabia, etc…
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik las in het artikel dat die saab coupe op het zelfde onderstel zou staan als de insignia coupe en het gewoon broertjes waren… In dat geval heeft saab het al een stukje minder moeilijk. De a1 verkoopt wel, alleen nog niet de hoge verwachting die audi voor ogen had, 50000 het eerste jaar blijft steken op iets minder dan 30000 wat ook aardig veel is.
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: overigens is er nergens anders in de VAG stal een a8 achtige te vinden, op de pheaton na, geen a7 achtige te vinden, geen tt achtige of iets dergelijks.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Ik heb het niet over ‘achtigen’. Meer over technologie die gedeeld wordt, en dus de ontwikkelingskosten verspreidt over meerdere modellen van meerdere merken. Dat geldt dus ook voor A8, A8, TT, …
Dat de 9-5 Coupé niet onmogelijk is dankzij de Insignia-basis, idd. Maar om bvb. een eigen terreinwagen te lanceren, of een grote 9-7…
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: :D het is wel niet de bedoeling een model 2x te noemen e! de A8 en de A8, dan nog de TT en de TT zeker? :p
Esprit_de_Flandre zegt
@As_long_as_it_is_fast: A7 dus…
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat is waar, ze delen natuurlijk makkelijk techniek uit, maar dat doet ieder concern, er is geen merk meer onafhankelijk.
Terugkomend op onderwerp saab, ze hebben al de suv techniek uit het GM tijdperk. Een 9-7 zouden ze eventueel kunnen ontwikkelen met volvo natuurlijk, dat zal voor volvo ook in kosten kunnen schelen, in hoeverre dit de chinezen interesseert.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Hmm, weet niet. Denk niet dat Volvo hier zin in zou hebben. Ze zitten op dezelfde, niet al te grote, thuismarkt. Ze doen het daar allebei goed, maar verregaande samenwerking zie ik niet direct gebeuren. Daarnaast heeft Volvo nu z’n eigen Big Daddy, Geely. Niet dat daar de eerste jaren veel van tech van zal komen, integendeel, de tech van Volvo zal naar Geely gaan, maar dat brengt ook op.
Saab zal moeten samenwerken met anderen, BMW bvb. volgens de geruchten.
Jipp zegt
@Esprit_de_Flandre: daar heb je ook weer gelijk in, echter welk voordeel heeft saab voor BMW, die moeten downsizen en werken ook al samen met PSA…
Ik denk dan dat Saab het toch alleen zal moeten gaan doen. Echter kunnen ze ver komen door onderstellen te verlengen of verkorten etc.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Voordeel voor BMW is schaalvergroting. 30.000 extra auto’s waar die platforms/motoren/andere meuk in komt. Ze doen niet alleen foefke-stoei met PSA…
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/01/bmw-bespaart-100-miljoen-door-samenwerking-met-daimler
En in ware ‘Moordwijven’-stijl, iedereen n**kt iedereen.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/01/toyota-ziet-samenwerking-met-daimler-wel-zitten
Misschien moet ik mijn mening van ‘geen samenwerking met Volvo mogelijk’ binnenkort wel herzien…
MichaelvdBroek zegt
BAM!
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik zal zeggen hoe het zit.
Audi is premium.
BMW is premium.
Mercedes is premium.
Het is toch duidelijk dat hier drie grootmachten aan het werk zijn? En bij elk merk heb je de echte fanboys (die zich hier massaal uiten op AB) en die zorgen voor een stabiele basis aan verkopen. Dan heb je nog de mensen die eens afwisselen. Mensen die BMW kopen kopen enkele jaren later eens een Mercedes, gewoon ter afwisseling. Deze klanten zorgen voor verloop bij BMW maar zijn nieuw bij Mercedes. Maar Mercedes heeft op haar beurt klanten die overstappen, en zo blijft die zijn gangetje gaan. Er is geen superieur merk onder deze 3. Niet qua kwaliteit, niet qua prestaties en al zeker niet qua verkopen.
G-Ammo zegt
(Fanboy mode)
Zal ik jullie is zeggen hoe het zit?
1) Toyota: 8,4 miljoen
2) GM: 8,2 miljoen
3) VW: 7,1 miljoen
4) Renault-Nissan: 6,7 miljoen
5) Hyundai-Kia: 5,7 miljoen
Zo! Ik zie geen Audi/Bmw/Merc! Er is niks premium aan :D
(/fanboy mode)
KaCh1ng zegt
@G-Ammo: VW ? audi/bentley/lambo.. is onderdeel
toyota is ook lexus , dus /argument_invalid :)
Esprit_de_Flandre zegt
@KaCh1ng: Hij heeft wel een punt. Het zijn niet de dure wagens die het verschil maken. Wat telt is het totale resultaat. Lexus kan hier maar weinig slijten, maar uiteindelijk is mama Toyota wel de grootste.
vincenzo zegt
Is deze klasse auto’s nu premium? Ja volgens de marketing jongens wel…tot je aankomt in een Maserati, Ferrari, Lambo of Porsje…dat is premium.
Dit is premium in de middelmaat….hoe noemen ze dat….inflatie in woorden?
leone zegt
@vincenzo:
Nee, premium gaat niet over exoten, premium gaat over auto’s die duurder zijn dan (op het oog) vergelijkbare auto’s en een kale standaarduitvoering hebben.
Jipp zegt
@leone: die defentie weet jij ook nog niet echt nee.
leone zegt
@Jipp:
Geef ik een definitie Jipp? Beter opletten!
Jipp zegt
@leone: wat wil je er dan van maken?
Tommy2 zegt
Goeie zaak, nu moeten BMW en Mercedes hun verkopen nog wat opkrikken zodat ze bij blijven. Ik zeg: volgend jaar alle 3 750.000 verkopen!
boygeorge zegt
Alwood is erg slim. Stel dat er een kop staat met titel:
Audi verslaat BMW.
Ik heb geen verstand van auto`s of voetballen.
Ajax verslaat FC Brugge any time any place.
Dan klop die stelling toch.
Het is totaal niet te vergelijken maar Audi en Ajax zijn echt Premium.
BMW en FC Brugge zijn wel leuk maar geen premium.
AUDI en Ajax zijn A-merken.
BMW en Brugge zijn B-merken.
Citroen en Cadilac zijn C-merken.
Daihatsu en Daf zijn D-merken.
FORD en Ferrari zijn een F1-merk. Hoogstmogelijk Universeel
SAAB en Spyker zijn Nederlands eigendom.
KaCh1ng zegt
@boygeorge: Lol!
schnitzerken zegt
@boygeorge: Tvalt me ook op dat die artikels altijd van Alwoord komen.. Hij is wel lekker objectief zo hé ! :D
jeanclaude zegt
ik denk toch dat audi gaat inlopen op bmw de komende jaren, niet omdat ik voor audi ben maar gewoon omdat er steeds meer positievere cijfers naar buiten komen over audi, ondanks dat ben ik nog steeds blij met me bmw en hoop ik dat de concurrentie strijd jaren door zal blijven gaan.
leone zegt
Nou hartstikke mooi voor Audi. Ze bouwen mooie auto’s maar er rijden ook veel knaken uitvoeringen rond. Audi is een makkelijke stap voor een VW rijder, daarom zijn Audi’s ook geen bijzondere auto’s. BMW en MB zijn ook massa, maar niet voor de doorsnee Joe Blow bedoeld.
In Oost Europa worden ze in ieder geval niet warm van A3tjes of A4tjes met instapdiesels.
KaCh1ng zegt
@leone: laat die ’tjes’ maar weg , bestel er maar een zelfs al is het een instapversie , ze zijn nog duur..
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: zelf*
leone zegt
@KaCh1ng:
Duur? Niet veel duurder dan een Passat. Een instap A4tje worden mensen daar nu blij van? Neem een vollere Passat of Mondeo zou ik zeggen.
Jipp zegt
@leone: de benzen en bmw’s zijn niet voor iedereen bedoeld, maar dus wel voor de bouwvakker, drugsdealer, taxichauffeur etc? beetje onzin vind je niet. Daarbij waar haal je die oostblokcijfers vandaan?
leone zegt
@Jipp:
Je woorden en voorbeelden zijn voor eigen rekening.
Cijfers over het Oostblok? Ik heb het helemaal niet over cijfers maar over imago.
Mercedes voor Taxichauffeurs, drugsdealers, bouwvakkers? Taxichauffeurs zijn een doelgroep inderdaad. MB levert niet voor niks fabriek af taxi-paketten. Drugsdealers en bouwvakkers zijn nooit een doelgroep, van geen enkel merk. Dat zijn kopers/rijders, maar daarom nog geen doelgroep.
Een doelgroep is een groep die hetzelfde zoekt/eist in een automodel. Een doelgroep heeft overeenkomstige kenmerken. Zie jij overeenkomstige kenmerken tussen een drugsdealer en een manegehouder?
Jipp zegt
@leone: Je begint zelf over dat de doelgroep in de hogere klasse’s zou liggen, want een benz of bmw is niet voor iedereen bedoelt, nou verklaar je nader zou ik zeggen…! Daarbij ken je de prijzen ook niet echt uit je hoofd, zeker niet de vanaf prijzen. Ga eerst eens een dealer bezoeken en prijzen, inhoud en kwaliteit vergelijken voor je dingen roept.
GOD zegt
Kan mij wat aan de kont roesten welk meer meer verkoopt. Ik deel toch niet mee in de winst.
Mars2 zegt
Bijna iedereen vindt de MINI een concurrent van Audi’s A1. In vrijwel elk autotijdschrift werd bij de introductie van de A1 de MINI als vergelijking gebruikt. Vergelijken we de verkoopcijfers inclusief MINI, “schopt Audi nog maar weinig kont”. Verder is de thuiswedstrijd beste Allwood in Duitsland. Voor de geïnterseerden: BMW + 3,1% (+ 3,4% incl. MINI), Audi – 3,4% (incl. A1).
Jipp zegt
@Mars2: waar haal jij die cijfers vandaan? BMW heeft juist minder verkocht in duitsland, audi meer, bij een daling van de totale verkopen.
europees gezien krimt de markt weer.
Jipp zegt
@Mars2: En een mini heeft geen bmw badge, dus niet te vergelijken, dan kun je namelijk ook de ibiza en de polo meenemen. Daarbij neem je dan de verkopen van alle mini’
s dus ook de clubman, cabrio en countryman wat ook niet reeel is.
unknown234 zegt
@Mars2: Hoe dom wil je zijn?
Zeggen dat mini en bmw hetzelfde zijn en zeggen dat ze daardoor meer verkocht hebben dan audi, is complete bullshit.
Dat is hetzelfde als;
feit; barcelona heeft in 1 seizoen 100 punten, real madrid 90 en villareal bijvoorbeeld 30 punten.
(stel je even voor dat villareal onder real madrid valt “samenwerkingsverband”)
Dan roep je toch ook niet; real madrid heeft meer punten gehaald in 1 seizoen, want villareal hoort er ook bij dus zij horen kampioen te zijn.
Lekker makkelijk optellen zo, zo ken ik er nog wel 34589234892.
Jipp zegt
@unknown234: Zelfde zou je ook in nederland kunnen zeggen, je moet de punten van Fijenoord, exelsior en sparta bij elkaar op tellen, want die clubs komen allemaal uit Rotterdam.
mco zegt
Toyota is de grootste premium verkoper. Je komt daar namelijk het vaakst terug in de garage, voor terugroepacties. Of is dat geen voorwaarde voor premium..
bozewolf zegt
Mijn sentiment valt kort en krachtig samen te vatten:
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP!
Boring stuff. Maak me maar weer wakker als een stel ooievaars de 4e van Mahler speelt.
Mars2 zegt
@Jipp: link via Auto Motor und Sport; klik op de foto’s.
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuzulassungen-2010-gewinner-verlierer-ein-schreckensjahr-geht-zu-ende-3284778.html#article_detail
@Jipp: een Seat en VW koop je niet bij de Audi dealer. Een MINI koop je wel bij de BMW dealer.
@Jipp: Het is prima als je een andere mening hebt. Voor jou telt MINI niet mee.
Voormij geldt: als de auto-vakpers een A1 een volwaardige concurrent vindt van de MINI, lijkt het mij eerlijker de verkoopcijfers van BMW inclusief MINI te tellen.
Jipp zegt
@Mars2: Ten eerste, een mini heeft geen bmw badge op de neus zitten, dus het is geen bmw, maar wel een a1 tegenhanger. Dat is geen reden om hem maar bij bmw op te tellen, daar zijn andere lijsten voor.
ten 2e word in die bron van jou met geen woord gerept over Audi.
ten 3e zijn vw audi en soms ook seat dealers gekoppeld, net als bij bmw.
Mars2 zegt
@Jipp: Mijn cijfers zijn gebaseerd op cijfers van Auto Motor und Sport. Waar komen jouw cijfers vandaan?
Mars2 zegt
Jipp, typ in Google “verlierer-ein-schreckensjahr-geht-zu-ende” en klik op de logo’s.
Mars2 zegt
@unknown234: Dom? Volgende keer wellicht iets constructiever in jouw antwoorden? Maar denk of vind wat je wilt. Voor jouw heeft Audi meer verkocht. Prima.
Mars2 zegt
@jipp: heb je inmiddels via het betreffende Audi logo al de cijfers van Audi -3,4% teruggevonden?
@jipp: wil je mij jouw bron voor jouw uitspraak dat Audi meer verkocht heeft in Duitsland nog doorgeven, dan kan ik die bron in de toekomst ook raadplegen.
Jipp zegt
@Mars2: bij deze: http://www.autokiosk.nl/2011/01/07/audi-met-knallende-2010-cijfers/#more-11556 . Vrij duidelijk lijkt me zo
Mars2 zegt
Vreemd. AMS spreekt over 226.872 stuks in 2010. Audi over 229.157 stuks met een groei in december van 36,4% (?!). Ik vraag mij af waar dit verschil vandaan komt.
Jipp zegt
@Mars2: Ik denk dat audi toch iets beter haar eigen cijfer’s weet. Daarbij, waarom zouden ze extra auto’s bij dealers neer zetten als de levertijd zo enorm lang is? beetje vreemd dat ze dan daar voor zouden kiezen! Daarbij willen vaak mensen nog voor het oude jaar een auto hebben, om verschillende redenen, die te maken kunnen hebben met de belastingen.
Daarbij zullen Autobild en AMS van de zelfde bron gebruik maken, maar mijn bron is toch iets gedetailleerder. Ook audi zelf laat de cijfers van autokiosk zien http://www.audi.com/com/brand/en/company/news/company.detail.2011~01~historic_record_year.html .
Mars2 zegt
@jipp: Ik heb ook de cijfers van AutoBild nagekeken. Deze bevestigen exact de cijfers van AMS. Ik denk dat Audi in december nog wat wagens bij de dealers heeft neergezet en deze cijfers heeft meegerekend. Wat denk jij?