Bij de naam Lorinser komen bij ons spontaan beelden van opgefokte Mercedi en kilo’s aan verbrand rubber bovendrijven. In Essen laten ze zien dat het ook anders kan. Daar presenteren ze namelijk de Easybird. Een doorsnee Smart waar achteraf een hybride-systeem is ingebouwd. Kosten: 5.000 euro. En het systeem kan binnenkort ook op andere auto’s worden toegepast.
Het blijft een gek gezicht, tussen alle opgefokte Duitse zakenbolides op de Lorinser-stand staat opeens dit guitige autootje. De verbrandingsmotor hebben ze intact gelaten, maar daaromheen is de hybride-unit geplaatst. Dit kan overigens alleen bij auto’s die trommelremmen aan de achterkant hebben. Lorinser mikt hiermee dus op stadsauto’s.
Aangezien de meeste kleine auto’s voorwielaandrijving hebben verander je een stadwagentje met dit pakket dus in een AWD, een light-versie althans. Lorinser heeft aangegeven dat ze dit op termijn ook willen gaan aanbieden in de Polo, Twingo en Fiat 500. De elektromotor levert 41 pk (30 kW) en kan een afstand van 30 km afleggen, daarna neemt de verbrandingsmotor het over. In het midden-onder van de Smart hebben ze het accupakket weggewerkt. Aangezien dat veruit het duurste onderdeel van een EV of hybride is, gaat Lorinser de batterijen aanbieden met een leasecontract. Zo blijft aanschaf (of ombouw) relatief goedkoop.
Op de beursvloer werd ons verteld dat Lorinser nog wel even bezig is met het testen van de Smart Easybrid. In 2012 zal deze vorm van retrofit hybridesystemen op de markt komen. Livepica’s in de gallery.
E34M5Touring zegt
Goed concept waarom een hele auto ontwikkelen maak een pakket wat op meerdere auto’s toepasbaar is en je hebt voor een fractie van de prijs een Hybrid en op je bestaande (vaak leuker uitziende)auto
rob1 zegt
en weer een nieuwen hybride !
DannyHoff zegt
Dit is wel leuk en aardig, maar hoe zou dit pakket er op een Smart Forfour eruitzien? Dit is toch maar een auto voor erbij.
Jokkebrok zegt
Goed plan!!
db87 zegt
Wat zien die wielen achter er dom uit.
Lijkt op een grote remschijf, maar er is geen ruimte meer voor de remklauw. Zal nog gewoon de standaard trommelremmen hebben achter.
Belachelijk.
911GT2 zegt
@db87: Lezen! Daar zit het aandrijfsysteem!
bertdb zegt
op een smart zou ik het nu niet moeten hebben maar als ze het voor meerdere auto’s gaan uitbrengen (waaronder de polo) dan lijkt het mij echt een interessant gegeven.
Laurens zegt
Als men het onafgeveerd gewicht onder controle houdt, is dit een interessante ontwikkeling. Zeker als de e-motoren ook nog sterk genoeg zijn om het remsysteem achter te vervangen (en dit wettelijk toegestaan is). Maar die 5000 Euro verdien je nooit terug (tenzij het ook een gratis parkeerplaats hartje Amsterdam oplevert).
Dimglor zegt
Enigzins leuk.. maar bij zo’n ombouw achteraf.. krijg je daar dan ook overheidspremie bij? Want anders denk ik niet dat dit veel verkocht zal worden..
MRStephan zegt
@Dimglor: Nou ja als er een goed werkend systeem wordt gelanceerd wat op een bestaande auto kan worden ingebouwd, kan het best wat hebben. Je wilt je sportieve/mooie benzine auto niet weg doen, maar wel 10-20% zuiniger rijden (noem maar wat) dan verdien je het uiteindelijk toch terug!
Dimglor zegt
@MRStephan: Mja, maar zal je daar dan de kostprijs van 5000 euro mee kunnen terugverdienen? Want zoveel kracht geeft dat hybride systeem niet extra….