The end of an era. Na een kleine 10 jaar is de allerlaatste Lamborghini Murcielago in Sant’Agata Bolognese van de band gerold. In totaal zijn er maar liefst 4.099 Murcies geproduceeerd, verreweg het hoogste productieaantal dat Lamborghini ooit voor een V12 heeft gehaald.
De desbetreffende laatste Murcielago is een LP 670-4 Superveloce, en vindt zijn weg naar een Zwitserse klant. Hoewel de Lambo al op 11 mei van de band rolde werden de slingers en champagne tot vandaag in de kast gehouden. De viering gebeurde in stijl, met een speciale tenoonstelling van het meest aansprekende V12-geweld dat Lamborghini ooit heeft gemaakt. Hierna werd een Murciélago SV naar het Lamborghini Museum gereden, vergezeld door iconen als de 350 GT, Miura, Countach en de Diablo.
Het wachten is nu op de opvolger van de Murcie, een auto waarover al de nodige speculatie qua specificaties op het net is verschenen. We hopen jullie uiteraard snel met de onthulling van de nieuwste top-Lambo te kunnen verblijden.
mclarenf1lm zegt
Ik moet gewoon een Wallpaper hebben van Foto 2.
Ot prachtige Auto nooit geweten dat daar nog best veel van zijn gemaakt.
Ramon zegt
@mclarenf1lm:
Welke resolutie gebruik je? Hij is al op aardig formaat ;).
HDM zegt
Diablo VT kwijlkwijlkwijl!
Exotic zegt
@HDM:
FF mierenneuken: Diablo VT 6.0 SE
Ik :tong: vrouwen zegt
@HDM: Wat is er bijzonder aan die oude Lamborghini?
Ash zegt
@Ik :tong: vrouwen: Als je dat niet weet. Dan hoor je gewoon NIET op autoblog.nl. Wegwezen zondaar!
Citrofiel zegt
Al op 11 mei geproduceerd? Dus dat staat daar gewoon een half jaar bij de fabriek. Leuk voor de klant zeg… :?
robbie zegt
@Citrofiel: hij is al eerder afgeleverd hoor ;) Ze ‘vieren’ het stoppen van de productie echter nu pas. Ik denk om te voorkomen dat iedereen ‘hoopte’ dat de opvolger veel eerder op de markt kwam.
Citrofiel zegt
@robbie: Dus de auto die op de foto’s als ‘laatste’ gepresenteerd wordt is dus niet de echte laatste, maar gewoon een willekeurig exemplaar uit de productie dat naar het museum gaat. Zwak hoor. ;)
robbie zegt
@Citrofiel: zo is de foto met de oranje LP670-4 gemaakt op 11 mei en die met de witte LP670-4 vandaag.
Er staat namelijk nergens dat het laatste exemplaar aanwezig was bij de ceremonie vandaag.
Het feit dat er zoveel tijd tussen beide evenementen zit komt waarschijnlijk omdat Lamborghini ‘stil’ wilde houden dat ze Murcie uit productie was. Op die manier gaan mensen/klanten tenminste minder zeiken over het feit waarom er nog geen opvolger is.
Citrofiel zegt
@robbie: Oke dan, laat mijn vorige reactie dan maar zitten, dan snap ik het nu. ;)
robbie zegt
@Citrofiel:
Macready zegt
@robbie:
Belangrijker, op het moment dat je verkondigt dat je Murciélago uit productie is, terwijl je nog voorraden hebt, blijven haken veel potentiële kopers af omdat ze a)geen “achterhaalde” meuk willen voor dat geld, doet het ook niet goed bij je vrienden en buren en b)inderdaad gaan zitten wachten op de opvolger.
Kortom, Lambo zou met flinke incourante voorraden blijven zitten.
bpc zegt
@robbie: pff met die klanten ook niets dan last he :p
Hupke zegt
Daar zal ik geen traan om laten.
BaySideBlueBoy zegt
Het is altijd nog Murciélago. :? Mogelijk het vaakst verkeerd geschreven/getypte modelaanduiding hier op Autoblog.nl Zo moeilijk is dat toch niet een é typen. Eerst een apostrof aanslaan vervolgens de klinker. ;)
Vanquish zegt
@BaySideBlueBoy: Als ik me niet vergis is het Murçiélago ;).
YouRockMyWorld zegt
@Vanquish: http://www.lamborghini.com/ Volgens deze vrij betrouwbare bron is en toch Murciélago. :P
YouRockMyWorld zegt
@YouRockMyWorld: Correctie: Volgens deze vrij betrouwbare bron is het toch Murciélago. ;)
Yeelen zegt
@Vanquish: Alleen een ç bij a, o en u (ofwel: de klinkers van auto ;) ) Franse les n°1 :D
Vanquish zegt
@Yeelen: Alleen een beetje jammer dat Lamborghini Italiaans is…
Yeelen zegt
@Vanquish: En dat ze in het Italiaans geen ç gebruiken ;)
Vanquish zegt
@Yeelen: Geef dat dan als argument…
Yeelen zegt
@Vanquish: Murciélago is een Spaanse naam, het wordt nóg ingewikkelder ;) Maar ik denk niet dat ze in het Spaans een ‘ç’ gebruiken, dus veel maakt het niet uit…
ascari15 zegt
De mooiste Lamborghini aller tijden.
Iedere versie was weer mooier en beter.
De laatste sv variant was helemaal compleet.
Ook al is hij er al 10 jaar, hij kan nog steeds
kwa looks en prestaties meekomen.
Vind het echt heel jammer dat hij gaat.
Ik denk niet dat de opvolger hier aan kan tippen.
YouRockMyWorld zegt
@ascari15: Ik denk dat dat ook niet hoeft. Het zijn gewoon eerder gewoon verschillende tijdperken. De Diablo was ook bruut en mooi en dat geld ook voor de Countach etc. De opvolger zou op die manier ook weer zijn geniale unieke trekjes hebben.. Ik kan iniedergeval niet wachten tot ie er is en ben er zeker van dat het helemaal geniaal wordt ;)
Hansie! zegt
meh, ik vind de eerste versie van the Murcielago toch een stuk mooier dan deze.
Diablo blijft ook super bruut!
janklaassen zegt
Zonde.
FelixF zegt
De SV was toch wel een van de prachtigste Lambo’s van de laatste tijd. God wat zit je ook heerlijk in dat ding.
Maar zijn ze nu sinds mei alleen nog maar Gellardo’s in elkaar aan het schroeven daar? Lijkt me toch dat ze wat mensen over hebben als er een hele productielijn wegvalt.
Vanquish zegt
@FelixF: Waarschijnlijk zijn ze al bezig met een opvolger ofzo.
autoblogger zegt
The end of an era.
ilovecars zegt
1 minuut stilte…
Megakix zegt
@ilovecars: …is de minuut al voorbij, of ben ik nog op tijd ? ;-)
Jokkebrok zegt
@Megakix: ssssst je praat er doorheen!
Megakix zegt
@Megakix: ..oepsssss….sssssssssorry… ;-)
Sonney zegt
Verreweg de mooiste supercar naar mijn mening, de bruutheid straalt er vanaf. Ik hoop dat de opvolger nog bruter is.
Dr.Bob zegt
Productiedatum van dit exemplaar: 11 mei 2010 (11-05-2010)
Champagne ter ere van dit exemplaar: 05 november 2010 (05-11-2010)…
Weird!
Waarom?
– klant moet héél lang op nieuwe auto wachten..
– auto’s op de foto staan neem ik aan in het Lambo museum, dus die waren er ook al die tijd al..
BTW: Hoeveel van de 4099 geproduceerde examplaren zijn zover we kunnen achterhalen ook alweer afgeschreven (geparkeerd tegen boom, brand, etc)?
robbie zegt
@Dr.Bob: wie zegt dat die klant zijn auto niet veel eerder heeft gekregen? Die auto kan toch gewoon afgeleverd worden?
Op 5 november was er een ‘feestje’ om te vieren dat de Murcie uit productie was. Daarom werd er een witte(!) LP670-4 in het museum gezet.
De foto’s van het oranje exemplaar zijn uiteraard gewoon gemaakt op 11 mei.
Het feit dat Lamborghini hier zolang mee gewacht heeft is het feit dat ze mensen in de waan wilden laten dat de Murcie nog in productie was en dat het dus nog wel even zou duren voordat de opvolger op de markt zou komen.
jp zegt
Ik moest bij bovenstaande foto toch meteen aan deze denken:
jack_abarth zegt
@jp:
Inderdaad, end of an era was toendertijd…
rider zegt
@jp: in het echt gezien op straat bij Utrecht in 2008. Echt een mega verschijning en bizar luidruchtig. Kon die brute V12 gewoon boven mijn radio uit horen gillen, en ik had de ramen dicht!
KaCh1ng zegt
@jp: de murciélago vind ik een waardige opvolger vn de diablo
robbie zegt
Overigens had ik enkele maanden geleden al gemeld dat de Murcie al geruime tijd uit productie was ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/21/welke-kleur-staat-de-murcie-het-best#comment-2469327
Citrofiel zegt
@robbie: Wat geniaal, oh alwetende grootheid… ;)
rob1 zegt
een van de mooiste lamborghini`s ooit maar lamborghini zal er altijd blijven en een grooter woorden kijk maar na het verkochten aantaal auto`s
Megakix zegt
Potverdikkeme ! Dit was toch wel een héél geslaagde auto !!! Ik ga het werkelijk missen…pink een traantje weg…en wuif met een witte zakdoek na…snif…
Eric zegt
Van de 4099 geproduceerde zijn er een aantal al flink gecrashed en/of uitgebrand. Dit maakt dat het een zeldzaam model gaat worden. Hoop wel dat de nieuwe voor kerst wordt voorgestelt en niet ergens volgend jaar.
Megakix zegt
@Eric: waarschijnlijk staat de nieuwe in die catalogus uit Amerika, ben de naam even kwijt…maar het is die gids voor de hele rijken der aarde, die n’s wat anders willen, maar vooral duurder…HELP ! Hoe heet die gids..
Eric zegt
Maar die speciale chinese uitvoering is toch onlangs nog gepasseerd hier. Zijn die ook voor 5 mei gebouwd????
robbie zegt
@Eric: dat was op 23 april. En aangezien 23 april nog steeds voor 11 mei is…
http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/23/dit-is-de-lamborghini-murcielago-lp-670-4-superveloce-china-limited-edition
Niels zegt
Konden ze er nu echt niet eentje meer maken, zodat ze op de 4.100 stuks uitkwamen?!
rider zegt
@Niels: toeval? wie zal het zeggen. maar ik denk eerder dat ze de produktielijn nu moesten aanpassen aan de opvolger. Lamborghini heeft een fortuin geinvesteerd in de nieuwe produktiestraat. moet ook wel, immers is die nieuwe voor een groot deel uit koolstofvezels opgetrokken en dat vergt nu eenmaal ander gereedschap en montage benodigdheden dan de Murciélago.
Dat de Murciélago aan zijn eind kwam, was wel duidelijk. de motor is in de huidige hoedanigheid verouderd (emmissie-eisen/verbruik) en het voertuig zelf is ook te zwaar. (daarom is de opvolger ook uit composieten opgebouwt) en de wielen zijn te klein waardoor de remmen ook aardig in de knel komen. (zeg niet dat hij slecht remt! remt zelfs beter dan een 911 Turbo!, als je voor de SV kiest) elke concurrentie heeft al 20 inch, maar deze ouwe rot heeft nog steeds 18inch.
ik moet wel een traan laten, bij de gedachte dat deze nu echt geschiedenis is geworden.
Wild2Mild zegt
NOOOOOOOOOOOOOOO!
Sciurida zegt
Zal wel iets symbolisch achter zitten. Jammer, maar goed nu kunnen ze vol focussen op een nieuw model, die hopelijk wat praktischer wordt in het normale verkeer. Laatstt een review van Fifth Gear gezien van de SV, wat een monster, maar veel te breed! Stiekem hoopte ik dat de VAG de laatste zou maken met de w16 van Bugatti achterin, maar dat zal ik zelf moeten laten doen :P.
porsche911turbo2 zegt
Ik vind het nog steeds een geweldige auto :)
Flamingo zegt
nu maar hopen dat zn opvolger net zo vet wordt of miss nog vetter :D
boygeorge zegt
@Flamingo:
ik weet niet zeker ,maar ik denk dat ik wat commemts voor u op winterbanden heb gezet, als ze er nog staan, ik zal straks kijken.
Flamingo zegt
@boygeorge: je hebt 666 reacties gefeliciteerd! en bedant voor je reacties
CSL zegt
LP 670-4 Supergril
boygeorge zegt
@CSL:
dit is leuk, het lijkt het zelfde bericht, maar dan totaal anders.
CSL zegt
LP 670-4 Supergeil
boygeorge zegt
@CSL:
dit is leuk, het lijkt het zelfde bericht, maar dan totaal interessanter.
boygeorge zegt
ik heb een hekel aan lamborghini.
ik hoop dat ze er nooit meer 1 maken, stelletje padje-pay-ers.
ik vind Magnum P.I. toch de meest toffe kerel in de VS.
en hij gaat echt niet in zo`n raar ding rijden.
en die twee jochie`s in Miami-vies.
Nou, echt wel dat ze een goei smaak hebben.
George let op, blijf on-topic.
robinois zegt
@boygeorge: nog steeds een apart geval??
boygeorge zegt
@robinois:
yes.
aad zegt
Toch jammer maar hopelijk wordt het nieuwe model iets minder glad. Hij mag wel wat meer Diablo worden want die ziet er naast de Murcie toch nog steeds beter uit.
Pieter-Jan zegt
Naast de retooling vermeld door rider, is het is een met de hand gebouwde wagen. Dus moeten alle werknemers betrokken zijn bij toch tenmiste de laatste stadia van de ontwikkeling en de bouw van prototypes. Zeker omdat deze wagen op een totaal andere manier in elkaar zit dan Lambos van welleer. De laatste maanden zijn waarschijnlijk een intensieve leerervaring geweest voor de arbeiders en de ingenieurs.
Inderdaad jammer dat enkele klassieke Lambo trademarks gaan verdwijnen, maar het is een goed afscheid geweest. Ze hebben het basisrecept van de Countach volledig tot zijn recht laten komen zodat het eervol kan pensioneren.
Dimglor zegt
Mja logisch… even 6 maand wachten om te vieren dat de laatste murc van de band gerold is…
Cantago zegt
@Dimglor: ja, dat is echt raar, doe dat dan meteen! Echt geweldige auto is dit btw, hij ziet er zo ongelooflijk mooi uit… Maar ik heb slechte hoop op de opvolger, want de Estoque was lelijk, en het Sesto Elemento concept vond ik ook al niks. Dus nu blijven hopen dat ze weer gevonden hebben hoe ze stunning gave auto’s maken!