De Amerikaanse overheid stimuleert op verschillende manieren de vergroening van het wagenpark. Zo worden er tal van subsidies verleend voor research op dit gebied. Ook het bedrijfsleven investeert flink in nieuwe groene technieken. Jaarlijks worden er wereldwijd tientallen of misschien zelfs wel honderden miljarden dollars gepompt in onderzoek op dit gebied (ik beschik niet over cijfers). In een wetsvoorstel dat momenteel bij de Amerikaanse Senaat ligt, wordt gesproken over een beloning van 10 miljoen dollar voor het bedrijf of instantie dat een accu ontwikkelt die het in een auto 800 kilometer volhoudt. Het accu pakket moet wel commercieel levensvatbaar zijn en praktisch toepasbaar.
Erg lachwekkend als je het mij vraagt. Hoewel de ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen is dit vooralsnog een onmogelijke opgave. De afgelopen jaren is o.a. door bedrijven en universiteiten al onvoorstelbaar veel geld geïnvesteerd in accu technologie. Wat heeft dat tot nu toe opgeleverd? In een compacte auto een actieradius van gemiddeld zo’n 150 tot 300 kilometer. Trouwens pure verspilling als je het aan de milieuorganisaties vraagt.
Ik vertrouw er absoluut op dat de techniek op een dag zodanig zal zijn doorontwikkeld dat een actieradius van 800 kilometer mogelijk is met een commercieel levensvatbaar zijn en praktisch toepasbaar accu pakket. Ik weet ook vrijwel zeker dat ik dat nog wel ga meemaken. Echter voor het zover is, zullen er nog velen miljarden dollars in research moeten worden gestopt. Een beloning van 10 miljoen dollar lijkt me dan niet echt een serieuze stimulans, wanneer je je realiseert wat het allemaal kost. Ik vraag me af of het wetsvoorstel door de Senaat zal worden aangenomen.
Zo kunnen wij ook wel een beloning uitschrijven: Autoblog looft een beloning van 100 miljoen euro uit voor degene die het lukt om een mens zodanig genetisch te manipuleren dat deze twee natuurlijke vleugels ontwikkelt waarmee zelfstandig kan worden gevlogen. Is immers ook heel groen. (via: edmunds)
LRD90 zegt
De prijs claimen en ook nog snel een patent aanvragen op je systeem en die vervolgens ook nog eens verkopen .. Dan hoef je echt echt nooit meer te werken (niet dat 10mil te weinig is ofso)
Dracula zegt
@Dennis: AUB 100 Miljoen overmaken op nationale bank Transsilvanien tnv Graaf Dracula ;)
Entwicklung88 zegt
Iemand zat voeren, een gans of iets dergelijks laten pakken en kijken wat er uit komt?
The knight zegt
challenge accepted!
jack_abarth zegt
Vind de 10 miljoen buitensporig hoog, maar dat ze hiermee de ontwikkeling willen stimuleren vind ik nog niet zo’n achterlijk idee.
John zegt
Denk dat die 10miljoen best een lekkere stimulans kan zijn voor universiteiten…
Mr. V8 zegt
Voor die 10 miljoen zou ik zoiets best willen ontwikkelen om vervolgens mn garage vol te zetten met benzinezuiperds! ;)
911GT2 zegt
Euh 10 miljoen is echt een lachertje bij wat het de ontwikkelaar oplevert als het hem echt lukt. Ik denk dat de autofabrikanten rijen dik zullen staan om de technologie te kopen.
Acacio zegt
Volgens mij vergeten mensen dat stroom ook ergens vandaan komt, en zo lang we de kernfusie nog niet commercieel hebben heeft het niet echt zin lijkt me…
406_v6 zegt
@Acacio: Voor die 10 miljoen ontwerp je dan natuurlijk ook de zonnecel oplaad installatie ;) en voor landen met wat minder zon een geothermisch oplaadstation.
RickB zegt
En wat ga je doen met 10 miljoen?
Juist, groot hutje kopen, leuke auto op de stoep.
Allemaal goede dingen voor het millieu! :D
D-Drive zegt
Vliegen is genetisch gezien ook niet groen ….. Een eend, zo’n beest – niet het geliefkoosde autootje uit Frankrijk, verbruikt 50 keer zo veel energie bij vliegen als bij waggelen of zwemmen. (Gaat uiteraard op voor alle vogels)
Larrs zegt
En wat moet de gemiddelde snelheid zijn? 800km lang stapvoets rijden of 50/80/120km/u?
rikkon zegt
@ D-Drive Struisvogels ook?
Joost zegt
@D-Drive, misschien gaat het ook 50x zo snel, of misschien sneller, dan is het toch echt groener.
BasaBas zegt
10 miljoen dollar was genoeg motivatie om ervoor te zorgen dat er ruimteschepen ontwikkeld werden die hergebruikt kunnen worden en binnen twee weken minimaal twee vluchten kunnen uitvoeren (Ansari X Price, google it please). Er wordt hier op de 10 miljoen gereageerd alsof dat de enige stimulans zou zijn voor de ontwikkelaar van die accu, maar dat is natuurlijk onzin. De prijs winnen is eerder een prestige dan inkomen, maar kan er zeker voor zorgen dat men een stapje extra doet. Daarnaast zal deze accu waarschijnlijk goed gaan verkopen en daar zitten de echte inkomsten.
Henk_he zegt
10 miljoen is voor (grote) commerciële bedrijven misschien niet zo interessant, maar voor universiteiten en briljante garage-uitvinders absoluut wel! Het zal niet de eerste keer zijn dat een briljant concept wordt uitgevonden door een toevallig buurman, student of fanatieke hobbyist(vb: het wiel, drukpers, brandstofmotor, microprocessor, internet, etc.)
Vind het dus nogal makkelijk van AB om maar te zeggen dat het nergens op slaat. Alle motivatie voor nieuwe uitvindingen is imho goed besteed geld.
Esprit_de_Flandre zegt
“Autoblog looft een beloning van 100 miljoen euro uit voor degene die het lukt om …”
Pas daar maar mee op. Wie weet lukt het wel iemand.
10 mio is idd niet veel, maar het vestigd de aandacht op het probleem, en dat is de bedoeling. Beetje zoals de X-price voor het eerste commerciële ruimtevaarttuig. Dat is ook 10 mio dacht ik, wat peanuts is, maar het versterkt wel de competitie, want het is een eer die prijs te winnen.
Laurens zegt
Wat werkelijk lachwekkend is, is dat Elon Musk (mister EV) ook een bedrijf heeft dat ruimteuitstapjes organiseert, is daar ook niet een innovatieprijs voor weggegeven? Misschien wil Musk wel die superbatterijen gebruiken, geladen met groencertificaten :-)
Laurens zegt
Sorry Esprit…
Cantago zegt
Volledig eens met dit artikel!
Dimglor zegt
Mja logisch dat ze de fabrikanten willen stimuleren, maar is volgens mij niet meteen de goeie manier… De fabrikant zal er gewoon een patentje op nemen en zal zo al wel aardig verdienen… Dan zal die 10 miljoen wel een mooie bonus zijn… maar toch..
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik onderschat de ingenieurs van vandaag niet. Ik zeg niet dat het voor morgen zal zijn, maar het lukt hen wss wel. Ik voorspel tegen het einde van het jaar een batterij die het 450km uithoudt en tegen eind volgend jaar de 700 en dan nog 1 jaartje en we knijpen er 800 uit. Wanneer het ook is, 10miljoen is waarschijnlijk peanuts ten opzichte van wat ze zullen geinvesteerd hebben tegen dat ze zover zijn. En als jullie mij nu willen excuseren, ik heb een batterij te ontwikkelen en een persoon met vleugels…
sjoerdmini zegt
10 miljoen is natuurlijk een lachertje ten opzichte van de opbrengst van het commercieel produceren van een dergelijke accu! Iedereen zit te wachten op een dergelijke accu, dus als je dat een beetje handig aanpakt en massaproduceert ben je binnen :)
Duppie zegt
Op een zinc-air batterij kan je best 800KM rijden, probleem is alleen dat ’t een beetje moeilijk oplaadbaar is. D’r gaat wel 4x zoveel energie in (per KG) als een LiFePo4 accu.
7 nov 2010 zegt
Morgen is er een conferentie in China waar een dergelijke accu wordt gepresenteerd. Laadtijd ca 10 minuten!