Maak kennis met The Beast! Een Merlin V12 van 27 liter met maar liefst 850 pk.
Wat voor leuk materiaal zagen we een jaar geleden nog meer? Denk aan een EDO California en een ASI F430. De eerste officiele schets van de A5 Sportback werd getoond, Land Rover onthulde een onverwoestbare GSM en ook vorig jaar was de start van een nieuw seizoen Top Gear (net zoals vandaag).
Andere leuke weetjes: Brad Pitt helpt tegen hardrijders, cabriorijden verhoogt je zelfvertrouwen, Moszkowicz verkiest een Vanquish boven een DBS, Juliana had liever een Mercedes 380 SEL, de Veyron Grand Sport is lekker, GM bevestigde de verkoop van Saab (yeah right), het waren slechte tijden voor lifters, een Pagani motor werd gespot, maar een Kawasaki motor met 48 cilinders is nog leuker?
Tot slot toonde Appeltje wat spots in de herhaling en Wouter reed de nieuwe E-klasse coupe.
C220AMG zegt
Waarom ben ik iedere keer weer verbaast dat al die artikels alweer een jaar geleden zijn?
vind trouwens de motorkap asociaal kort!
bozewolf zegt
Ha, ja die Merlin bak. Mega. Dan te bedenken dat er nog een redelijke “mietjes uitvoering” van een Merlin inligt. 850 pk, pfff. Peanuts. De supercharged versies scopten er rustig 1400 pk uit.
Northwestern zegt
Amper 32 pk per liter. Dat kan echt niet.
autoblogger zegt
Die Merlin lijkt trouwens wel op dat lelijke design van de SLS, wellicht is deze ook op basis van een Dodge?
super458 zegt
@autoblogger: Je vindt ‘m niet lelijk, dat zeg je maar. Je wilt er namelijk 1 maar dat kan je nie betalen nie!
timberleek zegt
@bozewolf
inderdaad
En uit dat soort blokken is nog een stuk meer te halen imo.
Alleen krijg je dan mogelijk wat complicaties
brandstofverbruik 100:1 (ja l/km!)
kromtrekkend chassis
rondvliegende versnellingsbak
Maar dan is het helemaal een beest
bozewolf zegt
@timberleek: Yeah in een auto is het lastig. In een vliegtuig wordt ’t een ander verhaal. Kun je er plenty vermogen in stoppen.
Sowieso werkten ze graag met drukvulling (super- en turbochargers) in vliegtuigen omdat dat minder gevoelig is voor hoogte (ijle lucht).
@ Northwestern: koppel is hier ook deels het sleutelwoord. Koppel, verbruik, soepelheid. Zelfse de hoogste pk vliegtuig zuiger motoren zijn niet afgesteld op pure pk, er zijn interessantere factoren.
Dus de pk/liter verhouding is hier echt verwaarloosbaar.
Roelio zegt
Wil die meneer met die M5 alstublieft opzij gaan? Dank u!
de sjonnies zegt
Heb het altijd vreemd gevonden van Rolls Royce dat de man zijn RR grille eraf moest halen; hoe kun je nou nog betere PR krijgen ?
Oh ja, er kwamen potentiële klanten bij Rolls aankloppen, die the beast hadden gezien en er eentje wilden bestellen !
HDM zegt
Leuke artikelfoto, ik zie ineens mijn ontbijt ook weer tevoorschijn komen.
Luuk---d zegt
there’s no substitude for cubic inches!
subaru96 zegt
en kijk die mini cooper er eens naast.lol
hobbes zegt
@ de sjonnies:
Zo geweldig was die reclame niet, want het apparaat had regelmatig panne. En Rolls kon niets leveren wat ook maar in de buurt kwam. Verder was het vooral een principekwestie: volgens het merkenrecht moet je je merkbeeld wel verdedigen tegen dit soort ‘plagiaat’, anders verlies je uiteindelijk het alleenrecht op dat merk.
De eigenaar (John Dood) gaf later toe dat de telefoontjes naar Rolls door ‘potentiële klanten’ van hemzelf afkomstig waren.
de sjonnies zegt
@hobbes:
Weet ik, maar legendes moet je soms in stand houden ;)
En wees eerlijk, het is een mooi stukje huisvlijt.
hobbes zegt
@ Northwestern:
bedenk dat het vermogen een gevolg is van koppel en toerental. Als je max. 2500 rpm haalt, zal het vermogen (dus ook het specifiek vermogen) nooit vergelijkbaar zijn met automotoren die 7500 rpm halen.
boygeorge zegt
Ik begin de weekoverzichten een beetje te begrijpen.
Heel handig voor een nieuweling.