Het ziet er van buitenaf altijd zo ongevaarlijk uit, maar in werkelijkheid zijn de Nederlandse garagebedrijven een ware ‘death trap’. Je kunt nog beter met twintig Roemenen onder erbarmelijke omstandigheden op een aftandse aspergekwekerij werken dan in een garagebedrijf, zo lijkt het. De arbeidsinspectie deed een rondje langs 1.060 Nederlandse autogarages, en driekwart hiervan kreeg het predikaat ‘onveilig’.
In het rapport ‘Garages in Beeld’ (PDF) komt naar voren dat de veiligheid van de medewerkers vaak onvoldoende is gegarandeerd. De meest voorkomende kwaal zijn niet tijdig gekeurde hefbruggen. Bij dertig bedrijven was het goed mis, hier legde de inspecteur de werkzaamheden tot nader order stil.
De arbeidsinspectie heeft overigens voor aanvang van de controles de bedrijven op de hoogte gesteld dat er gecontroleerd kon worden, maar dit mocht in sommige gevallen niet baten: veiligheidsvoorzieningen op gevaarlijke machines waren verwijderd of onklaar gemaakt, en machines waren niet verankerd waardoor ze konden verschuiven. Garagebedrijven hebben in de ogen van sommigen al een slechte naam; veel mensen hebben het vermoeden dat er bij onderhoud of reparaties nog wel eens extra ‘kosten’ worden meegesmokkeld. Of dit waar is of niet laten we maar even in het midden.
De vraag die bij mij naar voren komt is: ‘is het echt een rommeltje bij de garagebedrijven, of zijn de regels dusdanig streng dat je in een oogwenk tot onveilig bedrijf wordt bestempeld?’ In Nederland hebben we een zeer strenge arbowet, en gelden regels waar men in landen waar het met de veiligheid iets minder nauw wordt genomen om lacht. Bij mijn weten gebeuren er niet overmatig veel ongelukken in garagebedrijven, en bereiken de meeste monteurs zonder al te veel problemen de pensioensgerechtigde leeftijd. Dit neemt niet weg dat strenge controles nuttig zijn. Voorkomen is beter dan genezen. (via autokompas)
Brum zegt
Een brug die naar beneden komt zetten; kom op man! Wat een onzin! Ik hoorde net letterlijk op de radio “als men zorgt dat ze aan alle regels voldoen, kunnen de werknemers veilig werken” Alsof ‘aan alle regels’ voldoen daarmee volstaat! Dit is puur voor bedrijven en instanties (met de verzekeraars voorop!!) een middel om met een vinger naar een ander te kunnen wijzen zodra er iets fout gaat!
lincoln zegt
@Brum:
yep .. gewoon weer een wijsvinger erbij ..
dan is het achteraf nog onoverzichtelijker om in de toekomst preventief te werk te gaan ..
every-one to blame maar niemand heeft het gedaan ..
gewoon een stagnerende factor erbij ..
midasracer zegt
Je moet je verstand erbij hebben als je met gereedschappen en zware materialen werkt. Maar de papierneukers aka ambtenaren die gewoonlijk alleen met hun reet een stoel warm houden, zien overal beren op de weg. Dus dan is alles zogenaamd onveilig. Alleen voor mensen zonder technisch inzicht en kennis. Zo proberen de inspecteurs zich onmisbaar te maken (= hun luizige baantje houden) en de regeldrift in stand te houden. Conclusie, het is gelul van de bovenste plank van figuren die beter op straat sneeuw kunnen vegen. Dan doen ze tenminste nog wat nuttigs. Maar dan moet er zeker eerst een rapport komen dat voorschrijft wat de maxinale gladheid en tempteratuur is waaronder deze mensen de straat op durven/mogen.
de sjonnies zegt
@midasracer:
Dank je wel voor deze reactie.
We proberen de wereld op ‘papier’ veilig te maken.
Het liefste nog met zgn checklisten.
Of de man die het werk uit moet voeren daarvoor capabel is of een gecertificeerde imbeciel is niet meer belangrijk.
Verder is het een vrijwel onbekend gegeven dat in de Japanse autofabrieken de arbeiders zich destijds bezig hielden met het onderhoud van de machines waarmee ze werkten.
De filosofie was als volgt : De man die de hele dag met een machine werkt zal de machine het beste kennen en weten wat er nodig is om de machine op goede en vernatwoorde wijze draaiend te houden.
Wij noemden dat vroeger Boerenverstand.
lincoln zegt
@de sjonnies:
maarrrrrrr .. er is ook nog een factor “werkblindheid” ..
en daar heeft iedereen wel eens last van .. ik wel iig ..
onderschat dat niet ..
lincoln zegt
@midasracer:
zeg .. heb jij al een “autoblog.nl reaguurders certificaat” ??
of zwets je maar wat ..
voor een cursus .. neem zsm contact op met @lincoln ..
en voor betaling (van uiteraard administratieve kosten)ook ..
na volbrengen van beide krijgt een oficiele sticker op uw laptop ..
bij weigering kunnen wij u niet meer serieus nemen en volgen er sancties ..
bpc zegt
@lincoln: en sinds wanneer word jij serieus genomen ;-) :-p
lincoln zegt
@bpc:
sinds de arbeidsinspectie serieus genomen wordt ..
midasracer zegt
@bpc: Ja een echt zwetscertificaat van de slapgelulmaster himself: Lincoln! Kan mooi naast mijn veterstrikdiploma hangen.
Timmie zegt
Als er ergens makkelijk geld bespaard kan worden, dan doen ze dat vaak. Dat is zelfs belangrijker dan hun eigen veiligheid. Stelletje geldwolven zijn het!
lincoln zegt
@Timmie:
once again .. welkom op planeet wereld ..
Megakix zegt
Ach, wat is het toch gewoon mooi om ‘mens’ te zijn ‘samen’ (eindejaarsafsluitinkje):
http://www.youtube.com/watch?v=onazeShq1Ps
Megakix zegt
@Megakix: ohja, en met één van de lekkerste gouwe-ouwe-plaat die er gemaakt is !
FoFo01 zegt
We zullen hier toch nog geen oostblok capriolen tegen komen, of wel?
http://www.youtube.com/watch?v=cw7_ShAW0dU
SpeedGeek zegt
alles is gewoon okee bij het autobedrijf waar ik werk. de regels zijn te streng
Maarten zegt
Waar ik werk is er alleen gevaar dat een boze werknemer met sleutels gaat gooien :p
FoFo01 zegt
@599fiorano: Als het een momentsleutel is kan het nog vervelend aankomen
lincoln zegt
een 300 euro kostende sticker op je brug plakken scheelt een hoop ..
maw .. ambtenaren ALTIJD buiten de deur houden ..
SaxoVTS zegt
Oneens met de bovenstaande reacties. De veiligheidsregels worden vaak gezien als gezeik en extra werk voor de werknemers terwijl ze o.a. er juist voor de werknemers zijn. Als monteur heb je zodoende tenminste een poot om op te staan als je bezwaar maakt tegen een onveilige situatie. ‘Better safe than sorry’ als het gaat om veiligheid!
lincoln zegt
@SaxoVTS:
omdat we tenslotte allemaal hoertje van de verzekeringsmaatschappij zijn ..
donder op man .. een veilige omgeving creeer je zelf ..
NIEMAND is gebaat bij ongevallen ..
tis toch gvd niet zo dat een baas bijv. tegen zijn personeel gaat zeggen
“ga 10 uur in de file staan .. klim op een berg .. doe een paar latten onder je voeten .. en glij met een tyfus gang naar beneden” ..
SaxoVTS zegt
@lincoln: Dat is maar één kant van het verhaal. Een veilige omgeving creëer je inderdaad zelf en daar heb je een gezond verstand voor nodig. Helaas heeft niet iedereen dat gezonde verstand en dan mag de verzekering en de baas weer geld ophoesten omdat Pietje zijn vinger er af heeft gezaagd. Persoonlijk vind ik een autogarage een erg risicovolle werkomgeving.
Stel je bent zuinig op jezelf en je wilt na je 60ste nog wat kunnen horen… mooi dat je oordopjes kunt eisen van de baas als je met de hamer een as aan het verwijderen bent.
Stel dat je liever minder kans op longkanker loopt dan op meer… Mooi dat er afzuigsystemen in de werkplaats aanwezig zijn als je collega weer eens loopt te gassen met die Diesel.
Lincoln, wat je niet ziet bestaat niet? Er gebeuren zoveel (bijna) ongelukken door kleine foutjes. Veiligheidsmaatregelen zijn dan toch fijn?
lincoln zegt
@SaxoVTS:
“bijna ongelukken” is dat hetzelfde als helemaal geen ongeluk ??
ga toch weg man ..
persoonlijke beschermings middelen kosten geen roggel ..
schoenen/handschoenen/bril/gehoorbescherming ..
alleen niet te lui zijn om mee te werken ..
en helemaal niet te lui zijn om je tyfuszooi op te ruimen ..
er is GEEN enkele baas die daar problemen mee heeft ..
in tegen deel zelfs ..
lincoln zegt
@SaxoVTS:
en in je vingers snijden/hakken/zagen/steken ??
dat overkomt de meest ervaren vakman ..
daar kan je NIET preventief mee zijn .. onmogelijk ..
lincoln zegt
@SaxoVTS:
o.k. .. kreeg zojuist een momentje van bezinning ..
ben zelf nogal zuinig op mezelf en EIS ook dat de mensen in mijn omgeving dat zijn ..
daar ben ik vrij strikt in ..
heb daarom ook altijd extra brillen handschoenen gehoorkappen en gasmaskers in mijn auto ..
die mag iedereen gebruiken en houden van mij ..
heb ik geen problemen mee ..
als ze maar niet het gorre lef hebben om onveilig te werken in mijn omgeving ..
dus die bewustwording heb ik wel degelijk ..
SaxoVTS zegt
@lincoln: Helaas is niet elke baas zoals jij. En met bijna ongeluk bedoel ik een ongeluk waarbij het goed afloopt. Bijv: iemand duikt weg voor een rondvliegende veer. Bij welk autobedrijf is dat nog nooit gebeurd…
lincoln zegt
@SaxoVTS:
ik werk in een andere branche .. maar wel van hetzelfde alloy ..
maar als ik een opdrachtgever mededeel dat de werkplek een varkens-stal is ..
en dat ik dat eerst ga opruimen en dat in rekening breng ..
dan juichen mijn opdrachtgevers dat altijd toe ..
heb nog nooooooooit mee gemaakt dat daar moeilijk over gedaan werd ..
echt nog NOOIT ..
en dat is echte veiligheid ..
en stickertje plakken is lul-koek ..
de sjonnies zegt
@SaxoVTS:
Als monteur heb je altijd een poot om op te staan : je eigen verantwoordelijkheid.
Hoeveel imbecielen er ik in de afgelopen 20 jaar uit mijn bedrijf heb getrapt; ik wil ze niet te eten geven.
Uiteraard mag iedereen met goede ideeën en argumenten bij me komen, maar geen jankverhalen dat je een 140pk dieselbus wilt hebben ipv een 110pk.
Verder moet ik de heren regelmatig op hun sodemieter geven omdat ze met een breinaald en een waterpomptang naar een klus willen gaan, terwijl bekend is dat ik erop sta dat we met goed gereedschap werken; wat overigens in ruime mate voorhanden is.
Dat ze niet ’s nachts om 1 uur terug moeten komen rijden uit Verweggistan maar gewoon een Hotel mogen nemen.
Dat ze moeten melden wanneer hun banden versleten zijn of dat ze werkkleding nodig hebben.
Dat ze iedere morgen op tijd moeten komen
Dat niet ieder karwei ‘leuk ‘is
Dat onze bedrijfswagens spontane zelf-deukers en rijdende vuilbakken zijn.
Dat we over voldoende onderdelen beschikken om zaken te vervangen en er aan overhaal hobbyisme geen behoefte is.
Dat ze altijd een veiligheidsbril moeten dragen
Dat ze hun lading behoorlijk vastzetten
Moet ik nog ff doorgaan?
Rick-dos zegt
Gelukkig leven we in Nederland en schieten we nooit te ver door met onze regeltjes.
Kijk maar eens naar alle regelgeving ná de brand in Volendam. Veiligheid is goed. Er in doorschieten niet…
Risico-impact analyse, jongens. Zul je zien dat hetgeen waar ze zich nu druk om maken heel erg meevalt.
norge zegt
En de werkplaats tarieven gaan hierdoor weer omhoog.
Citrofiel zegt
Was iedereen maar zoals @de sjonnies en @lincoln… ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Ja, maar voor zij die niet zo zijn, zijn er dus regeltjes. In feite moeten ze dus alle regeltjes schrappen, dan wordt iedereen die onveilig werkt verplettert/onthoofd/opengereten, en blijven alleen nog de veilige over…
lincoln zegt
heb trouwens nog nooit een asbest verwijderaar meegemaakt die nadat ie zijn maanpak heeft uitgedaan niet meteen een peukie opsteekt ..
no kidding ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Compensatie?