Na eerder al wat summiere info over de volledig elektrische Golf vrijgegeven te hebben, heeft Volkswagen nu een persbericht in romanvorm aan de blue-e-motion gewijd. De belangrijkste zaken: lancering in 2014, een piekvermogen van 115 pk, 270 Nm koppel, en een bereik tot 150 km.
De Golf blue-e-motion is zo aerodynamisch mogelijk gebouwd, en haalt een Cd-waarde van 0,295. Met de 30 accumodules (die bestaan uit 180 lithium-ion cellen) aan boord accelereert de Golf in 11,8 seconden naar de 100, en bereikt een topsnelheid van 135 km/u. Het continu-vermogen ligt op 69 pk.
Al die accu’s leggen wel wat gewicht in de schaal, samen zijn ze goed voor 315 kg aan ballast, waardoor het totaalgewicht van de belastingvrije Golf op 1.545 kg uitkomt. Door plaatsing onderin de kofferbak, onder de achterbank en in de middentunnel tussen de voorstoelen wordt de passagiersruimte zo veel mogelijk ontzien.
Het opladen gaat niet draadloos, maar via een ouderwetse stekker. Tijdens het rijden krijgt de chauffeur via het dashboard constant feedback met betrekking tot het energieverbruik, en hoever er nog te rijden is op het accupakket (range indicator). Via een vernuftig KERS-achtig systeem worden de accu’s tijdens het rijden herladen. De remkracht bij het liften van het gas is instelbaar: hoe meer remkracht gekozen wordt, hoe sneller de accu’s herladen.
Tot slot kan de bestuurder uit een aantal rijmodussen kiezen: “Normal,” “Comfort +” en “Range +.” Bij de eerste wordt het vermogen teruggeschroefd naar 65 kW, en de topsnelheid naar 115 km/u. Bij “Comfort+” is de volle mep aan vermogen beschikbaar, en bij “Range+” gaan vermogen en topsnelheid terug naar respectievelijk 50 kW en 105 km/u. De laatste stand moet je echter niet met heet weer uitproberen, want ook de airco wordt dan uitgeschakeld.
Tot slot nog even alle specs op een rijtje:
Gregorius zegt
150 km range = boodschappen of binnen 30km werken (file, dat soort onzin). Zoveel geld gaat het je dus niet schelen.
Wordt trouwens wel leuk. Ja zal zeker gaan zien dat er een paar stil gaan vallen op de linkerbaan in de file: NOG meer file!
O ja, en elk gezin heeft sws dan nog een auto als je echt ergens heen wil…
makkie zegt
@Gregorius: File doet er bij een elektrische auto niet toe, wanneer de auto niet rijdt verbruikt hij ook geen energie. Hard rijden heeft veel meer effect op de actieradius.
Megakix zegt
@makkie: radio, airco, ontwasemingssysteem…etc
Barryyy zegt
Ja ga je even vanaf Amsterdam naar familie in Limburg. Ga je ff flink op Range+ modus rijden. Lekker snel op de snelwegen van 120 Km/H met je 105Km/h.
Nieuwe benaming: Golf, I got the Blues-Slowmotion.
Beemy zegt
@Barryyy:
Als je in Amsterdam woont en regelmatig naar Limburg gaat dan koop je dit soort auto’s natuurlijk niet… of je hebt daarnaast een belastingvrij dieselstokertje…
Barryyy zegt
@Beemy:
Dat is zeker waar, ik begrijp je punt. Maar het gaat om het idee. STEL je hebt alleen deze auto en je gaat sporadisch (1 keer in het jaar of in de 2 jaar) daar heen. Dan zou je dus een aantal dingen kunnen doen. 1. Het er op wagen en het misschien niet redden 2. de trein pakken, veel geld kwijt zijn en het wel redden. 3. Een auto huren/lenen, ook veel geld kwijt en het wel redden.
Nou draait alles niet om geld bij mij, maar geld draait wel om alles en dat combineert niet lekker.
Beemy zegt
@Barryyy:
Geen enkel product wordt gemaakt om IEDEREEN aan te spreken. De mensen die het probleem geval hebben die jij beschrijft kopen deze auto dus gewoon lekker niet. Die nemen dan een elektrische auto met range-extender.
Voor iemand die vaak over het circuit rijd is dit ook niks..
Een polo is ook niks voor een gezin met 5 kinderen..
Een Hummer is ook niks voor een bijstandsmoeder..
Barryyy zegt
@Beemy:
Ik geef je ook geen ongelijk, maar de mogelijkheid bestaat wel toch? Neem aan dat als je een auto koopt, je geen rekening houdt met dat je eventueel verre familie hebt waar je sporadisch heen gaat.
Auto kopen is niet net zoals je elke dag een boxershort aan trekt toch?
Daarbij geef ik je dus ook wel gelijk dat het niet voor iedereen is.
Pieter-Jan zegt
@Barryyy: Met die logica zou iedereen beter met busjes rijden voor het geval ze moeten verhuizen.
940 zegt
Van het KERS vind ik onlogisch dat het instelbaar is. Het rendement van de dynamo’s en elektromotoren is nooit 100%. Dus zou je beter alleen bij remmen het Kers kunnen gebruiken en bij gas los zoveel mogelijk snelheid behouden(dus het Kers dan niet gebruiken).
Of zie ik het verkeerd?
sir_smokalot zegt
@940: Klinkt in principe logisch, maar ik zal er even een quote tegen aan gooien:
Barryyy zegt
@sir_smokalot:
Maar als de Blue-e-motion door zijn rolweerstand en luchtweerstand afremt en het gewicht ligt fors hoger als de normale variant, dan is dat toch geen slimme zet. Misschien dat de rolweerstand daarintegen dus niet aanzienlijk is verhoogt door het hogere gewicht. De inwendige weerstand van de elektromotor wordt dan toch ook meegerekend of stop die direct met draaien zodra je het pedaal loslaat? hoe ontkoppelt hij zichzelf dan van het “differentieel”
Laurens zegt
Denk dat tegen die tijd wel duidelijk is of het concept met dat soort actieradius en prestaties (= Leaf) levensvatbaar is. Anders is het leuk voor het museum.
Eric zegt
Het grote nadeel van een elektrische auto is de beperking van de accu’s. Zolang er geen elek.auto is die in 1 keer (lees zonder herladen) 800km kan doen, hoef ik hem niet. Dan blijf ik bij m’n diesel die minder weegt, meer kan meenemen en veel verder brengt met één tankbeurt. Hou uwe elek.rommel en kom nogeens terug in 2025.
toyotaprius zegt
@Eric: Dat is nu nog onmogelijk om een auto te hebben waar mee je in een ruk 800 km rijdt, maar voor dergelijke afstanden heb je hybride, motoren die gedownsized voor of diesel. Maar goed diesel voor personen auto’s zal in de toekomst in gebruik gaan afnemen. Deze auto lijkt mij ook geen consumenten auto’s op dit moment. worden geen belastingen opgeheven ed, alleen de aanschaf prijs is vaak en factor x duurder. kijk maar eens naar die mitsubishi I Miev, volgens mij had dat ding ook een catalogus waarde van +/- 30.000 eur.
toyotaprius zegt
Nieuwe dienstauto voor Hero Brinkman?
Zal wel de ideale auto zijn voor mensen in de buitendienst voor gemeente werken en stads diensten..
want de catalogus prijs zal behoorlijk zijn, dus totaal oninteressant voor particulieren.
Atenza zegt
2014 pas? :S Zal wel in de vorm van de nieuwe generatie Golf zijn lijkt me?
Jochempie zegt
Een acceptabele range, al kan ik nog niet van amersfoort naar den haag en vice versa.
Barryyy zegt
@Jochempie:
Tenzij je het gaspedaal indrukt, loslaat, remt, gas intrapt, loslaat, remt. Wellicht dat VW het KERS idee zo goed krijgt. dat je 150% rendement eruit kan halen. Dan ziet het er wel stom uit, maar je komt er wel!
dinges zegt
@Barryyy: Ik denk dat VW zich wel aan de wetten van de natuurkunde moet houden. Dit plannetje gaat dus niet op.
Bart zegt
Cd-waarde moet Cw-waarde worden.
sir_smokalot zegt
@Bart: Zou je wel denken he? VW denkt er anders over: http://www.volkswagen.com/vwcms/master_public/virtualmaster/en2/unternehmen/mobility_and_sustainability0/service/glossar_kopie/butadien.index.html
Bart zegt
@sir_smokalot: Je schrijft het artikel toch in het Nederlands? Cd is de Engelse term voor onze Cw. Cd=Drag Coëfficiënt, Cw=Weerstand Coëfficiënt.
Barryyy zegt
@Bart:
You’ve got a point there.
We snappen in ieder geval allemaal wat Sir_smokalot bedoeld.
Ikkuh zegt
Mijn Citroën XM heeft al een CW-waarde van 0,28, en dat model stamt uit 1989. Job well done, Volkswagen…. :’)
Danny zegt
En da’s nou precies waarom ik niet in elektrische auto’s geloof: wat heb ik aan een auto als ik er drie dagen over doe om in Noord-Frankrijk te komen, of een dag of 7 om te gaan skiën…? Zolang onmogelijk tussendoor kan bijtanken, zal het concept i.m.h.o. altijd een gimmick blijven, en niet aanslaan bij het grote publiek.
AudiQuatro zegt
Juist ja, en waar komt die stroom vandaan?? Als je nou een polo laat afslanken tot 1000kg, en je er een 1.6TDI in doet dan ben je toch veel beter bezig?
clijde zegt
@ikkuh
De VW passat van 1988 heeft ook een CW-waarde van 0.28, dus jouw uitspraak is wat overdreven, vind ik. Voor mijn data heeft een xm een waarde van 0.30. Maar het is bijna het zelfde.
Pallas zegt
@clijde: CW waarde zegt niet zoveel over de stroomlijn een langere auto heeft een lagere CW als een kleine die toch minder luchtweerstand heeft. CX(of CX, CD) is een rekeneenheid.
Pordon zegt
Ik begrijp niet zo goed hoe de selectie gemaakt wordt van welk nieuwsitem wel op Autoblog komt en welke niet. Deze golf is echt een auto die hoogstwaarschijnlijk een bloedhekel hebben aan autorijden en aangezien iedereen hier op Autoblog het tegenovergestelde daarvan is lijkt me dit bericht totaal overbodig. Maarja wie ben ik…
940 zegt
@Sir Smokalot
Ik snap je quote, maar ik snap het nut niet van de andere standen dan de laagste standen (D). De dynamo, elektromotoren en de accu’s zijn geen Perpetuum mobile, dus het rendement van versnellen en energie re-generen is lager dan versnellen en met een zo laag mogelijke wrijving laten uitrollen. Wat hebben ze bij VW gedacht?
Iceman zegt
@Danny
Dat argument is echt allang achterhaald. De elektrische auto is bedoeld voor dagelijks woon-werkverkeer. Voor de 1 tot 3 keer per jaar dat je wilt gaan skiën of naar Noord-Frankrijk wilt rijden huur je gewoon een V70 D5 of iets soortgelijks. Je bent nog altijd vele malen goedkoper uit dan een benzine-/dieselauto te hebben voor dagelijks verkeer. En dan laat ik de CO2-uitstoot nog buiten beschouwing.
BaySideBlueBoy zegt
Om maar te zwijgen over Li-ion in vrieskou. :? Plug-in hybride lijkt mij het beste.
RobinS zegt
@ Autoblog & leden
Waarom blijft de auto industrie zo krampachtig werken aan elektrische auto’s terwijl in Californië de Honda Clarity een groot succes is??? (dwz de 10 beschibare auto’s waren direct weg en rijden probleemloos) Deze stoot niets anders uit dan water. Rijd op waterstof en heeft met een gemiddelde rijstijl ruim 450km actieradius. Haalt de 100 km/h in (geloof ik) 11 sec. en heeft een top van 160km/h
Daarnaast is waterstof een restproduct dat nu nuttig gebruikt kan worden. Ook bij bijvoorbeeld gaswinning komt waterstof vrij als restproduct dat voortaan kan worden gebruikt als alternatieve brandstof.
En nog belangrijker het tanken van waterstof is (momenteel) bijna net zo snel als bij huidige brandstoffen. Maar het belangrijkste is dat wij onze ongebreidelde vrijheid behouden indien tankstations waterstof gaan verkopen. Volgens mijn berekening heeft een tankstation met 1 waterstof pomp een equivalent 7,5 snellaadstations (voor elektrische autos) nodig om dezelfde service te kunnen bieden qua wachttijden.
Daarnaast is er nog een veel groter probleem. Het delven van lithium (accu) is een zwaar vervuilend proces en is maar zeer beperkt te vinden op onze aardkloot. Voornamelijk in Peru en onlangs zijn er velden gevonden in Afghanistan en lithium prijst zich met de huidige ontwikkelingen uit de markt als autoconcerns massaal aan de elektrische auto gaan. De Honda Clarity heeft ook een lithium accu maar staat gelijk aan de nu verkochte hybride’s. Vol elektrische auto’s hebben een drievoud aan accu’s nodig om nog niet eens de helft te halen aan actieradius.
Tenslotte heeft men als “doelstelling” dat in 2020 voor nog maar “slechts” 65% stroom wordt opgewekt uit aardgas, olie, kolen of atoomenergie. Ook zal het huidig stroomnetwerk eerst grondig moeten worden aangepakt, want zoals al eerder op Autoblog was te lezen verkeerd deze in deplorabele staat. Als je auto uberhaupt al oplaad want ik voorzie een nieuwe rage onder de jongeren: Belletje lellen = UIT Stekkertje trek = IN.
Doe es waterstof promoten Autoblog!
toyotaprius zegt
@RobinS: ja maar was er alleen niet een probleem mbt energie verlies van waterstof. Ik ben er niet in thuis, maar had ooit eens een gesprek met een ingenieur van Shell. We hadden het over alternative brandstoffen. En hij gad destijds, dat was 4 jaar geleden oid aan dat waterstof een groot nadeel heeft. En dat had te maken met het transporteren en de opslag, in dat proces verloor waterstof te veel energiewaarde.. Dus nadat je tank vol is en je zet de auto twee dagen weg, heeft de auto een hoger vebruik omdat er meer waterstof nodig is om tot dezelfde prestaties te komen.
RobinS zegt
@toyotaprius:
Klopt dit was een probleem maar is verholpen door de druk in de tank te verhogen naar een whopping 350 bar. Daarnaast heeft Honda ook twee vulstations ontwikkeld. 1: compacte voor thuis die door middel van elektrolyse het waterstofstation waterstof (en zuurstof) uit gefilterd kraanwater kan onttrekken. Vervolgens is het in staat om brandstofcelauto’s zoals de Honda FCX Clarity in acht uur van 0,5 kg waterstof te voorzien, in de meeste gevallen voldoende voor één dag woon-werkverkeer. De gebruiker produceert dus ‘gewoon’ zijn eigen waterstof. 2 een vulstation voor tankstations die een FCX Clarity in minder dan 5 minuten volledig vult. Deze werkt ook op basis van kraanwater. Op het moment dat er geen auto is aangekoppeld aan het thuisstation en de installatie toch aanstaat wordt de geproduceerde waterstof door het station omgezet in stroom welke wordt geleverd aan het stroomnetwerk (levert per saldo meer stroom dan het elektrolyse proces aan stroom verbruikt . Hierdoor verdiend de installatie zichzelf terug. De door Honda ontwikkelde versie voor tankstations is zelfs self-supporting d.m.v. een groot solar paneel (bij mooi weer dan). Dat Shell sceptisch is te begrijpen gezien het feit hun verdien model door iedereen met een water & electra aansluiting naar de filistijnen word geholpen. Desalniettemin openen zij nu ook hydrogen fuelstations met het oog op de toekomst. Honda’s inspanningen worden dan ook met argusogen gevolgd ook door andere fabrikanten gezien ook het verdien model voor autofabrikanten/dealers enigszins een raadsel is. De auto blijkt tot nu toe vrijwel geen onderhoud nodig te hebben gezien de “draaiende” delen zich bijna beperken tot de wielen. We shall see.
toyotaprius zegt
@RobinS: Inderdaad we shall see. en wat je zegt he.. Shell is sceptisch. Ik denk dat dergelijke projecten ook behoorlijk worden gedwarsboomd door de zeer machtige energie lobby. Maar wat je daar had geschetst is wel erg interessant.
En de betreffende Honda Clarity, het is ook nog eens een mooie auto om te zien. Maar ook gewoon te gebruiken.
Tank stations die self supporting zijn… dat lijken mij toch prachtige ontwikkelingen. maar de tijd zal het leren dat we dit ook in het straatbeeld gaan zien. ok de zonnepanelen, die kom je dan wel tegen.. ;)
RobinS zegt
@toyotaprius:
Het leuke is in Californië staan ze er al! (een paar dan) Een oud collega van mij heeft in januari geprobeerd er een te bemachtigen (leaseprijs $ 600,- p.m.) echter werd hij uitgeloot. Het is hem wel gelukt een keer een blokje mee te mogen rijden na zijn zielige uitlootverhaal… Hierdoor baalde hij echter nog meer. Zodoende had ik deze info paraat. Omdat zijn enthousiasme dermate aanstekelijk werkt dat het bij mij nu ook jeukt. Maar ja… Ik hoop serieus dat het Honda lukt. Echter heb je een serieus punt wat betreft lobbyisten. Mocht je het nog niet hebben gezien MOET je deze film echt bekijken: http://www.whokilledtheelectriccar.com.
omeslo zegt
@RobinS: ‘levert per saldo meer stroom dan het elektrolyse proces aan stroom verbruikt.’
Dat is wel redelijk revolutionair ja
Geert zegt
@RobinS: Er zijn een aantal problemen met waterstof auto’s en voordelen met elektrische auto’s, waardoor elektrisch waterstof auto’s ownen:
1) Om waterstof te produceren is meer energie nodig dan welke andere alternatieve brandstof vorm er is (ook hedendaags benzine en/of diesel). Enkel als waterstof uit aardgas wordt gewonnen is de energieconsumptie lager, maar dan is de reden om op waterstof over te stappen, fossiele brandstoffen raken op, niet meer geldig.
DUS: Elektrisch heeft altijd een lagere carbon footprint dan waterstof, behalve als waterstof uit aardgas gemaakt wordt.
2) Een brandstof cel verbruikt ook meer energie dan een elektrische auto.
3) enkele test projecten zijn gefaald. Zo is bij het CUTE project (bussen op waterstof) gebleken dat deze bussen 80% tot 200% meer energie verbruiken dan bussen op diesel. De BMW Hydrogen 7 verbruikt zelfs 220% meer energie. De Honda Clarity verbruikt minder energie dan een conventionele benzine auto, maar nog steeds veel meer dan een elektrische auto.
4) Lithium is een eindige resource. Tot op heden is Lithium altijd voorraadig geweest op het aardoppervlak, maar er is nog niet echt naar gemijnd. Op dit moment (met kennis van de voorraden die we nu hebben) is er genoeg lithium om +- 1.6 miljard elektrische auto’s te maken, terwijl er nu 1 miljard auto’s zijn op de wereld. Dat is krap, maar het is niet gezegd dat lithim batterijen de enige type accu gaan worden in de toekomst. Dat het mijnen van lithium een zeer vervuilend proces is verbaasd me niet, dat is alles, de vraag is of het vervuilender is dan het mijnen van de componenten van een brandstofcel… Dat weet ik niet, ik zie graag de artikelen hierover.
5) De range van een elektrische auto is natuurlijk een veel gewraakt onderwerp. Ten eerste kun je altijd accu’s bijplaatsen in je auto, totdat de range op jouw wensen is afgestemt (ten koste van massa natuurlijk ;)). Daarnaast denk ik dat oplossing zoals het quick drop systeem (http://www.renault-ze.com/elektrisch-rijden/hoe-laad-ik-mijn-elektrische-auto-opy-1024.html) een ideale oplossing is voor de range van elektrische auto’s. En bedenk ook dat er in totaal minder ‘laadstations’ dan tankstations zouden hoeven komen, omdat je je auto thuis oplaad en elke dag met een volle tank kunt vertrekken.
6) En ik denk dat het feit dat elektrische auto’s snel optrekken en geen geluid maken een voordeel is. Snel optrekken leidt tot leuker rijgedrag voor iedereen die niet harder mag dan 130 km/h (zoals hier in Nederland). Geen geluid is wat men niet verwacht van een auto, maar eigenlijk worden de auto’s al jaren steeds stiller, en stiller.
Mijn info heb ik van http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c20/page_128.shtml en omringende pagina’s
RobinS zegt
P.S. De Clarity start ook als je ballen er af vriezen…
Johan zegt
Ik snap alleen niet waarom de banden niet twee maatjes smaller zijn, dat had nog meer bespaard.
Bohica zegt
@ikkuh maar daar rij je dan wel een oerlelijke auto voor.
Beem bim bop zegt
Is dit nou de Golf VII?
KaCh1ng zegt
doe mij maar een 2.0TDI ipv een elektrisch ding mt weinig range
mashell zegt
“een piekvermogen van 115 pk, 270 Nm koppel, en een bereik tot 150 km.”
Dat kan een 1.6 TDI ook, als je de tank tot 8 liter terug brengt ;)
jer-ome zegt
het vermogen valt heel erg mee
want 115 pk van een elektrische auto is veel beter dan van een benzine of diesel auto