Op de valreep doen de Amerikaanse fabrikanten nog een duit in het zakje voor wat betreft de recalls van 2010. In wat algemeen als hét recall-jaar beschouwd kan worden gaan er vooral veel Dodges terug naar de garage voor een ingreep. Gelukkig voor ons gebeurt dit allemaal in de VS, dus bij ons blijft de teller op ruim 300.000 auto’s staan.
Chrysler heeft drie terugroepacties aangekondigd. De grootste hiervan is voor de Dodge Journey (65.180 stuks), vanwege mogelijke slechte bedrading in de voordeuren. Het betreft modellen uit 2009. Als de draden breken kunnen de sensoren aan de zijkant uitvallen, wat er toe kan leiden dat bij een botsing de zij-airbags niet uitklappen. Hiernaast worden nog eens 79.000 Ram-trucks teruggeroepen, vanwege mogelijke slechte lagers in de achteras en een defect onderdeel in de stuurinrichting.
Ford roept 20.000 pickups en crossovers terug vanwege een kans op kortsluiting. Het betreft hier voornamelijk de F-serie pickup, en daarnaast de Ford Edge en Lincoln MKX.
Als je kijkt naar de top10 van terugroepacties, die we over dit jaar reeds gepubliceerd hebben, dan valt op dat de VS een groot aandeel heeft in de recalls. Dit is ook logisch, in de VS worden jaarlijks zo’n 12 miljoen auto’s verkocht, en het is het land met de grootste claimcultuur. Fabrikanten zullen er dus eerder overgaan tot een terugroepactie. (via Automotive News)
David zegt
Valt zo’n terugroepactie voor Chrysler dan al onder FIAT?
janklaassen zegt
het gaat over Ford en Chrysler..
waarom zie ik dan een Dodge?
(het heeft wel met elkaar te maken, maar ik zou een afbeelding van Ford of Chrysler kiezen, anders raken domme mensen misschien in de war.)
goh dit zijn details.
ik zeik.
autoblogger zegt
@philipzuidijk: QUOTE “Chrysler heeft drie terugroepacties aangekondigd. De grootste hiervan is voor de Dodge Journey (65.180 stuks), vanwege mogelijke slechte bedrading in de voordeuren.”
Mr. Dj M. zegt
@autoblogger: Lezen blijft moeilijk inderdaad….
Frederik zegt
Een andere reden voor de recalls in de V.S.is dat er daar wél een onafhankelijke organisatie bestaat die dit controleert in tegenstelling tot de E.U.