Nu alle nationale verkoopcijfers wel zo’n beetje bekend zijn wordt het tijd om naar het grote plaatje te kijken. Hoe deden de grootste spelers op de wereldmarkt het in 2010? En hebben er zich nog interessante ontwikkelingen voorgedaan?
Hierover kunnen we kort zijn: nee. Aan de vooravond van de Detroit Motor Show (NAIAS) zijn de cijfers doorgerekend door Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg-Essen. De top 5 ziet er als volgt uit, met tussen haakjes het resultaat van 2009:
1) Toyota: 8,4 miljoen (7,8 miljoen) + 7,7%
2) GM: 8,2 miljoen (7,5 miljoen) + 9,3%
3) VW: 7,1 miljoen (6,3 miljoen) + 12,7 %
4) Renault-Nissan: 6,7 miljoen (6,1 miljoen) +9,8 %
5) Hyundai-Kia: 5,7 miljoen (4,6 miljoen) +23,9 %
Toyota, dat overigens op de AutoRAI ontbreekt, is dus nog steeds de grootste. Maar de grote winnaars van het afgelopen jaar zijn Volkswagen, maar vooral Hyundai, die hun afzet beiden met meer dan 10% zagen stijgen. Toyota heeft in West-Europa een slecht jaar achter de rug, maar maakte dit op andere markten goed. GM zag zijn verkopen vooral in China stijgen.
Met nog zeven jaar te gaan zal Volkswagen er nog aardig aan moeten trekken om de grootste fabrikant ter wereld te worden. Bovendien zou het lonen om niet alleen omhoog te kijken, maar af en toe ook eens naar wat er zich onder hen afspeelt. De Zuid-Koreanen timmeren immers flink aan de weg. (via Automobilwoche)
JPM zegt
VW zal nooit de grootste kunnen worden. De strategie die ze nu toepassen lijkt op de van GM 20 jaar geleden. Veel groei door het opkopen van fabrikanten waarbij de financiering van één succesvolle tak komt. Audi financiert momenteel bijna de volledige groei van VAG, dat kan niet altijd zo blijven. De winstmarges op VW’s en Skoda’s blijven erg gering en SEAT kost alleen geld. Als Audi enigzins terugloopt betekend dat gelijk problemen voor de groei strategie. Blijft Audi lange tijd niet winstgevend dan is dat een probleem voor de hele groep.
Esprit_de_Flandre zegt
@JPM: Heb ik al vaak gedacht, maar wil niet zeggen dat ze de grootste niet kunnen worden. GM was ook de grootste. Het systeem werkt, het is alleen maar van korte duur.
JPM zegt
@Esprit_de_Flandre: Het verschil met GM is dat VAG geen thuismarkt heeft van 300 miljoen mensen. Daarnaast was Toyota in die tijd nog in opkomst. Vergelijk is uiteraard moeilijk maar een zeker patroon zit er wel in.
Esprit_de_Flandre zegt
@JPM: VW boert goed in China. De nieuwe thuismarkt…
C6_R zegt
@Esprit_de_Flandre: 77 jaar de grootste in het geval van GM…
Esprit_de_Flandre zegt
@C6_R: Maar dan wel keihard op hun muil gegaan…
Barnevelder zegt
@ JPM: Het moet een keer mis gaan met VW inderdaad, ik houd mijn hart vast voor wat er dan gebeurt!
Vrees dat we dan een soort tweede GM tafereel gaan krijgen..
BulletNL zegt
De grootste zijn is mooi, maar is het niet het alleberlangrijkste om als automerk gewoon winst te maken?
Groeien is mooi…. maar wat heb je aan aantallen op moment dat je als bedrijf geen winst maakt….
JPM zegt
@BulletNL: Juist, er zijn dan ook meer dan genoeg aandeelhouders die schande spreken van die neurotische dwang naar wereldoverheersing van VAG ipv winstgevendheid en duurzaamheid.
Pantoffeldier zegt
@BulletNL:
het allerbelangrijkste is nog altijd het grootste marktaandeel hebben. Je moet als ondernemer niet meteen willen streven naar winstmaximalisatie, maar eerst naar een zo groot mogelijk marktaandeel. Zolang je daarbij een break-even afzet hebt, gaat het goed. Zodra je dan het grootste aandeel hebt, of in ieder geval een aandeel naar jouw wens, dan kun je gaan beginnen met de productiekosten remmen of de prijzen beetje bij beetje ophogen. Zodat je winst gaat maken, met als UITEINDELIJKE doel maximale totale winst.
BulletNL zegt
@Pantoffeldier:
Ik geloof dat we bij GM gezien hebben waar dat toe kan leiden…. Ze zijn niet voor niets failiet gegaan
marc zegt
Ik ben geen VW fan, maar ik vind dat ze het best wel goed doen. En wat betreft die marges? Die zijn bij Porsche / Lambo / Bentley ook wel ok denk ik. Om maar niet te spreken over VW dat elk ontwerp nog eens opwarmt en als nieuw model presenteerd, dan zijn de ontwikkelingskosten vast wel te doen ;)
Motion&Emotion zegt
kan wel het grootste merk van de wereld wezen , ze zijn ook nr 1 lelijkste auto’s van de wereld
NLBUURMAN zegt
holy shit, +23.9% in 1 jaar, dan heb je toch wel iets goeds gedaan. staat ook ergens de volledige lijst? (waar bmw/daimler/mercedes/PSA etc. ook bij staan?
Megakix zegt
@NLBUURMAN:
1) (1) Toyota 3.564m -26%
2) (2) General Motors 3.553m -22%
3) (3) Volkswagen 3.265m -5%
4) (5) Hyundai 2.153m -2%
5) (4) Ford 2.145m -33%
6) (8) Peugeot Citroen 1.587m -14%
7) (6) Honda 1.586m -22%
8) (7) Nissan 1.546m -23%
9) (10) Suzuki 1.15m -10%
10) (9) Renault 1.107m -16.5%
Megakix zegt
@Megakix: oeps, europa…
de sjonnies zegt
Zie zelf liever een productie krimp, voordat je tot aan Karlsruhe in de file staat………..
janklaassen zegt
We zullen zien.
dit maakt voor de autokoper eigenlijk weinig uit.
mrB zegt
Wel mooi voor Hyundai-Kia, zulke cijfers neer zetten is helemaal niet vervelend. Ze maken ook wel steeds mooier spul.
@JPM: VW maakt zelf ook wel winst toch? Het kan me niet voorstellen dat al het geld van VAG uit Audi komt.
JPM zegt
@mrB: Klopt, zowel VW als Skoda maken winst maar de marges zijn maar klein terwijl die op Audi erg groot zijn. Afgelopen paar jaar kwam dan ook het gros van de netto winst van Audi.
pegase zegt
Als Toyota-fan, Toyota is hard to beat. Zelfs na het dikke schandaal nog steeds nummer 1. Als ze nu nog een italiaanse designer binnenhalen …
Wat betreft VW, de winsten van Bentley en lambo is lang ni zo groot want het zijn geen grote aantallen. Maar Porsche en Audi maken veel goed. Maar Seat blijft een zorgenkind.
MAB zegt
ik snap die toyota echt niet
As_long_as_it_is_fast zegt
@MAB: kom, eerlijk. Toyota’s zijn degelijke wagens en hebben voor ieder wat wils. Buiten de echte sportwagens, maar daar zit de massa ook niet. De gezinswagen, veel kleine stadsauto’s, dit verbaast helemaal niet..
As_long_as_it_is_fast zegt
En voor de rest, denk dat we mogen concluderen dat Hyundai en Kia dus goede modellen hebben uitgebracht dit jaar. Ze zijn aldus sterk bezig. VW blijft een grootmacht op vlak van auto’s. Ik heb altijd de indruk dat mensen die Duitse kwaliteit zoeken maar het geld niet hebben voor een Audi maar al te snel grijpen naar een VW, ook te verstaan dus. Toyota heeft vooral de hoofdvogel afgeschoten met dat yarisje. Voor de rest zijn auris, corolla(!), verso, avensis de andere veel verkochte wagens. Zo zou ik toch denken.
JPM zegt
@As_long_as_it_is_fast: Aygo en iQ denk ik ook nog.
G-Ammo zegt
@JPM: iQ is nog best duur hoor…
Sciurida zegt
Nou VAG; SEAT eruit, Alfa erin, mss wil Fiat wel ruilen :P.
Ik denk dat Porsche als een tiet gaat verkopen, en Toyota misschien terug gaat vallen door de ‘reboot’ van GM, maar het blijft giswerk natuurlijk. Ik had trouwens Peugeot-Citroën ook wel in de top 5 verwacht…
Apache zegt
@Sciurida:
Peugeot-Citroen heeft enkel een aanzienlijk marktaandeel in Europa. In de rest van de wereld is het bijna afwezig. Honda zou dan eerder in de top-5 mogen staan ivm Hyundai-Kia. Of Ford. Of Fiat-Chrysler.
robbie zegt
@Apache: volgens mij is PSA redelijk aanwezig in zowel Zuid-Amerika als China ;)
Atenza zegt
Ik heb nog het meeste respect voor Hyundai/KIA. Hun modellen zien er gewoon erg goed en modern uit en op sommige vlakken lopen ze zelfs voor op bv Mitsubishi en Mazda
maferick74 zegt
Hmm Als porsche nou zowinstgevend is waarom is Auto Century geen eigenaar meer van de porsche tak en is dat Porsche nederland dat weer? Volgens mij zijn marges op auto’s echt verschrikkelijk bagger. Denk dat een marge op een Golf niet meer zal zijn dan 13%…. Winst moet komen uit onderhoud…… Ik zou zeggen, maak auto’s die zo nu en dan kapot gaan….. Als autoliefhebben heb ik liever een auto die nooit meer kapot gaat maar dan blijven die bedrijven niet lang bestaan.
Megakix zegt
@maferick74: ..ik weet alleen dat op een ‘gemiddelde BMW’ een bruto-company-winst zit van ca. 13.000 tot 14.000 euro. En da’s best veel geld, hoewel er dan nog kosten en tax afgaan…
handrem trekken is fijn! zegt
EN TERECHT!!!
Martin zegt
Toyota en in mindere mate Honda hadden een monopoly op gebied van hybride maar daar komt binnen enkele jaartjes drastisch verandering in wanneer iedere constructeur zijn versie aanbied. Komt daarbij nog dat VW en andere nog maar nieuwe spelers zijn op de Chinese en andere Aziatische markten. Verwacht dan ook dat Toyota niet lang meer de kroon gaat spannen maar eerder een afwisseling tussen de top, jaar op jaar. De verschillen tussen de eerste 3 of 4 zijn niet overbrugbaar (met GM slechts 200.000) zodat iedere constructeur wel eens die eer kan toekomen. VW wil tegen 2018 de grootste zijn, daar is niets op aan te merken. Een bedrijf mag ambities hebben maar als Audi fan lig ik daar echt niet van wakker. Een wijnliefhebber drinkt toch liever ook een Chateau Margeau grand cru dan een tafelwijntje uit Chili ook al worden er duizenden liters meer van verkocht.
Atenza zegt
@Martin: mwa ik verwacht niet dat VW een grotere speler zal zijn in Japan. En in Noord-Amerika eigenlijk ook niet echt. In die landen gaan ze liever voor echte kwaliteit
weem zegt
@Atenza: Ja, Toyota heeft het inderdaad goed voor elkaar qua kwaliteitsimago in de VS.
De Japanse thuismarkt is net als bijna elk ander autoproducerend land nogal nationalistisch ingesteld qua voorkeur, heeft zeker niet alles te maken met kwaliteit. Fransen kopen voornamelijk Franse merken, Duitsers Duits etc, Japanners zijn dan zelfs nog een graadje erger.
Zolang VW geen unique selling point heeft t.o.v. de Aziatische merken maken ze nmm weinig kans op de Aziatische markt, m.u.v. China waar de thuismerken van mindere kwaliteit zijn en de ze geen specifieke voorkeur voor Japanse merken hebben (obviously).
Jipp zegt
@Martin: volkswagen draait toch al een tijdje mee in china en was er als een van de eerste europese merken.
Megakix zegt
Toyota is bijvoorbeeld in 2011 3e achter Ford en Chevy, met 36000 verkopen tegen 42000 / 37000 verkopen. Erg netjes dus van die Jappen.
Prisma zegt
Toyota zegt al jaren dat die eerste plaats slecht uit komt omdat deze plaats voor hun negative reklame opleverd vooral in USA en Europa, ze zijn liever 2de of 3de na respectievelijk GM en VW. Bij hen gaat het ook om de harde $$ en niet het totaal aantal verkocht. Alsook willen ze graag hebben dat hun concurenten veel verkopen want voor alle diesels dat VW verkoopt (DI-technologie) krijgt Toyota geld omdat ze de pattenten daarvan bezitten. Alsook alle Hybride wagens die VW zal maken zijn gebaseerd op de technologie die Toyota bezit dus zijn het harde $$ die rechstreeks in hun pokket gaan.
G-Ammo zegt
Weer veel respect voor Toyota. Toyota was degene met de grootste klap in de crisis en ”Het gaspedaal schandaal” en toch weten ze #1 te behalen. Mijn conclusie: Toyota’s zijn ten eerste geen lelijke auto’s… Als het lelijke auto’s zijn, waarom koopt men het dan? Ten tweede: Toyota heeft voor iedereen een auto die nog betaalbaar is ook met enorm veel luxe voor je geld. Van kleine compacte city-wagentjes, tot enorme massieve 4×4’s! Jammer dat ze de afgelopen jaartjes wel afwezig waren met het bouwen van race-karretjes (waar de Jappen natuurlijk ook in uitblinken). Gelukkig hebben ze de LFA op de markt geslagen en ik hoop zo erg dat de FT-86 echt komt voor een schappelijke prijs! Wie weet ruil ik mijn Yarisje wel in voor dat racemonster :D
Ook veel respect voor VW (GM kan m’n kont kussen, achterlijke Americunts)! Ik vind de nieuwe VW’s mooie wagens, zeker de nieuwe Passat!
G-Ammo zegt
@G-Ammo:
”…op de markt geslagen”
– moet zijn: op de markt gebracht.
albertvl zegt
over een paar jaar voeren de chinesen de lijst aan. voor die tijd zal VW de lijst nog een jaartje of twee aanvoeren
Jipp zegt
ik denk dat toyota de grootste klap na de recalls nog moet krijgen, een kennis van me werkt bij een toyota dealer en die weet toch te vertellen dat de verkopen met name nu drastisch aan het dalen zijn, alleen de aygo verkoopt nog goed. Volkswagen is weer bezig met de modellen te vernieuwen, evenals kia en hyundai die door vernieuwing in hun reeks zulke cijfersbehalen, echter zal dit toch weer dalen voorspel ik, met name doordat de motoren nog niet betrouwbaar genoeg zijn na veel KM wat na de verkoopboosten van een aantal jaren geleden nu naar buiten komt.
fiatboy zegt
wat hebben jullie toch tegen chinezen, kunnen jullie er niet tegen dat ze volkswagen binnen 5 jaar uitschakelen als het om marktpositie gaat.