Eindelijk, het hoge woord is eruit. Vandaag heeft Suzuki Nederland bekend gemaakt dat de Kizashi ook naar Nederland komt, waarmee de Japanners een graantje willen gaan meepikken in het D-segment. Wat begon als een strak conceptwagentje veranderde langzaam in een veel saaiere productieversie. Maar in de VS slaat ‘ie aan, en dat willen ze nu ook hier gaan proberen.
De Passat, Mazda6, C5, en Mondeo zijn zomaar wat voorbeelden uit het D-segment die het goed doen bij zakelijk volk. Suzuki had echter nog helemaal geen modellen die in dat rijtje konden aansluiten, totdat de Kazashi kwam. In eerste instantie bedoelt voor de VS, maar ook in Europa willen ze de sedan voorzichtig gaan introduceren.
Vanaf december komen er twee versies op de markt, beiden voorzien van een 178 pk sterke 2.4L vierpitter onder de kap. De goedkoopste krijgt aandrijving op de voorwielen en een handgeschakelde bak mee, het verbruik ligt op 7,9L/100 km. Het topmodel heeft 4WD en een CVT automaatbak tot zijn beschikking. Daarmee sprint de Aziaat in 8.8 tellen naar de honderd en verbruikt ‘ie 8,3 liter per 100 km. Deze gaat volgens de importeur €36.400 kosten. Wat er op het prijskaartje van de goedkopere 2WD-versie komt te staan is nog niet bekend.
Maar waar is de uitvoering met het V6-blokje gebleven? Helaas, die is gecanceld en wordt nergens in de wereld op de markt gebracht (niet gevreesd, de vierpitters hebben potentie genoeg). Om dat een beetje te compenseren krijgen alle Kizashi’s wel de ‘Sport’ uitvoering mee. 18″ wielen, privacyglas, verlaagd onderstel (10 mm), hier en daar wat chroom-accenten, je kent het wel. In Duitsland in Zwitserland was de Kizashi al een tijdje leverbaar, en aan het eind van dit jaar is Nederland aan de beurt.
UPDATE: Prijs van de 2WD Kizashi is bekend. deze gaat in Nederland €32.499 kosten
besaram zegt
ben benieuwd.
op de foto’s ziet het er goed uit.
sander zegt
Ziet er prima uit. Ik had misschien wel de naam veranderd voor de europeese markt Kizashi klikt toch een beetje raar.
handrem trekken is fijn! zegt
AAAAAHHH heeel mooi!!
vind het een prachtige auto. Het zou mooi zijn als Suzuki ook een dieselversie kon leveren. Trouwens een station van dit model zou ook niet misstaan.
xtr zegt
het lijkt nergens op, en dat bedoel ik positief !
eindelijk weer eens een middenklasser die niet meteen een kopie is van de gevestigde orde qua design…
en dat zonder dat het meteen een Asiatische kermisbak wordt, zoals in het verleden te vaak is bewezen
Zodan zegt
Vanaf 19.000 dollar in de states. Dus hier wordt ons weer een flinke poot uitgedraaid.
robbie zegt
@Zodan: dat is de prijs van het basismodel. De AWD Sport uitvoering in de VS kost ook iets van $25.000. En in Nederland hebben we nou eenmaal het probleem van BPM, BTW & CO2-heffing.
PS Zeker in de sportuitvoering (zoals hij in NL leverbaar wordt) ziet het er lekker uit hoor.
Mercbenz zegt
Prachtige auto! Maar gaat zoals gewoonlijk voor geen meter verkopen! Niemand wil de naam “Suzuki” op zn sleutelbos hebben. Mensen kopen toch liever een Passat of Mondeo in deze klasse.
Sweeeetje zegt
mijn buurman rijdt hem al, werkt bij de importeur..
ziet er leuk uit dat bakkie…
binnenkort even rondje rijden.
toyotaprius zegt
Twijfel over het succes, suzuki is toch de fabrikant van de Alto, Swift en andere kleinere, maar zeer goede auto´s en kleinere jeeps. Suzuki heeft toch wel een label. En verder is het een wat anonieme auto. Dus ja, ik ben benieuwd, of de auto vaak in het openbaar te zien zal zijn…
lincoln zegt
dit ding ziet er conservatief uit ..
alleen .. NL consumenten zijn conservatiever dan dat ding er uit ziet ..
toch zullen er best wel wat verkocht gaan worden ..
al moet ik eerlijk bekennen dat ik niemand ken die dit als droom auto zou zien ..
toyotaprius zegt
@lincoln: Alleen verbinden we onze conservatisme of aan goedkopere auto´s zonder echte uitstraling, Chevrolet Cruze. of aan conservatievere auto´s uit Europa, Opel astra (vorig model), VW Golf.. Skoda Octavia.. etc…
Citrofiel zegt
Hier worden dus alleen de stoere en dure Kizashi’s verkocht? De weinige mensen die zo weinig om imago geven dat ze in een Koreaanse D-segmenter rijden (daarmee moet je dit als nieuwkomer in het segment toch vergelijken) nemen meestal nu niet de dikste versies…
The360box zegt
Ik zag hem al een keer voorbijrazen met speciale uitlaten…
toyotaprius zegt
@The360box: was het wat? op een foto is het meestal weer wat anders dan in het echt..
The360box zegt
@toyotaprius: Precies zoals op de foto, met die aerodynamische uitlaten, ’t geluid weet ik niet.
kraakensmaak zegt
Gaan ze geen diesel leveren? Toch echt wel een must in dit segment hoor.
robbie zegt
@kraakensmaak: het zou me niks verbazen als papa VW over een tijdje er een 1.6 TDI (of 2.0 TDI) blokje inlepelt oid.
Simpson zegt
als ik mijn civic in moet leveren toch maar eens naar de suzuki dealer (Mocht ‘ie dit lezen, da’s pas in 2012…)
Bas zegt
Helemaal niet slecht, beetje jammer van de ik-wil-audi-nadoen-grill….maar afgezien daarvan een kek anoniem bakkie.
robbie zegt
@Bas: VW is voor 20% eigenaar van Suzuki. Dus dan mag het :D
fiat127 zegt
Goed uitziende auto maar weten we echt zeker dat dit niet al een voorschotje is op de samenwerking met VW? Het heeft wel veel weg van golfjes en bora’s
grave_digger zegt
vind de achterkant beetje raar de voorkant vind ik geslaagt
martinus zegt
dat interieur! afschuwelijk. ik zou daar echt niet in willen zitten. Ik zou de dood ergeren aan die vieze Japanse drukke lijnen en lelijk nutteloos plastic met al die drukke knopjes en minuscule schermpjes.
Mwv zegt
jammer dat dit niet de nieuwe ‘reasonably priced car’ geworden is…
SLS AMG zegt
In India is hij leverbaar vanaf half September en hangt voor een Prijs Kaartje van 18.000 euro dan koop ik hem daar of in China.
lamborgfan zegt
ziet er wel aardig uit, maar ik zou denk toch dan voor een passat gaan. Net iets meer mijn stij. (mits er beetje fatsoenlijke velgen onder zitten)
tvr1974 zegt
drie redenen waarom dit geen suc6 wordt;
1.) te duur.. en ouderwetse motoren.. een 2.4? daar waar VAG/MB/BMW enz het zelfde vermogen en meer koppel halen met 1.4-1.8tjes die bovendien zuiniger en minder vevuilend zijn.
2.) Er is niet direct een moderne diesel voor een scherpe prijs. Tegen de tijd dat die verschijnt is het model alweer verouderd
3.) Het is een japanner / suzuki. Wij nl’s willen een duitser… (ok sommige ook een fransoos of een italiaan) Als ik iets japans wil koop ik een motor.
Bob zegt
Gaan ze het dealernetwerk nu ook upgraden?
Esprit_de_Flandre zegt
@sander: Is juist opvallend zo. Zeg nu zelf, wat klinkt beter: Opel Astraaaa… of Suzuki Kizashiiii!!!
@fiat127: Lijkt idd een beetje op een Golf V vooraan. Maar dan iets sportiever. Maar is geen VAG-invloed, deze lag al op tafel toen er nog geen sprake was van een VAG-Suzuki verbinding.
@bob: Enkele VW-garages transformeren naar Suzuki?
AutoInformatief zegt
Het ziet er wel uit als een leuk wagentje! Benieuwd of dat hier zal aanslaan omdat Suzuki hier alleen maar kleine modellen op de markt brengt.
mb man zegt
audi grilletje
Auto-maat zegt
Niet slecht voor ’n Suzuki. Het zou een nieuwe VW Bora kunnen zijn. Ik zie wel wat VW trekjes.
W115 zegt
Mag ik het zeggen? ja? Lijkt wel of ze naar de facelifted BMW hebben gekeken.
robbie zegt
@W115: wat bedoel je precies met “de facelifted BMW”? Van die opmerking kan ik echt geen chocola maken…
tvrspeedsix zegt
Die single frame grill met kenteken in het midden kennen we nu wel kom eens met wat anders,………..
clubbtraxx zegt
@tvrspeedsix:
Het is geen singleframe maar zijn 2 aparte grilles.
Lijkt evengoed veel te vel op het vorige smoelwerk van Volkswagen, beetje jammer want voor de rest ziet ie er best OK uit naar mijn mening.
mellie zegt
mooi hoor zou geen straf zijn
Jan zegt
Ik zag een zilveren exemplaar in spanje rijden. Zeker geen slecht uiterlijk, volwassen auto. Ik weet nog wat ik ongeveer dacht toen ik hem zag: “Voor een goeie 23 is zoiets het overwegen waard..”
Xzibit zegt
Als hatchback zou het zeker een concurrent zijn denk ik.
Heeft wel wat vleugjes volvo en golf…
Tonnie zegt
Voor een suzuki is het een prima auto.
Randy zegt
De SEAT dealers zullen Suzuki er waarschijnlijk wel bijnemen in de toekomst zoals Auto Reef in Nieuwegein. SEAT is op zijn retour.
robbie zegt
UPDATE: Prijs van de 2WD Kizashi is bekend. deze gaat in Nederland €32.499 kosten.
PeugeotGTI zegt
Mooie auto
Gaat natuurlijk voor geen meter verkopen
Net als grote Franse auto’s
Kies maar: Mondeo, Passat, C5 of een Kizashi
Juist
Bob zegt
@PeugeotGTI
Die C5 verkoopt toch anders wel?
W115 zegt
@robbie 3x raden, de 3serie, vergeten drbij te zetten ;)
tvrspeedsix zegt
ik zie toch echt 1 outline, oke met een stukkie plastic er tussen. Het gaas is ook niet verschillend en dus vind ik het een single (line)framegrill. Gemiste kans omdat idd VW deze look ook helemaal heeft uitgemolken!
PeugeotGTI zegt
@Bob
Precies en dat zal ie ook blijven doen
Dit itt de Kizashi ben ik bang