Afgelopen maand steeg het aantal verkochte tweedehands cabrio’ s met maar liefst 14,9% ten opzichte van juni 2009. Welke was het meest populair?
Jawel, het is de immer geile Volkswagen Golf cabrio die het meest werd verkocht. De auto is niet meer in productie sinds 2002, maar in geheel 2009 en in 2010 voert de Golf cabrio de lijsten nog steeds aan.
In de B2C markt volgen de Peugeot 206cc en BMW 3-serie cabrio maar die scoren allebei minder dan vorig jaar. Volgens VWE bureau voor voertuigdocumentatie is de Audi A4 cabrio nu nog een bescheiden tiende plek maar de auto lijkt aan een opmars bezig te zijn. In juni 2010 zijn de verkopen van de A4 cabrio met maar liefst 59% gestegen in vergelijking met vorig jaar juni.
Opvallend detail is dat het gemiddeld aantal stadagen bij autobedrijven (voor verkoop) van bovenstaande auto’s relatief lang is. De Golf cabrio bleef in de periode januari tot en met juni 2010 gemiddeld 157 dagen in de showroom staan. Voor de Peugeot 206cc was dit gemiddeld 87 dagen en voor de BMW 3-serie was dit 112 dagen. De A4 cabrio deed er in 2010 gemiddeld 91 dagen over om verkocht te worden. Hoewel niet in de top-10 van meest verkochte cabrio’ s, blijft de Peugeot 308cc het minst lang staan bij autobedrijven (gemiddeld 29 dagen in 2010).
CSL zegt
Doe maar een Z4 35IS :)
RALM zegt
Nee joh, voor mij moet een cabrio eerlijk en puur zijn en een stoffen dak hebben, dus een Honda S2000,Mazda Mx-5, de vorige BMW Z4 etc..daar heb je zoveel meer plezier van dan zo’n moderne loodzware cabrio met stalen klapdak waarvan de lucht zo word omgeleid dat je niet eens meer doorhebt dat je in een cabrio zit. Dan kun je net zo goed een Zafire met glazen dak nemen, zelfde ervaring…
gasrbij zegt
@RALM:Je hebt het toevallig wel alleen over roadsters
RALM zegt
@mezelf: Zafire moet natuurlijk Zafira zijn.
CSL zegt
@RALM
Het in onzin om te zeggen dat alleen een stoffen dak een cabrio maakt of breekt. Er zijn veel andere en vooral belangrijkere aspecten die meespelen.
paulusrx7 zegt
@CSL:
nou noem er eens een paar?
ik ben het volkomen eens met RALM die waardeloze hardtop cabrio’s zuigen en zijn veel te zwaar en bederven het rijplezier, laatste zag ik er eentje rijden, prachtig weer met kap dicht en airco aan….
bozewolf zegt
S2000 een van de beste roadsters ooit gemaakt. Racechassis, geen overbodig gewicht, maniakaal motortje in het vooronder.
Immens. Ik zou er graag ooit nog 1 hebben.
Merry zegt
@bozewolf:
De S2000 is 1 van de beste leukste Honda’s ooit gemaakt.
Maar de Mazda MX-5 is net wat echter al is hij minder snel.
De Honda vond ik wat gemener op het randje, bijna Italiaans alleen gaat hij niet kapot.
bozewolf zegt
@Merry: Oh zeker kunnen we stellen dat de MX-5 “puurder” is. Maar als je mij de keus tussen de twee zou geven zou ik het wel weten ;)
Helaas nooit een S2000 gereden, maar wat ik er van begrijp is dat de hoeveelheid mechanische grip ongelofelijk is voor zo’n klein autootje.
Merry zegt
@bozewolf:
De grip van een S2000 is super, en zeker als je de juiste bandjes hebt.
En als je wat juiste upgrade spullen koop valt er nog veel meer uit te halen.
Alleen als je net over dat randje gaat straf die b*tch je af dat wil je niet weten.
Ik heb toch een paar keer meer in een nare situatie gezeten.
En de hij houd niet van de winter, het is een echte zomer auto.
Heerlijk was die wagen, alleen als enige auto was het wat minder handig.
Al vind ik het jammer dat er nooit een echte coupe versie van is gekomen dan had ik er misschien nog steeds 1 gehad.
Pallas zegt
Wat kijkt dat linker meisje slaperig, die moet even uitwaaien. Gelukkig zit ze al in cabrio.
Pallas zegt
Sluit mij aan bij iedereen die stof prefereert.
Pallas zegt
Als zo’n model van 30 kilo geen gordel omdoet waait ze subiet weg.
Merry zegt
@Pallas:
Stiekem een obsessie???
Pallas zegt
@Merry:Hihi, je hebt me door al is 30kg wat extreem.
Mijn favo cabriolet is natuurlijk de DS, maar een S2000 is een redelijk altenatief vooor mijn Z3
John zegt
@Pallas: Sorry hoor Pallas, ik ben een redelijke BMW fan maar die S2000 een redelijk alternatief noemen voor je Z3?! Die S2000 is vele malen bruter dan die Z3, tenzij je toevallig de M-versie hebt maar die je niet..
Overigens is een S2000 tegenwoordig vanaf 15K te krijgen, heerlijk ding… 240 PK
Pallas zegt
@John: Klopt het is een 1800 in jamesbond kleur.
Redelijk is een understatement. Al moet je bij de Honda concessies doen op gebied van afwerking, maar als liefhebber van klassieke Citroëns maal ik daar uiteraard niet om. (hoe wist je dat ik geen M heb, mensenkennis op basis van comments?, of ga je er vanuit dat ik het dan gemeldt zou hebben?)
John zegt
@Pallas: Ging er van uit dat je het dan wel gemeld zou hebben en een klein beetje bluf natuurlijk ;)
Neemt niet weg dat die Z3 gewoon lekker rijdt en heerlijk is voor de komende dagen trouwens. Maar zo`n S2000 is wel echt een beest.. Misschien eens kijken om je Z3 in te ruilen? Persoonlijk vind ik dat die S2000 er zelfs minder gedateerd uit ziet en er rijden er minder van rond. Wat betreft afwerking heb je wel een punt al is die S2000 ook wel echt een gelikte wagen.. En 240 pk, 6.2 sec op de 100, wie wil dat nou niet ;)
Pallas zegt
@John: Mijn eerste cabrio was een 2cv als via Z3 naar S2000 en een hutkoffer geld (reken op een goede DScabrio vanaf 60.000) later bij een DS eindig, heb ik een goede ontwikkeling gemaakt en ben ik een gelukkig man. (afgezien het feit dat auto’s niet gelukkig maken maar er wel wat bij helpen)
NLBUURMAN zegt
@Pallas: wat voor kleur is dat james bond precies? toch niet boston groen he? zo eentje hebben wij namelijk, ook een 1800. heerlijke motor, heerlijk om te touren! en daarvoor gebruiken we de z3 ook, niet om hard te blazen, boven de 5000 toeren komt hij zelden, en ’t is ook niet zo’n jankerd als de S2000 (no offence, is een prachtding!) maar dat is meer racy vind ik. het liefst zou ik dan een Z3 2.8 hebben, 187 pk, 6 inlijn, redelijk laagtoerig. die van ons heeft trouwens wel een M-sportonderstel. @John: jazeker, de S2000 ziet er gemeen uit, en klinkt ook wel goed, maar wat dacht je van onderhoudskosten, verzekering, en bovendien: benzinekosten? voor een auto die hooguit 7000 km per jaar rijdt, was het voor ons de eenvoudige keus, de Z3. in de mx5 past m’n vader niet, en die is lelijker dan de Z3, en een audi TT? neen dank u!
John zegt
@NLBUURMAN: Die Z3 2.8 Coupe dan wel. Ik vind die coupe echt een van de mooiste bmw’s ooit gemaakt. Onderhoud van die S2000 valt juist heel erg mee, evenals de wegenbelasting trouwens.. Kan me niet voorstellen dat hij in de verzekering veel duurder is dan een Z3. Verbruik is idd wel wat voor te zeggen ivm die 1800 maar als je maar 7000km pj rijdt is dat ook niet onoverkomenlijk.
Die mx5 en tt moet je nog niet eens overwegen (als man)
Ow en die kleur bedoelt hij waarschijnlijk dat fel blauw.. Ice blue ofzo zal het heten, iig niet dat le mans blauw maar lichter van kleur.. (ook bestelbaar op een golf)
NLBUURMAN zegt
@John: de 2.8 is ook leverbaar als roadster :) wat weegt zo’n S2000 eigenlijk? een 1800 Z3 weegt leeg 1135, ik kan me bijna niet voorstellen dat zo’n S2000 lichter is, en dat telt mee voor wegenbelasting ;) de 1.8 doet 1 op 13, gemiddeld genomen, dus ook met korte ritjes er bij, dat vind ik best netjes voor een auto uit 1996. wij hebben volgens mij zo’n beetje basisversie, geen airco, TC, Electrisch dak, elek. ramen, maar who cares? wij hebben net zo veel lol! wel natuurlijk een chromen (origineel) BMW uitlaatstukje erop (kun je er zo op schuiven) :)
RenesisHP zegt
@NLBUURMAN:
S2000= 1220kg leeggewicht.
406_v6 zegt
@NLBUURMAN: De Honda S2000 weegt in standaard uitvoering 1220 kg.
RenesisHP zegt
@John:
“Die mx5 en tt moet je nog niet eens overwegen (als man)”
Lol. 1 van de best sturende auto’s(MX-5) ter wereld laten staan wegens vrouwelijkheid.. :roll:
En dan wel fan van een opgepompte versie(S2000) zijn. :lol:
GOD zegt
Golf cabrio? OMG…
Mensen wie zoiets kopen kunnen het beste gewoon heel hard met de kop tegen de muur rennen en hopen dat ze weer normaal zijn als ze wakker worden.
k_man zegt
Kunnen we het complete lijstje ergens terugvinden? Linkje?
scratch zegt
staat hier ook een golf cabrio op de stoep ;)
Emporio zegt
E Class Cabrio …
Pallas zegt
PS: Cabrio’s zijn niet gay, maar veel hetero’s wel jaloers.
PPS:Ben zelf zo hetero als Mick Jagger.
“you can’t always get what you want”
John zegt
@Pallas: Ehm, indirect zeg je dus dat je wel gay bent? Moet je lekker zelf weten maar jij brengt het ter sprake..
Cabrio’s zijn over het algemeen wel redelijk gay. De meeste cabrio’s onder de 100.000euro zijn veel te vrouwelijk en dus echt gay te noemen. Slechts enkelen kun door de spreekwoordelijke beugel. Ga me nou niet afbranden dat ik de grens op geld baseer maar dat is nu eenmaal handig.
Persoonlijk vind ik een Saab of Volvo cabrio niet gay, een Z4 is nog wel te doen, die S2000 is natuurlijk top maar de rest is tamelijk vrouwelijk/gay. (oke vooruit Lotus is prachtig)
Julian zegt
@John:
Doe normaal man, vorig jaar heb ik een Ford Mustang GT Cabrio gekocht, ga me nou niet vertellen dat dat gay is, en wat maakt een mooie ronde auto nou uit, heb ook voor mijn vrouw een Porsche 911 Carrera 4S, ik vind het dan ook niet erg om daar in gezien te worden!
Frankypanky zegt
@Pallas:
Beide dames kijken nogal glazig. Volgens mij staat de vibrator/massageunit in de stoelen aan… :mrgreen:
Enne, mijn droom cabrio;
AlfaRomeo8c zegt
Mini natuurlijk!
StijnB zegt
@ GOD
Waarom geen Golf cabrio? Nogal wat mensen zijn van het vrouwelijk geslacht of geven geen ruk om rijeigenschappen. Voor hun is een Golf Cabrio ideaal. Tevens was het een van de eerste cabrio’s met een diesel. Ja ik verfoei diesels in sportieve wagens, maar in een kilometervreter is het best handig. Daarenboven koop je een tweedehandse, dan ben je met een (goede) Golf gerustgesteld en kom je minder vaak bedrogen uit.
P.S. de 308cc staat het minst lang bij de dealer maar wordt niet goed/veelvuldig verkocht, bij het groot vuil?
AudiQuatro zegt
doe mij maar een Opel Speedster of als het iets luxer moet de GT
AudiQuatro zegt
En als het geld mag kosten natuurlijk de R8 spider!!
Larrs zegt
Een oude MG of een oude Triumph is veel leuker en mooier. 8) :P
406_v6 zegt
Mercedes R107 blijft DE moeder aller cabrio’s ;)
lincoln zegt
europeese cabrio,s zijn sneu ..
zwaar sneu ..
BmwMPower zegt
@lincoln: Pontiac GTO uit ’68.
mooiweer zegt
peugeot heeft het altijd goed voorelkaar
ga zo door
Something zegt
Als ik het kon betalen, dan was de Bugatti Veyron Grand Sport de ultieme cabrio voor mij :|
Koenigsegg Agera mogen ze ook uitbrengen als cabrio :P
Ron zegt
Z3 dat is een echte roadster zoals open rijden bedoeld is.
mb man zegt
Ik ben heel blij met mijn r 171.Verlaagd onderstelletje af fabriek.Net een kart.Perfect gewoon.
Scarto zegt
Bestaat er geen Panamera Cabrio met stoffen dak? =D (wishful thinking)
8 zegt
Even over de mensen die eraan denken een S2000 uit duitsland te halen. Heb vernomen dat deze auto’s vaak een schade verleden hebben en niet fatsoenlijk gerepareerd zijn.
Laat hem dus altijd grondig keuren voor je overgaat tot koop.
Overigens wel een aanrader, rijdt fantastisch en nog lang niet zo gedateerd als een Z3. (zelfs niet de uitvoering van 1999)
8 zegt
Ps:
Ligt het nou aan mij of zie je tegenwoordig 3 keer zoveel s2000’s op de weg dan 1 jaar geleden toen het model uit productie ging ?
mashell zegt
Tja, de Honda S2000 mag er dan best wel stoer uit zien. Maar de wagen heeft we het meest lelijke instrumenten paneel ooit in een auto te zien. Ook zit er onder de lange motorkap geen V8 of zelfs V6 maar een gewone 4 cilinder motor, ook nog eens zonder turbo of compressor. Dat doen BMW en Mercedes toch beter.
Frankypanky zegt
@mashell:
Wat kan jij raar l*llen…Zie ook de reactie van Mulner. Ik moet nog zien hoe BMW of Mercedes aan zulke cijfers komen (als de Honda S2000-motor).
Typische “Germany-is-better”-reactie van je!
Word eens volwassen, jongen!!!
mashell zegt
@FrankypankyV8: het gaat niet om de cijfers. De S2000 is in principe een cruiser, net als jouw droomauto. Daar hoort geen hoogtoerige 4 cilinder in, zelfs niet als het nog zo’n technisch wonder is. Een mooie 6 cilinder (kan Honda best) had de verkopen in de US flink verbeterd en de auto meer tot z’n recht laten komen. Mercedes en BMW hebben dat wel gesnapt en wel 6 cilinders geleverd in de SLK en Z3/Z4.
Frankypanky zegt
@mashell:
Ah, je bedoeld dat Honda de verkeerde motor in die S2000 heeft geplaatst?
Dan begrijp ik je post veel beter. In dat geval heb je gelijk, aangezien het gros van de cabriolets cruisers zijn…
TF_Bundy zegt
@mashell: Duidelijk nooit in een S2000 gereden en als je dat wel hebt gedaan heb je nooit het gas in getrapt. 9000 toeren pas in het rood! Klein supergeil monster is het.
Mulner Motorsport zegt
mashell, 120 pk per liter zonder turbo? En jij wil zeggen dat mercedes en bmw dat beter doen? Die doen nog niets eens met turbo 120 pk per liter…
Guust Flater zegt
In mijn studententijd had ik een Golf Cabrio. Ik wilde een open auto en het budget was beperkt. De keuze daardoor ook. Ik heb er best plezier van gehad, maar zou er nu geen meer kopen. Open rijden is altijd leuk, maar het rijdt natuurlijk gewoon als een Golf en dus best saai. Nu heb ik voor de mooie dagen een mx-5, en die rijdt veel leuker. Volgens sommigen ziet hij er dan wel niet mannelijk uit, maar ik val ook niet op mannelijke vormen. Dat laat ik aan homo´s over.
Flatfour zegt
@ Guust Flater
De kater komt later. Nee gekheid natuurlijk, maar je hebt helemaal gelijk mx-5 = funauto voor weinig centen.
Kevink zegt
Ik rijd zelf sinds korte tijd een ’98 mx5 met een 1800 en heb het prima naar mijn zin!
Motor voorin, aandrijving achter, lichtgewicht en betaalbaar!
En wat betreft “vrouwenauto” : een nette verlaging en een setje leuke velgen doen al een hoop, owja en je vriendin op de stoel naast je ;)
TF_Bundy zegt
Heb zelf lang bij een cabrioldealer gewerkt. Met heel veel plezier. Een cabrio moet wat mij betreft inderdaad een stoffen kap hebben en minimaal 200pk. Als is de MX-5 NC (Laatste model) met zijn 160pk 2-ltr motor ook een heerlijk wagentje.
En voor iemand die vindt, dat cabrio’s voor kappers en homo’s zijn, moet maar niet reageren. Dan ben je echt een idioot. Bij die dealer in Den Haag verkopen ze nog altijd een mooi aantal Carrera S cabrio’s, Aston Martin DB8 roadsters, Audi S4 cabrio’s, BMW Z3 M’s, Z4 35Si’s, Mercedes SLK AMG 55’s, Porsche Boxster S’s, Audi TT-S Roadsters waar je echt heerlijk mee kan cruizen, bulderen door tunnels en lekker snel kan blazen over de Autobahn.
En wat mij betreft is Nederland een heel goed cabrio-land! Al bij 10 graden boven nul en warmer kan de kap open, air-scarf aan, evt stoel- en footwell-verwarming aan en heerlijk van het winterzonnetje genieten! Niks koud. Sterker nog! Ga jij maar lekker met je kap open rijden met +32 graden en wegsmelten op het leer. Zo herken je ook de toeristen in warme landen. Dat zijn de enige eikels, die in zo’n temperatuur met de kap open rijden hahaha! Terwijl de natives lekker met de kap dicht met de airco aan rond tuffen.
Nederland = cabrio-land!
:-)