Als je ervoor gekozen hebt om een auto te leasen die duurder is dan wat je van de baas mag rijden, dan mag de eigen bijdrage niet langer in mindering worden gebracht op de bijtelling. Deze maatregel geldt waarschijnlijk over 2009 en de jaren daarna. Er staat u dus wellicht een fikse naheffing te wachten!
Stel, je mag van de baas een leuke leasebak uitzoeken. Je kunt kiezen voor die saaie middenklasser met een paar leuke opties, maar liever rijd je een klasse luxer. Je besluit om zelf wat bij te betalen en een duurdere auto te rijden. Die (meestal maandelijkse) bijbetaling kon je altijd aftrekken van de bijtelling. Maar dat gaat veranderen.
Volgens een belastingexpert heeft een uitspraak van de Hoge Raad ten gevolg dat deze regeling per 2009 niet langer actief is. Dat kan resulteren in fikse naheffingen over 2009 en begin 2010. Vóór 2009 werd de regeling expliciet goedgekeurd maar dat is niet langer het geval. Dit kan een flinke strop betekenen voor de werkgevers van Nederland, want vooralsnog werd deze regeling via de loonstrook geregeld. Zij zullen dus waarschijnlijk opdraaien voor de eventuele naheffingen over 2009 en begin 2010. Je kan er echter gerust vanuit gaan dat het voor de toekomst zo zal zijn dat je de extra belasting zelf moet gaan betalen. Tuurlijk, het is je eigen keuze om in een rijker uitgeruste auto rond te rijden en daar ook nog eens privékilometers mee te rijden. Maar dit is wel erg vreemd, want je krijgt dan bijtelling over het stuk auto dat je zelf betaalt?!?
Mensen die niet meer dan 500 privékilometers per jaar rijden of “creatieve” kilometeradministraties bijhouden betalen geen bijtelling en hebben dus ook geen last van deze wellicht veranderende regeling. Of als je je elektrisch voortbeweegt natuurlijk. Het is nog even afwachten wat er precies gaat gebeuren en hoe men dit bij de Belastingdienst op gaat pakken, maar de Autoblog Top Tip van deze maandagochtend: ga maar vast sparen. Goedemorgen!
bakkerst zegt
Nederland bananen republiek, als ik het goed begrijp is een regeling expliciet goedgekeurd vóór 2009, en mag je dus die regeling toepassen. En dan opeens niet meer, en mag iedereen die een geldige regeling gebruikt heeft betalen?
Wut? Van wanneer dateert de uitspraak van de Hoge Raad dan? Dat is in dit verband wellicht interessant, en mag dat zomaar iets met terugwerkende kracht ongedaan maken? nogal zuur lijkt me, en een prettig meevallertje voor de overheid.
Hennep zegt
Of koop privé zelf een kleine zuinige auto voor het werk (en vraag een vervoersvergoeding van de baas).
majinstar zegt
Ik vind het heerlijk hoe al die lease rijders massaal worden aangepakt. Je leased als je geen auto kan betalen en meestal gaat dit gecombineerd met werk. Sloebers.
jimmy zegt
@majinstar: Mensen met een baan die juist prive een auto kopen zijn de sloebers.. De vakkenvullers en magazijnmedewerkers van ons land bijvoorbeeld. Leasen is juist fantastisch. Je rijdt zo’n bak helemaal tot zn einde in 4 jaar en dan haal je gewoon weer een nieuwe op.
911GT2 zegt
@majinstar: Nee hoor ik Lease helemaal niet omdat ik geen auto kan betalen, ik heb er nog twee privé. 1 voor mijn vrouw en 1 voor de fun. Toch rij ik mijn leaseauto privé omdat dat nou eenmal handig is met een kleine en als je veel km’s maakt in het weekend. Ik heb geen eigen bijdrage omdat ik gewoon netjes op het budget wat uitgezocht heb.
Dat wil niet zeggen dat ik lease omdat ik het niet kan betalen. Maar gewoon omdat ik zakelijk, en privé veel met dat ding rijd.
Moet ik dan een 3de auto kopen voor in het weekend. Dat zal dan een oude vervuilende auto worden. Is dat dan wat men wil?
RenesisHP zegt
@majinstar:
Slootladingen mensen leasen een auto omdat ze toch ieder jaar een nieuwe auto willen rijden.
Komt dan goedkoper uit dan elk jaar een nieuwe auto kopen.
Daarbuiten vind ik een leaseauto wel prettig voor het dagelijkse verkeer. Onderhoud en dergelijke is voor de leasemaatschappij. Dus ik hoef ook nergens naar om te kijken.
Voor de vrije tijd hebben we een speeltje.
MD zegt
@majinstar: ben je 14 jaar oud en heb je alleen dinkietoytjes of mag je meepraten van je ouders met de grote mensenwereld?
Hendrik zegt
ooh hell yeah,
het grote uitwringen van ‘de handdoek is begonnen’. Ik ben echt benieuwd naar Prinsjesdag. De veroorzakers zitten alweer op rozen onderweg naar de volgende luchtbel. Het volk kan betalen.
@ maijnstar. Ja nee inderdaad? Ik kan zeker een auto zelf betalen. Maar voor het uitoefenen van mijn functie heb ik een auto nodig. Het is onderdeel van mijn gereedschap. Het word zeker niet als extra bij de baan.
Het is tenenkrommend om iedere keer ongefundeerde en inhoudsloze kritiek te lezen over de leaserijder!
Ja, alles heeft zijn voors en tegens. So fucking what?
Bisazza zegt
@ Majinstar. Houd toch eens op zeg met dat Calimerogedrag. De leaserijders betalen overigens toch ook gewoon belasting? Ik denk nog wel meer dan jij doet los van de BPM die over een nieuwe auto wordt geheven). Daarnaast is de leasemarkt overigens OOK onmisbaar voor de automotive industie, dealer, importeurs, werkgelegenheid. Niet zo kortzichtig doen
Premium zegt
maijnstar ik lease een auto en hebben ook nog prive (van mijn vrouw) een auto dus ik vind je reactie een beetje ovdreven. Misschien komt het omdat je zelf nog studeerd of een baan hebt waarbij je geen lease auto mag/kan hebben.
Jan Pieter zegt
@majinstar
Ik betaal nu al jaarlijks 3.500 euro taxpoet voor iets wat ik niet bezit. Mij hoor je overigens niet klagen, maar een leaseauto is niet gratis autorijden. Wees blijk dat wij leaserijders er zijn anders was jouw 3e/4e hands pauperbakje 3x zo duur.
jimmy zegt
Als mij werkgever zegt dat ik maar een auto moet kopen zoek ik liever een andere baan waar wel een leasebak in het contract staat..
lamborgfan zegt
Ik denk dat mijn vader werkt om te leven en om z’n auto te betalen!
DTW zegt
Oef dit is heel zuur. Ben erg benieuwd of dit waar is. Gaat me anders veel geld kosten. Zorgt overigens wel weer voor nog minder vertouwen in de overheid. Klinkt hoe dan ook als achteraf de spelregels wijzigen. Je kiest voor 3 tot 5 jaar o.b.v. dan geldende voorwaarden. Als die tussentijds worden gewijzigd moet dat alleen gelden voor mensen die nieuw een auto leasen en weten waar ze aan toe zijn. Kan me trouwens ook herinnerren dat de overheid dit zo heeft beloofd. Nu weer komen met dikke naheffingen is echt belachelijk.
upstream zegt
Zucht; ik begrijp niet hoe jullie in NL dit blijven slikken? BPM, toeslagen, heffingen, parkeergelden… Ik zou er nog mee kunnen akkoord mocht men deze fondsen hoofdzakelijk gebruiken om het openbaar vervoer ermee uit te breiden en goedkoper (en in de spits gratis) te maken, nu is dit gewoon een melkkoe voor de overheid,
In België betaal je op een wagen BTW (21%) en thats it, leasewagen in België (A6 TDIe 2.0 en nu BMW 320 coupé) kost me 115 euro per maand aan belasting extra op het loon, ongelimiteerde km privé
Bob zegt
@DTW
Heb je een rekenvoorbeeld? Ben benieuwd over wat voor bedragen we hier praten.
Timmie zegt
Goed om te vermijden dat je boven je stand rijdt… (en je zo gedraagt)
logisch zegt
Wat een enorm vaag bericht.. Geen namen of verwijzingen “een belastingexpert”, “een uitspraak”, “kan resulteren in”. Ik geloof er geen klap van. Welke expert heeft dit waar beweerd en over welke uitspraak gaat het?
CasperH zegt
@logisch: geen verwijzingen? Die rode dingen, dat zijn hyperlinks. Daar kan je op klikken en dan opent er automagisch een andere pagina met nieuwe informatie. Welkom op het internet!
DTW zegt
Even denken: stel je betaalt 100 Euro per maand prive (leasenorm = 700, leasetarief = 800E). Fiscale waarde is 35.000, belastingtarief =52%
In oude situatie zou bijtelling 327 euro zijn + 100 eigen bijdrage = 427 euro per maand
In nieuwe situatie zou bijtelling 379 euro zijn + 100 eigen bijdrage = 479 euro per maand
verschil van 52 euro netto per maand toch aanzienlijk volgens mij.
anonymous coward zegt
@Timmie
Boven je stand? als ik er voor kies wat goedkoper te wonen en wat extra geld in mn leasebak te stoppen zodat ik iets leukers kan rijden is dat mijn keuze toch? Net zoiets als dat ge-emmer over ‘scheefwonen’. Als je xxk per jaar verdient ‘moet’ je minimaal een huis Y hebben, anders is het niet eerlijk.. WTF? Je mag toch zelf kiezen waar je prioriteiten liggen?
Overigens heb ik netjes een auto-tje binnen mn leasebudget gekozen
DTW zegt
@Timmie: overbodig bericht. Ik betaal er toch voor, mag ik gelukkig zelf beslissen volgens mij.
Bob zegt
@DTW
Ok bedankt maar dit nadeel is voor de werkgever begrijp ik uit het artikel wat natuurlijk zou kunnen ingehouden worden bij de werknemer.
majinstar zegt
Het was te voorspellen dat de gemiddelde lease rijder voor zichzelf zou opkomen. De meeste lease rijders gaan met het openbaar vervoer naar hun werk toe, om hun kilometers te besparen. Hoe zielig en arm kan je dan zijn.
eijck zegt
@majinstar: “de meeste leaserjiders met de trein naar het werk?” Wat een vreemde vriendenkring heb je zeg. Tussen de zwetende medereizigers gaan staan terwijl er een auto voor de deur wacht? Nooit gehoord dat iemand die bij zijn volle verstand is dat vrijwillig deed.
Amoril zegt
@majinstar: De meeste leaserijders gaan met het openbaar vervoer naar hun werk toe? Tuurlijk hoor, daarom is het zo druk op de weg. Overigens wordt dat 9 van de 10 x niet vergoed, dus waarom zou je. En ik rij niet in een grotere auto vanwege de luxe, maar omdat bijvoorbeeld een Clio of een Polo niet gemaakt is om 3 tot 5 uur per dag als stoel te dienen omdat ik voor mijn werk 50.000 tot 60.000 kilometer per jaar moet afleggen.
DTW zegt
ja dat lees ik ook en met terugwerkende kracht zou dit natuurlijk voor werknemen geen probleem zijn. In toekomst zal dit natuurlijk wel worden ingehouden bij de werknemer, terwijl die nog bijv 4 jr vast zit aan zijn contract… en geen keuze heeft een andere auto te nemen.
Dennis zegt
Het is toch gewoon schandalig aan het worden. Zo wordt je als leaserijder wel extra hard gepakt…
Je moet op de nieuwe auto BTW betalen
Je moet op de nieuwe auto BPM betalen
En je moet dan over de reeds voldane BTW en BPM ook nog eens bijtelling betalen…
Zo wordt je dus gewoon verschrikkelijk genaaid, en ik vind het niet eens lekker…
majinstar zegt
@ 911GT2: Misschien moet je maar praktisch denken en koop je in het vervolg een Diesel Touring voor je kleine en je vele km’s in het weekend ? Als lease rijder kan je je niet onderscheiden op na het sloeber zijn. Einde verhaal.
911GT2 zegt
@majinstar: Ik heb een diesel touring, alleen is dat mijn leaseauto. Ik denk dat ik op autogebied de staat genoeg spek. per maand dik 100 euro privé aan wegenbelasting, BPM en BTW over de auto van mijn vrouw (15k nieuwwaarde dus reken maar uit) BPM en BTW over mijn leaseauto, bijtelling en voor 3 auto’s brandstof waar acceins op zit.
Ik denk dat ik per maand meer aan auto’s betaal dan jij verdient. En dat is ook niet erg, daar heb ik zelf voor gekozen. Maar halverwege de spelregels aanpassen is gewoon niet eerlijk, ongeacht of ik nou wel of niet geraakt wordt hierdoor.
Dus jij zegt een vierde auto er bij… jaja waarom ook niet hé… Dus als ik een vierde auto heb een oude mercedes diesel (dan neem ik lekker belastingvrij) lekker stoken. Zal goed zijn voor het milieu denk je niet?
Gast wordt eens wakker, kijk eens op je spaarrekening en pak de folder van je citta er nog maar eens bij, want snappen doe je het niet echt of wel?
majinstar zegt
En het is een stimulerings effect voor lease rijders om zuinige en goedkope auto’s te rijden voor het milieu.
E320cdi zegt
@majinstar: jij rijdt veyrons en ferrari’s toch?
DTW zegt
ik proef een kleine frustratie/jaloezie bij majinstar. Prima hoor heeft iedereen wel eens last van.
ThomasBol zegt
Zo dat is lekker wakker worden. Gelukkig heb ik een prive auto. Jeee wat een bullshit weer van de overheid.
VeniVidiVici zegt
Oplossing:
Met z’n alle verhuizen naar België. Geen BPM en dus kun je een luxere klasse auto rijden voor een bedrag dat je mag van de baas :) (Weet alleen ff niet hoe de belastingdienstregels nu in België zijn :? )
J. Meloen zegt
Jongens,
Don’t feed the trolls.
Mavada zegt
Mooi punt voor belangenclub berijders Vereniging Auto van de Zaak http://www.vavdz.nl om eens in te duiken?!
cd zegt
-edit: check, danku-
tommiejjj zegt
@majinstar
beetje bekrompen gedachtegang en hoogstwaarschijnlijk stik jaloers dat je zelf geen leaseauto hebt…
waar komen je bronnen vandaan? met de meeste lease rijders gaan met het ov naar het werk toe…
juist, en in de file staan alleen maar gekochte auto’s?
for sure, denk na man, met het ov naar het werk toe gaan kost mij bijna 3 keer zoveel per dag dan dat ik met de auto ga, de reistijden zijn niet om over naar huis te schrijven, plus dat ik mij bij eijck aansluit.
waarom met zijn allen in een warm kippenhok zitten als het niks geen voordelen heeft t.o.v. een eigen leaseauto?
succes met de studie verder he, en niet vroegtijdig school verlaten…
belgie zo autovriendelijk??? zegt
hallo, hier weten ze de klepel ook hangen hoor:
belgische bpm < 136 pk: ong 300 EUR, tot 163pk: ong 800 EUR, tot 211 pk: 2500 eur, boven 211 pk: 5000 eur.
dit is ten laste van de aanschaffer (bedrijf of privé), en is niet aftrekbaar in hoofde van de werkgever. btw21%. hiervan is maar 50% nog aftrekbaar in hoofde van de werkgever. Prijs excl. btw: naargelang de CO2 uitstoot tot maar 60% aftrekbaar; Daarnaast moet er ook nog een CO2 tax betaald worden(ken details niet).
De werkgever die een leaseauto aanbiedt aan de werknemer moet in belgië sinds 2009 ook scherper rekenen want het kost hem meer. De werknemer dan: die heeft het nog vrij goed: die betaalt een forfaitaire prijs (inderdaad 115 EUR per maand voor < 136pk is mogelijk), maar hoort in theorie maar 5000 km privé te rijden. De meerrijders worden vooralsnog niet achtervolgd.
Mustang2009 zegt
Ik mis alleen de bronvermelding bij dit bericht. Ik ben erg benieuwd naar de actualiteit en betrouwbaarheid.
CasperH zegt
@Mustang2009: die bronvermelding zit keurig in het bericht verwerkt. Op die rode dingen kan je klikken ;)
majinstar zegt
@ DTW: Jaloers zijn op lease rijders. Nou zetten jullie jezelf wel heel erg voor schut. :D
Bartje zegt
@alle Nederlanders hier: kom maar naar België, mijn 21 jarige broer (student) is gaan vragen hoeveel het kost om een BMW Z4 3.0si te verzekeren, het bedrag was 543 EUR per jaar (geen omium, wel rechtsbijstand, we zijn goede klant), de verkeersbelasting bedraagt dan ongeveer 690 EUR/jaar en een éénmalige BIV van 2400 EUR omdat het een 3 liter is. Ocassie (54.000km) kost ie ongeveer 20.000 EUR. In vergelijking met wat jullie moeten betalen, niet zo heel erg veel dus.
Uiteindelijk gaat hij het wrs houden op een Z4 2.0 roadster, dan komt het op 443 EUR verzekering, 365 EUR verkeersbelasting en een BIV die niet eens de moeite is :-)…
RickB zegt
@Bartje:
Als ik geld heb, verkas ik naar Tsjechie…
Heb je een lel van een huis met een lap grond eromheen voor 100.000 euro….
Auto’s zijn daar ook niet al te duur, dus ik weet het wel hoor :P
zdev zegt
Bijtelling in Nederland is diefstal. Ten eerste omdat er al discutabele BPM wordt geheven, en bijtelling daarover is stapeling van belastingen.
Ten tweede omdat de bijtelling niet geldt over de werkelijke dagwaarde maar over de nieuwwaarde.
Ten derde omdat er geen enkele flexibiliteit in zit: de grens is teruggeschroefd naar 500KM privégebruik, maar er is geen mogelijkheid om naar ratio van werkelijk gebruik af te dragen.
Het is ook onterecht dat de bewijslast is omgekeerd, dat is een democratische rechtstaat onwaardig. Met al die camera’s worden burgers per definitie als crimineel gezien. Als je verklaart de auto niet prive te gebruiken dan dient men zelf maar aan te tonen dat je hier niet aan houdt.
Het is fair als mensen een extra heffing betalen over een salaris in de vorm van een leaseauto. Maar het moet wel fair blijven. De overheid heeft de regels nu extreem eenzijdig opgesteld, ten faveure van geld graaien en zonder enige flexibiliteit richting de automobilist.
Het is bizar dat het goedkoper is om privé een auto aan te schaffen naast een lease auto.
Bijtelling is prima, maar dan over de werkelijke dagwaarde van een auto, op basis van werkelijke gereden privekilometers, met een faire bewijslastregeling.
zdev zegt
Maar gelukkig gaan alle euro’s die automobilisten betalen naar betere infrastructuur.
Not. Het gaat naar incapabele managers in de publieke sector, raamambtenaren, het immer onrendabele en smerige openbaar vervoer en niet te vergeten subsidies voor vage en falende hobbyprojecten. Zullen we toch maar eens uit protest de auto een paar dagen laten staan? Wij zijn niet afhankelijk van de (r)overheid, zij des te harder van onze onvrijwillige bijdragen aan de bodemloze staatskas…
DTW zegt
hmm misschien toch een screenshot maken van deze pagina: http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-04.html#P68_9897
Staat er toch vrij duidelijk.
octave! zegt
@majinstar: troll!
Simpson zegt
de BPM is ook al een poosje illegaal (europees gezien) als ik het goed heb. Dus dat kunnen we mooi tegen elkaar wegstrepen lijkt me.
allemaal bangmakerij.
Simpson zegt
ohja en @majinstar: ga je moeder pesten.
DePannekoek zegt
Haha dit topic, wat zijn er toch scheef denkende mensen op de wereld.
Mustang2009 zegt
@Casper: Gezien. Tja, de telegraaf. Nou jah, ik hoop dat het allemaal meevalt. Zit ik niet echt op te wachten.
lekkerdan zegt
en dan…..als je een leasauto gaat bestellen dan maak je een begroting hoeveel geld het je gaat kosten……de komende 4 jaar.
LEKKER dat ze dan op terugwerkende kracht gaan vorderen!
Willen ze nog meer mensen op kosten jagen zodat ze niets meer kunnen uitgeven? zakt de economie nog meer in…..SUKKELS!!! WAKKER WORDEN.
Optie?…..laten we morgen als leaseauto bezitters eens gaan stilstaan voor al de tunnels in Nederland?…..
Het zijn er toch niet zo veel …kan nooit een probleem worden…..
FelixF zegt
Wel grappig dat iedereen die over majinstar valt min of meer met hetzelfde argument komt: Leasen is een verschrikkelijk mooie constructie en iedereen die er kritiek op heeft is jaloers dat ie het zelf niet kan doen.
Als dat leaserijden dan zo veel aantrekkelijker is dan het hebben van een eigen auto, lijkt het me ook dat je niet kan klagen als de overheid het iets minder aantrekkelijk maakt. Ander zou het toch niet eerlijk zijn ;)
Bisazza zegt
@ FelixF: Majinstar heeft geen argumenten danwel onderbouwd. Het is grappig dat er aandacht aan hem word besteed. Leasen zou namelijk voor paupers zijn?
Jochempie zegt
Jammer, met al die Octavia TDI’s met wieldoppen op de wereld wordt het er ook niet mooier op.
Wacht eens, al die Octavia-muizen kunnen natuurlijk ook gewoon de nieuwe Fabia RS leasen!
DTW zegt
@felixf aardige redenering, maar het is meer dat majinstar leaserijders behandelt als criminelen. D’r zit ergens iets opgekropt bij majinstar. Zou je bijna medelijden mee krijgen. Met ons (of iig met mij) hoef je verder geen medelijden te hebben, maar kunt ons ook niet kwalijk nemen dat we het niet netjes vinden als de overheid de spelregels tussentijds (of zelfs met terugwerkende kracht) wijzigt.
pietpielemuis zegt
@majinstar: ik betaal de bijtelling van mn leasewagen van mn hypotheekrenteaftrek, goed he?
graafWillem zegt
Eindelijk weer eens een Hoge Raad besluit dat logisch is.
Een lease auto is een stuk gereedschap als je op klantbezoek moet en de firma bepaalt hoe duur die mag zijn.
Wil je boven DEZE leasebak iets anders=duurder rijden moet je voor de kosten opdraaien.
Daar is niets mis mee en de aftrek eigenbijdrage op de bijtelling was belachelijk want volkomen onlogisch en in strijd met het profijtbeginsel.
Maar je de emotie van de leasebak rijder is soms wel erg kwetsbaar.Dat zien we uit de reacties wel weer.
Spaar voor de auto die je graag rijdt en vraag de baas om een goede km-vergoeding.
911GT2 zegt
@graafWillem: Al eens over nagedacht dat mensen die beginnen met werken niet de kans hebben gekregen te sparen voor de auto die ze graag rijden, en dus wel moeten leasen om een fatsoenlijke auto te rijden? Door de eigen bijdrage extra te belasten kunnen ze dus ook nooit gaan sparen, de je scenario is een beetje kansloos!
Daarnaast als je 60K kilometer per jaar doet wil je dat niet in een aygo doen, dus voor die 18cm/km kom je dan echt nergens zeker niet als je dan nog een ‘leuke’ auto rijd of een auto die je graag wil hebben. Je motivatie rammelt nogal!
graafWillem zegt
Dat de overheid blijk geeft van onbetrouwbaarheid is schandalig.
Lopende leasekontrakten zouden gewoon volgens de oude regel uitgediend moeten worden.
Tsja kiezers: JanKees de Jager is de man die dit soort “geintjes” al vaker heeft geflikt.
E320cdi zegt
@graafWillem: ik snap ook niet wie de Jager nog apprecieert.
Peter zegt
Heb het bij m’n werkgever nagevraagd en die antwoord:
Wij scharen dat onder bijtelling privé gebruik.
Dan mag het wel…
DTW zegt
@graafwillem Lees eens eerst. Er zijn 2 punten
1. Als je iets duurders neemt dan betaal je daar al extra voor. Voorstel is dat je belasting gaat betalen over iets wat je zelf betaalt. Dat is dus iets anders dan belasting betalen over iets wat je vanuit je werkgever krijgt. Oftewel totaal onlogisch.
2. Tussentijds worden de spelregels gewijzigd. Onacceptabel.
Makkelijk om over de emoties van de leaserijder te beginnen. Ik zie je comments wel verschijnen als ze de 18 c/km belastingvrije km-vergoeding gaan verlagen.
graafWillem zegt
@DTW: Ik lees nog heel goed, dank u.
Ik leg het uit:
Je betaalt GEEN belasting over wat je bij de werkgever aan eigenbijdrage betaalt.
Dat zijn slechts de financierings kosten (meerkosten) van het leasekontrakt omdat je iets extra’s kocht en dat via financiering aflost.
Niks belasting dus. Ik neem aan dat je het nu begrijpt.
De extra belastingaftrek was een misopvatting binnen de overheid en dat is nu dus terecht gekorrigeerd.
graafWillem zegt
@DTW:
Die 18 cent grap heb ik niets aan. Ik rijd in het buitenland waar de benzine sowieso al goedkoper is, evenals wegenbelasting, geen BPM.
Bovendien schijnt hier de zon vaker. En hebben we geen tijdelijk “kwartje van Kok” dat je toch nooit meer terugkrijgt.
Maar daar staat tegenover dat we veel geld kunnen stoppen in vreemdelingenbeleid, etc. Dat moet een warm gevoel geven.
Maar laat ik u niet ongelukkig maken, NL heeft ook voordelen. Hoewel ik nu even moet gaan nadenken.
Overigens: de Jager OOK CDA.
DTW zegt
Ok punt 2 was dus al helder.
YM zegt
http://www.belastingdienst.nl/particulier/prive_gebruik_auto/prive_gebruik_auto-04.html#P68_9897
“Eigen bijdrage
U kunt met uw werkgever afspreken dat u een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto betaalt. Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt, kan van de bijtelling worden afgetrokken. Dat geldt ook voor een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse en de afkoopsom van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking.”
Gek dat de BD op haar eigen site een tegenstrijdig standpunt inneemt. Volgens mij mag je een eigen bijdrage gewoon van de belasting aftrekken, mits hij in proporties is. Is het echter een eigen bijdragen voor een EXTRA dure auto, dan is deze niet meer aftrekbaar. Dus bijvoorbeeld rijden in een A6 terwijl je leasebudget slechts een A3 toe laat…
DTW zegt
@graafwillem. Bedankt voor je uitleg. Nog steeds niet mee eens, want: ik neem een duurdere auto zeg waarde 35000 ipv 30000. Voor die extra 5000 euro nieuwwaarde betaal ik 100E per maand extra. Vervolgens betaal je 25% over 35000 Euro terwijl 25% over 30000 terecht zou zijn. Dat is immers het bedrag dat je “krijgt” van je werkgever. M.i. was dit de reden dat de eigen bijdrage weer in mindering werd gebracht op je bijtelling. Meest zuiver zou zijn om 25% bijtelling te betalen over 30000 en vervolgens de eigen bijdrage niet fiscaal aftrekbaar te maken. Dit is echter administratief lastig te regelen.
In nieuwe regeling betaal je 25% bijtelling over de totale som inclusief dat stukje nieuwwaarde dat je zelf betaalt. Dat is niet heel logisch.
Ik zou zeggen: shoot.
Matthis zegt
Autoblog, misschien is het handig om met een bron te komen? Dit soort berichten zijn nogal paniekzaaiend. In mijn ogen ook niet kloppend zolang er geen bron bij staat.
poupoulossos zegt
Ik sluit me volledig bij DTW aan!
En inderdaad wat matthis zegt…..is hier een bronvermelding van te krijgen?
Want ook ik ben zwaar de pineut als dit ‘grapje’ doorgaat…..
Megakix zegt
Het is pas waar (wie geloofd nu direkt zo’n prietpraat-schuin-grijze-lok-op-zijn-voorhoofd) als J-K de Jager hier over gehoord is ! Komop De Jager, want anders gaan ‘wij’ als burgers heffen op té dikbuikige mannekes die daardoor té vroeg gaan hemelen door verslibte adertjes….
stijn zegt
@belgie zo autovriendelijk???: Nog niet goed naar uw loonbriefje gekeken zeker dit jaar?
werknemer:
ongeveer 0,71xCO2/maand netto inhouding
Werkgever:
Wegenbelasting (afh. van fiscale PK’s)
CO2-taks
[((CO2-uitstoot in g/km x 9 EUR) – 600) : 12] x 1,1016 met en minimum van 22,95 EUR per maand
+
< 105g CO2 90% aftrekbaar
< 116g 80% aftrekbaar
< 146g 75% aftrekbaar
176 g 60% aftrekbaar
Sorcerer zegt
@911GT2: dan zorg je er gewoon voor dat je alleen zakelijk erin rijdt toch? Scheelt 100% bijtelling. Tweedehands oud rammelbakje erbij en dat sparen gaat prima…
Leasen in Nederland betekent al een hele tijd dat je je laat naaien, kun je het maar beter slim aanpakken en het systeem uitbuiten daar waar dat kan.
Als ondernemer bijvoorbeeld een lekker dure bak zakelijk rijden, en er nog een auto voor privé bij (evt. wat minder luxe)…
Vincenzo zegt
Wow wat is gt2 stoer zeg met zijn touring….heb je weer bij de bakker gestaan? Niemand verplicht jou privé te rijden in je stuk gereedschap wat je absoluut nodig hebt voor je 9 tot 5.
Ook jouw drang om een klasse hoger te gaan rijden, zodat je lekker premium kunt doen op de linkerbaan…is niet mijn probleem. Mooie sier maken voor 5 tientjes is blijkbaar weer te duur voor sommigen die ohhhh zoveel verdienen haha….Jan modaal.
911GT2 zegt
@Vincenzo: Touring valt bij mij alles onder wat een station heet. Dat heet touring, variant, station, estate, combi ga zo maar door. premium doen is voor mijn zakelijke auto helemaal niet relevant, want ik rij een saaie octavia Combi (waar ik zoals gezegd ook geen eigen beidrage over betaal).
Ik hoef ook geen klasse hoger te gaan rijden. De octavia voldoen prima voor mijn eisen. Ook de linkerbaan is niet mijn vaste stek. Als ik alleen zakelijk in mijn leasauto rijdt verlies ik de mogelijkheid om privé een leuke auto te rijden. Dus dat doe ik niet. Ik zeur ook niet over bijtelling of wat dan ook. Ik zeg alleen dat de leaserijder, en de automobilist in het algemeen altijd als eerste aangepakt wordt
Maar goed blijkbaar kun jij mensen profileren aan 3 posts op een weblog… dat maakt jou dan nog veel stoerder dan mij!
Mavada zegt
“Bovennormbijdrage” wel aftrekbaar, meldt de leaserijdersclub:
http://www.verenigingautovandezaak.nl/nieuws/details/bovennormbijdrage-aftrekbaar
clubbtraxx zegt
LOL at Manjinstar,
Soheeee, ben jij ff op het belachelijke af jaloers op al die heerlijke leasebakken die je vanuit je Golf I met ledjes in de ruitensproeiers om je heen ziet?
Ik zou hulp zoeken hoor, misschien is het nog niet te laat?
BMW 3 zegt
Als belastingadviseur kan ik jullie zeggen dat deze berichtgeving niet klopt. Wanneer volgens een bedrijfsautoregeling de gehele bovennormbijdrage uitdrukkelijk als een bijdrage voor privé-gebruik is aangewezen, dan is er niets aan de hand.
Atenza zegt
Ik sluit me helemaal aan bij majinstar :) Tuurlijk is het fijn om in een nieuwe auto te rijden die je eigenlijk niet kunt betalen maar het slaat verder ook helemaal nergens op. Daarbij let men tegenwoordig alleen maar op de bijtelling en vinden het stoer dat ze een teringslome en herriemakende Polo Bluemotion kunnen rijden. En gros van NL rijdt nu opeens in kleine A-segment auto’s. Daarbij is leasen kut als je niet de auto kunt kiezen die je eigenlijk wil kiezen of dat je hem direct moet inleveren als je ontslagen wordt.
Het gevoel van een eigen auto kopen, in de kleur en uitvoering die jíj wil is sowieso veel leuker. Een echte autoliefhebber heeft dat er voor over. Maar de meeste mensen zeggen autoliefhebber te zijn maar geilen op hun doorsnee hok waar ze zo min mogelijk geld aan besteden
DTW zegt
@Atenza leuke post. Goede argumenten heb je ook. Ga door zo.
tdj zegt
Dus stel je neemt een auto van 35k (25% bijtelling)ipv de norm 30k, dit kost je zo’n 120euro eigen bijdrage.
Dan financieer je die €5k eigenlijk zelf. Vervolgens betaal je over die €5k óók nog eens bijtelling.
Over vier jaar kost die €5k extra je dan:
€5k * 0,25 * 0,42 * 4 = 2100 bijtelling
€120 eb * 12 * 4 = 5760 eb
= totaal: € 7860,-
Ergo, je betaald die 5k extra eerst zelf door EB en vervolgens betaal je daar nóg een keer belasting over.