En dat is voor ons reden genoeg om er even melding van te maken.
Eind vorig jaar werd deze alles-vervoerder van Fiat geheel vernieuwd. Opnieuw was-ie te krijgen met zeven stoelen, of gewoon met twee stoelen + een berg laadruimte: de zogenaamde Doblò Cargo. Qua motorisering genoeg keuze. Dieseltjes met 90, 105 of 135 pk, en een benzineblokje dat er 95 paarden uitsleept. Nu, 10 jaar nadat de eerste van de band afrolde, is in Turkije de 1.000.000ste Doblò vervaardigd. Reden voor een feestje daar in de fabriek
Nu wil het geval dat we bij Autoblog een collega hebben die doorgaans erg wild wordt van Doblò’s. Schijnt te kunnen, en hij was er in 2007 al van overtuigd dat Ferrari’s het onderspit delven als ze de strijd aangaan met een Doblò. En ook in dit topic deed hij er alles aan om de Doblò van een wat positievere kant te belichten. Jullie mogen hem, en de Fiat met deze heugelijke mijlpaal feliciteren in de comments.
Stopwearingpants zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jimmy zegt
Mooi voor Fiat! Niet gedacht dat een Doblo zo goed verkocht.
Daveee zegt
Oke, 1 miljoen geproduceerd. En hoeveel zijn ervan verkocht??
robbie zegt
Overigens heeft (ex-)collega Sir Smokalot ook al eens laten zien waartoe een Doblò allemaal in staat is ;)
http://www.autojunk.nl/2007/11/fiat-doblo-flat-out
190 km/u op de teller is geen enkel probleem voor hem :D
lincoln zegt
de beste auto voor zijn prijs-klasse ..
mag je er nog 5.000 euro bovenop plakken ook ..
gefeliciteerd .. 1.000.000 wel nuchtere mensen ..
Em zegt
Onlangs in de krant in Belgie: man uit Beselare die koerierdienst doet heeft 1 miljoen Km; gereden met zelfde 1.6 benzinemotor.
Aan 850000km is de versnellingsbak vervangen en de bestuurdersstoel maar verder niets zelfs aan de ophanging niet.
Het motortje dat op lpg loopt is nog niet open geweest.
Sterk staaltje.
robbie zegt
@Em: helaas had deze Britse Doblo eigenaar iets minder geluk met zijn exemplaar ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/15/eigenaar-uit-frustatie-op-auto
Pallas zegt
Vond juist de eerste versie met die vrachtauto achtige voorkant er erg goed uitzien. Bedrijfsauto;s mogen best op bedrijfsauto’s lijken.
RickB zegt
Over Fiat gesproken, die Chineese toko mag de Fiat Multipla gaan produceren, gaat dus Multiplan heten, geen grapje!
de sjonnies zegt
Rij altijd graag met de opvolgers van de bestel-eend
Pallas zegt
@de sjonnies: de Acadyane, of de c15? Berlingo telt natuurlijk niet mee :)
de sjonnies zegt
@Pallas: Nee de echter Deuche en veul heel veul later een C15 Dieseltje, die reejen heel lekker
Pallas zegt
@de sjonnies: Ja Visa’s worden onderschat, bewaar fijne herinneringen aan de 2-cil Visa waarin ik op 14 jarige leeftijd mij eerste meters maakte.
Er is ook een hydraulische geveerde c15 gemaakt door garage Blikwerk 15 jaar geleden ofzo, nog comfortabeler
Punk zegt
Respect!
The360box zegt
Stuiterbak, en rijdt daarom leiver in een Citroën met hydraulische vering!
Citrofiel zegt
@The360box: Ik ook, maar in een C5 heb je nu eenmaal wat minder ruimte dan in een Dobló. ;) De Berlingo is er niet met hydractieve vering helaas, het zou wel moeten kunnen aangezien hij qua onderstel gebaseerd is op de C4 Picasso, waarvan de duurste uitvoeringen wel een hydractieve achteras hebben. Dus je vergelijking gaat een beetje mank. ;)
@Pallas: Je maakt een veel gemaakte fout: Het is Acadiane. Met een i. Dyane is wel met een y. Nee, ik weet ook niet waarom. ;)
Pallas zegt
@Citrofiel: Diepe schaamte, als ik mij wil meten met de eredivisie van Citroën-kenners, is dit een onacceptabele fout.
Trouwens de achteras van de Picasso mag dan wel hydractief heten maar heeft winig te maken met het Citroën-systeen, werkt zelfs zonder LHM!
Citrofiel zegt
@Pallas: Ah kijk, dat van de C4 Picasso wist ik dan weer niet. Ik vond het al zo vreemd dat ze een half systeem zouden plaatsen… :x
Pallas zegt
@Citrofiel: Ja weet je wat ook erg is, dat bij de C5 het remsysteem nu ook op traditionele remvloeistof werkt.
Het systeem word steeds verder uitgekleedt.
akif7 zegt
In Turkije staat in elke straat een doblo =P trust me
lincoln zegt
@akif7:
zullen daar wel vrij zijn van import-heffing ofzo ..
enig idee wat zo,n ding daar kost ??
btw .. als taxi natuurlijk 100X makkelijker dan welke premium bak dan ook ..
robbie zegt
@lincoln: in Turkije heb je een Fiat Doblo Cargo al vanaf zo’n 11.500. Eentje waar je hele familie in past kost zo’n 13.500.
Overigens is in Turkije de oude Doblo nog steeds leverbaar naast het huidige nieuwe model. Liefhebbers van het oude model moeten dus even snel bellen met een Turkse dealer voor een authentiek origineel exemplaar.
lincoln zegt
@robbie:
tja .. er is ook geen enkele reden te bedenken om de mallen weg te flikkeren ..
zullen vast nog wel een jaar of 10 meegaan ..
akif7 zegt
zelfs de taxi’s zijn doblo :D
robbie zegt
@akif7: we know ;) Zelfs getunede Doblo’s :D
http://www.autojunk.nl/2008/06/getunede-taxi-in-turkije
RickB zegt
@robbie:
Staan turken nogal bekend om, helaas pakt het NOOIT goed uit!
robbie zegt
@RickB: “Beauty is in the eye of the beholder” ;)
BmwMPower zegt
Gefeliciteerd, we zijn 1 miljoen lelijke auto’s rijker!
BmwMPower zegt
Pallas zegt
Ze zouden een Abarth Doblo moeten maken om dit te vieren.
Simpson zegt
gefeliciteerd, ik hoop dat ze er het doblo van kunnen maken.
xilver zegt
lol titel zou beter zijn ‘1 miljoen mensen die hun euries verkwisten’
bozewolf zegt
@xilver: Verkwisten?
Zo’n beetje het meest praktische vervoersmiddel aanschaffen is verkwisting?
20000 euro meer betalen omdat er een bepaald merkje op de motorkap staat, DAT is pas verkwisting van het zuiverste water.
bozewolf zegt
En ohja, hulde aan de Doblo natuurlijk :) Hiep hiep!
ingvar zegt
Ik kan me eigenlijk geen grotere straf voorstellen dan taxichauffeur spelen in een Doblo…
Mijn schoonvader heeft ook zo’n ding, en het is werkelijk een ramp om in te rijden. Vooral de langere afstanden: je zit zo verschrikkelijk rechtop dat je je rechtervoet de hele tijd moet laten zweven boven het gaspedaal, wat na verloop van niet eens zo heel lange tijd leidt tot gruwelijke pijnkrampen in je been.
Het kan natuurlijk zijn dat ze in Turkije aleen maar taxichauffeurs met hele lange rechterbenen hebben. OF dat ze continue volgas rijden.
Ja, dat lijkt me wel waarschijnlijk ;)
Mark-Jan zegt
Ik heb zelf een VW maar rijd toch elke dag een Fiat Duplo.
Dat ding laat me nooit in de steek in tegenstelling tot mijn VW.
Kunnen ze bij VW nog eens wat van leren, of zal het toch aan mij liggen? Iig, gefeliciteerd Fiat fabriek Turkije met jullie mijlpaal.
Stopwearingpants zegt
ik vind dit een lelijk ding maar mijn reactie wordt gewoon weggejorist, als je respect! neerzet ben je wel goed en blijft ie staan, welke idioot beheert deze site?!
-edit: fipo’s met twee woorden die niets toevoegen worden altijd weggehaald-
lincoln zegt
@Stopwearingpants:
cliche,s hebben nergens toegevoegde waarde ..
en als je zelfs hier op autoblog.nl weggejorist wordt ..
dan had je nog minder te melden dan een schijn-dode ..
Pallas zegt
@Stopwearingpants: Wat was je oorspronkelijke reactie dan, want slecht respect vindt ik ook wat summier.
Stopwearingpants zegt
@Pallas: lelijk ding, was mijn reactie maar blijkbaar mag je je mening over deze auto niet geven maar wel andere dingen die niet eens met dit item te maken hebben (kijk eens naar de 10 reacties boven die van mij..)
PS ik mag hier mijn mening geven over alles, als je mij wegjorist met mijn relevante reacties ben je dus actief bezig mijn vrijheid voor meningsuiting in te perken
Citrofiel zegt
@Stopwearingpants: Je had het wat beter kunnen verpakken. Iets uitgebreider. Ik denk dat als je had geschreven: “Ik vind het maar een lelijk ding” dat er niets tegen gedaan was. Daarnaast doet het uiterlijk er natuurlijk niet echt toe bij een bedrijfswagen.
@Pallas: Maar hadden de ID’s nou wel of niet LHM voor de remmen?
The_12oach zegt
@Citrofiel: Stelletje spamvogels. Nu pas begin ik echt te merken hoe jullie altijd aan die top poster awards zonder prijzen awards komen.
Een echte bedrijfsauto rijdt pas lekker als dat ding helemaal afgeladen is. En dat is bij de Doblo niet anders. Lekker goedkoop maar heerlijk verstandig. Snap alleen niet wat mensen met die wagens doen als ze steeds panne hebben. Met een Italiaan moet je gewoon voorzichtig omgaan. En anders koop je maar Duits.
Pallas zegt
@Citrofiel: ID;s hebben wel LHM alleen een conventioneler systeem met een pedaal ipv remknop, net als de de DSuper van je pa, Dspecials en Dsupers zijn ook ID’s
Citrofiel zegt
@Pallas: Ik weet dat de DSuper een pedaal heeft, want daar rijd ik meer, ook wist ik dat dat een ID-achtige is. Maar dat hij een pedaal heeft hoeft nog niet te betekenen dat hij geen LHM heeft… Dus nog één keer een ja/nee-vraag: Wel of niet LHM-rem in een ID?
@The_12oach: Ach, ik vermaak me en daar gaat het om. ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik ook, ik ook, ik ook! :D Oke, Peugeot, Renault en Fiat zou ik ook nog overwegen, maar die staan wel duidelijk achter de door jou genoemde merken.
Pallas zegt
@Citrofiel:Alle hydraulische Citroëns muv de eerder aangehaalde C5 hebben een remsysteem met LHM, dus ook de ID, de opmaak is alleen wat eenvoudiger. (zie reactie gister 22:29)
Om het ingewikkelder te maken: Toen 2cv’s schijfremmen kregen werd ook LHM als remvloeistof gebruikt, maar die hebben natuurlijk geen centraal hydraulisch systeem.
Snap ge het nog, ga er graag nog dieper op in.
Citrofiel zegt
@Pallas: Aha, dus met LHM maar zonder automatisch belastingafhankelijke remkracht verdeling…
Meer hoef ik voorlopig niet te weten. Verschiet je kruit nog niet gelijk, je hebt nog heel veel topics om mij nieuwe dingen te leren. ;)
koekepan zegt
oh. en zijn er ook 1 miljoen verkocht?
:P
Ferdinand1 zegt
Wat een Doblo-fans hier..
Markrstft zegt
k*tste bedrijfsauto die er is
ik rij er tijdelijk in voor m’n werk
maar er is altijd wel wat mee,
kwaliteit is bagger
en als ik er in rijd zou ik em het liefst tegen een muur aan of in de sloot rijden!!!
zo dat is er uit…
Bob zegt
@Pallas
Lijkt me wel zo handig in de produktie als je ook stalen veren kan krijgen. Trouwens had een ID ook niet een normaal remsysteem in tegenstelling tot een DS?
Pallas zegt
@Bob: Das de reden! Nu snap ik hem.
De ID heeft ook een LHM-systeem als de DS, maar eenvoudiger, zonder automatisch belastingafhankelijke remkracht verdeling. De ID-gebaseerde break had wel het DS-systeem.
Zo leren we vanelkaar.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Pallas, onze nieuwe reaguurder (reageerder in hip AB.nl slang…): je hoeft niet meteen elk topic te ver-Ciroën-en he!!
;)
Pallas zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Hmm, ik heb reaguurder even gegoogled..
Goed, leer mij over Saab, vind ik ook leuk toch wel het Citroën van Zweden…
Something zegt
Mooie wagentje voor een bedrijfsauto gefeliciteerd Fiat :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Pallas: Saab de Citroën van Zweden???
Gaan we schelden???
;)
Pallas zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Qua design en eigenzinnigheid wel, de achterruit van de 96(?) is bijna indentiek aan die van de DS.
Twee merken met een uitgesproken karakter, wat individualisten en tandartsen aanspreekt.
Twee merken die ook steeds meer indentiteit verliezen en het vooral moeten hebben van rijke historie.
Twee merken die nogal eens op de rand van de afgrond hebben gestaan.
Gerrelekker zegt
The_12oach: “met een italiaan moet je voorzichtig omgaan” dit staat haaks op een bedrijfsvoertuig waarmee helemaal niet met enige zorg wordt omgegaan: overladen zaken sleuren, overladen aan 150km/h op de snelweg, gooien en smijten met de lading, onderhoud als het eens nodig is, enz
1 miljoen doblo’s proficiat maar niet voor mij!
The_12oach zegt
@Gerrelekker: Ja, en helaas vallen de problemen die mensen er mee hebben zo extreem uit vaak. Spijtig eigenlijk want ik vind het heerlijke auto’s die de Italianen uitpoepen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Pallas: klopt. De toppers qua innovatie! (in de jaren ’80…) ;)
Ik snap hem wel hoor.
Alleen de rij-eigenschappen en algemene kwaliteit ligt nog wel mijlenver uit elkaar hoor!
Mar inderdaad, denk dat de C5 een van de grootste concurrenten van de 9-3 is. Puur op imago.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: Citroën is ook een mooi merk hoor. Er zijn maar een paar merken die ik zelf overweeg bij aanschaf van een auto: Saab(duh), Alfa, Lancia, Citroën en Jaguar…
Ook opvallend dat dit precies de merken zijn die het moeilijk hebben (/hebben gehad). Maarja, anders-dan-anders zijn heeft nu eenmaal een prijs in de massa-markt tegenwoordig…
Pallas zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Jaja wrijf maar in; Saabs zitten beter inelkaar dan Citroëns, de merken die jij noemt zijn ook mijn favo alternatieven.
Ze we dan toch individualisten?
Heb eninige tijd met plezier een 166 gereden.
AMG Powerrr zegt
Liever een Fiorino. En anders gewoon een Caddy TDi.
Berlingo zegt
Zelf wel is in een dobló bestel gereden maar ik vind het maar hobly wobly auto’s in vergelijking met berlingo’s…
Wel moet ik zeggen dat ze behoorlijk zuinig zijn !
groevy zegt
Ik heb een nieuwe doblo,(voordien een honda civic)maar ik zou deze doblo voor géén geld meer willen missen.
cruise control, esp, airco, start-stop, hill holder enz ,het staat er allemaal op.
en als je je schoonmoeder moet verhuizen, géén enkel probleem.
Tony zegt
Voor al die niet in FIAT geloven en vooroordelen hebben
volg link, en lees.
http://www.autoscoops.be/randnieuws/2010/een-miljoen-kilometer-met-fiat-doblo