Op het GT5-lanceerfeestje in Madrid was plek gemaakt voor een zeer bijzondere gast, namelijk de Citroën GT, Eén van de 1.031 auto’s waarbij je digitaal achter het sportstuur kunt kruipen, mocht je het spel al hebben.
In 2008 maakten we voor het eerst kennis met deze porno-conceptbak van Citroën. Toen werd al gezegd dat de auto zou verschijnen in het langverwachte racespelletje Gran Turismo 5. Later werden we nog even lekker gemaakt toen ze ons influisterden dat de GT daadwerkelijk in productie zou gaan. Er zouden zes exemplaren worden gebouwd die tegen een miljoentje of 1,3 (ex. belastingen) de deur uit gingen. Maar helaas & malheureusement, dat ging mooi niet door. Jammer, we zullen er waarschijnlijk nooit -in het eggie- mee rijden.
Een schrale troost zijn de foto’s die MaxVeyron vandaag door de digitale Autojunk-brievenbus naar binnen schoof. We kunnen weer eens genieten van het feit dat Citroën wel degelijk in staat is mooie auto’s af te leveren. De plaatjes van dit straatbeeldverfraaiende Fransoosje staan op Autojunk.
Dave zegt
Wat een prachtbak!
Rohrl-fan zegt
Leuke wagen, maar aan het tempo waarin GT5 zich laat vrij spelen zal het ergens 2020 zijn vooraleer ik hem in mijn garage kan zetten!
xilver zegt
@Rohrl-fan: idd, de geïntegreerde levels zijn wel vrij kut… duurt wel eventjes voordat je wat lekkers kan kopen.
Donstil zegt
@xilver: Lekker overdreven weer.
heb de game nu 2dagen en heb al een Getunede SLS. Een Circuit GTR en nog wat spul.
(uurtje of 4 spelen op een avond en je red dat makkelijk)
xilver zegt
Heb nog geen 4 uur gespeeld op GT5. Moet wel zeggen dat de muziek zwaar suckt… De achtergrondmuziek van GT1 was übervet vergeleken met deze versie.
Donstil zegt
@xilver: Nou achtergrond muziek is misschien wel het eerste wat uit gaat dus ik heb werkelijk waar geen id ;)
E320cdi zegt
@xilver: en een tip zijn de special events, als je die op goud haalt is het cashen :-) Heb nu een C63, SLS, 190E Evo II en LP560-4 staan :-D
Weet iemand trouwens waar je een Veyron vandaan haalt? Bij de dealer staat geen Bugatti namelijk… En daar staan sowieso een aantal merken niet geloof ik. Komt dat verder in het spel pas of moet je hem bij de occasions zien staan toevallig?
xilver zegt
@E320cdi: Ik denk dat je die moet unlocken, en voor die gouden medailles, daar zal ik me is mee bezighouden :D
The360box zegt
@Donstil: Hoezo, een GT citroen racer kost 5.6 Miljoen, eigenlijk elke racer kost boven de 2 mil. Kheb nu een C63 tuned
Max-autoblogger zegt
Ja het spel moet wel even op gang komen maar de driftmode is super.
pedro zegt
er gaan wel namaak GT’s komen die er 90 op trekken kwa motor enzo
hopelijk niet op basis van een r8 mo iets zwaarders …
pedro zegt
@pedro 90% **
Cantago zegt
Toen ik dit plaatje zag dacht ik YES! Ze gaan de GT maken! Maar helaas… Balen. Maarja, de plaatjes alleen al zijn een genot, een van de gaafste (jammergenoeg fictieve) auto’s van die moment!
Gideon zegt
Faalhaas zegt
Ganz Geyl
Menno de Zeeuw zegt
1031 autos waarvan 300 nissans, 300 subarus en 250 hondas, tjonge jonge zo kom ik ook aan 1000 autos
Bas zegt
GT5 = porno. de auto’s de beschrijvingen erbij, het geluid, de tracks, alles ZO fucking vet:)
fant zegt
@Bas: Mja, wel jammer dat maar 200 auto’s porno zijn :( De rest is grafisch een stuk minder mooi, heeft geen cockpit enz. De Veyron is zelfs een standard auto! Belachelijk…
The360box zegt
@fant: Bij mij zit er niet eens een Bugatti in bij de showroom, war kan je hem kopen dan? en heeeel veel auto’s zijn direct getaped uuit GT4, bijv, een Lupo GTI, de VW badge is gewoon vierkant!
fant zegt
@The360box: Je kunt alleen premium auto’s in de showroom kopen. Dat zijn dus een stuk of 200. De andere 800 moet je van de tweedehands-dealer halen, waar na elke race(geloof ik) een nieuwe lading van een stuk of 20 te vinden zijn. De kans dat je tegenkomt wat je zoekt is dus ook nog redelijk klein. En iemand bij Polyphony heeft de debiele keuze gemaakt de Veyron niet premium te maken, wat er dus op neerkomt dat je zult moeten wachten tot je hem tegenkomt in de 2e hands dealer :’) En dan heeft ie geen cockpit…
GeertWilders zegt
@Bas: Ja behalve de graphics en met name de schaduwen in GAMEPLAY, PHOTOMODE en REPLAY’s, Het is gewoon niet erg mooi afgewerkt. Dan vind ik Forza er op momenten zelfs nog beter uitzien.Het spel is wel erg divers qua races enzo. Ik zal er wel plezier van hebben maar dit is wel een zware teleurstelling…
jelle46 zegt
GT5 is een fantastisch spel op zich, geen commentaar daarop, maar vergeleken met de drang en het gevoel dat ik had bij GT4 is er niet helemaal meer (zou het zijn door het lange wachten of de leeftijd, dat weet ik niet echt :D)
Maar toch goed genoeg om een paar maanden mee bezig te blijven :P
Bas zegt
@fant: ja das waar, het zou vetter zijn geweest als ze bij alle wagens consequent alles uitgewerkt zouden hebben, zoals bijvoorbeeld bij lamborghini countach (persoonlijke favoriet) en bij de rest ook natuurlijk. desalniettemin zal het me er niet van weerhouden het grijs te spelen:P
grave_digger zegt
@bas:bij de countach is tch ook niet alles uitgewerkt.had op bepaalde punten wel nog wat beter gekunt gt 5,ze hebben er nogthans lang genoeg over gedaan om het uit te brengen dus dan mocht alles top zijn geweest
Timmie zegt
Natuurlijk gaat dat ding niet in productie. Gewoon even aftoetsen welke reactie dat teweeg zou brengen, maar ook bij de toplui weten ze dat het geen haalbare business case is.
tix zegt
@Timmie: het is maar goed ook, dit soort autos moet Citroen niet bouwen. Ze moeten hun zelf maar bezig houden met C1,C2 tjes.
DoubleChevron zegt
@tix:
Alvorens een dergelijke nogal idiote (toelichting volgt) opmerking te maken zou je allereerst eens kunnen bedenken hoe je die in correct Nederlands gaat formuleren. “hun zelf”
Of het nu GM, VAG, of zelfs Kia is die met een dergelijk model de wereld verbaast, zo’n auto moet gemaakt worden.
Als een merk zich geroepen voelt dit te produceren dan kan ik louter verheugd zijn.
In dit geval is het Citroën die gezien de opgebouwde WRC legacy en vele conceptstudies van de afgelopen decennia absoluut de know how hebben de GT te maken.
Dit blijkt ook met het succesvol testen van de Survolt.
Het grote nadeel is het niet beschikken over de productiecapaciteit om deze auto uit de fabriek te laten rollen.
Wie het merk Citroën een beetje kent weet dat noemenswaardigheden in haar hoger segment ligt en niet in de C1- en C2tjes.
Bless
Griffin zegt
Toch wel een hoop design elementen die hun weg vinden naar productiemodelletjes als je het eens goed bekijkt. Blijft leuk om te zien zo’n ding.
@DoubleChevron: zo’n limited edition laat je niet van de lopende band rollen maar dat komt uit een handmatige werkplaats. Het niet op de markt zetten van dit ding heeft niets met productiecapaciteit te maken maar alles met afzetmarkt, marketing en risico.
bakkerst zegt
@Griffin:
oh en een werkplaats met een handjevol ambachtslieden schud je zo uit de mouw? Dat noem je toch ook productie capaciteit, of begrijp ik dat verkeerd? Geloof me, als ze die zes exemplaren gaan maken, verkopen ze die heus wel. Of er ook winst gemaakt gaat worden is vraag twee. Maar ik denk dat een eventueel verlies behoorlijk opweegt tegen alle media aandacht die het (daadwerkelijk) produceren van zo een auto met zich mee brengt. Een kleine demonstratie van kunnen en techniek, wat de Veyron voor VAG is, en de LFA voor lexus, zou deze GT voor Citroën kunnen zijn.
Freewarefreak zegt
@bakkerst: “ik denk dat een eventueel verlies behoorlijk opweegt tegen alle media aandacht die het (daadwerkelijk) produceren van zo een auto met zich mee brengt..”
Net zoals Griffin zegt.. het heeft alles te maken met afzetmarkt, marketing en risico.. de Citroën directie vond dus van niet..
Griffin zegt
@bakkerst: ja, die “ambachtsmannen” schudt je redelijk makkelijk uit je mouw. Bedenk daarbij dat het prototype al eens gebouwd is en waarschijnlijk gebruik maakt van een hoop componenten die uit zo uit bestaande productie getrokken kunnen worden. Desnoods zet je als fabrikant de opdracht (deels) uit bij een toko die normaliter custom cars bouwt, het gaat om slechts 6 exemplaren lees ik in ’t artikel. Of je ze goedgekeurd krijgt voor toelating op de openbare weg is weer een heel ander verhaal.
Fred zegt
http://www.youtube.com/watch?v=FEFfISdA8LQ
288 GTO zegt
Whohoooow, bruut! Bye bye Batman!
Marco zegt
Wie gaat er nu 1.3 miljoen voor een Citroen neerleggen? Had dan een ander embleem onder de motorkap geplakt en de auto had nog kans van slagen.
Sracerr zegt
Als ik kon toveren…dan wist ik het wel. Bloedmooi, alleen ff niet met die f@-ing 1.6 thp achterin daar moeten op z’n minst 4 cilinders bij (wellicht 2x THP?)
Aarjen zegt
Hoeveel tegenstanders heb je in een race in GT5? Nog altijd “maar” 5 zoals in de vorige versies, of is dit uitgebreid?
Rdesign zegt
blijft een van de mooiste auto’s ooit!!
Dimglor zegt
Valt wel mee…. maar ik vind hem nu ook weer niet zooo mooi….
Kon je al op voorhand weten dat deze niet in productie ging komen..
Valt me nu pas op hoe goed die nieuwe Jaguar concept op deze gelijkt..
Vooral die achter…
madrileno zegt
Grappig, dat ding staat nu bij mij in de straat :D Hij staat op de hoek van Gran Via en Calle de la Montera, ga er nu ook ff wat kiekjes van schieten… Een paar dagen geleden kon je op de puerta del sol ook al GT5 uitproberen
duckje zegt
echt een prachtige wagen!
_Ralff_ zegt
@ Aarjen nu heb je 15 tegenstanders. en iedereen zeurt hier zo, maar het is echt een goed spel met erg mooie details en zeker een must voor racegameliefhebbers.
Aarjen zegt
@Ralff: Bedankt! Ben al van GT1 fan en sindsdien elke versie gekocht. Vond het gewoon altijd wel wat jammer dat je maar met 6 reed, nu dat dit uitgebreid is is dit zelfs een reden meer om hem te kopen ;)