Het jaar loopt alweer bijna op zijn eind en dus is het wellicht een goed idee om te kijken wie van de Duitse 3 het afgelopen jaar de meeste kopers voor zich heeft kunnen winnen. Gaat BMW er wederom met de winst vandoor? Of weet Audi dankzij modellen zoals de nieuwe A1 en A7 Sportback meer kopers aan zich te binden?
Tot en met november is de tussenstand in elk geval als volgt:
1) BMW: 1.108.715 (+15,0%)
2) Mercedes: 1.059.600 (+15,8%)
3) Audi: 1.003.900 (+15,3%)
Het lijkt er dus op dat het een redelijke nek-aan-nek race tussen BMW en Mercedes gaat worden. Maar hoe eerlijk is het eigenlijk om deze merken met elkaar te vergelijken? Het blijft een beetje lastig natuurlijk. Zo heeft Audi het voordeel dat ze de verkopen van de A1 mee kunnen tellen, terwijl bij BMW de verkopen van A1 concurrent MINI weer niet meetellen (er zijn dit jaar al 208.830 MINI’s verkocht). En in de verkopen van Mercedes is bijvoorbeeld weer de non-premium Viano opgenomen.
Wie denken jullie dat er uiteindelijk het meest gaat verkopen? In elk geval laten alledrie de merken de fabrieken in december op volle kracht draaien.
Overigens, ondanks de verschillen tussen beide merken hebben de berijders wel gemeen dat ze geilen op status.
Emc zegt
BMW en Mercedes zijn vooral erg groot in de VS, audi is daar veel minder bekend.. persoonlijk vind ik audi mooier, vernieuwender. Dus fnaboys kom er maar in om het af te branden.. Hoe staat het in nederland eigenlijk tussen die 3?
rfw1994 zegt
@Emc: Hoe bedoel je vernieuwender. Het zijn allemaal te heet gewassen a8’en, hoe kan je dat vernieuwend noemen? BMW staat voorin met waterstof techniek, ze hebben efficient dynamics ontwikkeld wat ik toch wel een knap staaltje techniek vind en mercedes werkt al jaren aan een efficiente fuel cell. En dan zeg jij dat audi vernieuwend is.
Emc zegt
@rfw1994: Dat bedoel ik. fanboys kom er maar in. Ik zeg dat ik dat vind, dat is dus persoonlijk. Ik vind BMW juist niet vernieuwend, waterstof in een v12 verbranden kan ik ook. En de ‘nieuwe’ 5 serie vind ik een saai hok. Maar dat is wat ik vind, en je kunt me proberen te overtuigen van iets anders, maar dat gaat je niet lukken.
The Stig zegt
@Emc: typisch, als er maar iemand een beetje commentaar heeft op een concurrerend merk wordt hij meteen fanboy genoemd…
En ik kan nog steeds niet begrijpen dat jij zegt dat Audi vernieuwend is, het is telkens dezelfe auto maar dan in verschillende grootten.
Emc zegt
@The Stig: Je mag gerust zeggen over audi wat je vindt, zal mij een worst wezen. Maar dan zeggen dat bijvoorbeeld bmw vernieuwender is… Dat gaat me wel wat ver. Bij bmw doen ze alleen alsof ze vernieuwend zijn.. Wow waterstof verbranden in een normale motor.. pfoe, dat zal wel moeilijk geweest zijn. En dat efficient dynamics… tja dan kan ik alleen maar zeggen dat de a2 zijn tijd ver vooruit was. Zelfs te ver en daarom is die geen succes geworden..
marc zegt
@Emc: die A2 is niet meer dan een gefaalde A-klasse kloon. Die auto is gefaald omdat Audi gewoonweg niet hetzelfde cachet had, heeft of ooit zal hebben als een ster…
rfw1994 zegt
@Emc: “waterstof in een v12 verbranden kan ik ook” waarom heb jij (en andere auto fabrikanten) dat dan nog niet gedaan? En je mag best je mening geven, maar dan moet je er wel argumenten voor geven. Nieuwe klasses aanboren is niet zo heel moeilijk, zeker als je eerst een 4-deurs coupe bouwt (a5 sportback) en em daarna effe stretched in PS. zo, ziehier de a7.
ardonjr zegt
@rfw1994: Hij zegt toch: “Persoonlijk vind ik…” Als hij dat vindt, waarom moet jij daar dan persé jou standpunt in doordrammen. Laat hem lekker?! Ieder zijn eigen smaak betreffende auto’s, en gelukkig ook.
gedwongenleaser zegt
Alle 3 de merken maken mooie modellen, de één mooier dan de ander. Mijn overall voorkeur ligt bij Audi, de lijnen spreken me aan, ik vind ze fijn rijden (heb echter nog nooit in een BMW gereden, alleen meegereden in een echte Sjonnie bmw dus niet echt vergelijkingswaardig) en de opzet en afwerking van het interieur staat mij aan.
P.s. @jipp, wil je aub ophouden jouw ongegronde fantasie opmerkingen te associëren met ‘marketing’? Ik heb marketing management gestudeerd, dat is een wetenschap, het is niet goudzoeken met Dagobert Duck…
gedwongenleaser zegt
@gedwongenleaser: was niet bedoeld als reply op ardonjr
maarten zegt
@rfw1994: ik denk dat bmw en mercedes nog een puntje kunnen zuigen aan de techniek die de volkswagen AG (dus ook audi)in huis heeft. nu jij weer
Citrofiel zegt
@Emc: Audi 16.207 – BMW 13.473 – Mercedes 11.426
Burdy zegt
@Emc: Audi vernieuwender?? Ze lijken allemaal op elkaar
Jipp zegt
@Burdy: ga eens na bij welk merk dat niet zo is, daarbij nemen ze geen risico’s en het verkoopt, waarom dan de identiteit veranderen?
Burdy zegt
@Jipp: Ja dat snap ik wel. Maar om nu Audi vernieuwnder te noemen dan bmw en mercedes. Audi heeft over de hele range toch wel een heel herkenbaar gezicht.
Jipp zegt
@Burdy: je kunt vernieuwender ook op een andere manier zien, er zijn toch aardig wat nieuwe modellijnen bijgekomen.
Burdy zegt
@Jipp: De A1. Meer kan ik er niet verzinnen.
Jipp zegt
@Burdy: a7, rs5
Emc zegt
@Burdy: Ik vind de TT, R8 en binnenkort waarschijnlijk de quattro toch wel vernieuwende en spannende wagens. Het klopt dat de A4, A6 en A8 op elkaar lijken, maar is dat zo erg dan? Veel aziatische merken hebben per model een heel verschillende uitstraling en dat vind ik niet bepaald in hun voordeel werken. En trouwens, de 5 en 7 serie lijken toch ook enorm op elkaar.
Jipp zegt
@Emc: kijk naar opel zij waren ook goed in familiegezichten, net als bmw in de jaren 90 en volvo leert het ook al aardig.
Burdy zegt
@Emc: De A7 en de RS5/A5. Lijken nog steeds op de A4/6/8. De Q7 lijkt op de Q5.
Alleen de TT, R8 en de A3 (omdat die oud is) zijn afwijkend. In mijn ogen lijken dan de meeste auto’s op elkaar.
Of ik dat erg vind? Niet echt. In mijn ogen zijn de A5 en de R8 hele mooie auto’s. De rest vind ik iets minder. Maar dat is ieder voor zich
woutert zegt
@Burdy: de a7 heeft kenmerken van de andere, maar is een compleet nieuwe wagen die over 2 weken op mijn oprit staat. daarbij vind ik persoonlijk dat de q5 en de q7 niet heel veel op elkaar lijken.
NickDM zegt
@Burdy: de Q5 lijkt op de Q7 aangezien de Q7 er eerst was en NIET de Q5
Vince zegt
@Emc: Dus je vergelijkt Audi zelf al met een Aziatisch merk? Daarnaast toont de R8 wel heel erg veel gelijkenissen met een Lamborgini Gallardo en maakt gebruik van redelijk wat Lamborghini onderdelen. Erg vernieuwend is dat niet. Dat het je favoriete merk ik kan ik me zeker voorstellen, maar ondanks hun slagzin vind ik het niet echt een innovatief en vernieuwend merk.
mout zegt
@Jipp: OK, een merk waar dat niet zo is. Als we nu eens als criterium aannemen dat de frontjes en kontjes meer verschillen hebben dan afmetingen, en het overzichtelijk bij premium houden.
Dan zeg ik: Mercedes. Alleen a en b klasse lijken serieus op elkaar, en ze lijken niet op hun voorgangers.
Megakix zegt
@Emc: ‘would you just look at that !’ ;-)….een bloggast die terecht niet de Einstein is die hij zou willen zijn (kwadraatje vergeten ? :lol:). Audi koopt zijn marktaandeel door torenhoge inruilkortingen bij ‘doorschaf’ van een nieuwe…iemand wel eens de rentelasten op de geparkeerde 2e handsjes in de balans aangetroffen van Audi ? Moet je eens doen !
…en zie die M3 daar toch eens staan…would you look at that !
Jipp zegt
@Megakix: en waar haal jij die wijsheden vandaan over inruilkortingen ed, verklaar je nader, geloof er geen zak van, dan zou ik nu bijna de nieuwprijs van een half jaar oude a3 terug krijgen, no way vriend.
Emc zegt
@Megakix: Haha het staat echt niet voor e= mc*c. Het is eigenlijk MC, maar aangezien die nick al gebruikt wordt.. dus em cee voor de duidelijkheid..
NickDM zegt
@Emc: het is juist zo, dat audi net een grote opmars maakt in de VS en dat net daar Mercedes, maar vooral BMW te kort schiet.
rfw1994 zegt
Ik twijfel tussen bmw en mercedes, net zoals de rest van de wereld dus `:p
Jipp zegt
@rfw1994: de rest van de wereld zal niet echt de mening met jou delen, als je kijkt naar de percentage’s vergeleken met vorig jaar stijgt audi het meest.
Citrofiel zegt
@Jipp: Ehm, 15,8 > 15,3 hoor…
Jipp zegt
@Citrofiel: vooruitblikkend denk ik dat audi het uiteindelijk wint. Maar eigenlijk zou ik de totale autoverkopen per merk wel is willen zien, overall dan, niet alleen deze 3 merken. Hoe doet toyota het na alle affaire’s?
Citrofiel zegt
@Jipp: Dat zou inderdaad leuk zijn om te weten, maar je negeert nu dat je verkeerd zat met de percentages. ;)
rfw1994 zegt
@Jipp: Ik had het meer over het feit dat bmw en mercedes bovenaanstaan ;)
Tycho zegt
-edit: eerst leren schrijven aub-
integralechubasco zegt
IKEA, blokker en HEMA verkopen het meest…
Megakix zegt
@integralechubasco: :lol:
integralechubasco zegt
;)
mikeslsamg zegt
eigelijk heeft mercedes toch meer verkocht want die heeft de meeste procent
Citrofiel zegt
@mikeslsamg: Dat gaat om groei ten opzichte van rampjaar 2009. En gezien de vele modelwisselingen in autoland kan je niet meer uitgaan van de cijfers van 2009 als je nu wil bekijken wie het best bezig is.
robbie zegt
@Citrofiel: alledrie de merken hebben ten opzichte van topjaar 2008 ook al meer verkocht ;)
Citrofiel zegt
@robbie: Als aanvulling op mijn reactie dan: Als je al niet kunt uitgaan van 2009, kun je het helemaal niet vergelijken met 2008. Er zijn modellen verdwenen en bijgekomen, je kunt deze merken per segment vergelijken, maar in totaal wordt het gewoon een zootje.
Emc zegt
Zie net dat audi op 11 staat, BMW op 15 en Mercedes op 17 qua verkoopcijfers in NL. Dus mercedes is wel exclusiever ;)
killioq zegt
@Emc: of gewoon niet de keuze van de mensen, kan misschien ook gewoon.
bmw staat nu toch bovenaan en heeft mini nog geeneens meegeteld. wat valt er aan feiten te veranderen? je kan dan daarna wel gaan zeggen dat mercedes de vrachtwagen tak vergeet, maar bmw de motortak.
feit is een feit.
G-Ammo zegt
Als ik zou moeten kiezen (als Toyota ”fanboy”) tussen deze 3, zou ik Mercedes pakken… want ik vind Audi’s allemaal op elkaar lijken, zo ook met BMW. Mercedes heeft meer stijl, vind ik (< ZEER BELANGRIJKE 2 WOORDJES).
*Sluit zn ogen en oren en wacht op massa's boze reaguurders*
VeniVidiVici zegt
@G-Ammo: Nee hoor geen boze reageerder ieder zijn smaak, maar BMW heeft ook 2 woordjes: Klasse en Sportiviteit. En daar hou ik van! :)
Cantago zegt
@G-Ammo: ik vind BMW toch wat meer sportiviteit uitstralen dan Mercedes, doe mij die maar! En ik denk ook dat ze merer verkopen dan eenheidsworst Audi. En anders tel ik die mini’s er zelf wel bij! Owja, tellen de motoren van BMW ook mee???
Tarrel zegt
EMC, sinds wanneer is audi vernieuwender?
Geef mij maar bmw, daar ontwerpen ze nog vooral auto’s en niet enkel de koplamp om een nieuw model te lanceren.
BMW is dus eigenlijk overduidelijk de winnaar.
groeten,
Een dacia-fan
Eric zegt
@Tarrel: idd koplampen alleen veranderen, maar daarom is het ook een facelift. Nieuwe modellen lijken idd op elkaar, maar om nu te zeggen dat BMW zo anders word? Of M.Benz? Allemaal hebben ze wat identieke dingen van vorige model. En waarom zou Audi iets helemaal veranderen als het goed verkoopt? Ik persoonlijk vind de nieuwe A8 veel beter dan de 7 of een S. Dat namelijk omdat ik ze alle 3 heb gehad. Mijn voorkeur gaat dan naar Audi!
VeniVidiVici zegt
Persoonlijk denk ik, gezien de tussenstand, dat BMW de winnaar is, want ik denk niet dat Mercedes voor het eind van het jaar ineens nog 49115 auto’s meer verkoopt dan BMW die ook blijft verkopen, dussss… Tja, mensen… BMW the ultimate driving machine :P
davidve zegt
hier komen weer de 300+ reacties :P
agarde zegt
@davidve: Hehehe
VeniVidiVici zegt
@davidve: Ja en daar ben jij er 1 van haha :)
Pordon zegt
Ach het ligt allemaal vrij dicht op elkaar. BMW is al jaren de best verkopende en dat zal ook zo blijven. Mij maken deze cijfertjes niet zo veel uit tenzij er opeens iets opvallends in moet voorkomen. Rangorde voor mij is Mercedes en BMW gelijk, puur een kwestie van smaak(ik ga voor Mercedes) en net 1 treetje lager komt Audi.
mb man zegt
@Pordon: zo denk ik er ook over.
Jipp zegt
@Pordon: als je al zo over je concurrenten denkt word je nooit een goede marketing manager.
Pordon zegt
@Jipp: Ach Meneer probeert het vorige gesprek erbij te halen. Ik ga er niet eens op in hoe graag ik het ook wil want het is zo makkelijk.
Jipp zegt
@Pordon: als het zo makkelijk was deed je het wel, op je teentjes getrapt jonge? hou dan je onzin in andere reacties uit een vorig topic ook voor je omdat je niet tegen tegenspraak kan.
Pordon zegt
@Jipp: Onzin? Ik heb nergens onzin verkondigd. Dat jij denkt dat het onzin is lijkt me toch echt jou probleem. Waarom zou ik trouwens op mijn teentjes getrapt zijn? Omdat jij iets zegt over een denkwijze die over mijn persoonlijke mening gaat en daaruit direct een conclusie trekt dat dat me geen goede Marketing Manager zal maken. Ga nu maar eens wat van je eigen leven proberen te maken in plaats dat van andere af te kraken want volgens mij moet jou leven wel erg vervelend zijn wil je overal zo negatief over zijn.
Jipp zegt
@Pordon: over die laatste dingen had ik het vriend, mijn leven is heel goed, en als je dan terugkijkt op wat je al hebt gezegt snap je mijn vorige reactie. Je bent te overtuigd van je kunnen, wat tegen je gaat werken, blijkt nu maar weer. ik heb ook aardig wat lessen marketing gehad en weet er genoeg van jonge, je weet nog te weinig op je 19e.
Pordon zegt
@Jipp: Dan heb ik 1 vraag voor je… Als je leven zo goed is waarom moet je dan overal zo negatief over zijn? Of ligt dat puur in je karakter? Ik ben overigens helemaal niet overtuigd van mijn kunnen ben eerder erg onzeker en ik zal eerst mezelf moeten gaan bewijzen.
agarde zegt
Ik hoop dat Mercedes uiteindelijk het meeste verkoopt maar ik denk toch dat het Beierse merk wint..
Alcantara zegt
Ik zou toch zweren dat er vooral veel Audi’s rondrijden, gevolgd door BMW en Mercedes veruit in de minderheid is tegenwoordig.
Megakix zegt
@Alcantara: je zou toch zweren dat jij in de behoudende bebouwde kom van een Vinex-wijk woont ?
Jipp zegt
@Megakix: en jij, in een achterstandswijk bij je ouders?
killioq zegt
@Jipp: waar wonen dan de meeste zakenmannen? in een buitenwijk of in hartje den haag of misschien toch in een groter huis met kids in een vinexwijk?
Emc zegt
@Megakix: Ik lette er nooit op, maar bij ieder comment wat je niet aanstaat ga je ‘op de man spelen’. Is helemaal niet nodig dat jij conclusies trekt, want die conclusies zijn over het algemeen verkeerd.
En over jouw geliefde bmw. bedenk maar eens waar bmw voor staat, of beter stond. Mooie hoogtoerige blokken zonder turbo met achterwielaandrijving. Wat is er van dat merk overgebleven? De eerste Mblokken met turbo zijn een feit en binnenkort is FWD ook leverbaar. Je BMW hart zou ervan moeten huilen.. Maar ja, dat kun je beter maar niet noemen he.. een ander aanvallen is een stuk makkelijker.
Pordon zegt
@Emc… Ja ach dat soort vervelende figuren maken een blog wel interessant, probeer het als vermaak te gaan zien in plaats van het je te laten ergeren.
mortsel zegt
Als audi fanboy wil ik dat audi wint. Ik vind de momentele designe perfect en heel schoon. ok geef toe ze lijken op elkaar maar wat zeggen ze dont change the winning team :), maar ik kan ok niks slechts zeggen over de andere twee,van alle 3 de rijeigenschappen zijn PERFECT. With out them the world would be a different place
Esprit_de_Flandre zegt
@mortsel: waaw, een fanboy die tolerant is tegenover de rivalen. Jij verdient een award!
Jipp zegt
ik denk dat audi nog een spurt maakt met de a1 en de a7, ze zullen net 2e eindigen boven mercedes. Bmw doet het het beste, dit is alleen te danken aan de vernieuwing in de modellen. Audi is de hoogste stijger van de 3 en zal volgend jaar het stokje van bmw overnemen.
Ook leuk zijn de cijfers in nederland, bmw verkoopt het minst, audi veruit het meest. naar mijn mening verdient, vooruitstrevend en ze spelen op save, geen onzin modellen zoals de x1 of een glk.
Megakix zegt
@Jipp: jij blijft de percentages negeren hae ? @citrofiel probeerde het al eerder..nu kwakzalf je alweer je eigen fantasiewereldje…
Jipp zegt
@Megakix: ik negeer de cijfers niet, maak een veronderstelling voor wat er aan het einde van het jaar de cijfers zullen zijn. daarbij leef ik alles behalve in een fantasiewereldje, dat kunnen we eerder aan jou vragen, heb de afgelopen tijd alleen maar rare reacties van jou langs zien komen…
Pordon zegt
@Jipp: GLK is toch gewoon een directe concurrent van de Q5…
Jipp zegt
@Pordon: de naam verwijst naar de grootste personenwagen van mercedes, daarbij is het een waar misbaksel. De naam MLK zou beter staan.
Jipp zegt
Overings moet iedereen die zegt dat alle audi’s het zelfde zijn alleen dan groter of kleiner een audi showroom bezoeken, dan zullen voor velen toch meningen veranderen.
davidve zegt
@Jipp: Tuurlek zijn ze wel uit elkaar te houden die audi’s, maar goed je moet toch een klein beetje toegeven dat ze in grote lijnen redelijk op elkaar lijken..
Jipp zegt
@davidve: het is duidelijk een audi, daar heb je gelijk in, een x1 zou ook zo een suzuki kunnen zijn.
zdev zegt
Je zou denken dat een Audi best of both worlds zou combineren: het zoefgenot van een Mercedes en het sportieve rijden van een BMW. Maar helaas is middle-of-the-road gewoon saai…
Een R8 mag je echter zo voor de deur neerzetten. Dan ruil ik hem om voor een echte Lambo.
Atenza zegt
Pff misschien iets minder topics over deze drie merken? Uiteindelijk gaan de reacties toch steeds over hetzelfde. “X is beter!” “Nee Y is beter!” blablabla.. wil je sportief dan ga je voor BMW, wil je allround dan ga je voor Audi, wil je comfort dan ga je voor Mercedes. Ieder z’n meug
Atenza zegt
@Atenza: aanvulling: BMW’s en Audi’s leken voorheen (muv Bangle periode) ook altijd enorm veel op elkaar. Waarom is dat nu opeens een probleem en toen niet?
Emiel.. zegt
Mij persoonlijk boeien deze cijfers ook niet veel.
Ik gun het audi en mercedes het meeste, waarschijnlijk ook omdat mijn ouders met deze merken rijden. De reden waarom ik het bmw niet gun is omdat ik vind dat er behoorlijk veel bmw rijders een bepaalde flair hebben van: ‘ik heb de beste, ik heb de duurste, ik heb de mooiste,…’
Megakix zegt
@Emiel..: ja….?….en ? ;-)
stihl zegt
Uh, waarom zou het persee positief zijn dat BMW meer zou verkopen?
Meer BMW’s > minder exclusief > minder premium .. in mijn ogen dan ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@stihl: En voila, als BMW volgend jaar onderaan staat en Audi vanboven, is de verdediging van de fanboys alweer klaar.
“Pff, Audi is een massaproduct en BMW is een exclusieve premium voor echte kenners!”
:P
bpc zegt
audi vind ik toch het minste van de 3 op zich niet lelijk maar het lijkt te sterkop elkaar en ze rijden het minste ….
six-trey zegt
Audi, BMW saaie wagens voor de grijze massa die er allemaal gelijk uitzien Mercedes vind ik dan nog de beste van de 3
Apache zegt
Ik hoef echt geen een van die merken.
Audi is ongeïnspireerd, saaaaaaii en ik vind de rijkwaliteiten ondermaats, alsook de slechtste bouwkwaliteit van de 3 Duitsers.
BMW, tjah… ik woon in een buurt waar veel allochtonen van een ethnischiteit die ik niet mag vernoemen die mij ’s nachts graag wakker maken met hun sjonnie-BMW’s. Lijkt mij logisch dat ik mij daar niet aan wil spiegelen. En ik vind de uitstraling nauwelijks beter dan die van Audi.
Mercedes is nog de beste, maar nogal log en zwaar. Wel comfortabel en rijdt aangenaam. Maar net niet mijn smaak. En AMG-motoren zijn toch zoveel opwindender dan die van Audi sportmodellen en BMW M. Al is het maar alleen het geluid. En dit is uit ervaring.
Maar ik houdt meer van bescheiden elegantie icm kwaliteit en veiligheid. Volvo heeft mijn voorkeur. En mooi zijn ze ook meestal. Zeker de C30 en de S60.
Stefje zegt
In Nederland ligt het trouwens anders, dan is het rijtje 1 plek teruggeschoven (oftewel Audi op 1).
Birdman zegt
in de states, is audi vaneen heel andere orde. Veel kleiner dan mercedes en bmw.
mb man zegt
@Birdman: Daar hebben ze in de gaten dat het een opgedirkte vw is.Daar kan je je natuurlijk niet in vertonen
Jipp zegt
@mb man: in de states denken weten ze niet eens wat de vag groep is vriend, laat staan dat ze weten dat alleen de motoren het zelfde zijn, maar ook daar maakt audi een opmars ten koste van bmw.
KoenMB zegt
@Jipp:
Wat een gezeik toch altijd… Wat België en Nederland betreft heeft Audi bijna altijd het goedkoopste instapmodel over heel het gamma, zowel benzine als diesel. Aangezien we hier al meer wannabees als normale bestuurders hebben en men bij “premium” onmiddelijk aan bovenstaand Duits trio denkt, kan je jezelf wel afvragen waar de desbetreffende wannabees vooral gaan shoppen voor een “premium”-wagen, in de meeste gevallen met zo min mogelijk opties. In Amerika zijn ze niet vies van wat extra cilinderinhoud en meer paardjes en daar mag het allemaal wat meer kosten in het “premium”-gamma. Zie daar een logische verklaring voor de verkoopcijfers in België/Nederland of wereldwijd…
Jipp zegt
@KoenMB: vriend, ga eerst is in de vs kijken voordat je wat lult, een auto is daar veel goedkoper etc.
KoenMB zegt
@Jipp: Juist omdat ze daar goedkoper zijn gaat men de zwaardere motoren en meer opties gaan kopen. In de USA heeft de A6 een 3.0 als instapmodel en de A8 een 4.2. A1 is niet verkrijgbaar. Mercedes zelfde verhaal: 3.0 voor de C (de A4 heeft ook de 2.0 beschikbaar voor $2000 goedkoper), 3.5 voor de E (A6 $4000 goedkoper), 3.5 + elektromotor (hybride) voor de S (A8 meer dan $10000 goedkoper). A en B-klasse zijn niet verkrijgbaar. BMW: 3.0 voor de 3 (A4 $1700 goedkoper), 3.0 voor de 5 (hier is de Audi wel $700 duurder), 3.0 voor de 7 (740i) (ook hier is de Audi $8000 duurder). Bij BMW is de 1 serie enkel verkrijgbaar in coupe en cabrio.
Uitgaande van de doorsnee Europese trend om telkens het instapmodel te kiezen (wat al in tegenstrijd is met het feit dat de A1, A&B-klasse, 1series 3&5-deurs niet verkocht worden), zou dat betekenen dat er in deze volgorde het meest zou verkocht worden:
1. A4
2. 3
3. C
4. 5
5. A6
6. E
7. 7
8. A8
9. S
Deze trend is allesbehalve wat het in realiteit is.
Vaststelling:
– De kleinste en goedkoopste nonpremiumwagens zoals de A1, A&B klasse, de 1 series worden daar niet verkocht omdat er geen vraag naar is.
– Europese instapmotoren hebben ze daar zogoed als niet.
– De A4 zou als goedkoopste ‘echte’ premiumwagen daar het meest verkocht moeten worden, wat duidelijk niet het geval is.
Conclusie:
Daar ligt het misschien iets meer voor de hand om “premium” te rijden omwille van de lagere prijzen tov Europa, maar daar is er veel minder de trend om zich het instapmodel met weinig opties aan te schaffen.
Jipp zegt
@mb man: en oja, volkswagen rijden daar is iets anders dan vw rijden hier, daar is de identiteit beter dan in europa.
stefan zegt
@ rfw 1994…
Efficient dynamics is niet 1 knap staaltje techniek.. let op dat jeje huiswerk goed doet. Efficient dynamics zijn allemaal kleine aanpassingen verschillend per model om het elke auto individueel economischer te maken.
xilver zegt
Ik denk eerst BMW (waren onlangs nog de grootste premiumverkopers ter wereld en hun aandelen doen het meer dan goed). Vervolgens Mercedes want zij stonden voordien bovenaan en dan gevolgd door Audi die een sterke opmars is aan het doen.
JeroenTPC zegt
Statushoeren!
;)
Xenonverlichting zegt
@alcantara
Mercedes is in NL bijna onbekend!!
Cote azure
Monaco Overal wemmelt het van de Mercedesen!!
VS
China
1. BMW
2. Mercedes
3. Audi
(Mercedes moet het dus vooral hebben van de andere landen)
woutert zegt
@Xenonverlichting: je hebt geen weet van wat je schrijft blijk, zo ligt monaco aan de cote d’azur en rijden daar evenveel mercedesen als audi’s als rollsen rond.
Dickie zegt
@woutert:
Ik ben dit jaar daar geweest Monaco Cannes enz….
In Cannes rijden meer al meer S klasse’s rond dan alle Audi’s bij elkaar niet normaal wat daar rijd echt heel veel AMG’s Lambo’s Ferrari’s. zal de foto’s nog wel eens plaatsen.
De rest van de Cote d’azur ook opvallend veel Benzen maar ook bmw en aldi’s.
woutert zegt
@Dickie: wanneer de touristen er zijn komen alle patsers er die er gezien willen worden. Mijn schoonouders wonen in Grimaud, op fietsafstand van st tropez, ga er dit weekend heen en wat ga ik daar weer zien nu alle patsers weg zijn, een hoop a8ten en s8ten, a5jes en a5 cabrio’s die daar een goede hit is. Ga mij niet vertellen hoe en wat daar, ik kom er vaak zat. EN niet alleen vakantie houden om mensen te kijken.
Jipp zegt
@Xenonverlichting: praag: a8 op iedere straathoek Budapest: Idem. Parijs veel van alle maar vooral a8. europese leiders: veel a8.
Thompelontje zegt
@Jipp: ik ben vorige week nog in Praag geweest en wat ik je kan vertellen dat er op elke straathoek en s-klasse staat en bij alle staatsgebouwen staat een 7 serie en een x5.
you turn
woutert zegt
@Thompelontje: ook ik kom vaak in praha en wil wel is weten waar jij dan wel niet bent geweest, alleen in de regeringswijk?
AudiQuatro zegt
hahaha, de fanboy`s gaan weer los. Ach 1 ding moge duidelijk zijn, afgelopen jaar zijn er meer A5`jes dan 3-series over de toonbank gegaan!
xilver zegt
@AudiQuatro: Dat betwijfel ik. De A5 is een stuk duurder en minder geschikt voor de gemiddelde bevolking. De 3-serie is toch zeker €15.000 goedkoper is zal dus wel meerdere verkopen gekend hebben.
AudiQuatro zegt
@xilver: Het scheelt nog geen 800 euro;) Tussen de 3serie coupe, en de A5
jonathan zegt
Gingen mercedes en BMW geen onderdelen delen? Moeten jullie deze twee misschien beter samentellen :p
En personen die ook maar één van deze drie slechte kwaliteit noemen moeten hun ogen maar eens laten nakijken, ik ken geen andere normaal geprijsde merken die kwalitatief in deze drie hun buurt komt.
Hupke zegt
@jonathan:
VW???
Ary zegt
En dat terwijl audi van elk cijfer bijna heel het alfabet als modellengamma heeft
Max zegt
Wat ziet de bmw er simpel uit vergeleken met die audi, Damn! ik ben het eens met clarkson, m3 rijders hebben geen vrienden. De audi is zeker mijn favoriet, mercedes als ik een hogere leeftijd had.
KaCh1ng zegt
kvind het raar dat mercedes nog 2e staat ! geluk door hun imago in andere landen…
jeanclaude zegt
ik vind dat mercedes het aardig doet zonder inprincipe een 1-serie of a3 concurrent te hebben, maar mercedes heeft natuurlijk veel meer modellen dan de 2 andere, daarnaast weet ik het niet van andere landen maar in nederland gaat audi de laatste 3/4 jaar aan kop qua verkopen. ik denk persoonlijk dat het die trend wereldwijd gaat doorzetten en dus boven bmw eindigt over 4/5 jaar, mij maakt het niet uit. ik hou van alle twee de merken, met mercedes heb ik het iets minder omdat ik slechte ervaringen met het merk heb, maar het blijft alsnog een fantastisch merk.
Benz.. zegt
@Jipp: TLaat ik kort zijn: Ten eerste heb ik al een pesthekel aan “fanjochies” en ten tweede: Iemand anders kan mijns inziens een geheel andere mening over iets hebben dan dat jij hebt. Laat elkaar dan ook gewoon in de waarde en ga jouw mening niet opdringen bij een ander.
Tja, volgens dit bericht is de stand:
1)BMW
2)Mercedes
3)Audi
Take it or leave it mister..
OT: Mijns inziens is qua uiterlijke vormgeving Mercedes het meest vernieuwend. Natuurlijk heeft de gehele modellen-range het o-zo belangrijke “familiegezicht”. Echter, men heeft nog vrij gemakkelijk de modellen een soort van eigen “karakter” meegegeven. BMW heeft dat mijns inziens ook nog wel maar in ieder geval een stuk minder dan Mercedes. Ik ben dan wel een Mercedes bezitter/liefhebber maar ik ben bijv. ook realist genoeg om bijv. vast te stellen dat de RS5 een betere allrounder is dan de C63 AMG of de M3. Gewoon realistisch blijven, is zoveel makkelijker.
Dickie zegt
woutert:
Ik ben dit jaar daar geweest Monaco Cannes enz….
In Cannes rijden meer al meer S klasse’s rond dan alle Audi’s bij elkaar niet normaal wat daar rijd echt heel veel AMG’s Lambo’s Ferrari’s. zal de foto’s nog wel eens plaatsen.
De rest van de Cote d’azur ook opvallend veel Benzen maar ook bmw en aldi’s.
Kor zegt
@iedereen:
Is het niet een idee om te stoppen met de verschillende merken af te kraken en te beginnen met genieten van al het automobielmoois wat er wordt gemaakt? :)
bm zegt
@Kor: helemaal mee eens! maar vrees dat er genoeg hardnekkige criticasters in deze blog zijn ;)
TurkseHeer zegt
Jongens…
Het is audi s audi m audi l audi xl xxl xxxl xxxxlxxxxxl..
dat is audi.. het is dezelfde met verschillende formaten..
bmw.. alleen m3 thats it.
mercedes.. gewoon de naam…
die naam… als je het uitspreekt klinkt wel wanneer als je een gouden schatkist opent maakt…meerceedeeeesss en dan zie je nog diamanten AMGGGGGGGGG
je telt er 63 stuks!! 633333333333333333
in de vorm van c! ccccccccccccccccc
dus eigenlijk zegt het mercedes amg c63 amg?!
fuck die auto is lekker.
bm zegt
rijd 90% van alle mensen die autoblog lezen in een audi of een bmw?? er hoeft maar 1 berichtje te komen waar in 1 vande beide merken ietwat negatief belicht word en meteen heb je 100+ posts te pakken..
ikzelf schaar mij in de overige 10%, snap donders goed waarom mensen audi, bmw en ook mercedes mooi goed en geweldig vinden. echter, heb het zelf niet zo op duitse automobielen. de allerlaatste auto van duitse makelij waar ik nog steeds vol van ben is de Sport Quattro.. tja, en das al een tijdje terug..
duitserijder zegt
op zichzelf 3 topmerken, Het mooist zijn de amg van mercedes maar die zijn vrij hoog in plaats. vandaar dat bmw ook gaat winnen omdat zij klasse en sportiviteit voor een wat lagere prijs op de markt weten te zetten. audi weet tot nu toe nog niet boven deze merken uit te komen wel moet ik zeggen dat ze steeds dichter in de buurt komen
Thomaz zegt
Laat ik het maar voor eens en altijd zeggen: Mercedes ziet Audi niet als concurrent (net als Volvo overigens) en dit heb ik uit eerste hand… Domweg omdat deze merken niet op het niveau van Mercedes-Benz staan, dit doet BMW wel en dat is dus dé concurrent. Deze twee merken maken in het hart van hun modellengamma dan ook échte auto’s: strakke zakensedans die fantastisch rijden door hun ACHTERWIELaandrijving.
En alle saaie leaserts kiezen voor een audi omdat zogenaamd de restwaarde zo hoog is… Als ik zie wat ze voor een tweedehands Benz nog vragen.. pfoe.
Esprit_de_Flandre zegt
@Thomaz: Uit eerste hand = Mercedes-dealer dus. Of, voor de fun, laten we zeggen iemand van de hoofdzetel…
Je begrijpt toch wel dat dit ‘spierballen rollen’ is? Marketingtaal, “wij zijn eerste klasse en zij zijn provinciale”, enzz… Je gelooft dat toch niet echt hé?
Mercedes houdt Audi zeer goed in de gaten. Net als Volvo, Saab, Lexus, Alfa, … Al deze merken vormen een bedreiging. Met één goed geplaatst model kunnen ze heel wat schade veroorzaken.
Pordon zegt
@Thomaz: Mercedes ziet Audi wel degelijk als concurrent. Ondanks dat audi volgens jou niet direct in het vaarwater zou liggen van Mercedes, Audi wel klanten wegsnoept van Mercedes… Conclusie: Audi is een concurrent. Ik weet niet wie jou eerst hand is maar die heeft het goed fout dan. Of is hij iemand dan van mening zal zijn dat Starbucks ook geen concurrent is van McDonalds? Om maar even een vergelijking te maken.
RND zegt
zitten we al op de 300+ reacties?
boss5 zegt
Goed om te lezen dat die schreeuwers bij audi, die konstant roepen dat ze de grootste zijn of worden, ondanks de veel lagere prijzen tov BMW en Mercedes ver achter blijven. Als je de cijfers van november sec bekijkt is het verschil nog veel groter. Typisch voor het niveau van de audi fanboys is meneer jipp, die niet alleen continue onzin uitkraamt maar ook geen enkele zin in goed nederlands op papier kan krijgen.
jimmy zegt
@boss5: Verschil in prijs = onzin.
rsh zegt
Net zo een boeiende discussie als; welke artiest heeft de meeste plaatjes verkocht in 2010?
Zegt niet zo heel veel over het merk of de auto an sich.
exotic zegt
Audi is de beste.
(gaat borst vooruit, kin omhoog staan en wacht op reacties)
xilver zegt
@exotic: *wachtend op de BMW/Merc-fanboys ;-)*
Persoonlijk kan het mij niet schelen, geef mij maar een M3/M6/RS5/S8/RS6/E-coupé AMG/CLS AMG/CL AMG/SL Black/SLS/S AMG! Maakt me allemaal niets uit!
agarde zegt
@exotic: *Correctie
Mercedes-benz is het best. :D
PyroZnype zegt
Lijkt mij leuker om te weten wel sedans van bmw, mercedes en audi nu meer verkocht zijn dan bijv een ford mondeo…om te kijken of premium echt nog zo exclusief is :)
Heinrich zegt
Haha thanks autoblog voor mijn wekelijkse portie fanboy bullshit. Ooh wat moet het toch heerlijk zijn om zulke mensen als klant te hebben. Ben benieuwd naar de eindstand!
Tw zegt
@Boss… Eigenlijk is deze vergelijking hier natuurlijk niet correct. Je zou eigenlijk moeten zeggen; VAG / Mercedes / BMW.. maar ja een volkswagen Touareg of een Phaeton is natuurlijk niet premium…. duhhhhhhhhhh.
Nu ff seieus, natuurlijk is VAG veel groter dan de andere 2 merken. Als je alle Audi’s, VW,s Seat’s, Skoda’s, Lambo’s, Porsche’s, Bentleys, Bugatti’s, bij elkaar opteld, en dan eigenlijk ook nog Scania en MAN (vrachtwagens), zijn BMW en Mercedes eigenlijk geen partij om te vergelijken.. maar ja.. je moet Audi toch ergens mee vergelijken?
Timmie zegt
De cijfers zouden interessanter zijn als men segment pe segment vergelijkt…
90Audi90's zegt
Mooi dat er sowieso een groei is bij alle 3 de merken.
Maar wat is al dat gelul van Mini hoort bij BMW en dat is niet meegeteld…
Zo kan ik ook wel zeggen tel bij Audi ook even VW op ofzo. Audi doet gewoon goede zaken de/het laatste j(a)ar(en)
Verder vind ik alle 3 de merken wel mooi.
Thomaz zegt
Overigens hoor ik niemand zeggen dat Smart ook bij Mercedes opgeteld moet worden, hoewel dat natuurlijk niet zo succesvol als mini is, maar toch.
Mb zegt
Tellen ze bij Mercedes ook de taxi’s mee?
majinstar zegt
Sjow die is lekker binnen. Dikke vinger en lange neus naar Audi en Mercedes.
CSL zegt
Lekker belangrijk wie de meeste auto’s verkoopt. Leuk dat BMW boven staat. Maar is toch duidelijk de Premium van de Drie. Audi hoort er eigenlijk niet eens bij. Audi is gewoon een te dure VW. Beetje het Lexus, infiniti geval..
Met af en toe een leuke model er tussen.
jimmy zegt
Wat een triest blog is dit eigenlijk. Net even de reacties doorgescand. Staat alleen maar haat in. Dit is beter dan dat etc etc. Ik merk dat ik er zelf ook aan mee doe want je ergert je er gewoon kapot aan. Wat doe ik nog eigenlijk op dit blog? Ja, dan kom ik hier toch nooit meer..
Hilbert zegt
EEN keer een BENZ altijd een BENZ,dan een Italiaanse uitvoering met voorwielaandrijving met blauwe vlag…….
lincoln zegt
hoe kan het dat die leippies die voor veel geld in het “premium” verhaaltje gestonken zijn zichzelf ook altijd als marketing-strateeg zien ??
Henk zegt
Bmw doet het altijd goed, want die zijn vrijwel het goedkoopste in het segment. Dat Bmw altijd net wat minder “premium” is, blijkt dan ook bij alle testen en hetzelfde verhaal voor Audi.
De test in Autoweek laat het weer eens zien, ik citeer:
De Bmw maakt meer motorlawaai en opspattend water is duidelijker te horen in de wielkasten. Interieur ziet er ook over het algemeen goedkoper uit. Bij Audi is het interieur wel top, maar loopt altijd achter met techniek en ook hier vanalles meer te horen in de auto Daarom kan de A8 nooit meekomen met de rest. Het verhaal dat BMW’s vaak beter sturen, heeft meer met sporteigenschappen te maken en als die mensen nu eens een sportwagen kopen, dan hebben ze nog een beter sturende auto, dus dat is een onzinverhaal. En zo simpel is het in de autowereld, maar neemt niet weg dat er altijd mensen zijn die dat maar niet willen inzien en met eigen meningen komen.
lincoln zegt
@Henk:
hoe durven ze .. schorrie-morrie ..
Jeroen zegt
norge zegt
Waarom worden niet de Volkswagen en skoda aantallen bij Audi opgeteld ?
1 pot nat volgens mij.
High Performance zegt
@norge: tjeemig, oppassen hoor of hebben ze hier geen rode driekoekjes….. welkom iig ;-)
Hilbert zegt
Denk niet dat je VW/Skoda met Audi kunt vergelijken, maak eens een proefrit met een Lancia/Audi/Mercedes/BMW…..
dr.bmw zegt
ik ben een spanjaard en ik rij in een 335i coupe.
Ik heb pikzwart haar en verdien als arts meer dan de Balkenende norm.In januari wordt de 335i na 4 jaar vervangen door een E92 M3. Sjonnie bak? hahahah who cares… ik hoef niks te bewijzen… je ziet alleen mijn rook hahahah.
Oh ja respect to the Merc bro’s (vooral gekieteld door AMG). Deze kopen allochtonen ook….
Audi is een veredelde VW en zal nooit de status krijgen, laatstaan de sporieve prestatie… oke genoeg geouwehoer.
Kom op leasebakkers :-)
High Performance zegt
Weer zo’n boeiend topic. Waarom gaat iedereen hier zijn eigen voorkeur verdedigen door de andere merken af te kraken en kritiekloos hun favo merk verdedigen? Het gaat mij om mijn voorkeur. Nu is dat BMW en al stond die laatste op de lijst, dan zou ik die alsnog preveleren boven de andere. Sluit ik een dikke RS4 hiermee uit, nop, die mag gewoon voor de deur staan. Of een mooie CL, geef de sleutels maar, die glimlach komt dan vanzelf wel.
norge zegt
@High Performance: Helemaal mee eens.
Benz.. zegt
@dr.bmw: Zozo, rijdt jij een Bimmer 335i.. Ik vind jou een hele stoere jongen.
Maargoed, even to the point: Welke kleur heeft jouw petje?
Benz.. zegt
@Benz: laat die “t” maar weg trouwens..