Nu moederbedrijf Volkswagen ook deels de scepter zwaait bij Porsche zorgt dat de laatste tijd voor wat spanningen bij die ander premium autobouwer. Hoe dat komt? Nou, VAG wil een nieuw platform voor sportieve autootjes met de motor in het midden. En Porsche wil net als Audi die order erg graag binnenhalen. Let the battle begin!
Het begon toen Porsche zijn techniek moest gaan delen met zijn aangetrouwde neefjes en nichtjes. Lekker alles standaardiseren om zo eenheidsworsten te fabriceren de kosten te drukken. Nu is het de vraag welk merk de blokkendoos voor het nieuwe middenmotor-platform mag gaan ontwikkelen. Porsche lijkt de meeste kans te hebben, met haar lange historie aan sportieve autootjes. Bovendien hebben ze al twee modellen met de motor achter de voorstoelen: de Boxster en de Cayman. Maar Audi heeft ooit een leuk sportautootje met de naam R8 ontwikkeld, en dat is VW-pief Ferdinand Piëch zeker nog niet vergeten.
Beiden hebben er grote belangen bij. Daarom laat hoge baas Piëch de twee Duitser bewust met elkaar concurreren. Een tactiek hij in de jaren negentig wel vaker gebruikte om zo tot het beste resultaat te komen. Tot en met oktober wordt er gestreden om dit middenmotor-project, daarna zal bekend worden welk merk de order krijgt. Inzetten wie het gaat worden mag in de reacties! (bron: ftd.de)
Met dank aan Frank voor de tip!
paulus zegt
ik zou zeggen geef het maar aan Porsche
wietse zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lincoln zegt
nou nou nou .. wat een concurentie ..
wat kan VAG het nou verrotten welke je kiest zolang je maar VAG kiest ..
kinder-marketing van een top gear niveau ten top ..
integralechubasco zegt
der untergang is nabei…
Stopwearingpants zegt
Wie dit geschreven heeft was of heel enthousiast of moet even naar de basisschool
integralechubasco zegt
ich meine in der naehe…
Frits zegt
De morele winnaar van de dragrace van de foto => porsche!
AudiQuatro zegt
Porsche natuurlijk! Voor wat voor model eigenlijk? komt die Jetta Coupe dan met een midden motor? Dat zou natuurlijk geniaal zijn! Met een 5 cilinder graag!
GT-R zegt
Dat zal natuurlijk wel Audi worden, want zij hebben geen kleine sportieve auto met middenmotor. Zal wel een soort model worden tussen TT en R8? Wellicht R4 ofzo?
RaKiM zegt
kunne ze dat gewoon niet aan beiden geven??
As_long_as_it_is_fast zegt
Elk een auto laten bouwen, ze naast mekaar zetten, dragrace, circuit en de beste krijgt het!
Da zou nog is tof zijn voor ons. :D
sander_bossen zegt
porsche
Hupke zegt
Wel Piëch is chef bij audi maar bezit vooral Porsche. HMmm?
Tuned zegt
Zou het best wel eens van Audi willen zien maar dan zouden de charmes van de R8 een stuk minder worden. Want dan heeft hij waarschijnlijk een grotere broer.
Porsche lijkt mij zodoende dan ook de beste keuze. Hopen dat het de nieuwe Porsche 918 wordt maar dan zonder die idiote hybride techniek.
Supergrover zegt
En toch is het uiteindelijke economische voordeel natuurlijk niet zo groot meer op deze manier. Wanneer twee firma’s concurreren om het beste stuk techniek te ontwikkelen heb je dubbele ontwikkelingskosten voor uiteindelijk slechts één product…
robert--123 zegt
@Supergrover: daarom zullen ze het ook alleen in concept ontwikkelen.
Ferdinand1 zegt
“Tot en met oktober wordt er gestreden om dit middenmotor-project, daarna zal bekend worden welk merk de order krijgt.” Hoe dan?? Via rechtzaken of gaan ze daadwerkelijk allebei iets ontwikkelen..
Ik gun het Porsche uiteraard, maar aan de andere kant: de Boxster heeft niet echt een kleinere broer nodig. Maar bedrijfstechnisch misschien wel..
P@trick zegt
Porsche graag :D!!!
jos zegt
sorry maar de R8 is niet ontwikkeld door Audi maar door lamborghini! dus ik zeg porsche of Lamborghini
Rikus zegt
Het “order” verhaal vind ik een beetje vaag en onduidelijk.
Na (toch wel succesvolle) wagens als de Cayenne en de Panamera mag Porsche zich toch wel bezig gaan houden met hetgeen waar ze goed in zijn: 2 deurs sportwagens maken!
Door SUV’s en lelijke luxe gezinswagens is mijn Porsche libido drastisch gedaald..
GTR zegt
ik zou zeggen dat porsche ermee weg zal komen, maar aan de andere kant, er is een grote kans dat audi ons nog kan verassen, ben benieuwd!
Mr. V8 zegt
Audi en verrassen? Dat gaat niet samen.
Ik zeg, Porsche! En niet het zichzelfbenoemde ‘premium’ merk audi.
As_long_as_it_is_fast zegt
@Mr. V8: toch liever iets dat lijkt op een R8 dan iets dat lijkt op de boxster? Dat is nu echt ne mottigen auto. :D
De gt2 daarentegen of de turbo…
Dus laat ze alletwee maar iets voorstellen en presenteren aan het publiek!
Daan zegt
Ik hoop echt dat het porsche wordt, dit is voor mijn gevoel het enige merk binnen de VAG groep met emotie, laat ze dit a.u.b niet afnemen. Want dan is Porsche binnekort Audi/Volkswagen/Lamborghini/Skoda/Seat en dat kan echt niet!
lincoln zegt
tsssshhhh .. alsof iemand hier weet hoe een platform eruit ziet ..
alsof iemand hier blind de verschillen kan opnoemen ..
drukte om niks ..
karel zegt
lekker intressant, het komt toch wel uit het VAG keukentje, linksom of rechtsom het blijft hetzelfde.
Iemand nog een plakje Audi-Volkswagen-Lamborghini-Skoda-Seat-WORST?
Pordon zegt
Uhm lastig lastig. Porsche is misschien het merk met de meeste (race)-historie maar als Audi direct wel concurreren in modellijnen tegenover Mercedes (en BMW) dan denk ik dat Audi het krijgt aangezien Mercedes plannen heeft om een kleine SLS AMG te maken.
BMW Driver zegt
geef maar aan porsche…want die audi’s fikken net zo hard als de lambos…..
John zegt
@BMW Driver: Kan je zeggen maar ‘vanochtend’ om 00.30 stond ik toch achter een totaal uitbrandende BMW 1-serie coupe.. 5 meter hoge vlammen komt dus bij de beste merken voor..
(ik schrok aangezien ik dezelfde auto rijdt..)
mellie zegt
doe maar porsche
FungHo zegt
@ “Frits”: Volgens mij was de winnaar van die race toch echt de Audi V10…kan ook niet anders, want die is zeker 0.6 seconden sneller op de 100. Als de Audi niet zou winnen, zou het aan de bestuurder liggen. (3.9 vs. 4.5 seconden)
En idd, Audi heeft maar 1 model sportauto. Porsche zou ook geen middenmotor willen, dat past niet bij hen. Ookal hebben ze natuurlijk de CGT. Maar daar komt de 918 al voor..toch?! Ik zeg er komt een Audi R4 oid. :D
Ferdinand1 zegt
@FungHo: “Porsche zou ook geen middenmotor willen, dat past niet bij hen.” Ben jij grappig ofzo?? Ooit van Boxster/Cayman gehoord.
En nog ff mierenneuken: die GT3 doet de standaardsprint in 4,3 sec.
Fluffy zegt
Ik denk dat audi de kleinste kans heeft, maar toch wel het beste is misschien!
Hupke zegt
Mensen, rustig het is maar een platform.
Het is niet omdat de anderen er in slagen er allemaal eenheidsworsten op hetzelfde platform te bouwen met een licht ander uitzicht. Dat dat hier ook opgaat.
Zo’n platform kan vrij flexibel zijn dus kan je nog een kleine tt of R4 of weetikveel wat hebben en een porsche carrera Gt aan de andere kant.
Der zullen dan wel een paar compromissen moeten zijn maar dat zal allemaal nog wel meevallen denk ik.
Zowel audi als Porsche heeft goede ingenieurs in dienst die wel iets kunnen bouwen.
Het zijn vooral designers en creativiteit waar het beiden aan ontbreekt.
AMGJunk zegt
Porsche!
Laat audie maar doen wat ze nu doen, ze hoeven geen porsche/ferrari/lambo te worden. Ze zijn nu een leuke premium personen autofabricant, laat dat lekker zo. Laat de de snelle sportauto’s maar door porsche bouwen.
rwd zegt
Ik vrees de dag dat in een Porsche de airco, navi en lichtschakelaars van Audi te zien zijn net zoals bij de nieuwe Bentley. Verschrikkelijk gewoon!
lambo4all zegt
sluit me helemaal aan bij AMGJunk!
Cantago zegt
Dat wordt zeker VW, iedereen al vergeten dat Porsche OF één type sportbak maakt OF een lelijk hok, OF een gave 4-deurs? VW heeft Lamborghini, de R8, Bentley en de Veyron? Pik daar wat mensen weg en je kunt vast iets leuks maken;)
tarquesh zegt
Laat die kemphanen maar strijden. Ik kies voor de VAG producten van VW, Lambourghini, Bentley.