Geruchten over een elektrische Rolls-Royce (Phantom) doen al sinds 2008 de ronde, maar tot nu toe is het er nooit van gekomen, ook niet nadat het gerucht een jaar na het eerste bericht weer even de kop op stak. Veel speculatie, maar geen concrete actie dus. Maar misschien gaat het er nu toch van komen; drie keer is per slot van rekening scheepsrecht.
De Britse krant The Daily Mail denkt in ieder geval beet te hebben. Op de vraag aan Rolls-Royce CEO Torsten Müller-Ötvös of er een elektrische of hybride-Rolls te verwachten valt tekende de krant het volgende antwoord op: ‘het zou een goed idee zijn’. Kort daarop meldde de succesvolle CEO dat ‘all options’ for alternatively-fuelled vehicles were being considered. En dat is kennelijk voldoende om het als een bevestiging te beschouwen.
Als dit gaat gebeuren lijkt het logisch dat het streven is om bij de Olympische Spelen van 2012 in Londen in ieder geval met iets bruikbaars te komen, om zich zo in de kijker te spelen. Moederbedrijf BMW is van plan om (op een milieuvriendelijke manier) groots uit te pakken in de drukste stad van West-Europa.
Hoe zou een elektrische Rolls-Royce vallen bij de achterban? Op zich zijn ze al stil genoeg, dus wat dat betreft zou er weinig veranderen. En het zou natuurlijk erg leuk zijn voor de miljonairs als ze zich weer in hartje Londen mogen begeven zonder een cent te betalen. Daarnaast worden de meeste Rollers voornamelijk voor korte afstanden ingezet, dus het argument ‘klein bereik’ hoeft hier geen issue te zijn.
Toch heb ik mijn reserveringen ten opzichte van dit bericht. Van Rolls-Royce verwacht je topkwaliteit, alleen het beste is goed genoeg, anders zet het bedrijf zich simpelweg te kakken. Een gok kunnen ze dus niet wagen, en de tijd tot de OS is beperkt. Daarnaast heeft de ontwikkeling van elektrisch rijden nog een lange weg te gaan, dus zou het niet teveel een gok zijn voor een bedrijf dat traditioneel op safe speelt? Aan de andere kant: misschien wordt er al jaren lang achter de schermen gewerkt aan een EV, en met de kennis van BMW heeft Rolls-Royce waarschijnlijk een schat aan informatie in huis.
Over BMW: de Duitsers mogen alsgezegd voor taxi spelen in Londen tijdens de OS. Ze zijn mede door hun aandacht voor duurzaamheid gekozen als automotive partner, en schijnen hiermee Nissan afgetroefd te hebben (je weet wel, dat merk dat nooit een verkiezing wint :)). Er gaan geluiden op dat ze hun Megacity Vehicle (MCV) reeds op de OS willen inzetten, terwijl de eerste modellen pas in 2013 gepland staan.
Of deze eventuele MCV’s vergezeld gaan worden door mogelijke Rolls-Royce EV’s zullen we waarschijnlijk binnen een jaartje wel weten. We wachten af.
Met dank aan Bastiaan voor de tip!
sir_smokalot zegt
En volledig off-topic: ben ik de enige die denkt dat Müller-Ötvös nog wel eens de tweelingbroer van Ron Perlman zou kunnen zijn?
bozewolf zegt
@sir_smokalot: Damn :D
xilver zegt
@sir_smokalot: Waar jij al niet aan denkt tijdens het schrijven van een artikel :D
sir_smokalot zegt
Dat wil jij niet weten, en dat schrijf ik hier ook maar niet op….’t is nog vroeg in Nederland.
Stopwearingpants zegt
@sir_smokalot: deze heeft ook een rotkop maar toch een ander soort rotkop
douwe zegt
neeeeee, rolls doe het niet.
anders is het het dag stoere rijke mannen auto en hallo te dure prius….
bozewolf zegt
Lijkt mij een goeie zet. Past prima bij elkaar, Rolls en stil luxeus rondzoeven.
xilver zegt
Past wel op zo’n wagen… je verwacht rust en stilte in zo’n ding. Liever in een Rolls dan in hardcore sportwagen (E-cell bv… ik huiver al bij de gedachte alleen).
Hupke zegt
Als er 1 wagen is waar het echt wel op past is het een Rolls of een Maybach.
Die zijn vooral gefocust op het verplaatsten en het comfort ervan. Niet op het hoe en waardoor.
Als je zo’n wagen gebruikt denk ik niet dat je wakker ligt van de cilinderinhoud, 0-100, topsnelheid. Je wil gewoon een wagen die comfortabel is en die snel genoeg is om zo net iets meer te kunnen.
De elektromotor zal hem nog stiller en vloeiender etc. maken. Het gewicht van enventuelle batterijen zou eerder een voordeel zijn omdat ze ook zo de schokken beter kunnen wegfilteren en prijs maakt ook al niet uit. Het enige grote nadeel dat ik zie is het bereik en het niet snel kunnen bijtanken behalve indien men met brandstofcellen zou werken maar die zijn nog niet genoeg op punt om practisch te zijn.
Luukvk zegt
Een elektrische Rolls-Royce? Zou-‘ie dan wel het einde van de oprijlaan halen?
Rsimon zegt
Dan wordt RR échte de stilste auto die er bestaat !!
xilver zegt
@Rsimon: Zullen ze Maybach nog moeten verslaan.
http://www.youtube.com/watch?v=UkSMvRlO92A
laurensje zegt
Goed idee. 5 ton in het vliegtuig van die sheik, in plaats van 2.5.
OT: kilometers maken, met een Rolls?
Esprit_de_Flandre zegt
Natuurlijk komt die ElektroRolls tegen 2012 op de OS. Maar dan zal het wel nog een jaar of vijf duren tegen dat ze het echt in productie steken, ten behoeve van die Topkwaliteit…
ascari15 zegt
Damm dan heb je wel wat accu’s nodig.
Ik denk dat het niet echt gaat werken bij zo’n zware auto.
Atenza zegt
“Op de vraag aan Rolls-Royce CEO Torsten Müller-Ötvös of er een elektrische of hybride-Rolls te verwachten valt tekende de krant het volgende antwoord op: ‘het zou een goed idee zijn’. Kort daarop meldde de succesvolle CEO dat ‘all options’ for alternatively-fuelled vehicles were being considered. En dat is kennelijk voldoende om het als een bevestiging te beschouwen.”
.
Wat een vreemde conclusie zeg :S
As_long_as_it_is_fast zegt
@Atenza: het suggereert wel dat er aan gedacht wordt.. Om dan te concluderen dat er inderdaad één komt, laat staan in de nabije toekomst, is een grote stap, inderdaad.
Ik stel mij gewoon de vraag of dit hoeft. Is er een publiek voor? Iemand die zich een rolls koopt, kijkt die naar een euro voor benzine? Was rolls trouwens als geen uber-stil merk? :) (als het daarom ZOU draaien.)
Jokkebrok zegt
Ik vind dat het wel mag bij Rolls, dan word ie stiller en zuiniger (beter voor het milieu), dat past wel bij een Gentleman ;)
Als ie maar net zo betrouwbaar is als de rest van de Rollsen (?)
didierdb zegt
hoe graag we ook motor geluid horen, van onze heilige koe, de wereld is aan het veranderen….het is gewoon de evolutie naar de toekomst, van het moment sinds het wiel is uitgevonden….
Captain zegt
Dit kan wel eens erg geslaagd zijn, dit zijn immers auto’s waar men niet hoeft bezuinigen (zowel op gewicht als op prijs). Als men voor 25.000 euro een complete prius kan maken dan kan je voor 25k tot 100k een uiterst degelijk elektrisch systeem inbouwen.
MarkieS zegt
Een Rolls lijkt me uitermate geschikt voor elektriek, het verschil tussen drieduizend en drieëneenhalfduizend kilo is relatief ook een stuk minder groot dan bij doorsnee autootjes.
(En Nissan won dacht ik de AB-reaguurders missverkiezing 2010).
didierdb zegt
denk maar eens aan zware elektrische heftruks….die hebben eigenlijk geen last van hun gewicht en kunnen nog eens de helft van wat ze wegen tillen….en dat met gewone batterijen….
The360box zegt
Ik vraag me dus af of dit wel zinvol is want je moet zoiets al 3 ton meetrekken en dan zal je om de 100M moeten opladen of zulke sterke elektrodingen er in leggen, Of een totaal ander model.
Cantago zegt
Op zich zou een elektrische Rolls Royce een logische stap zijn in deze tijd. Puur en alleen omdat ieder merk met zo’n ellende-geval op de proppen komt. Maar als je dan even logisch nadenkt, met een Rolls Royce wil je zonder problemen en gezeur in de grootste oase van rust mogelijk van Amsterdam naar Moskou kunnen rijden, en weer terug. Met zo’n gevalletje elektriciteit moet je onderweg wel 10 keer stoppen om bij te laden! Dat werkt gewoon echt niet… Ik zou de gedempte maar krachtige brom van de uitlaat ook echt missen als zo’n Rolls wegzoeft! NEe… Doe mij maar de V12 onder de kap;)