Het Turijnse merk heeft onlangs een leuk klusje binnengehaald. Ze mogen voor GM namelijk de volgende Opel Combo -die momenteel op een Corsa-platform staat- in elkaar schroeven. Als basis voor deze bestelbus zal de nieuwe Fiat Dobló dienen.
Nog niet zo lang gelden rolde Dobló nummer 1.000.000 van de band in de Turkse Fiat-fabriek te Bursa. In diezelfde fabriek moet eind 2011 de productie van de gloedjenieuwe Combo beginnen. Ze zullen het er nog druk krijgen, want naast alle Fiat-busjes moeten er in totaal namelijk 250.000 bestelbusjes voor Opel worden vervaardigd. Momenteel worden er jaarlijks zo’n 100.000 Doblo’s gebouwd in de Turkse fabriek. Daar zullen binnenkort dus een aantal extra arbeidsplaatsen bijkomen.
De twee concurrenten zullen dus grotendeels hetzelfde zijn, maar op zaken als het front, de bumpers en logo’s van elkaar afwijken. De nieuwe bestelauto van Opel gaat naar verwachting gewoon weer Combo heten. De verwachting is dat het resultaat van de bestelbus-orgie tussen Fiat & Opel in 2012 bij de dealers terechtkomt.
Jokkebrok zegt
De huidige Opel Combo is helemaal niet verkeerd, en hopelijk gaan ze geen Insignia-neus op de Combo plakken zo wel, dan bent ik benieuwd hoe dat eruit ziet!
lincoln zegt
@Jokkebrok:
makke van de combo is de lage zitting ..
dat kon in 1997 misschien nog wel ..
maar nu echt niet meer ..
Doblo heeft de perfecte basis voor een busje ..
en nog belangerijker ..
hij hoeft niet in Duitsland gemaakt te worden ..
the-budel-guy zegt
hoe lang gaat de huidige combo al mee ??
Bob zegt
@the-budel-guy: Alweer vanaf circa 2001 op basis van een Corsa C.
robbie zegt
@the-budel-guy: Loopt mee sinds 2001. Productie is wel aardig ingestort. Vorig jaar werden er 29.904 gebouwd en in 2008 waren dat er nog 56.934.
Jochempie zegt
Ik vind het hele model van zo’n bestelauto niet zo fraai. Het lijkt net een lijkwagen voor mensen met een hele grote neus.
Een monovolume-uiterlijk zoals dat van de Fiat Scudo of de VW Caddy spreekt me meer aan dan zo’n laag corsaneusje.
Citrofiel zegt
Tsja, Fiat doet vreemd genoeg niet mee met de Berlingo/Partner (weet iemand waarom?), ze moeten iets om de kosten terug te verdienen.
250.000 Combo’s. Jaarlijks? Lijkt me veel. In de hele productie? Lijkt me weinig. :?
robbie zegt
@Citrofiel: complete levendsduur. Zoveel Combo’s verkoopt Opel trouwens niet hoor. Zie mijn comment hierboven ;)
Citrofiel zegt
@robbie: Maar dat is aan het eind van de levenscyclus, de jaarlijkse verkopen in het begin kunnen zomaar heel veel hoger hebben gelegen.
Bob zegt
@Citrofiel: Ik denk eerder dat Opel niet zoveel geld heeft om zelf wat te ontwikkelen, wel opvallend dat GM en Fiat toch nog vriendjes zijn. Het gaat altijd om de centjes, waarom bv niet met Renault net als de overige bedrijfsauto’s?
Citrofiel zegt
@Bob: Inderdaad, lekker doortrekken van de lijn zoals ik al tegen robbie zei. Gewoon samen met Renault doen. Er ontstaan nu erg vreemde verbanden…
robbie zegt
@Citrofiel: Het Berlingo/Partner project is 100% PSA (Peugeot/Citroen), die 2 merken verkopen waarschijnlijk samen al “genoeg” auto’s om het project niet te hoeven ‘delen’ met een ander concern.
Renault werkt ook alleen maar samen met partner Nissan voor de Kangoo/Kubistar combinatie. Hoewel de Kubistar nog steeds is gebaseerd op de 1e generatie Kangoo.
Overigens is Fiat ook van plan om de Doblo in Amerika op de markt te brengen als Dodge. Zoals Ford nu al doet met de Transit Connect (ook een solo project).
Bob zegt
@robbie: De Kubistar is niet meer, Nissan heeft nu de zelf ontwikkelde NV200 als kleinste besteller.
Esprit_de_Flandre zegt
@Bob: Idd. Vreemd genoeg geen bedrijfswagens te vinden op de BE site. Wel op de NL.
robbie zegt
@Bob: heb je idd gelijk in!
integralechubasco zegt
@robbie:
hmmm een GM met Chrysler genen dus…
integralechubasco zegt
straks brengt GM ook hun versie van de combo op de amerikaanse markt en is het cirkeltje rond..
robbie zegt
@integralechubasco: er zit weinig Chrysler genen in de Doblo hoor ;)
Citrofiel zegt
@robbie: Maar toch, aangezien Fiat en PSA al samenwerken met de andere bestellers (Nemo/Bipper/Fionino, Jumpy/Expert/Scudo, Jumper/Boxer/Ducato) leek het me niet eens zo vreemd om ook de Berlingo/Partner/Doblò samen te ontwikkelen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Voor Berlingo/Partner en vooral voor de Doblo zal waarschijnlijk meer markt bestaan, waardoor ze het kunnen wagen het alleen te doen.
Potver7 zegt
@Citrofiel en @robbie: Ik denk dat je de Jumpy/Expert van PSA bedoelt (en niet de Berlingo/Partner)? Daar was een Fiat variant van, de Scudo.
Citrofiel zegt
@Potver7: Ik bedoel juist wel de Berlingo/Partner. Beetje begrijpend lezen hè. ;)
integralechubasco zegt
Dan staat een alliantie tussen chrysler en general motors niets meer in de weg… :)
Esprit_de_Flandre zegt
Al sinds 2001 op de markt, en ze zijn nog niet aan een nieuwe begonnen. En de rest van hun camionetten zijn ook ‘geleend’.
Conclusie: Opel is niet geïnteresseerd in bedrijfswagens.
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: hee dan hebben Opel en ik toch nog overeenkomsten. Alleen ZZPers letten erop hoe een bedrijfswagen eruit ziet (en de slimme niet eens al te veel) de rest kijkt alleen naar de specs en de kosten.
lincoln zegt
@mashell:
er zijn ZZP,ers die failliet gaan aan hun bus ..
het liefst aan (hoe kan het ook anders) een Transporter ..
met een lease/leen constructie ..
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell:
1. Wat zijn ZZP’ers?
2. Bedoel niet echt van uiterlijk, maar meer markttechnisch. Opel is niet geïnteresseerd in de berdrijfswagenmarkt. Of in ieder geval niet genoeg om erin te investeren. Om er toch nog wat geld (en klantentrouw) uit te halen kopen ze dan maar een Renault of Fiat en plakken er de Blitz op.
lincoln zegt
Doblo,s hebben al zoveel geld voor mij gemaakt ..
dat ik eigenlijk mijn nick-name zou moeten veranderen ..
just love that ugly bastard ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Hoezo, Doblo’s maken geld voor jou??
Hans75 zegt
eindelijk komt er een opel die lekker rijdt… ;-)