Soms zijn er van die geruchten die steeds maar weer blijven opduiken. En in dit geval hebben we zelfs te maken met twee van die geruchten! Het eerste gerucht is dat de Lotus Esprit terug gaat komen (horen we al sinds 2005) en het tweede gerucht is dat de nieuwe Esprit (die naar verluidt in Parijs staat als “concept”) voorzien zal worden van de 4.8 V10 (560 pk) uit de Lexus LFA, of als je minder vermogen wil de 5.0 V8 (423 pk) van de IS F.
We horen die verhalen als sinds 2009 en nu schijnt het gerucht wederom “bevestigd” te zijn door iemand die “dichtbij” Lotus zou zitten. Of het allemaal waar is? Het zou zomaar kunnen, in de Elise, Exige en Evora liggen immers ook allemaal Toyota blokjes. En voor Lexus/Toyota zou het leveren van die V8 & V10 motoren wellicht een mooie manier zijn om de ontwikkelingskosten nog enigszins terug te verdienen.
Maar is zo’n grote V10 niet veel te groot voor een Lotus hoor ik je denken. Ook dat valt wel mee, volgens Lexus is de V10 van de LFA zo compact dat hij dezelfde afmetingen heeft als een V8 en net zo licht is als een V6. Lijkt mij prima in het straatje van Lotus te passen.
Overigens deed in 2008 ook nog (eventjes) het gerucht de ronde dat de nieuwe Esprit de beschikking zou krijgen over een V8 van BMW met twee turbo’s erop. Het blijft dus nog een beetje gissen, maar wat we wel zeker weten is dat de nieuwe CEO van Lotus (Dany Bahar, ex-Ferrari) zich voor heeft genomen om Lotus een stuk professioneler op de kaart te zetten.
En als je Ferrari en Lamborghini slapeloze nachten wil bezorgen dan is het volgens mij een heel goed idee om wat potente Japanse krachtbronnen achterin te flikkeren. Wat denken jullie? (via: insideline.com)
Klassiekerrally zegt
Laat maar komen! Ik maak er wel een rijtest van ;)
spykerboy zegt
haha zal wel supervet zijn! zal die dan ook het geluid van de LFA hebben? want dan zou ik geen LFA meer hoeve te kopen denk dat de esprit wel wat goedkoper zal worden dan de LFA ;)
rsx zegt
@Spykerboy dan moeten ze daar bij Lotus wel een fijn uitlaat systeem monteren. :)
HDM zegt
@Klassiekerrally: ik zou die zin aanpassen naar ”Laat eerst maar komen! Dan zien we wel” :P
Jochempie zegt
Dan zou de V10 toch nog een eervolle bestemming krijgen!
Komt er nog een GS-F of een LS-F met deze motor?
Klassiekerrally zegt
@ HDM: Ik was wat optimistischer, maar of dat ook realistisch is, is inderdaad nog maar de vraag…
HDM zegt
Nou ja, zolang als dat die wagen nog geen centimeter onthuld is blijft het helaas bij hopen, ook voor welke motor er in gaat (en of jij de rijtest mag doen :P).
Hupke zegt
Laten we hopen dat waar rook is vuur is alleen dan niet op de Ferrari manier.
V-Power zegt
Gelijk regelen :) LFA blok is echt monsterlijk :)
KEVV zegt
Hopen dat de Esprit ook zo’n mooi geluid maakt!
DavidZ zegt
Ik vermoed dat Lotus niet kan concurreren in de hogere prijssegmenten, was in het verleden al zo, is anno 2010 niet anders. Met prijzen tot Cayman niveau: ja, voor de liefhebber. Daarboven redt Lotus het niet, net als vele anderen die denken dat ze zich met Ferrari & Co kunnen meten.
Lotus heeft altijd al veel minder kwaliteit dan Porsche geboden. Dus een (veel) mindere betrouwbaarheid, bouwkwaliteit of afwerking, minder veiligheid etc etc.
Die V10 van Toyota zal ook enorm kostbaar zijn, dus onwaarschijnlijk. De V8 uit de IS lijkt me wél logisch.
Hupke zegt
@DavidZ:
Veel mindere kwaliteit dan Porsche?
Langst de ene kant amper een belediging voor bijna eender niet duitsmerk en langst de andere kant zelfs niet helemaal waar.
Om te concurreren, Ferrari levert ook niet zo’n geweldige kwaliteit zeker vroeger niet dus als je de Esprit langst een 328/ 348 wil zetten weet ik nu al wie er als beste uitkomt.
En lotus heeft nooit echte supercars gebouwd maar ze zijn wel altijd de betere wagen geweest en ook wel droomwagens. Lotus kan volgens mij wel in het hogere segment mee, al zullen niet moeten hopen op de volume’s van Ferrari en Lamborgini net zoals ze niet hopen dat ze evenveel elises op de markt kunnen brengen als er Z3’s en Z4’s zijn.
Wim zegt
Nice, laat maar komen!
Prisma zegt
Heb nooit begrepen waarom Toyota, Lotus niet heeft opgekocht toen het te koop stond. Het zou namelijk een mooie aanvulling zijn bij hun merken. Hierbij hoop ik echt dat de geruchten waarheid zijn.
JPM zegt
Offtopic:
Waarom wordt er op autoblog geen aandacht besteed aan de bijna 600.000 autos die Ford terugroept? Ik weet het is geen Toyota dus niet zo interessant voor jullie maar toch.
robbie zegt
@JPM: dat is heel simpel:
a) Dat model is nooit (officieel) leverbaar geweest in Europa;
b) We schrijven ook niks over de 1,3 miljoen auto’s die Toyota & GM moeten terugroepen wegens spontaan uitvallen van de motor;
c) Die roestende achterassen zullen mij aan mijn reet roesten ;)
w0o0dy zegt
@robbie: ergens gelezen dat het streefgewicht zo’n 1350kg is… gezien het gewicht van de Evora en de concurrentie zou alles onder de 1450 knap zijn maar doelstelling zal het gewicht vd 911 zijn…
xilver zegt
@JPM: 600k auto’s van Ford… klein bedragje voor zo’n monsterbedrijf, is dus niet de moeite…
Vinny_93 zegt
@JPM: Ik denk, wat robbie ook zegt, dat het komt omdat de autoblog de nieuwe lichting Ford GT’s heeft besteld. Waarvan wij nog niks weten. Á la JC.
Nico zegt
Naar mijn mening was de Esprit HET ontwerp voor een sportwagen. Zo hoort een droomauto er naar mijn mening uit te zien.
Kan dan ook haast niet wachten op hetgeen Lotus wil presenteren in Parijs…
Laue zegt
LFA = lichtgewicht karretje met V10.
LOTUS = je raad het al.
als lexus zijnde accepteer toch geen concurrentie door het blok aan lotus te geven?
robbie zegt
@Laue: Lexus bouwt “maar” 500 stuks van de LFA en die zijn allemaal al verkocht (volgens mij). Het zal Lexus dus niet “schaden” als ze deze motor (of een variant daarop!) ook aan Lotus gaan leveren. Als de LFA nou een “volumemodel” zou zijn dan lag het wellicht anders.
xilver zegt
OT vergeten :D: ik hoop dat die Lotus er net zo goed gaat uitzien als zijn voorganger, want dat was echt wel een plaatje!
XiPHiAS zegt
Lotus zou zeer dicht bij een samenwerking met Renault staan, dit voor F1 seizoen 2011, naast de motoren zouden ze de bak van Renault gebruiken in hun nieuwe F1 wagen … de hydolics dewelke dit jaar te wensen over lieten gaan ze welf ontwikkelen. De megadeal voor de F1 motoren en versnellingsbakken tevens ook een deal tussen Lotus Cars en Renault om hun motoren te gebruiken in hun straatwagens zou dit weekend in Spa wel eens getekend kunnen raken. Of ze uit de details zullen geraken is een ander paar mouwen…
robbie zegt
@XiPHiAS: I know, maar ik hecht dat niet al teveel waarde aan. Lotus F1 heeft dit inmiddels alweer ontkent en zegt dat ze gewoon doorgaan met Cosworth.
En daarnaast heeft Lotus F1 natuurlijk heeeeel weinig (zeg maar niks) te maken met Lotus Cars & Lotus Engineering.
XiPHiAS zegt
@robbie : Lotus cars en Lotus F1 hebben weinig gemeen, maar ze zitten wel op dezelfde lijn en rond de tafel. Als voorbeeld: Heikki helpte mee met de ontwikkeling van de Evora CUP en deze heeft een Cosworth motor. + ik zie veel linken tussen Lotus Cars & Lotus F1. Ook al zijn het twee verschillende bedrijven.
Waar heeft Lotus ontkent ivm de samenwerking met Renault? Graag de link (niet dat ik je niet vertrouw, maar heb het graag voor mijn forum) ;-)
Natuurlijk kan het wel dat Lotus zal samenwerken met Renault (de motoren van hun Renault Sport zijn zeker niet fout voor de racy lotussen) terwijl eventueel Lotus zijn exotics en high end cars kan voeden met Toyota/Lexus motoren.
Als Lotus met Toyota samenwerkt(e) en de nieuwe Esprit zich moet gaan meten met de allergrootsten dan is de LFA motor bijna de enige mogelijkheid ALS ze bij Toyota/Lexus gaan shoppen.
Al weet ik uit interne bron bij Lotus dat Lotus zelf ook een motor aan het ontwikkelen is… maar dat kan natuurlijk op basis zijn van een Lotus/Lexus of andere motor zijn natuurlijk.
pff toch zwaar afwachten tot parijs zulle! de Lotusfans lopen op hun toppen van hun tenen.
robbie zegt
@XiPHiAS: zit het linkje ff te zoeken, maar kan het zo snel even niet meer vinden (sorry!).
En mag ik vragen hoe jij erbij komt dat de Evora Cup/GT4 een Cosworth motor heeft? Volgens mij ligt daar gewoon dezelfde V6 in als in de normale Evora, alleen dan wat heftiger onder handen genomen en tot 4.0 liter groot (met hulp van Cosworth?).
Wellicht ben in de war met de Lotus Exos Type 125? Die heeft namelijk wel een Cosworth motor achterin liggen ;)
En de motor die Lotus aan het ontwikkelen is waar je het over hebt, is dat niet die 3-cilinder Range Extender motor?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/07/hybride-volgens-lotus-range-extender-engine
XiPHiAS zegt
oja … de deal met BMW voor het gebruik van de M5 motor is afgesprongen omdat BMW geen toelating wilde geven aan Lotus om iets aan de motor te wijzigen. Dit is trouwens een van de redenen waarom de nieuwe Esprit er nog niet is.
Lotus past ALTIJD de motors aan die ze gebruiken van andere merken. Lotus tuned altijd de motoren op hun eigen manier, met veel succes.
Ik denk dat BMW vooral bang is/was om te kakken gezet te worden door Lotus, Lotus heeft meermaals bewezen de motoren een geheel ander karakter te geven. En stel je es voor dat Lotus toch dat ietsje meer uit de V10 van BMW kon puren. Dat zou BMW als multiple winnaar van “best engine of the year” een klein beetje in diskrediet brengen. Lotus Engineering blijft een heel sterk engineering bedrijf… (dat zonder de mensen het weten voor ERG VEEL andere constructeurs ontwikkeling doet)
Of het nieuwe management nog achter die filosofie staat weet ik niet, maar vroeger was dat één van de vereisten bij een deal.
Supreem zegt
@XiPHiAS:
Ik begrijp je volkomen, maar tegelijkertijd kan je uit elke motor meer vermogen halen. Dat gaat enkel ten koste van de betrouwbaarheid.
Ook is een blok dat al sinds 2005 in productie is relatief gemakkelijk om te vormen tot iets efficiënter, al was het maar omdat een Lotus niet boven de 1700kg zal uitkomen.
Hoedanook, zulke geruchten kun beter aangezwengeld worden. Dat zou een prachtig klinkende machine worden, met massa’s kracht op overschot.
booli zegt
Best of both worlds zou ik zeggen, laat maar komen….
JPM zegt
@ xilver
En die paar autos van Toyota wel dan?
xilver zegt
@JPM: Zal niet boeien zeker? En je kan moeilijk alles weten.
w0o0dy zegt
Zou een aardig “konijn uit de hoed” zijn als dat doorgaat. Overigens kan ik me voorstellen dat het wel die motor wordt, maar met minder exotische hardware waardoor het vermogen wat zakt, het karakter wat minder extreem wordt en het prijskaartje omlaag kan… zelfde blok en krukas, maar iets zwaardere drijfstangen, zuigers en kleppen waardoor de motor geen 9000 maar “slechts” 8500 draait, langer heel blijft EN een stuk goedkoper wordt… zoiets dus.
Verder denk ik dat de Lexus 5.0 v8 ook wel een fijne motor is voor een sportwagen, mits er wat aan de motor gesleuteld mag worden… andere nokkenassen, andere poelies dat soort werk. Nu komt die motor toch een beetje over als een “luie amerikaanse v8″…
Maar goed, nog ff geduld… maar het gaat behoorlijk anders worden bij Lotus…
Bakpouwww zegt
ze waren in 2009 als bezig met het testen van de nieuwe Esprit. dus ze mogen nu wel eens opschieten. http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2006/10/2009_lotus_esprit_spy2.jpg
XiPHiAS zegt
@robbie (en al de geïnteresseerden ;-))
Evora CUP : is een door Cosworth aangepaste (en opgeboorde) VVT-i 2GR-FE (Toyota motor) dezelfde als van de Evora maar dan van 3.5 opgeboord naar 4.0 . Of je dit een echte Cosworth motor kan noemen weet ik niet, maar op de Evora CUP/GT4 staat alvast het Cosworth logo (http://www.flickr.com/photos/rnair/4882922176/) dus niet 100% Cosworth, maar is wel prominent op de wagen aanwezig.
Motor ontwikkeling: neen, niet de range extender, ze zouden een motor aan het ontwikkelen zijn, maar misschien is dit ook weer op basis van een andere (Toyota) motor én eventueel in samenwerking met oa. Cosworth, kan evengoed een doorontwikkeling zijn ism oa. Cosworth op de VVT-i 2GR-FE van de Evora CUP voor de nieuwe Esprit. 400+pk zou al niet misstaan in de nieuwe Esprit.
Zal volgens mij afhangen, welke deal Lotus Racing maakt met Renault. Los van het feit dat Lotus Group en Lotus Racing helemaal niets met elkaar hebben te maken kwam plots nadat Lotus Racing bekend maakte met Cosworth motoren te rijden de Evora CUP in samenwerking met Cosworth en kwamen Heikki en Jarno helpen de wagen ontwikkelen. Volgens mij hebben ze beiden een aparte boekhouding, maar is de samenwerking toch nauwer dan we menen te weten/denken (mogen weten).
Lotus Engineering blijft een zeer belangrijke speler als ontwikkelaar en engineering binnen de automotive sector. Lotus werkt voor VEEL andere automerken in onderaanneming, zelfs bepaalde onder scherpe voorwaarden oa. de strikte geheimhouding. Toen een kennis van mij bij Lotus Engineering op bezoek was (voor zijn werk) was Lotus bezig met een ontwikkeling voor een Duits zeer bekend merk.
w0o0dy zegt
@XiPHiAS: hier lees je meer over die partnership
http://rumors.automobilemag.com/6648765/news/lotus-announces-partnership-with-cosworth-for-road-racing-engines/index.html
robbie zegt
@XiPHiAS: Ik krijg heel erg het vermoeden dat Cosworth van Lotus (Engineering/Cars) de opdracht/taak krijgt om de bestaande Toyota motoren verder te tunen. Zowel voor het gebruik in de straatauto’s als in de raceauto’s.
Het “verhaaltje” dat Heikki & Jarno beholpen hebben bij de ontwikkeling van de Evora GT4 komt op mij toch vooral over als leuke marketingblabla. Ze zullen ongetwijfeld wel wat zaken gedaan hebben, maar het staat natuurlijk vooral heel mooi in de folder en het persbericht. Ik zeg niet dat ze niks gedaan hebben, maar heel uitgebreid zal het ook niet zijn.
En uiteraard is het ook niet meer dan “logisch” dat als Lotus een paar coureurs ergens aan wil verbinden dat ze kiezen voor de Lotus F1 rijders, dat werkt namelijk twee kanten op. Voor dit soort dingen is het aardig:
http://www.autojunk.nl/2010/02/heikki-kovalainen-en-zijn-lotus-evora
http://www.autojunk.nl/2010/02/jarno-trulli-test-de-nieuwe-lotus-evora-cup-raceauto
Een goed voorbeeld van het feit dat Lotus Cars & Lotus F1 (inhoudelijk) niks met elkaar te maken hebben is volgens mij wel dat de nieuwe Lotus Exos T125 (feitelijk een uitgeklede F1 auto) compleet zonder medewerking van Lotus F1 ontwikkeld en gebouwd is. Als ze werkelijk close zouden zijn dan was het handig geweest om samen te werken.
Hoor zelf maar:
http://www.youtube.com/watch?v=oXZUMqVm9Zs
@03:10
Die man benadrukt nog maar even (zeer ferm) dat Lotus F1 niks met dat project te maken heeft en alles bij Lotus Cars inhouse wordt gedaan. Zegt volgens mij wel genoeg over de ‘samenwerking’ tussen Lotus Cars & Lotus F1 ;)
XiPHiAS zegt
w0o0dy : niets nieuws :-)
XiPHiAS zegt
robbie : ontkenning Lotus > Renault : http://www.madeinmotorsport.com/en/headlines/news-f1-gascoyne-dismisses-lotus-renault-claims-10270.html ;-)
Hij laat het wel “open” …
robbie zegt
@XiPHiAS: Thnx! Begon al aan mezelf te twijfelen ;)
XiPHiAS zegt
@robbie : I know, en het is correct dat de Exos is ontwikkeld bij Lotus Cars (Lotus Group) en niet bij Lotus Racing.
Zij kunnen natuurlijk zo stellen, of het echt waar is hebben we het raden naar.
Veel zaken zitten in elkaar geweven, en zij maken bekend wat zij bekend willen maken. Zoals ik reeds zei is Lotus heer en meester in het verzwijgen van nieuwe wagens. Toen de Elise MKII de MKI vervieng stond de wagen er opeens, zelfs de dealers vielen uit de lucht.
Ergens is Lotus het wel gewent, want via het Engineering afdeling doen ze heel erg veel werk voor andere merken en daar MOETEN ze hun mond houden.
Ergens vind ik het zeer erg leuk om ze gissen, speculeren en samenleggen van puzzelstukjes inzake de nieuwe weg van Lotus… op mijn forum en bij de ‘echte’ Lotusfanaten is het echt bibberen. Het belooft niet veel goed’s voor fans van echte circuitwagens.
Timmie zegt
Al van 2005, en zou beschikbaar zijn in 2007. Bewijs dat die geruchten rommel zijn. Puur geldklopperij door aandacht. Dus hij komt misschien in 2050.
friso zegt
ik vind t een geweldig idee hoor, maar waarom bouwen ze nu ineens zoiets groots en zwaars?!
robbie zegt
@friso: weet jij al wat de nieuwe Esprit gaat wegen? Knap! En volgens mij was er ook nooit kritiek op de vorige generatie Esprit, waarom zou Lotus dan geen nieuwe versie daarvan mogen bouwen?
XiPHiAS zegt
@robbie : ook Lotusfan ? ;-) (ik stuurde al een paar keer Lotusnieuws) … onder mijn echte naam Frederik VC.
robbie zegt
@XiPHiAS: Ben geen uitgesproken Lotus fan hoor, heb een zeer brede interesse :D En blijf je Lotus tips vooral sturen, al kan ik natuurlijk niet beloven dat we ze altijd plaatsen…
rene zegt
w0o0dy ,waarom langer heel blijft? Gebruik gewoon de juiste(dure) materialen en er is echt geen probleem.
rene zegt
Prisma, begrijp dit wel een beetje van Toyota laat Lotus wat Lotus is, een zelfstandig ontwikkelingscentrum en vraag om objectieve hulp wanneer nodig.