Al tientallen jaren worden er na aflevering auto’s “terug geroepen” voor aanpassingen. Waarom zien we nu opeens een sterk gestegen aantal terugroepacties rond veiligheid? Niet direct omdat auto’s echt onveiliger worden.
Sinds halverwege 2007 kunnen die lieve autoimporteurs niet zomaar een lijstje met NAW gegevens en gereden auto opvragen. Dat is jammer voor *bijvoorbeeld* Audi, die graag Mercedes rijders wil overtuigen van de voordelen van Quattro en TDI technologie. Minder folders die spontaan de brievenbus invliegen dus, maar het betekent ook dat de importeurs minder makkelijk even een kattebelletje kunnen doen aan alle Prius rijders voor een terugroepactie.
De RDW geeft op dit moment alleen NAW gegevens van bezitters van een bepaald typemerk af aan een importeur na een strikte procedure. Alleen voor een terugroepactie en alleen indien de veiligheid in het geding is en nadat er een dik pak formulieren is ingevuld, is de RDW genegen om de importeurs te voorzien van een lijstje adressen.
Kortom: er zijn niet perse meer terugroepacties vanwege de veiligheid. Er worden alleen meer geregistreerd onder de noemer veiligheid. Geen zorgen dus. Zo erg is het nou ook weer niet gesteld met de kwaliteit van moderne auto’s. Ongetwijfeld speelt de media en de eventuele aanklaagbereidheid (van met name klanten uit de USA) dat alles tegenwoordig out-in-the-open wordt gecommuniceerd.
jp zegt
Sinds halverwege 2007? Then riddle me this: waarom zien we dan een verdubbeling in 2010 t.o.v. 2008?
Tja daar gaat je theorie :P
laurensschu zegt
@jp: Omdat je in deze bureaucratische wereld eerst 200000 papieren in moet vullen die allemaal door ambtenaren met een 10-4 baan, gecontroleerd moeten worden, wat betekent dat z’n terugroepactie niet een kwestie van dagen of weken is maar eerder jaren.
jp zegt
@laurensschu: daar heb je wel een punt ;)
safety zegt
@laurensschu: Dat bureaucratische valt wel mee. Uit betrouwbare bron vernomen dat als je alles voor elkaar hebt, het een kwestie is van aan paar dagen.
Heb je niet alles voor elkaar, dan kan het wat langer duren. Het is maar waar de importeurs en fabrikanten de prioriteiten leggen. Eerst alles goed regelen en dan een soepel werken systeem. Of steeds tegen dezelfde problemen aan blijven lopen.
By the way: het is de bedoeling dat de fabrikant een systeem heeft wat erop ingericht is om onveilige producten van de te kunnen halen. Het is een voordeel dat het in Nederland mogelijk is om om de naam en adresgegevens bij een chassisnummer te krijgen!!!
sjaak lombok zegt
-edit: we hebben een tiplijn-
Roelio zegt
Hmm… wat een heerlijke foto :)